Miten perustoimeentulotuella enää voi pärjätä? Pelkkään ruokaan menee 10-15e päivässä mulla
Siinä ei oo kovin paljon liikkumavaraa....550e on järkyttävän vähän per kuukausi.
Juuri ja juuri ostaa ruokaa ja pysyy hengissä...Ei mitään muuta esim. vaatteita kenkiä matkalippua jne.
30% korotus ttt:hen heti!!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sano nyt sitä perinteistä, että mene töihin, vaan sanon, että olen lopen kyllästynyt näihin ulinoihin siitä, kuinka perustoimeentulolla ei enää pärjää ja lisää rahaa pitää saada.
Kun meillä on oikeasti paljon jo ihan ns. keskituloisiakin työssä käyviä, jotka ei pärjää, niin millä ihmeen perusteella loisille pitäisi antaa koko ajan lisää rahaa?!
Olen ollut itse työtön 90-luvun lamanaikaan, joten tiedän kyllä, että ei oo herkkua. Mulla oli kuitenkin päivät aikaa etsiä tarjoustuotteita ja kokkailla pitkän kaavan mukaan, leipoa omat leivät jne. toisin kuin töissäkäyvillä.
Ja jos suurimman osan ajasta makaa kotona, ei tarvitse syödäkään niin paljoa, kun ei kerran kuluta mitään eli esim. lounaaksi riittää hyvin puuro. Nykyään on myös todella paljon edullisia proteiineja (linssit, soijarouheet jne.), mitä ei ysärillä ollut. Ei liha, kalasta puhumattakaan ole mikään perusoikeus, niitä ostetaan, jos on rahaa.
Todella kovaa puhetta ihmiseltä joka on itsekin ollut työttömänä. Täysin empatiakyvytöntä ja sydämetöntä puhua "loisista". Keskiluokan ahdinkoa ei pidä verrata pienituloisten ahdinkoon. Keskiluokka asuu omistusasunnoissa ja kerryttää omaisuuttaan, pienituloiset asuvat pääsääntöisesti vuokralla.
Eli kun keskituloinen sanoo että käteen ei jää enempää kuin toimeentulotukiasiakkaalla pakollisten menojen jälkeen se tarkoittaa että lyhennetään isoa asuntolainaa koska halutaan kerryttää omaisuutta. Eli täysin oma valinta. Tämä ero suhteessa köyhiin vain unohdetaan näissä keskusteluissa.
Köyhällä voi olla uusi polkupyörä mutta keskituloisella on omistusasunto. Eli liikutaan täysin eri leveleillä. Ne keskituloisen "pakolliset menot" sisältävät myös usein kaksi autoa, lomamatkan kerran vuodessa ja lasten kalliit harrastukset. Näitä vaan ei mainita vaan puhutaan tyyliin "kyllä meilläkin hyödynnetään kirppareita ja syödään porkkanaa ja sipulia". Jätetään kertomatta ne kulut jotka ovat köyhälle täysin tavoittamattomissa olevaa luksusta.
Puhe on kovaa juurikin sen takia, että tiedän itse minkälaista on olla köyhä. Ei yhteiskunnan tuilla olevien kuulukaan kerryttää varallisuutta, pitää kahta autoa ja matkustaa ulkomaille. Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, jolla on tarkoitus turvata ihmisarvoisen elämän kannalta välttämätön toimeentulo, kun tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin.
Kyllähän työssäkäymisestä pitää jotain muutakin etua olla kuin se, että käteenjäävä raha on saman suuruinen kuin tuilla elävillä. Tämän ymmärtää jokainen, joka rahoittaa omasta pussistaan niitä, jotka kuvittelevat rahojen tulevan seinästä ja töissä käyvät vain lampaat.
Kova puhe siis jatkuu. Ei kyse ole siitä että toimeentulotuella elävän pitäisi kerryttää omaisuutta vaan siitä että omaisuuttaan kerryttävät keskituloiset vertaavat itseään väärin perustein köyhiin. Edelleenkään et tunnu tajuavan että sillä keskituloisella jää pakollisten menojen jälkeen sama summa käteen kuin pienituloisella siksi että ne pakolliset menot ovat niin suuret. Ja se taas on täysin oma valinta.
Jos taas puhut puhut pienipalkkaisista työssäkäyvistä niin kyse on tietenkin liian pienistä palkoista eikä siitä että tuet ovat liian korkeita. Eli syyttävän sormesi tulee kohdistua palkanmaksuhaluttomiin työnantajiin eikä köyhiin tuensaajiin.
Täytyy muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Voisitko ap hakeutua työttömäksi työnhakijaksi vai miksi olet juurikin toimeentulotuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sano nyt sitä perinteistä, että mene töihin, vaan sanon, että olen lopen kyllästynyt näihin ulinoihin siitä, kuinka perustoimeentulolla ei enää pärjää ja lisää rahaa pitää saada.
Kun meillä on oikeasti paljon jo ihan ns. keskituloisiakin työssä käyviä, jotka ei pärjää, niin millä ihmeen perusteella loisille pitäisi antaa koko ajan lisää rahaa?!
Olen ollut itse työtön 90-luvun lamanaikaan, joten tiedän kyllä, että ei oo herkkua. Mulla oli kuitenkin päivät aikaa etsiä tarjoustuotteita ja kokkailla pitkän kaavan mukaan, leipoa omat leivät jne. toisin kuin töissäkäyvillä.
Ja jos suurimman osan ajasta makaa kotona, ei tarvitse syödäkään niin paljoa, kun ei kerran kuluta mitään eli esim. lounaaksi riittää hyvin puuro. Nykyään on myös todella paljon edullisia proteiineja (linssit, soijarouheet jne.), mitä ei ysärillä ollut. Ei liha, kalasta puhumattakaan ole mikään perusoikeus, niitä ostetaan, jos on rahaa.
Todella kovaa puhetta ihmiseltä joka on itsekin ollut työttömänä. Täysin empatiakyvytöntä ja sydämetöntä puhua "loisista". Keskiluokan ahdinkoa ei pidä verrata pienituloisten ahdinkoon. Keskiluokka asuu omistusasunnoissa ja kerryttää omaisuuttaan, pienituloiset asuvat pääsääntöisesti vuokralla.
Eli kun keskituloinen sanoo että käteen ei jää enempää kuin toimeentulotukiasiakkaalla pakollisten menojen jälkeen se tarkoittaa että lyhennetään isoa asuntolainaa koska halutaan kerryttää omaisuutta. Eli täysin oma valinta. Tämä ero suhteessa köyhiin vain unohdetaan näissä keskusteluissa.
Köyhällä voi olla uusi polkupyörä mutta keskituloisella on omistusasunto. Eli liikutaan täysin eri leveleillä. Ne keskituloisen "pakolliset menot" sisältävät myös usein kaksi autoa, lomamatkan kerran vuodessa ja lasten kalliit harrastukset. Näitä vaan ei mainita vaan puhutaan tyyliin "kyllä meilläkin hyödynnetään kirppareita ja syödään porkkanaa ja sipulia". Jätetään kertomatta ne kulut jotka ovat köyhälle täysin tavoittamattomissa olevaa luksusta.
Oikeasti keskituloisten 2 autoa voivat olla joku tonnin kottero ja sitten toinen vähän halvempi vara-auto, jos se "parempi" ei ole kunnossa. Lasten kallis harrastus voi olla kansalaisopiston taiteen perusopetus, uinti kausilipulla tai jotain muuta todella edullista. Ulkomaanmatka on Haaparannalle tai Tallinnaan. Silti pitää hyödyntää alennuksia ja kirppareita!
No sitten ei kyllä puhuta enää keskituloisista. Tai sitten asumiskuluihin käytetään liian suuri osa tuloista kun halutaan kerryttää omaisuutta. Elämä on valintoja keskituloisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, että lihan hinta kallistuu. Järjetöntä myydä puoli-ilmaiseksi ruualla ja valolla kasvatettua eläintä, sitten teur*staa (kuvitelkaa, toi sana on laiton tällä palstalla) se vielä. Puhumattakaan eettisestä puolesta, hyi. Ja kansa vaatii halpaa lihaa :D
Ei ole edes pakollista syödä. 100g lihaa sisältää vain n. 20g proteiinia.
Matematiikka ei ole kovin suuri vahvuutesi. Fineli.fi-sivuston mukaan lihassa on proteiinia n. 40-70% riippuen siitä, lasketaanko se kypsästä vai raa'asta lihasta, ja millaisesta eläimestä se on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 90kg mies ja treenaan kuntosalilla ahkerasti...Ruokaa kuluu paljon siinä ja energiaa...
Eikä pärjää millään roskalla.
ap
No siinä tapauksessa kannattaa hakeutua töihin. Tttukeen ei missään nimessä voi tehdä jotain 30% korotusta, paitsi Porvoossa 😂.
Käymällä Lidlissä. Äskettäin siellä oli mm. taas perunamuusijauhe euron pakkaus ja kerralla sai ostaa neljä pakkausta. Helppoa ja nopeaa ruuanlaittoa, makukin on ihan ok. Yhteensä 16 pussillista vain neljällä eurolla. Siihen jotain nakkeja tai vaikka tonnikalaa lisäksi, mitä sattuu olemaan.
Itselläni jää vielä vähemmän rahaa käyttöön joka kuukausi, kiitos Kelan joka ei suostu huomioimaan vuokrani korotuksia, koska aikoinaan edellisen asunnon vuokranantaja ei irtisanonut vuokrasopimustani vaan antoi ystävällisesti minun etsiä uuden asunnon ilman kiirettä, vaikka hän remontoi ja myi samassa taloyhtiössä omistamiaan asuntoja. Sanoin siis irti sopimukseni kun olin löytänyt uuden asunnon. Mistäpä olisin silloin osannut arvata, kuinka tärkeää olisi ollut, että juuri vuokranantaja irtisanoo sopimuksen. Kului muutama vuosi ennen kuin vuokra edes kohosi uudessa vuokra-asunnossani. Kela rankaisee minua useiden vuosien takaisesta vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja pitää muuttoani nykyiseen asuntoon turhana, eikä sille ole tulossa loppua. Minun ei kannata edes vaikkapa opiskella omaehtoisesti tämän vuoksi, koska rahat eivät riittäisi siihen. Ne riittävät hädin tuskin ruokaan, eivät jatkuvaan bussimatkusteluun. Joku palkaton työ on täysi mahdottomuus, vaikka siihen kannustetaan.
Suomi voisi pitää parempaa huolta omistaan ja antaa vähemmän ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voi kouluttauuta ja hankkia kunnon ammatin ja alkaa itsekin keräämään sitä omaisuutta.Ei tarvi olla käsi ojossa vaatimassa lisää muilta.Eri asia tietysti sairaat mutta aloittaja näyttää olevan hyväkuntoinen ja silti kehtaa vaatia lisää rahaa .t.eri
Vierailija kirjoitti:
Kuivattu soijarouhe maksaa 4e ja siitä saa monen kilon edestä "jauhelihaa" soijarouheessa on paljon enemmän proteiinia.
Pavut ovat myös halvempia, kuin liha.
Joa oot huolissas, että urheilija tarvisi lihaa, niin esimerkiksi maailman vahvimman mieskisan voittanut Patrik Bouboumian on vegaani. Esimerkkejä on useita, voit ihan omin kätösin googlailla aiheesta. Kaikki vegaaniksi kääntyneet urheilijat sanoo voimia olevan paljon enemmän, kun ei syö lihaa.Ja mitään valmisruokia sun ei tarvi ostaa, koska aikaa on ruokaa tehdä ja reseptejä miettiä. Toimeentulotuki on se viimesijainen apu ja sillä on tarkotus pysyä hengissä, ei juhlia.
Sata peukkua tälle! Meidän perhe on siirtynyt pääasiassa kasvisruokaan ja ruokalasku on pienentynyt paljon. Ruokavalio koostuu erilaisista linsseistä, soijasta, pavuista ja tofusta. Härkikset yms jää yleensä kauppaan, koska ovat kalliita emmekä pidä lihankorvikkeista muutenkaan. Kasviksia syömme pääasiassa satokauden mukaan. Olen aiemminkin seurannut tarkasti ruokakuluja, mutta vasta lihan jättäminen pois tiputti ruokakuluja merkittävästi. Aluksi käytimme maitotuotteita, mutta vähitellen nekin korvautui muilla tuotteilla. Kuukauden kokeilun jälkeen epämääräinen turvotus ja iho-oireet katosivat. Juustoa käytämme edelleen satunnaisesti.
Meillä tämä muutos on tapahtunut hitaasti ja varsinkin lapsilta vaatinut totuttelua. Jos he olisivat pienestä pitäen syöneet kasvisruokaa ja nyt heille tarjoaisi liharuokaa, niin vaatisi sekin totuttelua. Joka tapauksessa ruokavalioon tottuminen on vain sosialisaatiokysymys. Proteiinihypetys on jatkunut vuosia ja jostain syystä joillain on kuvitelma, että vain pihvi pekonilla on ainoa tapa saada proteiinia. Eräs tuttavani juuri harmitteli, kun rahaa menee ruokaan todella paljon. Samaan hengenvetoon hän totesi, että on se meillä helppoa, kun lapset suostuvat syömään kasvisruokaa, joka tulee halvaksi. Lapset syövät mitä heille opetetaan.
Ihan hyvin voi leikata vaikka 30% toimeentulotukea. Ei ne perunat, kaali ja leipä niin paljoa maksa. Kaljat ja tupakat voi jättää ostamatta. Tärkeintä on saada valtion talous kuntoon tai muuten loppuu kaikki tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voi kouluttauuta ja hankkia kunnon ammatin ja alkaa itsekin keräämään sitä omaisuutta.Ei tarvi olla käsi ojossa vaatimassa lisää muilta.Eri asia tietysti sairaat mutta aloittaja näyttää olevan hyväkuntoinen ja silti kehtaa vaatia lisää rahaa .t.eri
Et voi tietää aloittajan koko tilannetta. Ei kouluihinkaan niin vaan kävellä sisään. Opiskelukin maksaa. Voi olla että opintotukioikeus on käytetty jo aiempiin opintoihin ja työkkäri ei hyväksy uusia opintoja työttömyyskorvauksen varassa opiskeltaviksi. Tai sitten Kela ei hyväksy opiskelua vaan alentaa rangaistuksena toimeentulotukea 20-40%. Tule sillä sitten toimeen. Varsinkaan perheellisen ei ole helppo ryhtyä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokaan vaan saa mennä noin paljoa jos on toimeentulo- tai työmarkkinatuella. Ne viikon kaikki ateriat saa maksaa tuon 15 euroa.
Kaalia, lanttua, sipulia, porkkanaa, perunaa ja punajuuria eri muodoissaan eli erilaisia keittoja ja puuroja pitää olla paljon "menussa". Suurimmaksi osaksi kasvisversioina eli satunnaisesti sitten jauhelihaa, makkaraa tai pakastekalaa sattumiksi noihin keittoihin.
Porkkanapuuro on ihan hyvääkin ja edullista kun ostaa niitä max euron kilo tarjousjuureksia joita edelleen satunnaisesti saa.
Nykyhinnoilla 10 eurolla saa 400g jauhelihaa (4-5€) perunapussin (2-3€) keittojuurekset erikseen ostettuna (n.5€) sellainen keittojuurespussi missä perunat valmiina maksaa 4-5€ eli jauheliha ja keittojuurespussi 8-10 euroa. Keiton tulee siis riittää 7 päiväksi, tosin ruoka säilyy terveellisenä vain kolme päivää, mutta köyhä ei voi valita. Sitäkö tarkoiti?
Kilo perunoita maksoi paikallisessa pikkukaupassa 79 snt. Joutuu tosin kuorimaan ja pilkkomaan omin käsin. Parempi nautajauheliha (10% rasvaa) 4€ / 300g = 13,30 / kg. Keittojuurespussi ilman perunoita n. 50 snt/200g. Nämä ainekset jauhelihakeittoon maksaisivat n. 6€. Lisänä sipulia, lihaliemikuutio ym. mausteita oman maun mukaan, niin riittäisi kymppi reilusti. Eikä tuota yksi ihminen söisi yhtenä päivänä, eli kannattaisi valmistaa kaksi keittoa. Toinenkin jauhelihapaketti ja keittojuurespussi, niin kattilallisen hinnaksi tulisi n. 5€ ja siitäkin riittäisi useammaksi päiväksi. Eikä ehtisi pilaantua.
Kanafilepihvit n. 7,50€/ 500g, eli ovat aika kalliit, mutta tuosta paketista riittää yhdelle ihmiselle syömistä moneksi päiväksi.
Suosittelen vilpittömästi työhön hakeutumista.
Työssä käyvä opiskelija kirjoitti:
Kiva kun itsellä jää nettopalkasta vuokran jälkeen 600 euroa ruokaan ja laskuihin. Ja asun alle 30 neliön yksiössä. En kehtaisi valittaa jos saisin 550 euroa ilmaiseksi, tekemättä mitään sen rahan eteen.
Hyvä kun ihmiset alkavat tajuta ettei raha ole ilmaista. Tuet on tarkoitettu ensihätään vaikeisiin tai yllättäviin elämäntilanteisiin, eikä jatkuvaan elämiseen. Sillä tuella kuuluukin "juuri ja juuri selvitä". Itse pitää pyrkiä nopeasti tukien piiristä pois.
Jotkut elävät teurasjätteellä ja yksipuolisella huonolla ruualla. Pitkään jatkuessa alkaa näkymään ulkonäöstäkin. Kyllähän sillä halvimmalla potsin täytteellä hengissä pysyy ja niukasti täyttelee silläkin.
Pelkällä perunallakin voi elää pari kuukautta. Opiskelijoilla on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Voisitko ap hakeutua työttömäksi työnhakijaksi vai miksi olet juurikin toimeentulotuella?
No moni työtön työnhakija saa lisäksi toimeentulotukea, koska työttömyysetuus on niin pieni, samoin asumistuki, että oikeus tt-tukeen syntyy.
Itse asiassa useimmat yksinasuvat työttömät saavat tt-tukea.
Keskustelun aihe on perustoimeentulotuen riittäminen ruokaan. Keskustelussa on ehdotettu kasvisruuan lisäämistä. Keskustelu on edennyt väittelyyn siitä, että kuinka paljon ammattiurheilijat vetävät horkkaa. En ymmärrä miten kasvisruuan edullisuuden esiin tuominen triggeröi joitain niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvä opiskelija kirjoitti:
Kiva kun itsellä jää nnettopalkasta vuokran jälkeen 600 euroa ruokaan ja laskuihin. Ja asun alle 30 neliön yksiössä. En kehtaisi valittaa jos saisin 550 euroa ilmaiseksi, tekemättä mitään sen rahan eteen.
Hyvä kun ihmiset alkavat tajuta ettei raha ole ilmaista. Tuet on tarkoitettu ensihätään vaikeisiin tai yllättäviin elämäntilanteisiin, eikä jatkuvaan elämiseen. Sillä tuella kuuluukin "juuri ja juuri selvitä". Itse pitää pyrkiä nopeasti tukien piiristä pois.
No kun ei se aina ole itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää aloittajan koko tilannetta. Ei kouluihinkaan niin vaan kävellä sisään. Opiskelukin maksaa. Voi olla että opintotukioikeus on käytetty jo aiempiin opintoihin ja työkkäri ei hyväksy uusia opintoja työttömyyskorvauksen varassa opiskeltaviksi. Tai sitten Kela ei hyväksy opiskelua vaan alentaa rangaistuksena toimeentulotukea 20-40%. Tule sillä sitten toimeen. Varsinkaan perheellisen ei ole helppo ryhtyä opiskelemaan.
Ap voi mennä vartijaksi, järjestyksenvalvojaksi, portsariksi jne. Tuskin tarvitaan pitkää koulutusta noihin ja on se fysiikkakin kunnossa jo valmiiksi.
Oikeasti keskituloisten 2 autoa voivat olla joku tonnin kottero ja sitten toinen vähän halvempi vara-auto, jos se "parempi" ei ole kunnossa. Lasten kallis harrastus voi olla kansalaisopiston taiteen perusopetus, uinti kausilipulla tai jotain muuta todella edullista. Ulkomaanmatka on Haaparannalle tai Tallinnaan. Silti pitää hyödyntää alennuksia ja kirppareita!