Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme

Vierailija
13.03.2023 |

Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.

Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?

Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.

Kommentit (574)

Vierailija
221/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.voglia.fi/collections/pipot/products/emmi-mohairpipo-kastan…

https://nosh.fi/product/7149/mooa-merinovillapipo-angervo---inkivaari

https://www.balmuir.fi/adalyn-pipo-one-size-midnight

https://myssyfarmi.fi/en/collections/all-myssy-beanies/products/jakala-…

Ymmärrän käsityön arvon, mutta ymmärrän yrittäjänä ja käsityöläisenä myös sen, että sen tuotteistaminen niin, että siitä saisi oikeasti jonkun järkevän palkan, on oikeastaan mahdotonta isoilla markkinoilla. Jos pipon valmistamiseen menee vaikka 2-3 tuntia, pitäisi jo työstä sisällyttää hintaan 40-70 euroa, että se olisi mitenkään kannattavaa. Ja jos pipon tekaisee parissa tunnissa, se ei välttämättä ole kovin häävi vaan tyyliä Myssyfarmin Muffi, jonka sitten osaa tehdä itse kuka tahansa. 

Nuo muut linkkaamani eivät ole käsityötä, mutta on vaikea kilpailla samalla markkinalla haluamalla kotikutoisen näköisestä piposta 85 euroa. Esim. Balmuirilta olen ostanut kolme pipoa ja ne ovat silkkaa luksusta. Joka kerta, kun sen laittaa päähänsä, siitä jaksaa iloita. Materiaali on täydellinen ja pipo näyttää ja tuntuu hyvältä. 

Noissa kaikissa muissa vaihtoehdoissa on muovia.... ja pesuvedestä ne muovit päätyy mikromuovina kalapuikkoosi.

NO joo, otin huonot esimerkit. NOSH on kyllä 100 % merinovillaa, joten siitä ei erittyne muoveja. Kaivoin hyllyltä pipoja ja tällaisia merkintöjä:

- Voglia 100 % villa

- Balmuir 2 pipoa 70 % villa, 30 % cashmere

- Balmuir 100 % kashmir

Vierailija
222/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vähän tästä firmasta ja on kyllä aika mielenkiintoista. Suomessa tosiaan arvostetaan huonosti käsityötä ja paljon mielikuvamarkkinointia eli brändäystä. Sen näkyy tämänkin brändin suosiossa (onko ollut suosittu, en tiedä?) hyvin oudolla tavalla.

Arvostetaan siis sitä, että on tehty tällainen vekkuli, epämuodikas brändi, kirjoitettu vetoavia tarinoita ja otettu kauniita kuvia. Niiden tekijät ovat varmasti saaneet asiaankuuluvan palkan työstään.

Työntekijöiden korvaus - siis heidän, jotka valmistavat fyysisen tuotteen - on kuitenkin onnistuttu häivyttämään taustalle sillä, että korostetaan mummoille olevan tärkeää yhteisöllisyys, ei palkka tehdystä työstä. Kuinka monelle muulle työntekijäryhmälle tämä on ok? No, naisvaltaisilla aloilla toki tämä on yleistä, että töissä ajatellaan oltavan kutsumuksen, yhteisön jne. takia.

Miten ihmeessä naiset yhä suostuvat tähän ja vielä tukevat kuluttajana tämmöistä? Ihmiset ovat kautta historian osanneet koota yhteisön ihan itse, ilman että siitä kukaan kerää rahaa.

Käsityö on todellakin arvostettavaa ja siitä kuuluu kunnollinen palkka tekijälle. Todellakin toivon, että ymmärrys tästä kasvaisi aivan yleisesti koskien kaikkea yritystoimintaa. Miettikää, mistä maksatte ja kenelle ja millaista maailmaan näin toimimalla tuette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tästä firmasta ja on kyllä aika mielenkiintoista. Suomessa tosiaan arvostetaan huonosti käsityötä ja paljon mielikuvamarkkinointia eli brändäystä. Sen näkyy tämänkin brändin suosiossa (onko ollut suosittu, en tiedä?) hyvin oudolla tavalla.

Arvostetaan siis sitä, että on tehty tällainen vekkuli, epämuodikas brändi, kirjoitettu vetoavia tarinoita ja otettu kauniita kuvia. Niiden tekijät ovat varmasti saaneet asiaankuuluvan palkan työstään.

Työntekijöiden korvaus - siis heidän, jotka valmistavat fyysisen tuotteen - on kuitenkin onnistuttu häivyttämään taustalle sillä, että korostetaan mummoille olevan tärkeää yhteisöllisyys, ei palkka tehdystä työstä. Kuinka monelle muulle työntekijäryhmälle tämä on ok? No, naisvaltaisilla aloilla toki tämä on yleistä, että töissä ajatellaan oltavan kutsumuksen, yhteisön jne. takia.

Miten ihmeessä naiset yhä suostuvat tähän ja vielä tukevat kuluttajana tämmöistä? Ihmiset ovat kautta historian osanneet koota yhteisön ihan itse, ilman että siitä kukaan kerää rahaa.

Käsityö on todellakin arvostettavaa ja siitä kuuluu kunnollinen palkka tekijälle. Todellakin toivon, että ymmärrys tästä kasvaisi aivan yleisesti koskien kaikkea yritystoimintaa. Miettikää, mistä maksatte ja kenelle ja millaista maailmaan näin toimimalla tuette.

Ne kutojat saavat jo eläkkeen yhteiskunnalta, joten käsityöstä saatava palkka tulee sen päälle eikä näin ollen ole ehkä yhtä merkittävässä osassa kuin sillä, jonka pitäisi saada elantonsa työllään. 

Vierailija
224/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pienessä yrityksessä, joka on kanssinvälinen. Suomessa n 40 työntekijää.

Me saatiin nämä 2-3 v sitten joululahjaksi ja ruotsalaiset kollegat ihastuivat.

Siellähän 100 e ei tunnu missään.

Sitten saksalaiset innostui.

Meille tilattiin 42 pipoa ja meidän mainostamisella, eli käyttämällä tilattiin varmaan 100 pipoa.

Ihan hyvin, minusta

Vierailija
225/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, samaa mieltä. Sellaisen pipon neulomiseen ei edes mene kauaa, paksu lanka ja paksut puikot. Mietin jo alunperinkin miten meinaavat saada firman kannattamaan, kun vastaavia pipoja on pilvin pimein markkinoilla ja kansa neuloosin kourissa muutenkin. Brändi ei ollut riittävän vahva kantamaan tätä ideaa tällä kertaa.

Suomessa tehtyjä täysin 100 % suomenlampaan villaa olevia pipoja ei kyllä niin vaan löydä. Akryylimoskaa kylläkin. Ja nekin maksaa 40 € kipale. Lisäksi tästä jää rahat suomeen, ei jollekin kiinan hikipajalle.

Ostin Itsellleni vuosi sitten Ruotsista huippulaatuisen, pitkän mallisen, poolokauluksisen, vetoketjullisen Woolpower 600 lämpöneuleen hintaan n. 200 € (2000 kr). Ruotsissa käsin valmistettu, materiaali merinovillaa, painoa yli 1 kg. 

Toistan, 100 % Ruotsissa valmistettu. Jokin näiden Suomi -tuotteiden hinnoittelussa mättää...

Vierailija
226/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, ei tarvitse ihmetellä miksi on Tokmanneja sun muita kiinan*askaa myyviä halpakauppoja. Ihmiset ovat täysin sokeita sille, mitä maapallolle tekee tämä "laadukkaan" halpatavaran ostaminen, myyminen ja tuottaminen. Itse saan nykyään puistatuksia kun avaan Tokmannin mainoslehden: kuka on se kahjo joka ostaa jotain akryylisiä "lampaantaljoja", muovikrääsää, halvalla tehtyjä huonolaatuisia vaatteita jotka kestävät muutamia pesuja?!?! Me tukehdumme täysin tarpeettomaan krääsään.

Itse olen pienituloinen ja mielelläni ostan Myssyn tai muun eettisesti Suomessa valmistetun tuotteen. Ei minua haittaa se hinta. Pidän kaapissa mieluummin 2 hyvää pipoa kuin 10 akryylistä Kiinassa hikipajalla tehtyä. En tarvitse uutta välttämättä kymmeneen vuoteen tai kahteenkymmeneen. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että suurin osa halvasta roinasta on täysin tarpeetonta ja laatu surkeaa. Surullista.

Vierailija
227/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, ei tarvitse ihmetellä miksi on Tokmanneja sun muita kiinan*askaa myyviä halpakauppoja. Ihmiset ovat täysin sokeita sille, mitä maapallolle tekee tämä "laadukkaan" halpatavaran ostaminen, myyminen ja tuottaminen. Itse saan nykyään puistatuksia kun avaan Tokmannin mainoslehden: kuka on se kahjo joka ostaa jotain akryylisiä "lampaantaljoja", muovikrääsää, halvalla tehtyjä huonolaatuisia vaatteita jotka kestävät muutamia pesuja?!?! Me tukehdumme täysin tarpeettomaan krääsään.

Itse olen pienituloinen ja mielelläni ostan Myssyn tai muun eettisesti Suomessa valmistetun tuotteen. Ei minua haittaa se hinta. Pidän kaapissa mieluummin 2 hyvää pipoa kuin 10 akryylistä Kiinassa hikipajalla tehtyä. En tarvitse uutta välttämättä kymmeneen vuoteen tai kahteenkymmeneen. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että suurin osa halvasta roinasta on täysin tarpeetonta ja laatu surkeaa. Surullista.

Yritä nyt ymmärtää, että myöskään ne eettisemmän tavan kuluttajat eivät jostain syystä ole löytäneet Myssyfarmia ja kokeneet sitä omakseen. Siinä on se ongelma. 

Vierailija
228/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan tässä on isossa osassa myös se, että pipojen lisäksi tekevät itse myös ne langat pipoihin suomalaisesta villasta. Koko arvoketjun pitäminen Suomessa eli kalliin tuotannon maassa yllättäen nostaa tuotteen hintaa.

Joko maksavia asiakkaita ei vain ole tarpeeksi, markkinointi ei iske kunnolla tai tuote ei ole tarpeeksi hyvä. Ja sitten yhdistelmä kaikkia näitä. Mutta tosiaan ei jokaisen firman tarvitse pysyä pystyssä ikuisesti.

Vierailija
229/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksiani Myssyfarmista:

- symppis liikeidea, mutta markkinointi takkuaa. Pitäisi päättää, onko yrityksen ytimessä söpöt mummot, "land of misfits" vai joku muu. Pahvilaatikon "they won't believe you did it yourself" yhdistettynä kädet puuskassa oleviin mummoihin on vaan... Ylimielistä. Haluan mummoni lämminhenkisinä ja suloisina, en ylimielisinä.

- nettikauppa on yksiselitteisesti huono. Kuulun kohderyhmään, mutta kauppa oli ärsyttävä jos yritti tilata enemmän kuin yhden tuotteen. Oikeasti, vaihtakaa nettikauppa, Myssyfarmi!

- olin vähän ihmeissäni, kun nettikaupassa tarjottiin kaikkea myssyistä herneisiin. Tuotekatalogi on levahtanut liikaa. Olisi pitänyt tuoda myyntiin esim. hienompia kuvioita ja kirjoneuleita, ei hemmetti herneitä ja öljyä...

- tuote itsessään on jännittävä. Lanka tuntuu ennen kaikkea puuvillalta, mutta LÄMPIMÄLTÄ puuvillalta. Kanervan väri on ollut varmasti hitti, se iskee meihin ruusukultafaneihin.

- käsin kirjoitettu kiitoskortti on sitä lämminhenkistä mummoenergiaa, jota toivoin ja odotin <3

Myssyfarmi on tehnyt tappiota kaikki nämä vuodet. Suoraan sanottuna en ihmettele. Tietysti toivon, että Pöytyällä lyödään viisaat päät yhteen ja tehdään tarvittavat muutokset. Miksei ole aloitettu yhteistyötä esim. Myssyfarmi goes Kalevala-kirjoneuleet?

Myssyfarmi toteuttaa itsessään erinomaista liiketoimintalogiikkaa eli tekee tilauksesta, ja samalla menetelmällähän mm. Shein tahkoaa järjettömiä voittoja epäeettisesti. Mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ei pitäisi olla.

Vierailija
230/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne pipot oli todella kutittavaa materiaalia.

Vierailija
231/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, samaa mieltä. Sellaisen pipon neulomiseen ei edes mene kauaa, paksu lanka ja paksut puikot. Mietin jo alunperinkin miten meinaavat saada firman kannattamaan, kun vastaavia pipoja on pilvin pimein markkinoilla ja kansa neuloosin kourissa muutenkin. Brändi ei ollut riittävän vahva kantamaan tätä ideaa tällä kertaa.

Suomessa tehtyjä täysin 100 % suomenlampaan villaa olevia pipoja ei kyllä niin vaan löydä. Akryylimoskaa kylläkin. Ja nekin maksaa 40 € kipale. Lisäksi tästä jää rahat suomeen, ei jollekin kiinan hikipajalle.

Ostin Itsellleni vuosi sitten Ruotsista huippulaatuisen, pitkän mallisen, poolokauluksisen, vetoketjullisen Woolpower 600 lämpöneuleen hintaan n. 200 € (2000 kr). Ruotsissa käsin valmistettu, materiaali merinovillaa, painoa yli 1 kg. 

Toistan, 100 % Ruotsissa valmistettu. Jokin näiden Suomi -tuotteiden hinnoittelussa mättää...

Oliko todella käsin valmistettu ja rohkenen epäillä, että lampaanvilla oli tuotu Uudesta-Seelannista...

Vierailija
232/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että Tokmanni on Myssyfarmin uhka, vaan se että jokainen suomalainen koululainenkin osaa väkertää tuollaisen pipon. Kovinkaan moni siis ei ole valmis maksamaan pelkästä tarinasta.

Vierailija
233/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittajat hyvät: jos ostatte vaatteenne Tokmannista tai Prismasta, ette alunperintään olleet kohderyhmää. 100e+ pipoille on asiakasryhmänsä, jota Myssyfarmi ei näköjään tavoittanut.

Kuvittelisin kohderyhmän olevan 15-30 -vuotiaat  ja heillä kaikilla ei ole ylimääräisiä satasia pipoon.

Mä kuulin tuosta ekan kerran 10v sitten silloin 30-vuotiaalta,  ja nyt 40v:nä käyttää samaa pipoa edelleen. Itselle osuu, olen 50 ja teinini tykästyi yhteen tiettyyn malliin etsittyään sen sataa eri mallista pipoa googlella.

Vierailija
234/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsintehty ja laatu maksaa. Ja laadukkaat langat samoin. Itselläni ei ole varaa, mutta jos olisi niin ostaisin kyllä. Olisikohan kyseisen yrityksen tuotteille markkinoita Suomen ulkopuolella?

Kyllä noita myydään ulkomaillekin, mm japanilaiset sivut löytyy.

Vierailija
235/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se indokiinalainen lapsityöläinen ei saa edes samaa mitä  myssymummo ja lapsityöläisellä ei ole eläkettä varmistamassa toimeentuloa...

Vierailija
236/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä villa on peräisin? Maksan piposta jos villaa ei ole revitty lampaasta

Villa ei revitä lampaasta vaan keritään. Tämä itseasiassa parantaa lampaan hyvinvointia.

Vierailija
237/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka jauhaa siitä, että ostetaan tekokuitupipoja. Itse viimeksi maksoin 20 euroa 100% merinovillapiposta kun oli kevään poistoalennuksessa marketissa. Ei todellakaan mikään akryylipipo. Eikä kallis kun kestää käytössä monta vuotta.

Monelle on tärkeää myös se, että vaate kestää konepesua. Siis pesukoneen villaohjelmaa.  Joskus 80-luvulla asunnoissa oli kylpyamme ja sen päällä voi kuivattaa vettä tippuvia, käsinpestyjä villavaatteita, jos ne eivät kestäneet konepesua. Mutta nykyisin vaatteita pestään usein ja kylpyhuoneessa on vain suihku, joten käsinpesu ei innosta. Ajatelkaa lapsiperhettä, jossa on työssäkäyvät vanhemmat ja 2-3 lasta. Ostetaanko sinne käsinpesua vaativia vaatteita? Muuten: yllättävän monissa vaatteissa on nykyään pesumerkintö, että pitää pestä käsin.

Villahan on itsepuhdistuvaa ja lähinnä tuuletetaan. Tahrojakin voi poistaa varovasti käsin.

Vierailija
238/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun maksat 15 euroa saat laadukkaan ja siistin Suomessa teollisesti valmistetun pipon Ja ihan villasta tehdyn. Ei mitään äkkiä rykäistyä reikäneuletta.

Vierailija
239/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?

Villalankaa ja puikot voi hankkia itsekin ja kutoa iltapuhteina haluamansa värisen ja mallisen myssyn. Onnistuu ei-niin-käsityöihmiseltäkin helposti ja nopeasti. Ei siihen tarvita Myssyfarmin mummoja. 

Niin kaikenhan voi tehdä itse. Mutta sitten turha itkeä kun on työttömiä ja verot nousee eikä mitään saa enää ostettua kaupasta kun kaupat menneet konkkaan.

Myssyfarmi ei ole kaikki kaupat vaan yksittäinen, melko kapea-alaiseen liikeideaan perustuva verkkokauppa. Itse hinnoittelitte itsenne ulos markkinoilta, ei perustallaajilla ole enää varaa ostella satasen pipoja nyt kun kaikki elinkustannukset nousevat nousemistaan. Sähkölasku ja ruoka on tärkeämpää kuin myssyfarmin tukeminen. 

Varsinkin kun ne myssyt ovat sellaisia, jotka jokainen 3-4 luokkalainen osaa itse värkätä.

No minä en osaa ja olen 44 v, siksi tilaan tuolta myssyfarmilta.

Vierailija
240/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittajat hyvät: jos ostatte vaatteenne Tokmannista tai Prismasta, ette alunperintään olleet kohderyhmää. 100e+ pipoille on asiakasryhmänsä, jota Myssyfarmi ei näköjään tavoittanut.

Kuvittelisin kohderyhmän olevan 15-30 -vuotiaat  ja heillä kaikilla ei ole ylimääräisiä satasia pipoon.

Mä kuulin tuosta ekan kerran 10v sitten silloin 30-vuotiaalta,  ja nyt 40v:nä käyttää samaa pipoa edelleen. Itselle osuu, olen 50 ja teinini tykästyi yhteen tiettyyn malliin etsittyään sen sataa eri mallista pipoa googlella.

Häh? Olet samaan aikaan sekä 40 että 50 v?