Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellinen ruokavalio on aivan älyttömän vaikeaa palapeliä!!!

Vierailija
11.03.2023 |

Ikää on 34v ja huomaan että terveelliset elämäntavat on opittava just nyt eikä huomenna. Noin kolme vuotta olen pyrkinyt terveellisyyteen, mutta edelleen siihen on vielä pitkä matka. Mitä enemmän asiasta luen/haen tietoa, sitä enemmän ymmärrän kuinka huonosti syönkään. Olen viime aikoina syöttänyt ruoka-annokseni ravintolaskuriin ja aina jotain tärkeää jää ravinnosta puuttumaan.
Miten ihmeessä te muut saatte kaiken tarvittavan ruuasta?? Mitä te syötte? (Siis te, jotka syötte terveellisesti.)

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin iän myötä tuli kilpparin vajaatoiminta ja pitää katsoa mitä voi syödä ja mitä ei. Vaihdevuodet sama juttu. Kyllä sitä 45 vuotiaaksi saakka pystyi popsimaan mitä hyvänsä. Tyyliin suklaalevy pari kertaa viikossa. Ei tullut kiloja.

Nyt sitten ei voi suklaata syödä, kananmunat, rasva, punainen liha, vaalea vilja jätetty pois. 

Vierailija
22/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson kaikki lihatuotteet ettei ole lihan kaltaista koneellisesti erotettua teurasjätettä eikä kamaraa. Halpa hinta jo kertoo että tuote on teurasjätteistä tehtyä. 

Tämä minua korpeaa henkilökohtaisesti aina. JOS joku eläin ta*etaan minun ruuakseni, niin kyllä silloin hemmetti soikoon siitä pitää käyttää kaikki röhkinää lukuunottamatta! Sitäpaitsi, se kauheasti kauhisteltu sidokudosproteiini on juuri sitä kollageenia, jota sitten ostetaan erikseen ravitsemuslisänä!!!

Oletko koskaan nähnyt, miten se koneellinen erottelu tehdään? Siinä eräänlaisella raastimella putsataan luut - jos joku syö kesällä grilliluita, niin laukaperät rasvasta kiiltäen tekee saman järsiessään ne luut puhtaaksi - mutta JOS se tehdäänkin tehtaassa, niin hui kauhea!

On sitten ihan eri asia, että kannatanko ylipäätään lihansyöntiä, ainakaan tässä nykyisessä länsimaisen ylenpalttisen määrin. Olen itse tutustunut esimerkiksi makkaran matkaan sitä rehukaurapellosta sikalaan ja teurastamoon, lihaleikkaamoon ja makkaratehtaaseen. Katson TODELLAKIN, että meillä syödään muutakin kuin sisäfilettä - joka muutoinkin on mauttomin osa ruhosta, koska sillä lihaksella ei juurikaan liikuta.

Ske

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä29595 kirjoitti:

Alla aivan järkyttävän hyvän ja terveellisen (n. 70kcal/100g), jauhelihalla höystetyn ratatouillen ohje: 

2 kesäkurpitsaa

1 Munakoiso

1 Paprika

3 keltasipulia

3 valkosipulia

3 kiinteää normi lihaliemikuutiota TAI 2 fond du chef pehmeää lihaliemikuutiota

1,5 rkl punaviinietikkaa

reilu 1 rkl sokeria

800g tomaattimurskaa (ei tarvitse olla hienoksi pienennettyä tomaattimurskaa vaan ihan tavallista tomaattimurskaa)

Hyppysellinen timjamia

Pippuria

1 sitruuna

400g naudan jauhelihaa (ei vähärasvaisin vaihtoehto, esim. 16% rasvapitoinen on hyvä) 

Laita uuni lämpenemään keskitasolle 200C. 

Paista jauheliha omassa rasvassaan (älä laita oliiviöljyä tai voita, lihan oma rasva riittää tähän ruokaan), lisää samalla sekaan neljään osaan leikatut keltasipulit ja

En nyt terveelliseksi menisi väittämään. Hyvää saattaa olla - ja niin suolaista että jäisi itseltä syömättä.

Vierailija
24/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Olen ollut yli 30 vuotta kasvissyöjä. Aamulla peruspuuro ja mustikoita. Sapuskaksi kasviksia ja tofua+ lisäke, illalla smoothie. Ei ole vaikeata. 

Kasvisruoka ei tarjoa aivoille ravintoa. Ehkä siksi ymmärryksesi on puutteellinen.

Vierailija
25/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin iän myötä tuli kilpparin vajaatoiminta ja pitää katsoa mitä voi syödä ja mitä ei. Vaihdevuodet sama juttu. Kyllä sitä 45 vuotiaaksi saakka pystyi popsimaan mitä hyvänsä. Tyyliin suklaalevy pari kertaa viikossa. Ei tullut kiloja.

Nyt sitten ei voi suklaata syödä, kananmunat, rasva, punainen liha, vaalea vilja jätetty pois. 

Jätit siis ravinteikkaimmat ruoka-aineet pois.

26/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan muuten kaikki ravintoaineet ruokavaliostani helposti, mutta kalsiumin saantiin olen alkanut viime aikoina kiinnittää huomiota. Se jää helposti liian vähäiseksi ihan huomaamatta. Käytän kahvin seassa kaurajuomaa (lähinnä paremman säilyvyyden takia), ja sen takia sitä tulee käytettyä myös esim. kaurapuuron nesteenä ja muutenkin maidon "korvikkeena".

Kun en käytä maitoa, joudun huolehtimaan että syön esim. jogurttia ja juustoa päivittäin.

Syön kaloja, lihaa, kasviksia, juureksia ja marjoja, pähkinöitä, kananmunia, palkokasveja, täysjyväviljaa ja niitä maitotuotteita. 

Vierailija
27/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä asioista noin vaikeaa. Höttöhiilarit mielellään kokonaan pois. Enemmän kasviksia ja erilaisia proteiinin lähteitä.

Vierailija
28/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole vaikeaa syödä terveellisesti. Veriarvot ovat hyvät (sokerit, rasvat, kolesteroli, maksa-arvot, hemoglobiini), olen hoikka, liikun paljon ja sairastelen todella harvoin.

Esimerkkipäivä:

Aamu: rahkajogurtti, johon on lisätty mustikoita, siemeniä ja pähkinöitä

Lounas: lautasmallin mukaan kohtuullinen määrä tavallista ruokaa (kuten makaronilaatikkoa), salaattia, rasvatonta piimää

Välipala: hedelmiä

Päivällinen: kuten lounas

Iltapala: kuten aamupala

Lisäksi kahvia ja teetä kauramaidolla. D-vitamiinia läpi vuoden. Ruokaa syön sen verran, että tulen kylläiseksi, mutta en ähkyyn. Viikonloppuisin ja juhlissa herkuttelen epäterveellisilläkin herkuilla, laskiaispullat yms.

Vierailija
29/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä esim eilinen päiväni. Olen pienikokoinen nainen, joten siksi ruokaa on aika vähän.

Lounas: puuro, loraus kiisseliä, banaani, porkkana, lasi vettä

Välipala: kiivi, kauraleipä kalkkunasiivulla ja paprikalla, vettä

Päivällinen: iso lautasellinen perunaa ja jauhelihakastiketta tomaattimurskalla. Lehtikaalta. Appelsiini ja pensasmustikoita.

Iltapalaksi d-vitamiini ja rautalisä.

Hyi helvetti mikä ruokavalio. Laihana varmaan tuolla pysyy. 

Kerro mikä tuossa on huonoa. Itse olen hoikka keski-ikäinen nainen ja syön vielä vähemmän päivässä kuin edellä listatut ruoat.

Ihmiset syö nykyisin niin järjettömiä määriä ja se kyllä näkyy. Ihmettelen sitä kun ulkonäkö on niin korostuneessa asemassa nykyisin et miten lihavuus ei haittaa. E

Ei liika laihuuskaan ketään kaunista, ainakaan keski-ikäistä. 

Vierailija
30/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä esim eilinen päiväni. Olen pienikokoinen nainen, joten siksi ruokaa on aika vähän.

Päivällinen: iso lautasellinen perunaa ja jauhelihakastiketta tomaattimurskalla. Lehtikaalta. Appelsiini ja pensasmustikoita.

MItä tarkoitusta kiisseli palvelee, sokerin saantia?

Miten olisi vaikkapa ihan maun takia?

Vierailija
31/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasikset on kaikki hedelmiä paitsi 1 porkkana ja rasva puuttuu kokonaan?

Luku- ja laskutaito sulta ainakin puuttuu kokonaan. Käsittääkseni porkkanan lisäksi kasviksia ovat myös paprika ja lehtikaali, no tomaattimurska tavallaan mutta sisältää runsaasti lykopeenia. Eiköhän riittävästi rasvaa tule jauhelihan mukana ja mahdollisesti myös leivän päällä.  Hedelmissä ei ole mitään vikaa vaikka niitä söisikin, niistä saa kuituja, kivennäisaineita ja vitamiineja.

Vierailija
32/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sun hyvät rasvat on?! Missä on proteiini?

Puuroon mukaan raejuustoa ja pellavansiemenrouhetta. Sen banaanin voit viskata mäkeen. Pelkkää hiilaria on nyt tuo satsi.

Päivällisellä ei tarvita isoa kasaa perunaa. Korvaa se suurimmaksi osaksi vaikka höyrytetyllä kukkakaalilla ja parsakaalilla. Lisäksi salaattia.

Ravintolisät eivät ole mitään iltapaloja! Syö vaikka salaattia, jossa mukana proteiinin ja rasvan lähde. Tai tee rahkaa, jossa marjoja. Tai munakas.

Ei ole todellakaan vaikeaa koostaa terveellinen ruokavalio. 

Vierailija
33/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä29595 kirjoitti:

Alla aivan järkyttävän hyvän ja terveellisen (n. 70kcal/100g), jauhelihalla höystetyn ratatouillen ohje: 

2 kesäkurpitsaa

1 Munakoiso

1 Paprika

3 keltasipulia

3 valkosipulia

3 kiinteää normi lihaliemikuutiota TAI 2 fond du chef pehmeää lihaliemikuutiota

1,5 rkl punaviinietikkaa

reilu 1 rkl sokeria

800g tomaattimurskaa (ei tarvitse olla hienoksi pienennettyä tomaattimurskaa vaan ihan tavallista tomaattimurskaa)

Hyppysellinen timjamia

Pippuria

1 sitruuna

400g naudan jauhelihaa (ei vähärasvaisin vaihtoehto, esim. 16% rasvapitoinen on hyvä) 

Laita uuni lämpenemään keskitasolle 200C. 

Paista jauheliha omassa rasvassaan (älä laita oliiviöljyä tai voita, lihan oma rasva riittää tähän ruokaan), lisä

En nyt terveelliseksi menisi väittämään. Hyvää saattaa olla - ja niin suolaista että jäisi itseltä syömättä.

Et osaa itse kokatessa vähentää suolan määrää ohjeistuksesta?

Eri

Vierailija
34/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala puuttuu...Lounaalta puuttuu proteiini. Iltapalalla leipää ja kalkkunasiivu. Maitoa tai jugurttia, jätä juusto pois koska siinä on paljon rasvaa.

Hyvä, että syöt marjoja ja perunaa ja lihaa, onko hemoglobiiniarvojen alhaisuus syynä rautatablettien syöntiin, niitä kun ei kannata huvikseen syödä...älä ota myöskään niitä illalla, koska saattavat syövyttää ruokatorvea nukkuessasi.

Vierailija
35/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekoni on terveellistä ja HK:n pekoni on parasta.

Vierailija
36/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa, oikeasti. Se vaikuttaa mieleen ja aineenvaihduntaan, varsinkin hikiliikunta. Ihmiset toitottavat täälläkin ruokavalion merkitystä ja syövät kuin hiiret rahkaa ja salaattia. Sillä ruokavaliolla ei liikuta ja se voi yllätyspyllätys, johtaa lihomiseen. 

Eli normaali ruokaympyrä ja LIIKUNTA.

Vierailija
37/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä juuri ravinteiden puutosta pääse kenellekään tulemaan.  Päivätasolla on  aivan sama vaikka välilä eläisi pelkällä perunalla.

Syö ohjeiden mukaan sopivan pieniä annoksia, äläkä vahdi päivittäisiä arvoja.

Vierailija
38/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä juuri ravinteiden puutosta pääse kenellekään tulemaan.  Päivätasolla on  aivan sama vaikka välilä eläisi pelkällä perunalla.

Syö ohjeiden mukaan sopivan pieniä annoksia, äläkä vahdi päivittäisiä arvoja.

Ravinteiden puutosta on kuule nykyaikana aika monella.

Vierailija
39/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei ole vaikeaa syödä terveellisesti. Veriarvot ovat hyvät (sokerit, rasvat, kolesteroli, maksa-arvot, hemoglobiini), olen hoikka, liikun paljon ja sairastelen todella harvoin.

Esimerkkipäivä:

Aamu: rahkajogurtti, johon on lisätty mustikoita, siemeniä ja pähkinöitä

Lounas: lautasmallin mukaan kohtuullinen määrä tavallista ruokaa (kuten makaronilaatikkoa), salaattia, rasvatonta piimää

Välipala: hedelmiä

Päivällinen: kuten lounas

Iltapala: kuten aamupala

Lisäksi kahvia ja teetä kauramaidolla. D-vitamiinia läpi vuoden. Ruokaa syön sen verran, että tulen kylläiseksi, mutta en ähkyyn. Viikonloppuisin ja juhlissa herkuttelen epäterveellisilläkin herkuilla, laskiaispullat yms.

Mä olen niin vanha ja vähän liikkumaan kykenevä, että muuten syön jotakuinkin samoin kun sinä, mutta jätä iltaruuan pois. Äkkiä siihen on tottunut. Lounas on kyllä aika iso lautasellinen, ja uskoatonta, että todellakin se pitää nälkää seuraavaan aamuun asti. (paitsi pieni iltapala)

Vierailija
40/99 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ruokavaliossa on pulaa rasvoista, etenkin omega 3:sta, proteiinista ja kalsiumista (mm. maitotuotteet ja puuttuu täysin). Kasviksia sen sijaan on reilusti.

Levitettä ei mainita, mutta jos on laitettu n. 1tl 60-70% margariinia päivän ainoan leivän päälle, siitä tulee n. 3 g. Ja jos kastikkeen 10% jauhelihaa oli söisi 100 g. Rasvoja tulisi n. 13g. Se on tosi vähän. Välttämättämiä rasvahappoja tarvitaan mm. solukalvoihin, hermoston ja suoliston hyvinvointiin. Niiden puute ilmenee myös ihon kuivumisena ja hiusten harvenemisena.

Proteiinia tulisi saada n. 1g/ painokilo ja tästä tulisi n. 35g. Eli tosi pieni ihminen saa olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi