Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riikka Purran mielestä Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa

Vierailija
11.03.2023 |

Ylen vaalikoneessa Riikka Purra oli puolueiden puheenjohtajista ainoa, joka oli Täysin samaa mieltä väittämästä "Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa".
Jokseenkin samaa mieltä olivat Orpo, Saarikko, Essayah, Harkimo.

Kommentit (954)

Vierailija
481/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää töistä käteen 1650e/kk eikä elintasossa ole oikeastaan mitään eroa työttömänä ystävään verrattuna. Hänellä vaan on paljon enemmän vapaa-aikaa. Molemmat asutaan vuokralla suunnilleen saman suuruisissa asunnoissa, kauppalaskut on varmaan salaa luokkaa ja kirppareilta haetaan yhdessä vaatteita.

Tulisiko parempi mieli jos työttömältä ystävältäsi leikattaisiin tukea sen verran että hänellä ei olisi varaa  kirpparivaatteisiin ja hänellä olisi varaa syödä vain vettä ja leipää.

Kuukausiliitteessä oli juttu pitkäaikaistyöttömistä (molemmat vanhemmat), asuivat 80 neliön rivarissa, ajoivat 5 vuoden ikäisellä autolla, lapsilla maksulliset harrastukset jne.

En ymmärrä mistä tällainen "vettä ja leipää" mielikuva ihmisille tullut, minun palkallani ei ainakaan tuollaista elintasoa saisi, mitä sos.tuilla saa, kun oikein täysillä heittäytyy elätettäväksi.

Tässä lista, mitä kaikkein eniten korvauksia nostavat vetävät, jopa 5-6 tonnin kuukauskorvausta!!!!!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Listassasi on tämän jutun perusteella iltasanomien tilaus?

Kenen listassa? Olen ainoa joka jakoi tulonsa ja menonsa (brutto 3700)- niissä minun menoissa ei ole yhtään lehtitilauksia tai suoratoistopalvelua. Aika monella tukieläjällä nekin silti on.

Tuo linkittämäsi artikkeli on maksumuurin takana, joten miten voit lukea sen, jos et ole tilaaja?

-eri

En ollut se linkittäjä, en päässyt itsekään lukemaan- vaan olen se joka kertoi tuloistaan ja menoistaan. Kävikö mielessä että täällä on useita keskustelijoita?

Vierailija
482/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutten jaksa alkaa opettamaan sinua.

Eli et tiedä mitään, kunhan kiukkuat netissä. Niin se vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista äänestää!!

Perussuomalaiset 🙂

Vierailija
484/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää töistä käteen 1650e/kk eikä elintasossa ole oikeastaan mitään eroa työttömänä ystävään verrattuna. Hänellä vaan on paljon enemmän vapaa-aikaa. Molemmat asutaan vuokralla suunnilleen saman suuruisissa asunnoissa, kauppalaskut on varmaan salaa luokkaa ja kirppareilta haetaan yhdessä vaatteita.

Tulisiko parempi mieli jos työttömältä ystävältäsi leikattaisiin tukea sen verran että hänellä ei olisi varaa  kirpparivaatteisiin ja hänellä olisi varaa syödä vain vettä ja leipää.

Kuukausiliitteessä oli juttu pitkäaikaistyöttömistä (molemmat vanhemmat), asuivat 80 neliön rivarissa, ajoivat 5 vuoden ikäisellä autolla, lapsilla maksulliset harrastukset jne.

En ymmärrä mistä tällainen "vettä ja leipää" mielikuva ihmisille tullut, minun palkallani ei ainakaan tuollaista elintasoa saisi, mitä sos.tuilla saa, kun oikein täysillä heittäytyy elätettäväksi.

Tässä lista, mitä kaikkein eniten korvauksia nostavat vetävät, jopa 5-6 tonnin kuukauskorvausta!!!!!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Listassasi on tämän jutun perusteella iltasanomien tilaus?

Kenen listassa? Olen ainoa joka jakoi tulonsa ja menonsa (brutto 3700)- niissä minun menoissa ei ole yhtään lehtitilauksia tai suoratoistopalvelua. Aika monella tukieläjällä nekin silti on.

Tuo linkittämäsi artikkeli on maksumuurin takana, joten miten voit lukea sen, jos et ole tilaaja?

-eri

En ollut se linkittäjä, en päässyt itsekään lukemaan- vaan olen se joka kertoi tuloistaan ja menoistaan. Kävikö mielessä että täällä on useita keskustelijoita?

Mistä kukaan voi tietää että olit se joka kertoi tuloistaan ja menoistaan. Kävikö mielessä että täällä on useita keskustelijoita?

Vierailija
485/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa lukea täällä näitä tukielämisen puolustuspuheenvuoroja ja agressiivisia muiden mielipiteiden teilausyrityksiä.

Niistä paistaa niin selvästi läpi se vasemmistolaisuus ja omien saavutettujen etujen puolustaminen. Kun joku esittää näille, että pitäisi mennä töihin, niin alkaa kauhea paasaaminen ja päteminen että se on oikeistolaista hapatusta.

Töissä käyvänä, korkeasti koulutettuna, johtavassa asemassa olevana, voisin jopa sanoa ihan elämässä menestyneenä minä arvostan sitä, että ihminen ponnistelee ja pyrkii eteenpäin. Opiskelee, tekee töitä, pyrkii parantamaan olojaan. Eikä makaa vain sohvalla ja odota että valtio maksaa kaiken.

Ehkä joskus sitten kaukana tulevaisuudessa tekoäly ja robotit hoitaa kaiken ja ihmiset saavat kaiken tarpeellisen ilmaiseksi. Ehkä sitten voidaan kaikki maata sohvalla ja miettiä syvällisiä. Mutta ei vielä tänään eikä varmaan tällä vuosisadalla.

Vierailija
486/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista äänestää!!

Perusjuomalaiset 🙂

Kotimainen vaihtoehto vaikka väkijoukkoon ajamiseen!

Vierailija
487/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä jo useassa postauksessa kerrottu miksi ja mikä ongelma on. Etkö sinä jaksa lukea, vai etkö vaan ymmärrä?

-eri

Vierailija
488/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua naurattaa lukea täällä näitä tukielämisen puolustuspuheenvuoroja ja agressiivisia muiden mielipiteiden teilausyrityksiä.

Niistä paistaa niin selvästi läpi se vasemmistolaisuus ja omien saavutettujen etujen puolustaminen. Kun joku esittää näille, että pitäisi mennä töihin, niin alkaa kauhea paasaaminen ja päteminen että se on oikeistolaista hapatusta.

Töissä käyvänä, korkeasti koulutettuna, johtavassa asemassa olevana, voisin jopa sanoa ihan elämässä menestyneenä minä arvostan sitä, että ihminen ponnistelee ja pyrkii eteenpäin. Opiskelee, tekee töitä, pyrkii parantamaan olojaan. Eikä makaa vain sohvalla ja odota että valtio maksaa kaiken.

Ehkä joskus sitten kaukana tulevaisuudessa tekoäly ja robotit hoitaa kaiken ja ihmiset saavat kaiken tarpeellisen ilmaiseksi. Ehkä sitten voidaan kaikki maata sohvalla ja miettiä syvällisiä. Mutta ei vielä tänään eikä varmaan tällä vuosisadalla.

Minua naurattaa lukea näitten muka menestyneiden paasauksia siitä että jokainen joka on eri mieltä on oltava tukiloinen ja mentävä töihin :D

Vierailija
489/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista äänestää!!

Perussuomalaiset 🙂

💯 Tämä!

Vierailija
490/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista äänestää!!

Perusjuomalaiset 🙂

💯 Tämä!

Tuo

Ne

Vierailija
491/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä jo useassa postauksessa kerrottu miksi ja mikä ongelma on. Etkö sinä jaksa lukea, vai etkö vaan ymmärrä?

-eri

Edelleen se että laitat lauseen perään "näin se vain on" ei tee asioista faktoja. Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää?

Vierailija
492/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisten vaalivoitto lähenee 🙂

Vierailija
493/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen eli vaikka tuo 3700€ palkka.

Verojen jälkeen 2500

- lapsiperheen asunto 1000€

-sähkö 250€

- vesi 50€

-työmatkat (auto pakollinen koska liikkuva työ eikä bussit kulje kaikkialle) 250€

- vakuutukset 150€

- harrastukset koko perhe noin 100€

- vaatteet (kirpparilta) 50€

- puhelin, netti 50€

-lääkkeet 50€

- 100-250€/kk yllättäviin menoihin kuten auton huolto tai renkaat tai lapsen kaverin synttärit, koulun retki tai vaikka hammaslääkäri

- jäljelle jää käyttöön siis tuo 500€

Ja vieläkö joku haluaa että keskituloisia kuritetaan lisää? Käyn töissä jotta elätän itseni ja perheeni, en siksi että joku lusmu saa lokkeilla kotona ja valittaa!!!

Ei tää mitään herkkua oo josta pitäs jakaa kaikille lumihiutaleille!

Täysin samaa mieltä sun kanssa. Toki monella on puoliso jonka kanssa jakaa asumiskustannuksia mutta kaikille ei ole ja yksin hoitaa ja huoltaa lapset. Kelasta saa minimielarin. Ei siinä keskituloisen tai hyvätuloisenakaan paljoa hurrata. Vaikka tulot on yli 4000 Brutto ei siitä käteen jää kuin 2800 niin aivan liikaa joutuu maksamaan veroja jotka menee niille jotka ei niitä ansaitse. Sit leikataan vanhuksista, varhaiskasvatuksesta ylipäätään lapsista. Maksan mieluusti veroja jos sillä saisi jotain vastinetta eikä aina leikattaisi sieltä mistä ei saisi. Ja kun varhaiskasvatuksesta leikataan ne köyhien ja tuilla elävien lapset ei saa myöskään niin hyvää hoitoa saatika jos jollain mt ongelmia niin niistähän on jo karsittu ja paljon. Samoin vammaisista tai sairaanhoidosta ylipäätään. Ne loisijat pitäisi oikeasti pistää töihin vaikka ulkoiluttamaan vanhuksia, pitämään ympäristöä siistinä kyllä jotain vastinetta pitäisi voida vaatia siitä ett saa ilmaista rahaa.

Mitäpä mieltä olette aktiivisesti töitä hakevista henkilöistä, oman alan töitä ei vaan löydy. Toinen iso työttömien ryhmä on 50 veet. Ovatko kaikki työttömät keski-ikäisetkin loisia? (ikäsyrjintä on ihan totta)

No jos oman alan töitä ei löydy niin opiskellaan ammatti joka työllistää.Vuositolkullako ollaan työttömänä kun haetaa niitä oman alan töitä?

Olen eri vastaaja, mutta opiskelu ei aina onnistu, jos ei ole rahoitusta siihen. Ei työkkäri anna aina lupaa opiskella, opintotukikuukaudet voi olla käytetty, aikuisopintotukea ei työtön saa, aina ei puoliso voi elättää jne.

Kaikki eivät myöskään sovi kaikille aloille.

No mutta sitten voi jatkaa työttömänä oloa ja lopettaa valitukset köyhyydestä.Itse rahoittaisin opinnot vaikka lainarahalla että pääsisin töihin.

Mistä työtön saa lainarahaa? Pikavippi varmaan ainoa vaihtoehto enkä kyllä suosittele kenellekään niin ison pikavipin ottamista. (Eikä pienemmänkään ottaminen useinkaan ole fiksua.)

No vaikka sitä opintolainaa.Sitten kun pääsee alkuun tekee vaikka muutaman tunnin töitä lisäksi,näitä työpaikkoja on varmasti.Jostain kumman syystä opiskelijat pystyy opiskelemaan(opintotuki on niin pieni että sillä ei elä)ja pärjäävät mutta kun samaa ehdottaa työttömille niin keksitään sata syytä miksi ei pysty.

Monella työttömällä on opintotuet käytetty eikä silloin saa opintolainaa. Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää työkkärin lupaa ja maksimi 2 vuotta. Ja edellinen hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta esim. AMK.

Vierailija
494/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käyvänä, korkeasti koulutettuna, johtavassa asemassa olevana, voisin jopa sanoa ihan elämässä menestyneenä minä arvostan sitä, että ihminen ponnistelee ja pyrkii eteenpäin.

Töissä käyvänä suurituloisena arvostan sitä että myös huonompiosaiset otetaan yhteiskunnassa huomioon. 

Vierailija
495/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen eli vaikka tuo 3700€ palkka.

Verojen jälkeen 2500

- lapsiperheen asunto 1000€

-sähkö 250€

- vesi 50€

-työmatkat (auto pakollinen koska liikkuva työ eikä bussit kulje kaikkialle) 250€

- vakuutukset 150€

- harrastukset koko perhe noin 100€

- vaatteet (kirpparilta) 50€

- puhelin, netti 50€

-lääkkeet 50€

- 100-250€/kk yllättäviin menoihin kuten auton huolto tai renkaat tai lapsen kaverin synttärit, koulun retki tai vaikka hammaslääkäri

- jäljelle jää käyttöön siis tuo 500€

Ja vieläkö joku haluaa että keskituloisia kuritetaan lisää? Käyn töissä jotta elätän itseni ja perheeni, en siksi että joku lusmu saa lokkeilla kotona ja valittaa!!!

Ei tää mitään herkkua oo josta pitäs jakaa kaikille lumihiutaleille!

Täysin samaa mieltä sun kanssa. Toki monella on puoliso jonka kanssa jakaa asumiskustannuksia mutta kaikille ei ole ja yksin hoitaa ja huoltaa lapset. Kelasta saa minimielarin. Ei siinä keskituloisen tai hyvätuloisenakaan paljoa hurrata. Vaikka tulot on yli 4000 Brutto ei siitä käteen jää kuin 2800 niin aivan liikaa joutuu maksamaan veroja jotka menee niille jotka ei niitä ansaitse. Sit leikataan vanhuksista, varhaiskasvatuksesta ylipäätään lapsista. Maksan mieluusti veroja jos sillä saisi jotain vastinetta eikä aina leikattaisi sieltä mistä ei saisi. Ja kun varhaiskasvatuksesta leikataan ne köyhien ja tuilla elävien lapset ei saa myöskään niin hyvää hoitoa saatika jos jollain mt ongelmia niin niistähän on jo karsittu ja paljon. Samoin vammaisista tai sairaanhoidosta ylipäätään. Ne loisijat pitäisi oikeasti pistää töihin vaikka ulkoiluttamaan vanhuksia, pitämään ympäristöä siistinä kyllä jotain vastinetta pitäisi voida vaatia siitä ett saa ilmaista rahaa.

Mitäpä mieltä olette aktiivisesti töitä hakevista henkilöistä, oman alan töitä ei vaan löydy. Toinen iso työttömien ryhmä on 50 veet. Ovatko kaikki työttömät keski-ikäisetkin loisia? (ikäsyrjintä on ihan totta)

No jos oman alan töitä ei löydy niin opiskellaan ammatti joka työllistää.Vuositolkullako ollaan työttömänä kun haetaa niitä oman alan töitä?

Olen eri vastaaja, mutta opiskelu ei aina onnistu, jos ei ole rahoitusta siihen. Ei työkkäri anna aina lupaa opiskella, opintotukikuukaudet voi olla käytetty, aikuisopintotukea ei työtön saa, aina ei puoliso voi elättää jne.

Kaikki eivät myöskään sovi kaikille aloille.

No mutta sitten voi jatkaa työttömänä oloa ja lopettaa valitukset köyhyydestä.Itse rahoittaisin opinnot vaikka lainarahalla että pääsisin töihin.

Mistä työtön saa lainarahaa? Pikavippi varmaan ainoa vaihtoehto enkä kyllä suosittele kenellekään niin ison pikavipin ottamista. (Eikä pienemmänkään ottaminen useinkaan ole fiksua.)

No vaikka sitä opintolainaa.Sitten kun pääsee alkuun tekee vaikka muutaman tunnin töitä lisäksi,näitä työpaikkoja on varmasti.Jostain kumman syystä opiskelijat pystyy opiskelemaan(opintotuki on niin pieni että sillä ei elä)ja pärjäävät mutta kun samaa ehdottaa työttömille niin keksitään sata syytä miksi ei pysty.

Monella työttömällä on opintotuet käytetty eikä silloin saa opintolainaa. Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää työkkärin lupaa ja maksimi 2 vuotta. Ja edellinen hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta esim. AMK.

Ja monella työttömällä on lapsia, ei ehdi töihin opiskelun lisäksi.

Vierailija
496/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussuomalaisten vaalivoitto lähenee 🙂

Toivotaan, tulee meinaan mielenkiintoiset hallitusneuvottelut :D

Vierailija
497/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön pxmmi tehtailee aloituksia, kun on kaxxeli housussa🙂

Kohta joutuu töihin 🙂👍

Kohta joutuu töihin 🙂

Vierailija
498/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Tiedän naisen joka tehnyt lapsia 3 eri miehelle ja elää tuki rahoilla. Vasta 50 vuotiaana joutuu menemään töihin kun lapsista ei saa enää rahaa.

Vierailija
499/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai liian vaikea elää työnteolla?

Ilman muuta tuo. Esimerkiksi pienen firman pyörittäminen vaatii järjettömän byrokratian ja palkkatyöhön taas on älyttömät koulutusvaatimukset. Jopa siivoojan ja koulunkäyntiavustajan tyyppisiin töihin on koulutukset.

Riippuu kuviosta. Ainakin oman työn myyminen toiminimellä on hyvin simppeliä ja lisäksi on vieläkin simppelimpiä kevytyrittäjätapoja, joissa laskutuskin hoidetaan puolestasi pientä korvausta vastaan. Itse säästän tuossakin, kun toiminimeen liittyvät kuviot ovat niin yksinkertaisia. Jos perustaisin oy:n ja palkkaisin vieraita työntekijöitä, silloin todennäköisesti käyttäisin tilitoimistoa, mutta ainakin omalla kuviollani kaikki hoituu itse ja tarvittaessa kysyn verottajalta ilmaisia neuvoja, jos joku on epäselvää. Suosittelen kaikille ahkerille, firmojen on myös helpompi ostaa työtä kuin palkata joku työsuhteeseen.

Vierailija
500/954 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa lukea näitä valituksia, että työssäkäyvänä ja monilla, luultavasti, keski- tai parempipalkkaisessa sellaisessa, ei jää kuin sama 500 euroa tai vähemmän.

Mutta mitä he saavat sillä palkallansa: usein saavat asua omakotitalossa, oma valinta, ja hyvän auton tai kaksi.

Myös usein talon kalustus, sisustus, puutarha piha jne. on itse valittua ja maksaa myös jotain.

Jos valitsee asua hyvin ja liikkua autolla yms. niin silloinhan saa ihan eri asioita kuin se kaiken aikaa noin 500 eurolla elävä.

Nämä ihmisethän elävät ihan erilaista elämää. Vaikka siitä palkasta jäisikin vain 500 euroa kaikkien muiden kulujen jälkeen niin eihän se työssäkäyminen silloin mitenkään hukkaan ole mennyt?

Vai ettekö Anna arvoa omistusasunnollenne ja muulle elämän hyvinvoinnille?

Jos ette, niin jääkää ihmeessä pois työstä ja luovuttakaa omaisuutena jollekin köyhälle.

Tietenkin siis lähtisitte elämään samalta tasolta, eli tilit tyhjät, ei mitään omaisuutta ja vuokalta, eihän tämä muuten vastaisi asiaa.

No siksihän mä olen nimen omaan valinnut sen työssä käynnin- ei tosin ole omakotitaloa eikä kalliita huonekaluja- ihan perus ikeaa josta osa käytettynä ostettua.

Ei mulla kuitenkaan ole velvollisuutta maksaa kenenkän kotona makaamista. Olen tyytyväinen että voin elättää perheeni, mutta moni tuntuu olevansitä mieltä, että työssäkäynnistä ei saisi olla mitään enempää kuin tukieläteillä.

Onko kukaan köyhä koskaan oikeasti sanonut, että keskituloisella työssäkäyvällä ei saisi jäädä enempää rahaa käteen kuin heillä? Epäilen, että ei ole.

Te vain luulette niin, koska koette, ette teidän palkkanne on liian pieni ja/tai tuet liian isot. SE ON SIIS VAIN TEIDÄN OMASSA PÄÄSSÄNNE. Ja näiden omien ajatustenne vuoksi koette, että teillä on oikeus halveksia ja haukkua köyhiä. Aika helkutin säälittävää, jos suoraan sanon.

Ei kyse ole toisten haukkumisesta. Ihmisen luonne on sellainen, että jos saa yhteensä tukia vaikka 1200€ kuussa, ja palkasta jäisi käteen 1400€ kuussa jolla pitäisi maksaa kaikki, niin ihminen järkeilee ettei sitä duunia kannata ottaa vastaan. Kivampi viettää vapaa-aikaa.

Tähän vaan ei suomella ole enää varaa. Tuen ja pienen palkan eroa pitää kasvattaa niin reilusti, että sinne pienipalkkaiseen työhön on kannustavaa ja kannattavaa mennä. Tossa mun esimerkissä esim niin että tukia olisi maks 700€ ja se käteen jäävä palkka sitten tuplat eli 1400€. Tollasella erolla se elintasoero alkaa selvästi näkymään, ja niin asian pitää ollakin.

Vassarit puhuu että miksei vaan nosteta niitä pienempiä palkkoja... suurin osa niistä, jotka voisi työllistää juuri noihin alemman palkan hommiin on pieniä yrityksiä. Ja julkinen puoli. Ei niillä ole varaa yhtäkkiä nostaa palkkatasoa satoja euroja. Plus se heijastuisi koko palkkaketjuun, kaikkien palkkoja pitäisi nostaa. Ja jos niin kävisikin, niin vassaripoliitikot olisi heti vinkumassa että tukien indeksejä pitää nyt korottaa...

Tukien pitää olla sillä tasolla, että pystyy asumaan jossain sivummalla (ei ole pakko päästä asumaan Helsingin keskustaan), tuollahan on maaseutu nyt pullollaan tyhjiä kerrostalija, ei kuole nälkään (eli esim rahan sijaan joku viikottainen kasvispainotteinen ruoka-apukassi) ja vaatteet jostain valtion varusvarastolta. Sillain pysyy hengissä, ja sehän se on tukien perimmäinen tarkoitus. Jos sitten siitä haluaa elintasoa nostaa, niin menee vaikka siihen pienipalkkaseen duuniin.

Tällä keinolla tämä valtio suorastaan pyörähtäisi taloudellisesti kannattavalle nousu-uralle, eikä sitä "työvoimaakaan" tarttis raahata tänne soma liasta ja muilta aavikoilta.

Jumankekka, ruoka-kassi ja vaatteet jostain varusvarastolta! Tuohan saisi potkua minuunkin, joka nyt makoilen täällä työkyvyttömänä sairauslomalaisena.

Lähtisin nimittäin taatusti elintasopakolaiseksi jonnekin sivistysmaahan. :D

Juuri näin, hyvä! Sepä se tarkoitus olisikin. Tuella ei kuole kylmyyteen eikä nälkään, mutta kannustaa ottamaan pienempipalkkaisenkin työn vastaan, tai lähtemään muualle loisimaan. Ymmärsit aivan oikein!