Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummasteletko, jos näet juhlissa jollakin suomalaisen kansallispuvun?

Vierailija
09.03.2023 |

Harvoin niitä enää näkee, valitettavasti.

Itse ajattelin hankkia näin nelikymppisenä itselleni ensimmäisen kansallispuvun, ja aion pitää sitä sitten kaikissa mahdollisissa juhlissa.

Sehän on vähintään yhtä moneen juhlaan sopiva, kuin miehillä tumma puku.

Käy ristiäisiin, rippijuhliin, lakkiaisiin, valmistujaisjuhliin, häihin ja jopa hautajaisiin. Lisäksi juhannuksena ja jouluna ja jopa Linnan juhliin, jos sinne sattuu kutsu tulemaan...

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki minulle ja siskolle Tuuterin puvut. Saimme valita minkä tahansa puvun. Tuuteri oli kaunein ja myös kallein ja suuritöisin. Äiti kutoi jopa hamekankaankin. Puku on nyt keskimmäisellä tyttärelläni.

Vierailija
42/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini sekä tätini ja hänen lapsensa ovat aina käyttäneet paljonkin kansallispukuja juhlissa. Tätini on niin taitava ompelija, että on tehnyt aina omat ja lastensa puvut. Ja tähän uusimpaan omaan kansallispukuunsa jopa esiliinan kankaan itse. 80-vuotias ihminen, mutta yhä jaksaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan ystäväni kansallispukua aina, kun on tarvetta.

Puku ei mahdu hänelle enää, mutta hänellä on 2 tytärtä ja siksi ei halua laittaa pukua vielä kiertoon.

Vuokran hinnaksi ollaan sovittu viinipullo per kerta

Vierailija
44/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu juhlasta, mutta jos kummastelen niin positiivisessa mielessä

Vierailija
45/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap vertaa miesten tummaan pukuun? Kansallispuku ei ole mikään naisten asu. Niitä on omansa sekä naiselle että miehelle.

Vierailija
46/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan liiku kovin kansallismielisissä piireissä, kun en ole nähnyt kansallispukua kellään, missään juhlissa. Ainoastaan telkkarissa olen nähnyt ihmisten niitä pitävän. En pitäisi itse, ne ovat mielestäni rumia ja vähän hölmöjäkin.

Vierailija
47/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihastele, mutta hiljaa mielessäni kummastelen kun ne ei ole mun mielestä kauhean kauniita. Oudot mittasuhteet, ei imartele naisvartaloa varsinkin jos muilla juhla-asut. Jos kaikilla olisi kansallispuvut, se voisi olla hauskan näköistä. Norjassahan monilla on kansallispäivänä kansallispuku päällä. Se on ihan kivan näköistä. Mutta linnan juhlissa ei ole.

Samaa mieltä! Koskaan en päälleni panisi johonkin juhliin, joissa olisin todennäköisesti ainoa kansallispukuun pukeutunut. Olisi kummallinen asu. Ap: oletko ihan varma, mieti! Vähän sama kuin minkä tahansa asun kanssa: ei käy mihin tahansa tilaisuuteen. 

Vierailija
48/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla tuo oli aika yleistä. Varsinkin sukujuhlissa naisilla oli kansallispuvut päällä. Itse en uskaltaisi pukea päälleni, sillä arvomaailmani on hieman eri.

Vierailija
49/66 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap vertaa miesten tummaan pukuun? Kansallispuku ei ole mikään naisten asu. Niitä on omansa sekä naiselle että miehelle.

Kauheaa syrjintää! Joko pitää tehdä omat jokaiselle lukemattomista sukupuolista ja sukupuolettomista tai kieltää ne kokonaan!

Vierailija
50/66 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri viime viikonloppuna näin Keskuskadulla joukon parikymppisiä nuoria menossa juhliin ja eräällä nuorella naisella oli täydellinen kansallispuku kenkiä, päähinettä ja sukkia myöten.

Oli vaikuttava näky ja minusta jopa upeaa.

Vierailija
51/66 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta lähinnä mua jaksaa ihmetyttää miten kukaan on niin ylpeä tästä maasta että viitsii moiseen pukeutua. :/

Enkä oo trolli.

Synnynmaani, jossa kuitenkin on vielä asiat melko hyvin. Maa, jota omat isovanhempani ovat henkensä vaarantaen puolustaneet.

Hyvä yritys poliitikko. tai isoherra tai rouva siellä kabinetissa.

Vierailija
52/66 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla sukulaisella juhlissa kun yksi niistä ompelee lapsille ja aikuisille naisille. Eipä ainakaan häiritse vaan tuo iloisen ilmeen.

Vierailija
53/66 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumia, muodottomia ja juntteja.

Vierailija
54/66 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepulaisten juttu

Vierailija
55/66 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tullut mieleen muuta kuin Munsalan kansallispuku. Yksi tämän foorumin hauskimmista ketjuista😂

Vierailija
56/66 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallis/Maakuntapuvut on raskaita tätipukuja; hame rumasti puolisääreen, korostaa pömppömahaa. Ei mitään seksikästä eikä erityisen naisellista, olivat suosittuja vielä sotien jälkeen  ne. arvokkaina asuina. Suomalainen vaateteollisuus on sen jälkeen kehittynyt ja itsenäisyyspäivän viettoon kuuluu myös kansainvälisyys ja kauniit vaatteet. -- Kansallispuvun käyttö ko juhlissa on tyylivirhe ja aikansa elänyttä. K-puvut kuuluu tänä päivänä perinnejuhliin, tai pienimuotoisiin perhejuhliin.

Vierailija
57/66 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispuku sopii  omiin mittoihin ja arvomaailmaan ihan hyvin.................en välitä esitellä pakaraa ja reittä ja rintavarustusta....vähät välitän siitä olenko seksikäs vai en....haluan olla kiinnostava muulla tavoin.

Vierailija
58/66 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,siinähän hankit.

Vierailija
59/66 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä. Monella on kansallispuku vain joltain alueelta jonne niillä on löyhä liitos.

Olen kotoisin Lapista

Asunut Oulussa

Nyt Helsingissä 20 v

Mikä ihmeen kansallispuku pitäisi olla?

Äitini on Hämeestä jabisä Lapista

Vaikka Lapin?

Vierailija
60/66 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla tuo oli aika yleistä. Varsinkin sukujuhlissa naisilla oli kansallispuvut päällä. Itse en uskaltaisi pukea päälleni, sillä arvomaailmani on hieman eri.

Eli millainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi