Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myssyfarmi menossa konkkaan eikä ihme

Vierailija
13.03.2023 |

Helsingin Sanomissa surkutellaan, kun Myssyfarmi on menossa konkkaan ja niitä pipoja neulovilta mummoilta loppuu ompeluseurat.

Surullista toki, mutta: Ne pipothan ovat ihan poskettoman kalliita. Nyt puhutaan siis ei mistään uniikkikäsitöistä vaan jostain yksi oikein kaksi nurin -tyyppisistä, yksivärisistä pipoista. Kuka hullu sellaisista maksaa luokkaa satasen?

Käsityöstä pitää maksaa, mutta on siinäkin nyt joku kohtuus huomioitava, jos haluaa yrityksen kannattavan. Ei tästä maasta löydy kuin hyvin rajallinen joukko ihmisiä, jotka ostaa yksinkertaisen pipon kalliilla eivätkä nekän osta niitä joka toinen viikko uusia.

Kommentit (574)

Vierailija
241/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä villa on peräisin? Maksan piposta jos villaa ei ole revitty lampaasta

Lampaan villa leikataan eli keritään.

Se untuvan tai aluskarvan repiminen eläintä kiduttaen oli jokin pienempi eläin. Olisikohan ollut jokin lintu tai kani?

Jotain untuvaa kerätään lintujen pesistä, mutta kerääminen on luvanvaraista ja untuvaa saa ottaa vain sen verran ettei se aiheuta pesinnälle vahinkoa. Linnuthan itse repivät sitä untuvaa pesänrakentamiseen.

Vierailija
242/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoinpa tilauksen, nättejä värejä ja paljon erilaisia tuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia kokemuksiani Myssyfarmista:

- symppis liikeidea, mutta markkinointi takkuaa. Pitäisi päättää, onko yrityksen ytimessä söpöt mummot, "land of misfits" vai joku muu. Pahvilaatikon "they won't believe you did it yourself" yhdistettynä kädet puuskassa oleviin mummoihin on vaan... Ylimielistä. Haluan mummoni lämminhenkisinä ja suloisina, en ylimielisinä.

- nettikauppa on yksiselitteisesti huono. Kuulun kohderyhmään, mutta kauppa oli ärsyttävä jos yritti tilata enemmän kuin yhden tuotteen. Oikeasti, vaihtakaa nettikauppa, Myssyfarmi!

- olin vähän ihmeissäni, kun nettikaupassa tarjottiin kaikkea myssyistä herneisiin. Tuotekatalogi on levahtanut liikaa. Olisi pitänyt tuoda myyntiin esim. hienompia kuvioita ja kirjoneuleita, ei hemmetti herneitä ja öljyä...

- tuote itsessään on jännittävä. Lanka tuntuu ennen kaikkea puuvillalta, mutta LÄMPIMÄLTÄ puuvillalta. Kanervan väri on ollut varmasti hitti, se iskee meihin ruusukultafaneihin.

- käsin kirjoitettu kiitoskortti on sitä lämminhenkistä mummoenergiaa, jota toivoin ja odotin <3

Myssyfarmi on tehnyt tappiota kaikki nämä vuodet. Suoraan sanottuna en ihmettele. Tietysti toivon, että Pöytyällä lyödään viisaat päät yhteen ja tehdään tarvittavat muutokset. Miksei ole aloitettu yhteistyötä esim. Myssyfarmi goes Kalevala-kirjoneuleet?

Myssyfarmi toteuttaa itsessään erinomaista liiketoimintalogiikkaa eli tekee tilauksesta, ja samalla menetelmällähän mm. Shein tahkoaa järjettömiä voittoja epäeettisesti. Mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ei pitäisi olla.

Valivali. Hyvin toimii sivut ja tuli tilattua villanpesuaine samalla kun koko perheelle pipot ja lapaset.

Vierailija
244/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.

Auttaisiko vuori vaikka flanelista.

Vierailija
245/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin ajatus on kaunis ja käyttäisin itsekin oikein mielelläni jonkun tuntemattoman mummon kutomaa pipoa, kun sukulaiseni tai ystäväni ei kudo sellaisia. Hinta on kuitenkin este. Kaupasta saa viitosella kelpo pipon ja 20 eurolla jo oikein hyvän sellaisen, jos malttaa ja pystyy odottamaan hyvää tarjousta. Aina ei pysty, kun pipo katoaa johonkin ja on pakko ostaa äkkiä uusi tilalle.

Vitosella kelpo pipo? Joo, jos haluaa 100% akryylia olevan, kiinalaisessa hikipajassa kyhätyn. Ei voi verrata 100% villaa olevaan, Suomessa käsintehtyyn pipoon. Kai sille kutojamummollekin pitää kunnon palkka maksaa vai miksi te kitisette hinnasta?

Villalankaa ja puikot voi hankkia itsekin ja kutoa iltapuhteina haluamansa värisen ja mallisen myssyn. Onnistuu ei-niin-käsityöihmiseltäkin helposti ja nopeasti. Ei siihen tarvita Myssyfarmin mummoja. 

Niin kaikenhan voi tehdä itse. Mutta sitten turha itkeä kun on työttömiä ja verot nousee eikä mitään saa enää ostettua kaupasta kun kaupat menneet konkkaan.

Myssyfarmi ei ole kaikki kaupat vaan yksittäinen, melko kapea-alaiseen liikeideaan perustuva verkkokauppa. Itse hinnoittelitte itsenne ulos markkinoilta, ei perustallaajilla ole enää varaa ostella satasen pipoja nyt kun kaikki elinkustannukset nousevat nousemistaan. Sähkölasku ja ruoka on tärkeämpää kuin myssyfarmin tukeminen. 

Varsinkin kun ne myssyt ovat sellaisia, jotka jokainen 3-4 luokkalainen osaa itse värkätä.

No minä en osaa ja olen 44 v, siksi tilaan tuolta myssyfarmilta.

Juu, sehän on hyvä, mutta teitä ilmeisesti on liian vähän. Itse innokkaana kutojana pidän hassuna kötöstyksenä tuota mutta hyvä että jollekin kelpaa.

Vierailija
246/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.voglia.fi/collections/pipot/products/emmi-mohairpipo-kastan…

https://nosh.fi/product/7149/mooa-merinovillapipo-angervo---inkivaari

https://www.balmuir.fi/adalyn-pipo-one-size-midnight

https://myssyfarmi.fi/en/collections/all-myssy-beanies/products/jakala-…

Ymmärrän käsityön arvon, mutta ymmärrän yrittäjänä ja käsityöläisenä myös sen, että sen tuotteistaminen niin, että siitä saisi oikeasti jonkun järkevän palkan, on oikeastaan mahdotonta isoilla markkinoilla. Jos pipon valmistamiseen menee vaikka 2-3 tuntia, pitäisi jo työstä sisällyttää hintaan 40-70 euroa, että se olisi mitenkään kannattavaa. Ja jos pipon tekaisee parissa tunnissa, se ei välttämättä ole kovin häävi vaan tyyliä Myssyfarmin Muffi, jonka sitten osaa tehdä itse kuka tahansa. 

Nuo muut linkkaamani eivät ole käsityötä, mutta on vaikea kilpailla samalla markkinalla haluamalla kotikutoisen näköisestä piposta 85 euroa. Esim. Balmuirilta olen ostanut kolme pipoa ja ne ovat silkkaa luksusta. Joka kerta, kun sen laittaa päähänsä, siitä jaksaa iloita. Materiaali on täydellinen ja pipo näyttää ja tuntuu hyvältä. 

Nuo linkkien muut pipot näyttäisi olevan koneella kudottuja. Koneella kutoen ohuemmasta langasta saa nopeammin tehtyä myssyn, joka voi merkki laadukkuudesta.

Käytön kannalta ei ole merkitystä, onko myssy tehty koneella tai käsityönä, mutta toinen arvostaa koneen tuottamaa laatua ja toinen käsintehtyä.

Vierailija
247/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut tyytyväinen Myssyfarmin pipoon. Näytti paksulta, mutta oli niin harvaa neulosta, että korvat paleli aina.

Auttaisiko vuori vaikka flanelista.

Sieltä olisi saanut sen vuorenkin tilattua halutessaan. Kaikkihan sitä ei tahdo.

Vierailija
248/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä muistutus ihan meille kaikille, että se oma lemppari putiikki on nyt vaarassa mennä konkkaan joten asioikaa niissä jos vain pystytte. Kohta ei ole jäljellä kuin prismoja ja ulkomaisia verkkokauppoja.

Vierailija
249/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myssyfarmin tuotteisiin en ole tutustunut, mutta kuulostaa siltä että se on pyrkinyt brändäämään tuotteensa luksustuotteiksi.

Niinhän se usein menee, että se todella kallis tuote ei ole parempi kuin halvempi vastaavat. Se on vain pakattu hienosti ja laitettu esille tyylikkäästi.

Itse ostin viikonloppu ihanan lämpimän tuulenpitävän kotimaisen pipon 30 eurolla. Olisin ostanut sen vaikka hinta olisi ollut 60 €. Satasta en kuitenkaan olisi siitä maksanut.

Vierailija
250/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tästä firmasta ja on kyllä aika mielenkiintoista. Suomessa tosiaan arvostetaan huonosti käsityötä ja paljon mielikuvamarkkinointia eli brändäystä. Sen näkyy tämänkin brändin suosiossa (onko ollut suosittu, en tiedä?) hyvin oudolla tavalla.

Arvostetaan siis sitä, että on tehty tällainen vekkuli, epämuodikas brändi, kirjoitettu vetoavia tarinoita ja otettu kauniita kuvia. Niiden tekijät ovat varmasti saaneet asiaankuuluvan palkan työstään.

Työntekijöiden korvaus - siis heidän, jotka valmistavat fyysisen tuotteen - on kuitenkin onnistuttu häivyttämään taustalle sillä, että korostetaan mummoille olevan tärkeää yhteisöllisyys, ei palkka tehdystä työstä. Kuinka monelle muulle työntekijäryhmälle tämä on ok? No, naisvaltaisilla aloilla toki tämä on yleistä, että töissä ajatellaan oltavan kutsumuksen, yhteisön jne. takia.

Miten ihmeessä naiset yhä suostuvat tähän ja vielä tukevat kuluttajana tämmöistä? Ihmiset ovat kautta historian osanneet koota yhteisön ihan itse, ilman että siitä kukaan kerää rahaa.

Käsityö on todellakin arvostettavaa ja siitä kuuluu kunnollinen palkka tekijälle. Todellakin toivon, että ymmärrys tästä kasvaisi aivan yleisesti koskien kaikkea yritystoimintaa. Miettikää, mistä maksatte ja kenelle ja millaista maailmaan näin toimimalla tuette.

Ne kutojat saavat jo eläkkeen yhteiskunnalta, joten käsityöstä saatava palkka tulee sen päälle eikä näin ollen ole ehkä yhtä merkittävässä osassa kuin sillä, jonka pitäisi saada elantonsa työllään. 

Toisaalta, mummojen saamaa eläkettä ei pitäisi käyttää oikeutuksena maksaa liian vaatimatonta korvausta tehdystä työstä.

Vierailija
251/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myssyfarmin tuotteisiin en ole tutustunut, mutta kuulostaa siltä että se on pyrkinyt brändäämään tuotteensa luksustuotteiksi.

Niinhän se usein menee, että se todella kallis tuote ei ole parempi kuin halvempi vastaavat. Se on vain pakattu hienosti ja laitettu esille tyylikkäästi.

Itse ostin viikonloppu ihanan lämpimän tuulenpitävän kotimaisen pipon 30 eurolla. Olisin ostanut sen vaikka hinta olisi ollut 60 €. Satasta en kuitenkaan olisi siitä maksanut.

Materiaali ja massa-/ketjutuotanto vaikuttaa hintaan.

Vierailija
252/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole brändännyt, laatumateriaalit maksaa.

Vierailija
253/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omistan muutaman Myssyfarmin tuotteen, jotka ostin viime vuonna. Pari pipoa, huivin ja sen sellaista. Ihan jatkuvassa käytössähän nuo tuotteet ovat, että siinä mielessä hyvä sijoitus, jonka tein ihan oikeaan aikaan elämässäni. Oma mummoni ei reuman takia pystynyt neulomaan minulle kun olin lapsi, joten siinä mielessä Myssyfarmin liikeidea on omassa skaalassaan todella kaunis. 

Nyt rahatilanne on kuitenkin muuttunut, eikä mulla todellakaan ole enää samanlaisia rahoja käyttää Myssyfarmiin kuin aikaisemmin. En todellakaan kadu ostoksia, joita olen tehnyt, mutta ymmärrän todella hyvin miksi ihmiset eivät heidän tuotteitaan tälläisenä kriisiaikana osta. 

Olen itse ihmetellyt tuota Knitkit - pakettia mitä he myyvät: Miksi kukaan ikinä ostaisi 80€ mummon neulomaa pipoa, kun itse voi neuloa sen halvemmalla?

Vierailija
254/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmalla on yksi tuote, päähine joka on hinnoiteltu luxus-kategoriaan vaikka siinä ei oikeasti ole mitään kovin ihmeellistä.

Tallinnasta saat torilta kympillä mummon kutoman pipon joka on 100% paikallista villaa.

Ei kovin hyvä liikeidea ellei talous pyöri ylikierroksilla ja "ilmaista" velkaa tyrkytetä kulutukseen ovista ja ilkunoista.

Vierailija
255/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan muutaman Myssyfarmin tuotteen, jotka ostin viime vuonna. Pari pipoa, huivin ja sen sellaista. Ihan jatkuvassa käytössähän nuo tuotteet ovat, että siinä mielessä hyvä sijoitus, jonka tein ihan oikeaan aikaan elämässäni. Oma mummoni ei reuman takia pystynyt neulomaan minulle kun olin lapsi, joten siinä mielessä Myssyfarmin liikeidea on omassa skaalassaan todella kaunis. 

Nyt rahatilanne on kuitenkin muuttunut, eikä mulla todellakaan ole enää samanlaisia rahoja käyttää Myssyfarmiin kuin aikaisemmin. En todellakaan kadu ostoksia, joita olen tehnyt, mutta ymmärrän todella hyvin miksi ihmiset eivät heidän tuotteitaan tälläisenä kriisiaikana osta. 

Olen itse ihmetellyt tuota Knitkit - pakettia mitä he myyvät: Miksi kukaan ikinä ostaisi 80€ mummon neulomaa pipoa, kun itse voi neuloa sen halvemmalla?

Ei kaikki osaa ja halua neuloa. Ikuisiahan nuo tuotteet liki on kun on hyvästä villasta tehty.

Vierailija
256/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmalla on yksi tuote, päähine joka on hinnoiteltu luxus-kategoriaan vaikka siinä ei oikeasti ole mitään kovin ihmeellistä.

Tallinnasta saat torilta kympillä mummon kutoman pipon joka on 100% paikallista villaa.

Ei kovin hyvä liikeidea ellei talous pyöri ylikierroksilla ja "ilmaista" velkaa tyrkytetä kulutukseen ovista ja ilkunoista.

Yksi tuote? Erilaisia ja erivärisiä hattuja, huiveja, lapasia, sukkia, myssyjä, pipoja, kaulureita, baclava, neuleita, kravatti, pantoja, huppuja, säärystimet jne...

Vierailija
257/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki osaa ja halua neuloa. Ikuisiahan nuo tuotteet liki on kun on hyvästä villasta tehty.

Ei tarvita kuin yksi koiperhonen tai väärä pesu ja siinä meni satasen pipo.

Vierailija
258/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villaa ei pestä. Koiperhosilta välttyy helposti.

Vierailija
259/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myssytuotteet on neulottu käsittelemättömästä suomenlampaan luomuvillasta, joka on käsinvärjätty lankana. Villassa on tallella sen oma rasva, lanoliini, minkä ansiosta se hylkii luontaisesti kosteutta ja siirtää sen pois iholta. Villa on kuituna itse itsensä puhdistava, eikä sitä välttämättä tarvitse pestä lainkaan. Jokainen pesukerta poistaa villasta sen luontaista rasvaa.

Paras tapa huoltaa Myssytuotetta on tuuletus ulkona kostealla ilmalla. Kosteus saa villakuidun turpoamaan ja poistamaan itsestään likaa ja tuoksua.

Vierailija
260/574 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sukat ei kyllä kestä jos on 100% villaa.

Ihastuttava idea ja ihastuttavat mummot. Käsityötaidot taitaa olla kuitenkin sen verran yleisiä Suomessa vielä että aika moni saa sukat ja pipon itsekin halvemmalla aikaan. Varsinkin kun nyt on ollut todellinen neulebuumi. Jossain Japanissa voisin kuvitella että olisi kiinnostusta. Harmi jos menee nurin.