Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummasteletko, jos näet juhlissa jollakin suomalaisen kansallispuvun?

Vierailija
09.03.2023 |

Harvoin niitä enää näkee, valitettavasti.

Itse ajattelin hankkia näin nelikymppisenä itselleni ensimmäisen kansallispuvun, ja aion pitää sitä sitten kaikissa mahdollisissa juhlissa.

Sehän on vähintään yhtä moneen juhlaan sopiva, kuin miehillä tumma puku.

Käy ristiäisiin, rippijuhliin, lakkiaisiin, valmistujaisjuhliin, häihin ja jopa hautajaisiin. Lisäksi juhannuksena ja jouluna ja jopa Linnan juhliin, jos sinne sattuu kutsu tulemaan...

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispuku herättää kyllä huomioni, mutta en edes muista milloin viimeksi olen jollain sellaisen juhlissa nähnyt? Kiva jos yleistyisi taas.

Vierailija
2/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen että onko jotenkin kansallismielinen tai harrastaako kansantanssia ja perinteitä vahvasti. Mutta siis mikäs siinä, jos itse tykkää niin siitä vaan. Ihan asiallinen juhlavaatehan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on seksikäs miesten päällä. Grrr.

Vierailija
4/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feresi käy myös jokapaikan juhlapukuna.

Vierailija
5/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen että onko jotenkin kansallismielinen tai harrastaako kansantanssia ja perinteitä vahvasti. Mutta siis mikäs siinä, jos itse tykkää niin siitä vaan. Ihan asiallinen juhlavaatehan se on.

Kansallismielinen, toivottavasti tässä yhteydessä ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä...?

Vierailija
6/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta lähinnä mua jaksaa ihmetyttää miten kukaan on niin ylpeä tästä maasta että viitsii moiseen pukeutua. :/

Enkä oo trolli.

Vierailija
7/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta lähinnä mua jaksaa ihmetyttää miten kukaan on niin ylpeä tästä maasta että viitsii moiseen pukeutua. :/

Enkä oo trolli.

Synnynmaani, jossa kuitenkin on vielä asiat melko hyvin. Maa, jota omat isovanhempani ovat henkensä vaarantaen puolustaneet.

Vierailija
8/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoava asu, kohta kielletään syrjivänä.

Vierailija
9/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa puku aiheuttaa paheksuntaa viher punikkien osalla. norjassa ja tanskassa se korostaa arvostettua isänmaallisuutta. miten olemme maamme antaneet mennä tähän kuntoon. kyllä on 9mm töitä putsatessaan saastaa

Vierailija
10/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lähtee kirjoitti:

suomessa puku aiheuttaa paheksuntaa viher punikkien osalla. norjassa ja tanskassa se korostaa arvostettua isänmaallisuutta. miten olemme maamme antaneet mennä tähän kuntoon. kyllä on 9mm töitä putsatessaan saastaa

Höpö höpö taas! Eikä aiheuta!

Vierailija
11/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lähtee kirjoitti:

Höpöhöpö, vuosia olen vihreitä äänestänyt eikä tulisi mieleenkään paheksua. Äidin kansallispuku on kaapissa ja pidän siitä hyvää huolta.

Vierailija
12/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno on. Mulla oli yojuhlassa Tuuterin puku.

Vierailija
13/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno on. Mulla oli yojuhlassa Tuuterin puku.[/quote

Mulla myös! Oli äidin itse tekemä. Voi luoja sitä ristipistojen määrää! Varmaan oli sormet verillä.

Niin ja olen äänestänyt vihreitä. Ja demareita.

Vierailija
14/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena minulla on ollut kansallispuku (Munsalan puku, mikäs muukaan? 😂), mutta nyt keski-ikäisenä en pysty kuvittelemaan tilaisuutta, jonne menisin kansallispuvussa.

Vierailija
15/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kummastele, paremminkin riemastun, jos en olekaan sillä kerralla ainoa. Etelä-Pohjanmaalla varsinkin häissä näkee toisinaan kansallispukuja, joskus myös morsiamella.

Vierailija
16/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kouluajoilta äidinkielenopettajan, jolla oli kalevalainen muinaispuku ja siihen käädytkin. Hän käytti sitä joskus juhlissa ja se oli kyllä valtavan hieno asu, juuri äidinkielen opettajalle sopiva. Kun hän sitten yhtenä vuotena sai kutsun linnan juhliin, hän meni sinnekin tuossa muinaispuvussa. Se oli todellakin riittävän arvokas puku linnaankin, varmasti kalliimpikin kuin tavalliset iltapuvut, joita muotisuunnittelijoilla teetetään. 

Äidilläni oli myös kansallispuku, vasta joskus viisi-kuusikymppisenä hänellä oli sellainen varaa hankkia. Se oli hänen kallis aarteensa ja hänellä oli siihen sopiva päähinekin. 

Kyllä kansallispuku sopii moneen juhlaan, mutta harvoin niitä näkee. Kalliita ovat ja harva raaskii sellaista itselleen ostaa, jos on edes varaa.

Vierailija
17/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena maksaa tosiaan muutaman tonnin, käytettynä Torista saa hinnat vaihtelee 140 - 600 €

Vierailija
18/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihastele, mutta hiljaa mielessäni kummastelen kun ne ei ole mun mielestä kauhean kauniita. Oudot mittasuhteet, ei imartele naisvartaloa varsinkin jos muilla juhla-asut. Jos kaikilla olisi kansallispuvut, se voisi olla hauskan näköistä. Norjassahan monilla on kansallispäivänä kansallispuku päällä. Se on ihan kivan näköistä. Mutta linnan juhlissa ei ole.

Vierailija
19/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mainitsemista tilaisuuksista puuttui Keskustan puoluekokous.

Vierailija
20/66 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi