Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustoimeentulotuella enää voi pärjätä? Pelkkään ruokaan menee 10-15e päivässä mulla

Vierailija
11.03.2023 |

Siinä ei oo kovin paljon liikkumavaraa....550e on järkyttävän vähän per kuukausi.
Juuri ja juuri ostaa ruokaa ja pysyy hengissä...Ei mitään muuta esim. vaatteita kenkiä matkalippua jne.

30% korotus ttt:hen heti!!

Kommentit (229)

Vierailija
161/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän ruoat. Vähentäminen tästä on vaikeaa. Yksi lämmin ruoka päivässä, välipala korvaa lounaan.

2 hedelmää 0.70e

Puuro + lisukkeet aamulla 0.45e

Puuro + lisukkeet illalla 0.45e

Välipala 1.50e

Lämmin ruoka3.00e

Välipala 1.00e

2 leipää + leivänpäälliset 0.80e

Yhteensä: 7.90e (240e kk)

Ruokakustannuksia vähennettävä tästä summasta.

Mikä välipala maksaa noin paljon? Välipalaksi käy hedelmä, pieni purkki jugurtti tai jotain muuta pientä, joka maksaa ehkä 60 snt (-40 snt).

Mitä sinä laitat aamu- ja iltapuurojen lisäkkeeksi, kun maksaa yhteensä melkein euron? Entä mikä leipä + päälliset maksaa 80 snt, siis pari leipää?

Saanko ehdottaa, että ostat parilla eurolla kananmunia, seuraavilla parilla eurolla halpoja hedelmiä, ja juureksia, vihanneksia ja "herkuiksi" pähkinöitä ym. Jos varaat viikon ruokiin 50€, voit hyödyntää tarjouksia ja tulee pikkuisen säästöä alkuperäiseen. Iso säästö, kun et juo kahvia, et käytä mehuja ja virvokkeita ym. turhaa. Ehkä jollakin viikolla viisikymppisestä jää vähän seuraavalle viikolle. Jaa se jo aluksi kahteen erään niin, että voit hyödyntää sekä alku- että loppuviikon tarjoukset.

Vierailija
162/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 90kg mies ja treenaan kuntosalilla ahkerasti...Ruokaa kuluu paljon siinä ja energiaa...

Eikä pärjää millään roskalla.

ap

Elämä on valintoja täynnä :(

Niin, ja valitsen olla syömättä roskaa

ap

Siinä tapauksessa tosiaan kannattaa valita myös tienaaminen eli työssä käyminen. Ei meidän muiden tarvitse sulle kustantaa bodaamisiin tarvittavia ruokia. Perustttuki on jo nyt liian iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä käyvä opiskelija kirjoitti:

Kiva kun itsellä jää nnettopalkasta vuokran jälkeen 600 euroa ruokaan ja laskuihin. Ja asun alle 30 neliön yksiössä. En kehtaisi valittaa jos saisin 550 euroa ilmaiseksi, tekemättä mitään sen rahan eteen.

Hyvä kun ihmiset alkavat tajuta ettei raha ole ilmaista. Tuet on tarkoitettu ensihätään vaikeisiin tai yllättäviin elämäntilanteisiin, eikä jatkuvaan elämiseen. Sillä tuella kuuluukin "juuri ja juuri selvitä". Itse pitää pyrkiä nopeasti tukien piiristä pois.

No kun ei se aina ole itsestä kiinni.

Ei se aina ole. Mutta pääsääntöisesti omat tekemiset ja tekemättä jättämiset, kyllä ovat ITSESTÄ kiinni. Tukien pitää riittää heille jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Eli kenelle siis? Mikä pitäisi olla kriteerinä, jos kerran riittämättömät tulot eivät ole hyvä kriteeri?

Työkyvyttömille ja juuri noihin äkillisiin tilanteisiin. Mutta elämäntapatyöttömyyttä ei pitäisi systeemin mahdollistaa.

Vierailija
164/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö viher punikki hallitus korjannutkaan sinun tilannetta. 

Vierailija
165/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 päivässä? Halvemmallakin pärjää. Opettele kokkaamaaan ja varsinkin HAE NIITÄ TYÖPAIKKOJA

Vierailija
166/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kaveria, joilla on migreeni. Jännästi ei ole estänyt heitä käymässä työssä. Miksi luulet olevasi erilainen tässä suhteessa?

Vierailija
167/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 90kg mies ja treenaan kuntosalilla ahkerasti...Ruokaa kuluu paljon siinä ja energiaa...

ap

No huh! On sulla kuitenkin varaa maksaa kuntosalikortti. Toimeentulotuella. Mutta ei ruokaan jää rahaa. 

Kun ei tt-tuki ole sitä varten, että sillä voi maksa kalliita harrastuksia ja kerätä itselleen paljon energiaa kuluttavia lihaksia. Niitä voi tehdä jokainen omalla rahalla. 

Vierailija
168/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No huh! On sulla kuitenkin varaa maksaa kuntosalikortti. Toimeentulotuella. Mutta ei ruokaan jää rahaa. 

Kun ei tt-tuki ole sitä varten, että sillä voi maksa kalliita harrastuksia ja kerätä itselleen paljon energiaa kuluttavia lihaksia. Niitä voi tehdä jokainen omalla rahalla. 

Sossu maksaa mulla kuntosali kortin.

Vierailija
169/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sossu maksaa mulla kuntosali kortin.

Voi sossu maksaakin salikortin joillekin, jos on esimerkiksi sairauseläkkeellä tai pitkäaikaisesti köyhä. Sossu onkin sitä varten että voi harkinnan mukaan maksaa noita. Mutta ei se salikortti kuulu Kelan toimeentulotukeen. Eikä sossukaan maksa hyväkuntoiselle miehelle joka ei mene töihin, jotta jää aikaa treenata salilla. 

Vierailija
170/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuntosalikortit on aika edullisia kylläkin.

Esim itse maksan 30e kuussa salikortista. Monilla menee kuukaudessa ulkona syömiseen varmasti enemmän kuin minulla siihen, että käyn salilla.

Vierailija
171/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on elämänhallinta hukassa, jos ruokaan menee noin paljon.

Itse teen ruokaa kanasta sekä jauhelihasta

Syöt siis joka päivä vähintään 500g kanaa ja punaista lihaa???

Vierailija
172/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän ruoat. Vähentäminen tästä on vaikeaa. Yksi lämmin ruoka päivässä, välipala korvaa lounaan.

2 hedelmää 0.70e

Puuro + lisukkeet aamulla 0.45e

Puuro + lisukkeet illalla 0.45e

Välipala 1.50e

Lämmin ruoka3.00e

Välipala 1.00e

2 leipää + leivänpäälliset 0.80e

Yhteensä: 7.90e (240e kk)

Ruokakustannuksia vähennettävä tästä summasta.

Hyvä! Tuohan on jo puolet vähemmän siitä mitä aloituksessa luki. Ja tuostakin varmaan voi vielä vähän vähentää, esimerkiksi halvempia leivänpäällisiä ja välipaloja. 

Vierailija
173/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi kaveria, joilla on migreeni. Jännästi ei ole estänyt heitä käymässä työssä. Miksi luulet olevasi erilainen tässä suhteessa?

No niin! Mun kaverilla on sekä epilepsia että migreeni eikä ole koskaan ollut työtön. On kyllä mitä uskomattomampia selityksiä näillä tuilla eläjillä siihen miksi ei voi mennä töihin. Eihän meistä monikaan töissä kävisi jos unettomuus ja migreeni tai vastaavat sen estäisivät. Olen itsekin kärsinyt unettomuudesta lähes 20v.

Vierailija
174/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuntosalikortit on aika edullisia kylläkin.

Esim itse maksan 30e kuussa salikortista. Monilla menee kuukaudessa ulkona syömiseen varmasti enemmän kuin minulla siihen, että käyn salilla.

30 e kuussa tekee 360 e vuodessa. Toi on kyllä varmaan halvimmasta päästä. Etkä kai valitakaan, että ei jää rahaa ostaa ruokaa? 

Vierailija
175/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivattu soijarouhe maksaa 4e ja siitä saa monen kilon edestä "jauhelihaa" soijarouheessa on paljon enemmän proteiinia.

Pavut ovat myös halvempia, kuin liha.

Joa oot huolissas, että urheilija tarvisi lihaa, niin esimerkiksi maailman vahvimman mieskisan voittanut Patrik Bouboumian on vegaani. Esimerkkejä on useita, voit ihan omin kätösin googlailla aiheesta. Kaikki vegaaniksi kääntyneet urheilijat sanoo voimia olevan paljon enemmän, kun ei syö lihaa.

Ja mitään valmisruokia sun ei tarvi ostaa, koska aikaa on ruokaa tehdä ja reseptejä miettiä. Toimeentulotuki on se viimesijainen apu ja sillä on tarkotus pysyä hengissä, ei juhlia.

Eikös soija ole epäterveellistä miehille tai ainakin poikalapsille?

Luonnon estrogenia tms mikä tekee pojista naisellisia ja hedelmättömiä??

Miksi sitten valtioissa joissa syödään soijaa on paljon populaa? Intiassa syödään paljon kasviksia ja proteeini pääosin kananmunista ja soijasta yms ja siitä huolimatta valtiossa on kohta eniten ihmisiä.

Vierailija
176/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, yksin asuvan toimeentulotuki on 514,82 euroa/kk. Siitä 49 % on tarkoitettu ruokaan, eli 252,26 euroa. Keskimäärin se tekee 8,41 euroa päivässä. Eli tuo yllä oleva esimerkki 7,90 euroa päivässä (240 e/kk) pitäisi olla täysin mahdollinen tt-tuella elävälle, ja jää vielä vähän säästöön salikorttia vartenkin.

Mutta eihän ruokaa yleensä osteta päiväksi kerrallaan, vaan monet edulliset perustarvikkeet kestävät pitkään. Helpompi on laskea niin, että 58,86 euroa viikossa. 

Vierailija
177/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivattu soijarouhe maksaa 4e ja siitä saa monen kilon edestä "jauhelihaa" soijarouheessa on paljon enemmän proteiinia.

Pavut ovat myös halvempia, kuin liha.

Joa oot huolissas, että urheilija tarvisi lihaa, niin esimerkiksi maailman vahvimman mieskisan voittanut Patrik Bouboumian on vegaani. Esimerkkejä on useita, voit ihan omin kätösin googlailla aiheesta. Kaikki vegaaniksi kääntyneet urheilijat sanoo voimia olevan paljon enemmän, kun ei syö lihaa.

Ja mitään valmisruokia sun ei tarvi ostaa, koska aikaa on ruokaa tehdä ja reseptejä miettiä. Toimeentulotuki on se viimesijainen apu ja sillä on tarkotus pysyä hengissä, ei juhlia.

Eikös soija ole epäterveellistä miehille tai ainakin poikalapsille?

Luonnon estrogenia tms mikä tekee pojista naisellisia ja hedelmättömiä??

Miksi sitten valtioissa joissa syödään soijaa on paljon populaa? Intiassa syödään paljon kasviksia ja proteeini pääosin kananmunista ja soijasta yms ja siitä huolimatta valtiossa on kohta eniten ihmisiä.

Olisko ihan vaan perhesuunnittelun puute. Nuorena naimisiin eikä ehkäisyä, kyllä tulee populaa. 

Vierailija
178/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruokaan vaan saa mennä noin paljoa jos on toimeentulo- tai työmarkkinatuella. Ne viikon kaikki ateriat saa maksaa tuon 15 euroa.

Kaalia, lanttua, sipulia, porkkanaa, perunaa ja punajuuria eri muodoissaan eli erilaisia keittoja ja puuroja pitää olla paljon "menussa". Suurimmaksi osaksi kasvisversioina eli satunnaisesti sitten jauhelihaa, makkaraa tai pakastekalaa sattumiksi noihin keittoihin.

Porkkanapuuro on ihan hyvääkin ja edullista kun ostaa niitä max euron kilo tarjousjuureksia joita edelleen satunnaisesti saa. 

Hah, olet oikeassa siinä että juureksia on hyvä käyttää mutta makkarat ja pakastekala? Kalatiskiltä saa pari ahvenfilettä alle 2e, ja kyllä naudan sisäfilettäkin voi helposti syödä pari kertaa kuukaudessa. Valmiskastikkeet ja puolivalmiit sontaeinekset vievät eniten rahaa eikä niitä pitäisi ostaa kenenkään kuin äärimmäisessä hädässä.

T. Toimeentulotukilainen

Vierailija
179/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, yksin asuvan toimeentulotuki on 514,82 euroa/kk. Siitä 49 % on tarkoitettu ruokaan, eli 252,26 euroa. Keskimäärin se tekee 8,41 euroa päivässä. Eli tuo yllä oleva esimerkki 7,90 euroa päivässä (240 e/kk) pitäisi olla täysin mahdollinen tt-tuella elävälle, ja jää vielä vähän säästöön salikorttia vartenkin.

Mutta eihän ruokaa yleensä osteta päiväksi kerrallaan, vaan monet edulliset perustarvikkeet kestävät pitkään. Helpompi on laskea niin, että 58,86 euroa viikossa. 

Tänä vuonna 555e, tuo 514 on viime vuoden alun juttuja, syksyllä oli jo yksi korotus ja silloin summa nousi 532 euroon.

Vierailija
180/229 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-15e riittää mulla lähes viikon syömisiin ,teen yhdellä kertaa ison satsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi