Kevät/kesävaatteita 40+ naiselle
Saa laittaa vinkkejä, yritän pyristellä tätityylistä eroon siinä onnistumatta. Kenkävinkkejä myös kaipaisin. Liian trendikkäät vaatteet vaan korostaa tätivaikutelmaa.
Kommentit (772)
Itse tykkään Värikkään Pipsan tyylistä. Hänhän on neljäkymppinen muttei tätimäinen ja osaa pukeutua kivan näköisesti.
Tykkään byPiasin pellavavaatteista, mutta en heidän övereistä hinnoista. Otankin inspiraatiota heidän malleistaan ja ompelen itse samantyyppisiä vaatteita laadukkaista luonnonmateriaaleista valmistetuista kankaista. Hyviä kaavoja mekkoihin löytyy esim. kotimaisesta Helmat -kirjasta.
Tyylikkäitä neuleohjeita silkki/mohairlangoille ym. löytyy esim. PetiteKnitiltä. Saat itse nelomalla selkeälinjaisia, yksivärisiä neuleita vähän byPiasin tyyliin, mutta paljon laadukkaamista materiaaleista ja paljon edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naisten pukeutuminen on tosi ikäkoodattua. Kun kävin aikanaan Italiassa, pukeutuminen ei ollut koodattu niin tarkkaan ikäkausiin.Uskon, että näin on muuallakin Etelä-Euroopassa. Esim. Espanjassa oli aivan ihastuttavia vaateputiikkeja myös, ei tietoakaan masentavasta tätityylistä.
Vierastan kovasti ajatusta tyylin muuttamisesta Marimekko / Nosh -linjaan. En ole koskaan ollut muutoinkaan tyyliltäni sellainen. Mieluiten kääntäisin tyylivalintoja klassisempaan, olisi siis esim. jakkua, suoria housuja ja sopivasti vartaloa myötäileviä vaatteita. Mutta. En ole tyyliltäni sellainenkaan.
Vaihtoehdoksi jäävät rennot hupparit ja farkut. Näin pian 47-vuotiaana olen hukassa, mikä tyyli olisi nyt parasta, mutta todellakaan en halua sulloa itseäni mihinkään ikäkausitettuun Marimekko / Nosh-linjaan. Onneksi on vapaus valita itse tyylinsä. Kunhan nyt ei alastomana kylille lähde.
Tämä. Olen täysin samaa mieltä. Olen asunut ulkomailla vuosia ja tuntuu oudolta miten fanaattisesti täällä pukeutuminen on ikäkoodattua.
Työskentelen vaateliikkeessä, joten törmään asiaan jatkuvasti. Itse käytän sitä mikä tuntuu hyvältä, en mieti ikää. Käytän printtiteeppareita, collareita, huppareita jne. Farkkuja mulla on monenlaisia ja erilaisia lenkkareita rakastan.
N49
Täysin pitkähihainen mekko tai pusero tekee raskaan ja tätimäisen vaikutelman. Poislukien ehkä hoikat, tyttömäiset ja pitkäraajaiset tyypit. Myös jos on pitkä hiha ja vielä mansetit tiukasti kiinni. Kaikki runsaat rusetit tai hörsöttimet kauluksessa, ei. Rintojen alle nostettu vyö jos on omena. Ei hoikenna vaan korostaa puuttuvaa vyötäröä ja pyöreätä mahanseutua. Saati vyö olemattoman vyötärön kohdassa.
Mekko joko noin polveen tai pitkä, ei puolleenväliin pohkeita. Tekee tätimäisen vaikutelman. Poislukien ehkä alussa mainitsemani tyypit.
Jos on kaulusta napeilla niin ei tiukasti ylös saakka napitettuna. Jättää hiukan auki. Muutenkin hiukan avara kaulus on rennompi. Poolo tai umpinainen t-paita tms., ei. Ei liikaa huiveja tumpattu kaulaan. Matalat pehmeät lättänäkengät muualla kuin ihan kotona tai määrätyssä tilanteessa.
Värien ei silleen väliä, mutta esimerkiksi ruskeat mustaan asuun tai muuten muusta asusta täysin poikkeavanväriset/tyyliset kengät kiinnittävät epätoivottua huomiota. Jotenkin pitää kokonaisuuden olla yhteensopiva.
Jos ei ole rahasta kiinni niin kyllä kaupoista löytyy vaikka mitä kivoja vaatteita, kenkiä ja asusteita. Nykyään onkin juuri kiva, kun ei tarvitse vaatetuksella tarkoituksella vanhentaa itseään.
Sanoisin, että iällä ei mitään väliä. Ainut millä on väliä on se että ne vaatteet istuu hyvin ja asun osat sopivat väreiltään toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin eileen maailman kauneimman topin .Valkoinen pliseerattu kaulua , Hiaton, tosi siisti .
Eilen, kaulus, hihaton. Haloo....
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että iällä ei mitään väliä. Ainut millä on väliä on se että ne vaatteet istuu hyvin ja asun osat sopivat väreiltään toisiinsa.
Lisäsin vielä listaan laadukkuuden.
Olen pitänyt paljon pellavamekkoja kesäisin, keväisinkin. Niitä on eri pituisia ja mallisia. Nättejä, sopivat nuorille ja vähän vanhemmillekin. Tilanteen mukaan oikeanlaiset kengät, laukku ja muut asusteet. Helppoa pukeutumista.
Olen 61 ja olen aina pukeutunut farkkuihin, tennareihin (mielummin valkoiset), T-paitoihin ( nykyään paksumpaan materiaaliin ja väljempään malliin) ja neuleisiin.Kukkamekkoihin matalakorkoisten balleriinojen kanssa, kevyt unuvatakkeihin, isoihin huiveihin ja polvipituisiin villakangastakkeihin.
Olen vältellyt nuoresta asti pintamuotia ja "nuorisovaatteita". Minulla on omat värini joita valitsen ja jotka sopivat minulle. Olen tarkka väreistä.
En ole tätimäinen mielestäni mutta en haikaile mitään teinilookia. Nuorena pukeutumistani kutsuttiin klassiseksi ja ajattomaksi. Ei hienoksi muttei räväkäsikään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pukea 50+ päärynävartaloinen keskimittainen nainen?
Väljä alaosa, kapea yläosa. Kirkkaan värinen yläosa tai näyttävä koru. Isot korvikset. Puhdas tukka. Kaunis hymy.
Katseet pysyy ylhäällä.
Sitä paitsi levässä lantiossa ei ole kyllä mitään hävettävää.
Sama tyyli teinistä saakka. Bootsit ja bleiseri tai nahkatakki. Bleiseri housujen/farkkujen ja mekon kanssa aina nahkatakki. Ikä 64 v. Kesäisin täyspitkä hame ja t-paita tai mekko .
Vierailija kirjoitti:
+40-vuotiaana moni tulee jo isovanhemmaksikin, joten mikähän vika on tätityylissä +40-vuotiaana, kun silloin voisi jo mummotyyliksikn heittäytyä, jos haluaa? Ja mitä se tätityyli tai mummotyyli edes on, sekin on kyllä ihan makuasia.
Itse en tykkää, jos joku käyttää pääasiassa esim. farkkuja vielä +40 vuoden iässäkin ja sitä vanhempana. En vaan tajua. Itselle tulee mieleen, että sellainen ei joko osaa pukeutua, ei välitä pukeutumisasioista mitään tai sitten hän koittaa esiintyä nuorempana kuin oikeasti enää on.
Huutonaurua! Sinäkin vanhenet, säästä kommenttisi ja katso se uudelleen parinkymmenen vuoden kuluttua.
Panosta hyviin ja hengittäviin materiaaleihin. Kannattaa myös suojata ihoa, koska kärähtänyt iho ei ole kaunis ja vanhentaa. Kivan lisän tuo hatut.
Mä yhdistän yleensä pitkähihasen paidan shortsien tai lyhyen hameen kanssa mieluummin ku t-paidan tai hihattoman. aivan superkuumina päivinä, joita harvemmin Suomessa edes on hyvin hengittävä kesämekko on ehdoton. Vaaleet värit ei hiosta niinku tummat. Korkkarit nostaa asun ku asun uudelle levelille.
Kannattaa käydä värianalyysissä, jos et ole varma mitkä värit sopii just sulle
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt paljon pellavamekkoja kesäisin, keväisinkin. Niitä on eri pituisia ja mallisia. Nättejä, sopivat nuorille ja vähän vanhemmillekin. Tilanteen mukaan oikeanlaiset kengät, laukku ja muut asusteet. Helppoa pukeutumista.
tästä valisemaan kesän asut:
https://www.lofficielitalia.com/moda/vestiti-donna-primavera-estate-202…