Työtön, haetko oikeasti kaikkia työpaikkoja joihin voisit työllistyä?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Sitä työllistyy siihen mihin on koulutus, jos työllistyy. Miksi ihmeessä hakisi vaikkapa myyjän tai sairaanhoitajan paikkaa jos niihin ei ole koulutusta?
Outo näkemus sinullakin. Minä taas en ole koskaan työllistynyt niihin hommiin, joihin minulla on koulutus. Moniin muihin hommiin kyllä.
Olen ollut työttömänä pari kertaa yli 45-vuotiaana ja kummallakin kerralla pääsin takaisin "omalle alalle" sekä entisen tasoiseen paikkaan jossa kykenen maksamaan 100% perheen menoista ja maksamaan vielä pöyristyttviä määriä verojakin.
Vaikka uuden paikan löytämiseen meni vuosi, minusta olisi ollut umpihullua hakea johonkin hanttihommaan jossa en olisi enää ennen eläkeikää maksanut nettona senttiäkään veroja vaan pudonnut pysyvästi työttömäksi paskaduunin loputtua.
Tosiasia on että jopa yli 50-vuotiaana pääsee "vaativaan asiantuntijaduuniin" ylimpiin tulodesiileihin mutta täytyy hyväksyä se fakta että paikan saa vain olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Pitkä kokemus ja työttömän status on etu kun voi aloittaa huomenna firmassa jonka avainhenkilö irtisanoutui odottamattomasti ja paljastui että tämän vetämä kriittinen projekti on ajettu aivan karille.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin te-toimiston virkailija, niin usuttaisin heti hakemaan esim siivoushommiin joihin ei ilmoituksessa vaadita välttämättä aiempaa kokemusta. Niitä ilmoituksia ovat nykyään lähes kaikki alan työpaikat. Jos ei hakija ole hakenut paikkaa tai on käyttäynyt yhteydenotossa tahallaan työllistymistä heikentävästi, niin heti pamauttaisin karenssin.
Huomasinkin juuri siivoojan oppisopimuspaikan olikohan Savonlinnassa. Menkää ihmessä kenen terveys kestää. Oppiopimuksen aikana saa tessin mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin te-toimiston virkailija, niin usuttaisin heti hakemaan esim siivoushommiin joihin ei ilmoituksessa vaadita välttämättä aiempaa kokemusta. Niitä ilmoituksia ovat nykyään lähes kaikki alan työpaikat. Jos ei hakija ole hakenut paikkaa tai on käyttäynyt yhteydenotossa tahallaan työllistymistä heikentävästi, niin heti pamauttaisin karenssin.
Oli 3 siivouspaikkaa auki: yhteen vaadittiin oma auto käyttöön ja kahdessa työtunteja 6 viikossa ti ja ke klo 15.00-18.00
Tuokin 6 tuntia on parempi kuin ei mitään, ja todennäköisesti jos teet työsi hyvin, niin silloin saat pian täydet tunnit. Näin meillä on aina käynyt.
Joo siis just noihin ei-koulutusta vaativiin hommiinhan nimenomaan on satoja hakijoita, joista valitaan vain ne alle kolmikymppiset. Kyllä minäkin siinä iässä sain töitä liki hakematta mutta toista se on nelikymppisenä vaikka se koulutuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis just noihin ei-koulutusta vaativiin hommiinhan nimenomaan on satoja hakijoita, joista valitaan vain ne alle kolmikymppiset. Kyllä minäkin siinä iässä sain töitä liki hakematta mutta toista se on nelikymppisenä vaikka se koulutuskin on.
Kaveri on siivouspuolella esimiehenä ja sanoi, ettei kukaan hae, vaikka on useampi paikka auki ja aiempaa kokemusta tai koulutusta ei vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli 3 siivouspaikkaa auki: yhteen vaadittiin oma auto käyttöön ja kahdessa työtunteja 6 viikossa ti ja ke klo 15.00-18.00
Tuokin 6 tuntia on parempi kuin ei mitään, ja todennäköisesti jos teet työsi hyvin, niin silloin saat pian täydet tunnit. Näin meillä on aina käynyt.
Tuota, työttömyystuet menevät sekaisin ja on lapsia. Siksi teen pitempiä sijaisuuksia esim. 6 kuukautta, että voin säästää 2 kuukauden vuokra- ja ruokarahat, koska ansiosidonnaisen odottaminen aina kestää.
Nolla yhteydenottoa ja yksi vaivautunut kielteinen vastaus tullut, puolisen vuotta lähetelty nyt pakkohakemuksia. Millä se kokoomus tämän ratkoisi, että minut vanha ihminen töihin otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, työttömyystuet menevät sekaisin ja on lapsia. Siksi teen pitempiä sijaisuuksia esim. 6 kuukautta, että voin säästää 2 kuukauden vuokra- ja ruokarahat, koska ansiosidonnaisen odottaminen aina kestää.
Siksi pankki on käskenyt kaikkien säästää 2 kuukauden asumisrahat ja ruokarahat, että jos irtisanotaan ja odottaa tukia 2 kuukautta niin ei mene ulosottoon.
Ja taas näitä aloituksia joihin tulee lukuisia haukkumaviestejä tyyliin mene töihin. En aio edes vastata.
En minä työtä pelkää kirjoitti:
Totta kai haen. Ennemmin teen vaikka koulutusta vastaamatonta työtä kuin olen yhteiskunnan elättinä.
Ai? Itse olen mieluummin yhteiskunnan elättinä kuin suostun orjatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin liiemmin toimi tämä aktiivimalli. Onneksi kokoomus tulee kohta laittamaan asiat kuntoon.
Kuinkas tämä kokoomus ne asiat laittaisi kuntoon? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää?
Toivottavasti lupaustensa mukaisesti sillä, että työttömien etuja karsitaan, samoin asumistukia ja kannustinloukkuja poistamalla. Jollei tuilla pärjää, niin luultavasti työnteko alkaa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Sitä työllistyy siihen mihin on koulutus, jos työllistyy. Miksi ihmeessä hakisi vaikkapa myyjän tai sairaanhoitajan paikkaa jos niihin ei ole koulutusta?
Outo näkemus sinullakin. Minä taas en ole koskaan työllistynyt niihin hommiin, joihin minulla on koulutus. Moniin muihin hommiin kyllä.
Olin lukion jälkeen 7 vuotta työttömänä. Kerran sain työpaikan 8 tuntia viikossa ja syy paikan saamiselle oli, että pomon tyttärellä oli myös masennus. Se työ kesti 3kk. Sen jälkeen opiskelin laitoshuoltajaksi ja sain siivoustyön. Mihinkään muualle ei ole otettu hommiin ei edes haastatteluun tullut kutsuja. Ihmettelen näitä kun saa töitä mistään ilman ammattitutkintoa
Mä meen ennemmin työkokeiluun, ku haen noita neljää työpaikkaa, joka kuukausi, mulle tulis varmaan heti karenssi, työkokeilussa ei tarvi hakee työpaikkoja, ja saa varmuudella sen kelan päivärahan+9 euroo, mä nimittäin tarvin ton rahan
En. On ensinnäkin vaikea löytää työpaikkailmoituksia joihin olisi 100% sopiva, koska jos työhön ei vaadita jotain tiettyä koulutusta niin sitten pitää olla suoritettu ties mitä kortteja, olla x vuosia työkokemusta alalta, omistaa ajokortti tai jopa auto yms.. Ei minulla ole aikaa käydä läpi kaikkia ilmoituksia siinä toivossa että juuri sopiva löytyy, vaan lähetän hakemukset 0-4 paikkaan joihin mielestäni voisin päästä jos rekrytoiva taho joustaa niistä ylimääräisistä vaatimuksistaan. En koe että se on minun vikani ettei työnhakua varten ole tehty hakukonetta jossa voisi filtteröidä ilmoituksia työn muodon, keston, koulutusvaatimusten, etäisyyksien, palkan yms. tärkeän perusteella.
Tuttu odotti joskus liitosta ansiosidonnaista 3 kuukautta, sanoi että olis asunto lähtenyt alta ilman säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin liiemmin toimi tämä aktiivimalli. Onneksi kokoomus tulee kohta laittamaan asiat kuntoon.
Kuinkas tämä kokoomus ne asiat laittaisi kuntoon? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää?
Toivottavasti lupaustensa mukaisesti sillä, että työttömien etuja karsitaan, samoin asumistukia ja kannustinloukkuja poistamalla. Jollei tuilla pärjää, niin luultavasti työnteko alkaa kiinnostaa.
Ei vaan silloin jäädään kotiin ja aletaan nukkua enemmän jotta kuluttaa vähemmän. Et ole näköjään ikinä kokenut työttömyyttä tai köyhyyttä jos et tätä tiedä. Mitä vähemmän resursseja sitä vähemmän joustaa. Kun ei ole varaa eikä energiaa poistua kotona niin sinne jäädään.
En. Haen vain ne määrätyt työpaikat kk kohden, mihin on mahdollisuus työllistyä. Kaikkia en kerralla hae. Niin pieni paikkakunta, että oman alan työt on koluttu parissa kk. Ei siis mitään järkeä laittaa kaikkiin samassa kuussa kun pitää jättää työnhakuvelvoitepaikkoja muillekin kuukausille te-palveluille raportoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tyhmä, olitko sairaalan osastolla ja naapurin työtön oli työkokeilussa ja näki terveystietosi. Sun 2 suuntainen mielialahäiriö selittää kyllä sun tyhmät viestit.