Terveellinen ruokavalio on aivan älyttömän vaikeaa palapeliä!!!
Ikää on 34v ja huomaan että terveelliset elämäntavat on opittava just nyt eikä huomenna. Noin kolme vuotta olen pyrkinyt terveellisyyteen, mutta edelleen siihen on vielä pitkä matka. Mitä enemmän asiasta luen/haen tietoa, sitä enemmän ymmärrän kuinka huonosti syönkään. Olen viime aikoina syöttänyt ruoka-annokseni ravintolaskuriin ja aina jotain tärkeää jää ravinnosta puuttumaan.
Miten ihmeessä te muut saatte kaiken tarvittavan ruuasta?? Mitä te syötte? (Siis te, jotka syötte terveellisesti.)
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä juuri ravinteiden puutosta pääse kenellekään tulemaan. Päivätasolla on aivan sama vaikka välilä eläisi pelkällä perunalla.
Syö ohjeiden mukaan sopivan pieniä annoksia, äläkä vahdi päivittäisiä arvoja.
Suomaisilla on mm. D- vitamiinin ja folaatin puutos erittäin yleinen. Myös omega 3 saadaan liian vähän, jos ei syö vähän. 2 X/ vk kalaa. Monella on kalsiumin puutetta, jos syö niukasti tai ei lainkaan maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä asioista noin vaikeaa. Höttöhiilarit mielellään kokonaan pois. Enemmän kasviksia ja erilaisia proteiinin lähteitä.
Miksi tehdä asioista noin vaikeaa? Ja sitten ihmetellään miksi Suomalaiset syövät liikaa suolaa, tai eivät saa tarpeeksi kuitua, jodia, folaattia, rautaa jne. Kaikki nämä asiat vaikuttavat terveyteen, mutta viiveellä, joten sitä ei huomaa.
Lautasmalli on vaan suuntaa antava ohje, kannattaa omat arvot tarkistaa vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sieltä sitten jää puuttumaan? Itse vedän ihan perussetillä:
Aamupala: puuroa, teetä, hedelmiä, ruisleipää juustolla
Lounas: lautasmallin mukaan eli proteiinia, hiilaria ja salaattia
Välipala: rahka ja leipä
Päivällinen: lautasmallin mukaan
Iltapala: kananmunia, leipää ja hedelmäJa veriarvot priimaa sekä paino tasainen. D-vitamiinin syön purkista.
Näinhän se menee. Kaikki on sallittua kun muistaa määrät ja kuinka usein.
Pullan saa syödä ja suklaata, kun ruokavalio ei koostu pelkästään niistä. Monipuolinen perusruoka, siitä saa kaiken tarvitsemansa. Purkista ei tarvitse ottaa mitään kun syö lautasmallin mukaan. Paitsi erikoistapauksessa ja lääkärin ohjeen mukaan.
Aamupalalta puuttuu proteiini kokonaan.
Lounaalla proteiinia on yhden kalkkunasiivun verran
päivällisellä "iso kasa perunaa ja jauhelihakastiketta" voi tarkoittaa mitä vaan, mutta tuskin koko päivän proteiiniannos tällä täyttyy. Nainen tarvitsee proteiinia n. 15-20 g / päivä.
Iltapala ei ole iltapala vaan pelkkiä tabletteja. Nämäkin olisi tosina hyödyllisintä ottaa ruoan yhteydessä.
Lisäksi ruokavaliossa ei ole käytännössä rasvoja ollenkaan, ellei jauhelihakastikkeen rasvoja lasketa. Hiilareita tulee puurosta ja perunasta varmasti riittävästi, mutta kasviksia voisi silti vähän lisätä.
Mä söin eilen:
aamupalalla pari kananmunaa, tomaattia ja kurkkua
lounaaksi broilerisalaatin, jossa kastikkeena oliiviöljyä ja balsamicoa (lihaa 100g)
päivälliseksi tomaattista broileria fetakastikkeella ja salaattia (lihaa 100g)
iltapalaksi marjoja, raejuustoa, pähkinöitä ja siemeniä (marjoja 100 g, raejuustoa 125 g)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29595 kirjoitti:
Alla aivan järkyttävän hyvän ja terveellisen (n. 70kcal/100g), jauhelihalla höystetyn ratatouillen ohje:
2 kesäkurpitsaa
1 Munakoiso
1 Paprika
3 keltasipulia
3 valkosipulia
3 kiinteää normi lihaliemikuutiota TAI 2 fond du chef pehmeää lihaliemikuutiota
1,5 rkl punaviinietikkaa
reilu 1 rkl sokeria
800g tomaattimurskaa (ei tarvitse olla hienoksi pienennettyä tomaattimurskaa vaan ihan tavallista tomaattimurskaa)
Hyppysellinen timjamia
Pippuria
1 sitruuna
400g naudan jauhelihaa (ei vähärasvaisin vaihtoehto, esim. 16% rasvapitoinen on hyvä)
Laita uuni lämpenemään keskitasolle 200C.
Paista jauheliha omassa rasvassaan (älä laita oliiviöljyä tai voita, lihan oma rasva riittää tähän ruokaan), lisä
Eikö ymmärrys riitä vähentämään suolaa? Ei ole pkko laittaa kolmea lihaliemikuutiota.
Vierailija kirjoitti:
Katson kaikki lihatuotteet ettei ole lihan kaltaista koneellisesti erotettua teurasjätettä eikä kamaraa. Halpa hinta jo kertoo että tuote on teurasjätteistä tehtyä.
Kuvitteletko että puhdas fileeliha on sitä parasta ravintoa? Ainakin se on mauttominta. Jo sana teurasjäte kertoo asenteesi. Minä teen maukasta ruokaa esim. luista keittämällä keiton, broilerinkoivissa se hyvin maustettu nahka on parasta ja possunliha ei maistu lainkaan ilman silavaa.
Minusta aika maagisia käsityksiä nykyisin liitetään ruokaan, että sillä olisi jotain ihmeellisiä ominaisuuksia. Avainsanat on kohtuullisuus ja monipuolisuus, niillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esim eilinen päiväni. Olen pienikokoinen nainen, joten siksi ruokaa on aika vähän.
Lounas: puuro, loraus kiisseliä, banaani, porkkana, lasi vettä
Välipala: kiivi, kauraleipä kalkkunasiivulla ja paprikalla, vettä
Päivällinen: iso lautasellinen perunaa ja jauhelihakastiketta tomaattimurskalla. Lehtikaalta. Appelsiini ja pensasmustikoita.
Iltapalaksi d-vitamiini ja rautalisä.
Hyi helvetti mikä ruokavalio. Laihana varmaan tuolla pysyy.
Mikä vika? Se ettei puputa leipää joka välissä kuten lihavat ihmiset tekee? 😂
Jokaisesta yksittäisestä annoksesta ei tarvitse saada jokaista mahdollista ravintoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson kaikki lihatuotteet ettei ole lihan kaltaista koneellisesti erotettua teurasjätettä eikä kamaraa. Halpa hinta jo kertoo että tuote on teurasjätteistä tehtyä.
Kuvitteletko että puhdas fileeliha on sitä parasta ravintoa? Ainakin se on mauttominta. Jo sana teurasjäte kertoo asenteesi. Minä teen maukasta ruokaa esim. luista keittämällä keiton, broilerinkoivissa se hyvin maustettu nahka on parasta ja possunliha ei maistu lainkaan ilman silavaa.
Minusta aika maagisia käsityksiä nykyisin liitetään ruokaan, että sillä olisi jotain ihmeellisiä ominaisuuksia. Avainsanat on kohtuullisuus ja monipuolisuus, niillä pärjää.
Aivan! Kautta aikain on niistä halvimmista ruhon osista tehty maittavinta ruokaa. Häränhännästä alkaen.
Mä en syötä syömisiäni mihinkään ohjelmaan ja stressaa enkä siis tiedä, kuinka terveellisesti/epäterveellisesti lopulta syön. Pidän periaatteena sitä, että kaikilla aterioilla noin puolet olisi hedelmiä, juureksia tai kasviksia. Aamupalaleivissä se on alle puolet, mutta esim. päivällisellä reilusti yli puolet. Mulle nuo kasvikunnan tuotteet on kaiken A ja O. Kasvisten lisäksi aterialla syön esim. ruokakauraa, täysjyväpastaa, proteiinia vaihdelleen naudasta, possusta, kanasta, kalasta ja kasviproteiinista. Rasvaakin yritän joka aterialla saada jostain, joko ihan voina tai sitten kasvirasvana. En käytä piilosokeria ollenkaan, mutta herkkuja syön silloin, kun huvittaa.
Tällä ruokavaliolla pysyn ns. biologisessa painossani (mulla se on normaalipainon keskivaiheilla) ja jaksan elää sekä treenata. Tosin flunssakierteessä olen ollut syyskuusta asti ja sairastanut enemmän kuin aiempaan 5 vuoteen yhteensä. Mutta se ei liityne ruokavaliooni.
Käyttäjä29595 kirjoitti:
Alla aivan järkyttävän hyvän ja terveellisen (n. 70kcal/100g), jauhelihalla höystetyn ratatouillen ohje:
2 kesäkurpitsaa
1 Munakoiso
1 Paprika
3 keltasipulia
3 valkosipulia
3 kiinteää normi lihaliemikuutiota TAI 2 fond du chef pehmeää lihaliemikuutiota
1,5 rkl punaviinietikkaa
reilu 1 rkl sokeria
800g tomaattimurskaa (ei tarvitse olla hienoksi pienennettyä tomaattimurskaa vaan ihan tavallista tomaattimurskaa)
Hyppysellinen timjamia
Pippuria
1 sitruuna
400g naudan jauhelihaa (ei vähärasvaisin vaihtoehto, esim. 16% rasvapitoinen on hyvä)
Laita uuni lämpenemään keskitasolle 200C.
Paista jauheliha omassa rasvassaan (älä laita oliiviöljyä tai voita, lihan oma rasva riittää tähän ruokaan), lisää samalla sekaan neljään osaan leikatut keltasipulit ja
Sen verran kommentoin, että naudanjauhelihaa on myös 7% ja 10% rasvaa eli toi 16% ei tod ole se vähärasvaisin. Ja se voiko sen paistaa omassa rasvassaan riippuu ihan millä sä sen paistat. Kun itse käytän pelkästään valurautapaistinpannua, voin sanoa että oma rasva ei riitä, vaan tarvii lorauksen esim oliiviöljyä (joka nyt käsitykseni mukaan ei ole kovin epäterveellistä?).
Itse jätin mm. ketsupin ja sokeriset tuoremehut ja jogurtit kauppaan ja jogurtti on nykyään aina rasvatonta ja sokeritonta luonnonjogurttia. Yritän syödä mahd. prosessoimatonta perusruokaa, kuten perunaa, kalaa, tuoreita kasviksia, marjoja. Valmisruokia ostan nykyisin vain harvoin. Näin olen saanut painon pysymään kurissa.
Netti ja asiantuntijat ovat varmaan hyviä neuvoja pullollaan mutta me olemme kaikki yksilöitä. Kannattaa myös olla rehellinen itselleen sekä aktiivisuuden että ruokailun suhteen. Liikuntaan, ruokaan ja valintoihin liittyy paljon henkisiä asioita jotka eivät ole mitattavissa millään laskurilla. Itse olen 50+ nainen ja ruokailut on kaukana näistä nykyajan suosituksista. Fyysisesti olen kuitenkin kestävä ja terve, veriarvot ja vitamiinit on mitattu useampaan otteeseen eikä moittimista tai lääkityksen tarvetta ole. Liikun ja venyttelen rauhallisesti pari, kolme tuntia päivässä, kaatosateella ehkä vain tunnin, ulkoilmassa. En omista autoa.
Syön vaihtelevan aamupalan tai brunssin, jugurttia, hedelmää, välillä pähkinöitä tai maapähkinävoita, joskus munakasta ja leivän ja mehua, kurkkua, salaattia ja juustoa. Käytän tavallisia maitotuotteita. Välillä paistan lettuja, välillä teen smoothieta. Annoskoko on reilu. Kahvia menee pari, kolme mukia päivän mittaan.
Illalla teen perheelle kotiruokaa, kiireisenä päivänä on ne nakit ja ranskalaiset. Laitan ruokaan juureksia tai kasviksia, sipulia, porkkanaa, punajuurta, bataattia, tomaattimurskaa, herneitä. Kermakastiketta on ehkä pari kertaa viikossa. Välillä kalapuikkoja tai verilättyjä ja puolukkahilloa. Kesällä aikuiset syö ruokaisan salaatin pari kertaa viikossa illalla ja leipää lisäksi.
Meillä ei syödä karkkia, sipsiä, roiskeläppiä yms. Välillä oma ja teinin aamupala voi olla kahvi ja korvapuusti. Hesessä käydään muutaman kerran vuodessa. Suklaapatukan saatan välillä napata kauppareissulla jos tunnen energian loppuvan. Teini syö koulussa hyvin ja osaa arvostaa tarjottua ateriaa, pari inhokkia toki on mutta ottaa sitten enemmän perunaa, salaattia ja näkkäriä. Välipalaksi ottaa hedelmän tai mehun ja välipalakeksin.
Olen siis koko aikuisikäni mennyt tällä kahden reilumman aterian ruokavaliolla. Kestän päivällä pientä nälkää mutta voin huonosti jos syön puolen päivän aikaan "kunnolla". Olen kokeillut skipata aamupalan ja pienentää ruoka-annoksia mutta tuloksena on vain väsymystä, ummetusta ja pahaa mieltä. Teini ja puoliso syövät viikonloppuisinkin eri rytmissä ja illalla syömme sitten yhdessä.
Tämä on mielestäni ihan absurdia. Joku heittää suht terveellisen päiväruokailunsa näytille ja sitä sitten kovin sanoin arvostellaan 🙄.
Arvostelija voi itse syödä aamupalaksi laskiaispullan, lounaaksi mäkkärin aterian ja illalliseksi pitsan parilla kaljalla ja iltapalaksi leipää leikkeleillä ja toki sipsiä menee pussi tv:n edessä.
Sitten on varaa arvostella miten jonkun ruokavaliossa puuttuu esim raejuusto puurosta *yök*
Hienoa että joku jaksaa syödä suht terveellisesti, jatka samaan malliin. Täydellinen ei tarvitse olla, kaikki on plussaa 💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esim eilinen päiväni. Olen pienikokoinen nainen, joten siksi ruokaa on aika vähän.
Lounas: puuro, loraus kiisseliä, banaani, porkkana, lasi vettä
Välipala: kiivi, kauraleipä kalkkunasiivulla ja paprikalla, vettä
Päivällinen: iso lautasellinen perunaa ja jauhelihakastiketta tomaattimurskalla. Lehtikaalta. Appelsiini ja pensasmustikoita.
Iltapalaksi d-vitamiini ja rautalisä.
Hyi helvetti mikä ruokavalio. Laihana varmaan tuolla pysyy.
Mikä vika? Se ettei puputa leipää joka välissä kuten lihavat ihmiset tekee? 😂
Olen lihava ja en syö leipää ollenkaan.
Syön perusterveellisesti ja ajattelen ravitsemusta kokonaisvaltaisesti, en ateria kerrallaan. Pyrin siihen, että noudatan pääsääntöisesti lautasmallia ja syön kasviksia viittä väriä päivässä. Eri proteiininlähteitä pyrin syömään monipuolisesti.
Välillä on lupa herkutella ja syödä vaikkapa cacio e pepe. Kunhan kokonaisuus on pitkällä aikavälillä tasapainossa, niin ateria tai päivän ruokailut sinne tänne eivät vaikuta.
Ei niitä ihan jokaista hivenainetta tarvitse joka päivä syödä, itselle riittää kunhan mätsää suurinpiirtein viikkotasalla. Onko jostain tietystä ravintoaineesta pulaa vai onko toisena päivänä liian vähän c-vitamiinia ja toisena proteiinia? Itse en jälkimmäisestä jaksaisi huolestua, mutta ainahan voit käydä ammattilaisella kerran pari.
Lisäksi pitää muistaa, että ruoalla on myös sosiaalinen ja psykologinen aspekti.