IS: Lasten urheilun hinnat räjähtivät taivaisiin Suomessa: Alkaa olla rikkaiden yksinoikeus
https://www.is.fi/urheilu/art-2000009440355.html
Juniorikilpajääkiekkoilijan vuosikustannukset voi olla 9000 euroa vuodessa, jos ei ole vanhemmilla varaa maksaa, niin mukula pelaa sitten vaan jotain höntsäkiekkoa tai jollain halvemmalla harrastustasolla. Ei urheilulla mitään oikeaa merkitystä ole, joten se on korkeintaan joku pieni henkilökohtainen vaikeus.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Aina voi harrastaa vaikkei olisi rahaa. Lenkkeily on ihan ilmaista kuten monet muutkin harrastukset.
Lenkkeilyssä tärkeimmät välinehankinnat ovat kunnolliset juoksukengät ja mukavat juoksuasut ympärivuotista harrastamista varten. Jos haluaa vähän hifistellä, voi hankkia Polarin sykemittarin. Juoksumaastoja ja juoksureittejä kannattaa vaihdella välillä ja siitä voi harrastaa täysin oman aikataulun mukaan eikä tarvitse olla värväämässä muita vähemmän innostuneita mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on kallista, mutta 900e eväisiin?Eikö ne lapset syö muutenkin?Varusteet on toki kalliita,mutta 600e luistimet?
Itse teininä 20v sitten menin suoraan koulusta treeneihin 4 kertaa viikossa ja hain matkalta Café Picnic patongin näinä päivinä. Ne maksoi silloin 5€/kpl. Kyllä niihinkin meni vuositasolla paljon.
Minä menin myös 6x vko treeneihin ja eväänä cm patonki. Ne ei kyllä silloin olleet hirveän kalliita. Alle 3e. Mutta äkkiä niistäkin aika paljon rahaa tuli. Ja siis vaikka itse ne maksoin, niin porukat maksoi viikkorahaa sen verran että sain eväät joka päivä.
Samoin kisoissa usein vedettiin eväät, eikä ollut ruokailua. Eli silloin oli porukoiden pakko hankkia jotain ruokaisaa salaattia ym, mikä selviää kylmälaukussa koko päivän, mutta pitää nälkää. Ja kisoja saattoi olla joka viikonloppu milloin missäkin päin Suomea.
Ja 600e on taitoluistimista ihan normihinta. Ei edes erityisemmän kallis, jos terät on mukana. Ja ei, markettien 30e luistimilla ei voi harrastaa taitoluistelua, koska nilkat tuhoutuu. Ja varmaan selkä, lonkat ja polvet. Mitä pidemmälle harrastaa, sitä tukevammat eli kalliimmat luistimet tarvitsee.
En jaksa lukea kaikkia kommentteja mutta valitettava tosiasia on, että sossu maksaa vähävaraisen perheen harrastusmaksut. Maksetaan mm. balettia, ratsastusta, kuntosalikorttia yms.
Voitte miettiä miltä tuntuu sosiaalitoimessa myöntää monen sadan euron harrastusmaksuja perheelle, jonka vanhemmat eivät halua käydä töissä omasta tahdostaan, kun itsellä jää käteen kuukaudessa se paritonnia, mistä pitää ihan itse kustantaa ne lasten harrastukset kaiken muun ohella. Se on sitä yhdenvertaisuutta, ihan sama käytkö töissä vai et, elintaso on lähes sama tuilla elävillä ja työssäkäyvillä keskituloisilla lapsiperheillä.
Terveisin työntekijä sosiaalitoimesta.
Gjklmjh kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia kommentteja mutta valitettava tosiasia on, että sossu maksaa vähävaraisen perheen harrastusmaksut. Maksetaan mm. balettia, ratsastusta, kuntosalikorttia yms.
Voitte miettiä miltä tuntuu sosiaalitoimessa myöntää monen sadan euron harrastusmaksuja perheelle, jonka vanhemmat eivät halua käydä töissä omasta tahdostaan, kun itsellä jää käteen kuukaudessa se paritonnia, mistä pitää ihan itse kustantaa ne lasten harrastukset kaiken muun ohella. Se on sitä yhdenvertaisuutta, ihan sama käytkö töissä vai et, elintaso on lähes sama tuilla elävillä ja työssäkäyvillä keskituloisilla lapsiperheillä.Terveisin työntekijä sosiaalitoimesta.
Niinpä. Tässä maassa kannattaisi kyllä ehdottomasti olla jotain muuta kuin keskituloinen. Siinä vetää aina lyhyimmän korren.
Lenkkarit ja juoksukamat saa 100 euroon ja niillä menee vuoden jopa kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vain yksi jalkapalloa harrastava teini. Maksu 100 euroa kuussa + kaikki pelitarvikkeet, seuran vaatteet, pelireissut jne. Keskituloisina pystymme juuri ja juuri tämän maksamaan. Kuitenkin jatkuvasti pitäisi myös vanhempien kaupata keksiä, pesuainetta, sukkia jne. Tehdä talkoita kuten kolata lumia, järjestää tapahtumia, koota kirpputoripöytää, pakata lahjoja ym ym ym. Tähän tahtoo kaatua meillä teinin harrastus kun ei vaativan asiantuntijatyön lisäksi riittää rahkeet kaiken maailman talkoiluun eikä jatkuvasti kehtaa sukulaisille ja työkavereille jotain kaupata.
Onneksi noilla kahdella muulla teinillä ei ole halukkuutta tällaisiin harrastuksiin...
No ei ne riitä sen enempää ihan tavallista työtä tekevilläkään ilman "vaativaa asiantuntijuutta". Ihan ohis tämä kommettini, mutta miksi tuota pitää aina korostaa? 😄
En ymmärrä minäkään, mitä tuo vaativa asiantuntijatyö on.... Itse kirjoitan ammattini kommentin alle silloin, kun se liittyy jotenkin siihen kommenttiini. En tiedä, olenko itse vaativassa asiantuntijatyössä vai en, sillä en tarkalleen tiedä, mitkä kriteerit pitäisi täyttää. Ihan asiakaspalvelutyössä koen olevani. Asiakkaita minä palvelen = asiakaspalvelutyö.
asianajaja
Gjklmjh kirjoitti:
Voitte miettiä miltä tuntuu sosiaalitoimessa myöntää monen sadan euron harrastusmaksuja perheelle, jonka vanhemmat eivät halua käydä töissä omasta tahdostaan, kun itsellä jää käteen kuukaudessa se paritonnia, mistä pitää ihan itse kustantaa ne lasten harrastukset kaiken muun ohella. Se on sitä yhdenvertaisuutta, ihan sama käytkö töissä vai et, elintaso on lähes sama tuilla elävillä ja työssäkäyvillä keskituloisilla lapsiperheillä.Terveisin työntekijä sosiaalitoimesta.
Käsittämätöntä potaskaa. Jos sun elintaso on sama kuin asiakkailla, miksi et lopeta epäkiitollista työtä ja ryhdy asiakkaaksi?
Kumma juttu kun tähän ei tule vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Gjklmjh kirjoitti:
Käsittämätöntä potaskaa. Jos sun elintaso on sama kuin asiakkailla, miksi et lopeta epäkiitollista työtä ja ryhdy asiakkaaksi?
Itse olen myös näiden sossun asiakkaiden kanssa tekemisissä työn takia. Syy on ihan se, että koulutetun asunnon ostaneen ihmisen on ääreisvaikea vaihtaa kelaelätiksi. Jos on nuoresta asti ymmärtänyt sössiä asiansa, se käy huomattavasti helpommin.
Puolukan Poimija kirjoitti:
Voihan sitä alasti makoilla lattialla, menee 0 euroa.
Mutta tuoko se mitään iloa,haastetta ?
Joku juoksu on niin tylsää ku voi vaan olla, en ikinä sitä itse harrastais.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ei ole ihmisoikeus.
Maksulliset, kalliit harrastukset eivät ole ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi halusi ekalla aloittaa jalkapallon, 750€ oli maksu kevät puolelta, erikseen kesä ja syyskausi. Siihen varusteet yms ni tuli kyllä kalliiksi.
Itse muistan tehneeni lapsena kotitöitä ja sain palkinnoksi jalkapallon. Nappulakenkiä saa myös halvalla ja muita varusteita ei juuri tarvitse, jos pelaa kaverien kanssa eikä jossakin seurassa. Sukat, shortsit ja t-paita tms. riittävät pitkälle. Futista voi siis pelata ilman mainitsemiasi maksuja.
Totta mutta tarkoittaa samalla sitä ettei köyhan perheen lapsesta voi koskaan tulla mitään esimerkiksi jalkapallossa oli miten lahjakas tahansa.
Joo, esim. Afrikan ja Etelä-Amerikan lukuisista jalkapallotähdistä kaikki ovat varakkaista perheistä.
On kyllä niin päkäpäitten juttuja nuo joukkueurheilut. Menkää partioon, laavulle yöpymään, 20km vaelluslenkki päälle, tai vaikka itsepuolustuslajeja ja uintia. Kyllä liikuntaa on ja hyödyllistäkin, ei tarvitse sitä palloa tai kiekkoa maksaa seuroille mistä ei edes opita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Puolukan Poimija kirjoitti:
Voihan sitä alasti makoilla lattialla, menee 0 euroa.
Mutta tuoko se mitään iloa,haastetta ?
Joku juoksu on niin tylsää ku voi vaan olla, en ikinä sitä itse harrastais.
Samaa mieltä. Olen aina inhonnut juoksemista. En juokse ikinä, en vaikka olisi pakko.
Uimaan En ole ikinä oppinut jostain syystä. Pyöräily on kivaa ja suht halpaa jos vain jaksaa huoltaa jonkun romun kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin päkäpäitten juttuja nuo joukkueurheilut. Menkää partioon, laavulle yöpymään, 20km vaelluslenkki päälle, tai vaikka itsepuolustuslajeja ja uintia. Kyllä liikuntaa on ja hyödyllistäkin, ei tarvitse sitä palloa tai kiekkoa maksaa seuroille mistä ei edes opita mitään.
Partiokaan ei muuten ole mitään erityisemmän halpaa toimintaa. Katsoin sitä meidän lapselle ja jumaleisson ne tavarat maksoivat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gjklmjh kirjoitti:
Itse olen myös näiden sossun asiakkaiden kanssa tekemisissä työn takia. Syy on ihan se, että koulutetun asunnon ostaneen ihmisen on ääreisvaikea vaihtaa kelaelätiksi. Jos on nuoresta asti ymmärtänyt sössiä asiansa, se käy huomattavasti helpommin.
Eli et halua luopua elintasostasi. Huomaatko ristiriitaa?
Voisit koska tahansa ryhtyä kela-elätiksi jos haluaisit. Silloin sinulla vaan ei olisi kaikkea sitä kivaa, mikä on sinulle tärkeää ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi harrastamisen pitää tarkoittaa ammattimaista urheilua. Tottakai on kallista jos on kaiken maailman kisamatkoja ja treenejä joka päivä. Minne kadonneet ne "normaalit" pari kertaa viikossa harrastukset? Sellaisia harrastukset ennen olivat.
Se tuntuukin olevan yleinen ihmettelyn aihe. Meidän lapset on lopettanut jo useammankin harrastuksen, kun homma meni liian vakavaksi. Vanhin lapsi on sinänsä kilpailuhenkinen, mutta joutui lopettamaan urheiluharrastuksensa kokonaan, kun treenejä ja pelejä alkoi olla niin paljon ettei rakkaalle musiikkiharrastukselle jäänyt enää aikaa. Nuoremmat lapset ei ole kiinnostunut kilpaurheilusta, vaan joku höntsäilyporukka sopisi heille hyvin, jos sellainen löytyisi jostain.
Minustakin lasten ja nuorten liikkumisen lähtökohtana tulisi olla kuntourheilulliset päämäärät eikä kilpaurheilulliset tavoitteet. Olen ollut pikkupojasta lähtien varsin liikunnallinen oppien pelaamaan jalkapalloa kavereitten kanssa hiekkakentällä ja uimaan luonnonvesissä meidän perheen kesämökin rannassa. Aikuisella iällä keskityin juoksemiseen, sillä 15-vuotiaana oli vielä helppo mennä kentän laidalle kavereitten kanssa ja koota joukkueet paikalla olevista samanhenkisistä tyypeistä, mutta se ei yleensä enää toimi yli 20- tai 25-vuotiaana. Luulenpa että osa lopettaa liikkumisen kokonaan joko ankeitten koululiikuntakokemusten vuoksi tai toisessa ääripäässä liian kilpailullisen treenaamisen takia.
Lapsena ja nuorena olisi ollut varmasti ahdistavaa mikäli koulunkäynnin ohella olisi pitänyt käydä 4 kertaa viikossa jonkun urheiluseuran harjoituksissa. Silloin ei olisi ehtinyt lukea kirjoja, kuunnella musiikkia oikein ajatuksen kanssa tai olla rauhassa naapuritaloissa asuvien kavereitten kanssa. Ilmeisesti osalla aikuisistakin on kova tarve organisoida oman vapaa-aikaansa tiiviisti harrastusten ympärille menemällä vähintäänkin jollekin kansalaisopiston kurssille tai yhdistystoiminnan pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gjklmjh kirjoitti:
Eli et halua luopua elintasostasi. Huomaatko ristiriitaa?
Voisit koska tahansa ryhtyä kela-elätiksi jos haluaisit. Silloin sinulla vaan ei olisi kaikkea sitä kivaa, mikä on sinulle tärkeää ja mukavaa.
Jos irtisanoutuisin nyt ja laittaisin kämpän myyntiin olisin karenssissa vaikka kuinka kauan. Sitten pitäisi likvitoida rahat jotka kämpästä tulee. No se olisi parissa vuodessa hoidettu urakka. Sitten siirtyisin siihen te-helv*ttiin, josta en enää pääsisi pois, koska on koulutus. Ja en ikinä pääsisi näin tt-tuelle, jolla voisin elellä herroiksi, koska joutuisin karenssin uhalla milloin mihinkin hippakerhoon. Lisäksi olen alalla missä ei voi sanoa että töitä ei ole. Koska niitä valitettavasti kattavalla koulutuksellani on aina.
Vierailija kirjoitti:
Gjklmjh kirjoitti:
Niinpä. Tässä maassa kannattaisi kyllä ehdottomasti olla jotain muuta kuin keskituloinen. Siinä vetää aina lyhyimmän korren.
Voihan sitä irtisanoutua ja jäädä ruhtinaallusille sossun tuille.
Vierailija kirjoitti:
Juoksu on ilmaista.Jalkapallon saa kympillä.Taas pitää kaikkien ihmisoikeus olla joku ratsastus vai?
Niin saa jalkapallon kympillä.... mutta seuraan ja joukkueeseen et pääse pelkästään pallon ostamalla. Kyllä niitä kustannuksia saadaan nousemaan kun edes harjoituksissa ei kelpaa normaali t-paita, colleget/verkkarit ja nappikset... pitää olla merkki vaatetus, samanlaiset kaikilla... kai se vaatetus lisää oppimista. tämän lisäksi pelivarusteet peleihin erikseen, maksetaan valmentajalle huippu palkkaa pelaajien kukkarosta, pelimatkat, turnaukset jne. hinta kohoaa taivaisiin. yksinkertaistamalla touhua, valmentajiksi vapaaehtoisia talkoo hengellä (tämä riittäisi hyvin koulu ikäisille). kustannukset minimiin, saataisiin halpoja harrastuksia isommalle porukalle, tässä nyt esimerkkinä jalkapallo mutta toimisi muissakin lajeissa
Minun lapsen intohimona on avaruusmatkailu. Kyllä sossun pitäisi maksaa.