Aiotteko selvitä yo-juhlista oman perheen voimin?
Vai onko teillä ulkopuolista apua? Palkattua tai esim. sukulaisapua?
Kommentit (82)
Laskimme jälkeenpäin n. 125 vierasta, eli ne, jotka muistimme. Hoidimme kaiken itse. Tarjolla oli kolmea kakkua, leipäjuustoa ja leivoksia. Salaatteja, karjalanpiirakoita, leipiä ja voileipäkakkua. Kaikkea muuta oli riittävästi paitsi voileipäkakkua.
Minä tein täytekakun, suklaakakut kummitäti ja omenakakut 'äitipuoli'. Voileipäkakut sisar. Rieskat ja leivokset täti. Salaatit teimme juhlapäivän aamuna isolla porukalla noin puolessa tunnissa. Juhlissa sisar ja täti touhusivat keittiössä muuten, mutta veli huolehti juomat, kahvit ym.
Vastuualueet kannatta jakaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan itse järkättiin, v.2020, kakku tilattiin lähikonditoriotuotteisiin erikoistuneesta leipomosta, mutta muut itse, esim.ylioppilaat, siis ne pikkuleivät.
Varmaan sama systeemi sitten n.3-4v päästä, kun poika valmistuu yliopistosta.
Korona silloin valloillaan, raflat kiinni uudenmaan sulku päällä...pikkuisen eri asia kuin nyt
Yksi peruskoulun päättäminen ja hirveä vouhkaus.
Mihinkään ammattiinhan peruskoulu ei vielä oikeuta. Harmin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa abin nyt ensin rauhassa hoitaa kirjoitukset ja aloittamaa vasta sitten juhlien suunnittelu ja järjestelyt. Tukekaa tällaisen ihmeen sijaan mielummin kokeisiin valmistautumisissa ja itse kokeisiin osallistumisessa esim. antamalla lukurauhaa, rahaa eväisiin, kyselemällä ja keskustelemalla aineen asioista ja vähentämällä stressiä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä valmistautumisen ja kirjoitusten aikana. Vasta sitten kun kirjoituksista on selvitty kunnialla ja on selvää, että läpi pääsee on aika juhlia tai edes miettiä juhlimista.
Mitä ihmettä? En mä näistä abin kanssa juttele , itsekseni pohdin 😃 Me järjestämme juhlat hänelle, ei hän niitä järjestä.
Ap
Ottakaa nyt sitten abin toiveet huomioon, eikä niin, että äiti järjestää juhlat oikeasti itselleen. Jotenkin näistä viesteistä muodostui juurikin se kuva, että äiti on kaikkein innokkaimmin näitä juhlia järjestämässä. Itse täytän tänä vuonna tasakymmeniä ja järjestän juhlat tasan vain itselleni. Elämäni on ollut vaikeaa ja ilman apua olen jäänyt. Kukaan ei oikeasti ansaitse kutsua juhliini. Omat ylioppilasjuhlani olivat muuten sellainen äitini näytös. Äitini kutsui juhliin mm. sukulaisiaan, joista tiesi, että suorastaan pelkäsin noita. En sitten sanonut noille juhlissa sanakaan. Jo ennen ylioppilaaksi pääsyä elämässäni oli ollut vaikeuksia, joihin olisin tarvinnut apua, mutta eipä kukaan näistä juhliin kutsutuista ollut apuaan tarjonnut. Lisäksi yksi äitini sukulainen soitti juhlajärjestelyistä äidilleni leikkien jotain äitini assistenttia. Vahingossakaan kukaan ei itselleni soittanut. Aikaa kului ja äitini sairastui vakavasti ja kuolikin. Tästäkin on jo kauan, mutta eipä äitini sukulaiset ole halunneet olla tuon jälkeen missään tekemisissä kanssani. Muuten järjestimme äitini hautajaiset sisarukseni ja sisarukseni ystävän kanssa, eivätkä äitini sukulaiset edes tarjonneet mitään apua tai tukea. Hautajaisissakin tunnelma oli jäätävä, eikä se surusta johtunut. Ainoita surijoita taisivat olla äitini mies ja sisarukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa abin nyt ensin rauhassa hoitaa kirjoitukset ja aloittamaa vasta sitten juhlien suunnittelu ja järjestelyt. Tukekaa tällaisen ihmeen sijaan mielummin kokeisiin valmistautumisissa ja itse kokeisiin osallistumisessa esim. antamalla lukurauhaa, rahaa eväisiin, kyselemällä ja keskustelemalla aineen asioista ja vähentämällä stressiä, että ei tarvitse tehdä kotitöitä valmistautumisen ja kirjoitusten aikana. Vasta sitten kun kirjoituksista on selvitty kunnialla ja on selvää, että läpi pääsee on aika juhlia tai edes miettiä juhlimista.
Mitä ihmettä? En mä näistä abin kanssa juttele , itsekseni pohdin 😃 Me järjestämme juhlat hänelle, ei hän niitä järjestä.
Ap
Kyllä hänen pitää saada päättää, haluaako yleensä juhlat ja jos haluaa, niin minkälaiset.
Huoh. Tarkoitan aloituksen aihetta. Eli lisäavun palkkaamista. Ei se varsinaisesti liity abiin. Hän saa kyllä toki ehdottaa tarjoiluja, suunnitella vietaslistaa jne, mutta niistä ei tarvitse keskustella vielä tässä kohtaa.
Ap
Jos vieraita on joku sata, niin totta kai apua tarvitaan, mutta ihmettelen tätä hössötystä jostain parista kymmenestä vieraasta. Kyllä meillä ainakin käy vieraita ihan muutenkin, joille laitan ruokaa, leivon jne. eli luulisin, että aika rutiinilla menisi. Ja mikään pakko ei ole tehdä jotain perinteistä voileipäkakkua, täytekakkua tms. jos ei osaa tai halua, tekee sen mitä osaa. Nuorelta itseltäänkin voi kysyä mielipiteitä :)
Vierailija kirjoitti:
Laskimme jälkeenpäin n. 125 vierasta, eli ne, jotka muistimme. Hoidimme kaiken itse. Tarjolla oli kolmea kakkua, leipäjuustoa ja leivoksia. Salaatteja, karjalanpiirakoita, leipiä ja voileipäkakkua. Kaikkea muuta oli riittävästi paitsi voileipäkakkua.
Minä tein täytekakun, suklaakakut kummitäti ja omenakakut 'äitipuoli'. Voileipäkakut sisar. Rieskat ja leivokset täti. Salaatit teimme juhlapäivän aamuna isolla porukalla noin puolessa tunnissa. Juhlissa sisar ja täti touhusivat keittiössä muuten, mutta veli huolehti juomat, kahvit ym.
Huhhuh. Oletteko pohjalaisia eli kutsu on ns. avoin kaikille halukkaille vai kutsuitteko erikseen noin monta?
Kyllä. Kaksin ollaan, ei ketään, ketä kutsua juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pitopalvelu, noin 30 vierasta. Vieraat kehui ruokaa ja erityisesti kakkua. Kaikki meni hienosti.
Lisään tähän vielä, että pitkän matkan takaa tuli suurin osa vieraista, siksipä meillä oli lämmin ruoka.[/quote
Miten teillä mahtuu 30 henkilöä syömään lämmintä ruokaa kotona? Kertoisitko lisää näistä tarjoiluista ja ruokailun järjestämisestä. Missä ruokailu tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä hänen pitää saada päättää, haluaako yleensä juhlat ja jos haluaa, niin minkälaiset.
Huoh. Tarkoitan aloituksen aihetta. Eli lisäavun palkkaamista. Ei se varsinaisesti liity abiin. Hän saa kyllä toki ehdottaa tarjoiluja, suunnitella vietaslistaa jne, mutta niistä ei tarvitse keskustella vielä tässä kohtaa.
Ap
Kuten jo sanottua nyt on aika keskittyä täysin kirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Mahdollisen juhlimisen aika on myöhemmin. Äitikin keskittyy nyt vaan auttamaan ja tukemaan kirjoituksista selviytymisestä luomatta kuitenkaan ylimääräistä stressiä abille. Tässä vaiheessa äidin ei todellakaan kuulu, eikä kannata luoda itselleen stressiä mahdollisista juhlista, joita ei välttämättä edes järjestetä tai vaikka järjestetäänkin niin ei äidin toivomalla tavalla. Jotenkin vaikuttaa siltä, että juurikin näiden ylioppilasjuhlien kohdalla uuden ylioppilaan äiti muuttuu bridezillaksi. Onko tässä kyse siitä, että omat ylioppilasjuhlat tai omat mahdolliset häät eivät sitten kuitenkaan olleet ihan oman mielen mukaiset, vaan joku toinen kontrolloi ja päällepäsmäröi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan itse järkättiin, v.2020, kakku tilattiin lähikonditoriotuotteisiin erikoistuneesta leipomosta, mutta muut itse, esim.ylioppilaat, siis ne pikkuleivät.
Varmaan sama systeemi sitten n.3-4v päästä, kun poika valmistuu yliopistosta.
Siis vanhemmat järjestäisivät? Mitä mä just luin?
Ap, ei täältä kannata kysyä neuvoa/kokemuksia. Tulee joka tapauksessa paskaa niskaan. Vuoden paskin äiti -titteli heltiää täällä hyvin vähällä...
Vierailija kirjoitti:
Kaksinkin juhlapäivä on mukavaa viettää. Käykää syömässä pitkän kaavan mukaan. Eikö olekkin helppoa, kun ei tarvi passata vieraita ja ostaa niille tarjottavia. Poksauttakaa shampanjapullo sen kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Oletteko pohjalaisia eli kutsu on ns. avoin kaikille halukkaille vai kutsuitteko erikseen noin monta?
Avoin kutsu on täällä tapana - arvioimme etukäteen n. 80 vierasta. Voileipäkakkua varattiin tuolle määrälle, mutta loppui kyllä jo viidenkymmenen paikkeilla. Täytekakkuja tein kolme uunipellin kokoista ja sitä riitti rääppiäisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei täältä kannata kysyä neuvoa/kokemuksia. Tulee joka tapauksessa paskaa niskaan. Vuoden paskin äiti -titteli heltiää täällä hyvin vähällä...
Ikävät kommentit kannattaa sivuuttaa olan kohautuksella. Jonkun randomin lyttäysyritykset ei merkitse yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuten jo sanottua nyt on aika keskittyä täysin kirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Mahdollisen juhlimisen aika on myöhemmin. Äitikin keskittyy nyt vaan auttamaan ja tukemaan kirjoituksista selviytymisestä luomatta kuitenkaan ylimääräistä stressiä abille. Tässä vaiheessa äidin ei todellakaan kuulu, eikä kannata luoda itselleen stressiä mahdollisista juhlista, joita ei välttämättä edes järjestetä tai vaikka järjestetäänkin niin ei äidin toivomalla tavalla. Jotenkin vaikuttaa siltä, että juurikin näiden ylioppilasjuhlien kohdalla uuden ylioppilaan äiti muuttuu bridezillaksi. Onko tässä kyse siitä, että omat ylioppilasjuhlat tai omat mahdolliset häät eivät sitten kuitenkaan olleet ihan oman mielen mukaiset, vaan joku toinen kontrolloi ja päällepäsmäröi?
Voi nyt hyvänen aika 😂
Kuten jo useaan kertaan alleviivasin, tässä pohdinnassa on kyse vain lisäavusta. Se on vähän pakko varata ajoissa, jos haluaa esim. jonkun pitopalvelun saada.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinkin juhlapäivä on mukavaa viettää. Käykää syömässä pitkän kaavan mukaan. Eikö olekkin helppoa, kun ei tarvi passata vieraita ja ostaa niille tarjottavia. Poksauttakaa shampanjapullo sen kunniaksi.
Kiitos sulle ystävällisestä kommentista! Nuoren puolesta surettaa, kun ei saa muistamisia( multa tietenkin saa) ja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän nyt vain on toivottu abin toiveiden huomioimista, turhan stressin luomisen välttämistä ja toivetta välttää tätä stressiä sekä asioiden oikeassa järjestyksessä tekemistä. Tuskin abi nyt ylioppilaaksi pelkkien juhlien takia kirjoittaa, vaan päästäkseen elämässään eteenpäin tavoitteenaan mahdollisimman hyvä todistus päästäkseen haluamaansa opiskelupaikkaan.
Katsotaan vuoden päästä, pääseekö ylioppilaaksi. Eiköhän sitä aika itse hoidella, edellinen ylioppilas värvätään leipomaan, hän hallitsee hommat. Hänen juhlansa jäivät koronan takia kokonaan pitämättä.
Meillä kävi noin 70 -80 henkilöä päivän aikana. Naapuri (aikuinen ja osaava) oli auttamassa astioiden ja pöydän täydennysten ja skumppalasien kanssa. Tosi höselsin myös itse.
Ihan hyvin meni.
Nuorimmaisen lakkiaisissa isosisko auttoi. Ihan hyvin meni, olen tosi aika epämuodollinen ja juhlat oli aika rennot. Jonkun mielestä varmaan liian rennot, mutta pääasia, että on juhlittavan ja perheen oloiset ja näköiset juhlat.