Kerro parhaat ideat lohivoileipäkakkuun
Mikä tuorejuusto on paras? Maustamaton tuorejuusto johon itse lisää yrtit vai vai jokin yrttituorejuusto? Entäs piparjuuri?
Millä kuorrutat? Ohjeita on niin paljon, enkä koskaan ole tehnyt itse. Toiset käyttää kermaa päällä, toiset vain tuorejuustoa ja creme fraicea
Kommentit (129)
Ja onko tätä päivää käyttää täytteenä kurkkusalaattia? En oikein miellä sitä lohen kanssa, mutta jossain ohjeessa on.
Leivässä myös on paljon mielipide-eroja. Joku käyttää vain tummaa paahtoleipää, joku taas vuokaleipää. Mikä paras?
Onko tätä päivää tehdä voileipäkakkuja?
Ehkä jossain retro-ironisessa mielessä. Leikitään 70-luvun maaseutujuhlia.
Voileipäkakku ei ole erityisen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voileipäkakku on erityisen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voileipäkakku on erityisen hyvää.
Nam :)
Vierailija kirjoitti:
Leivässä myös on paljon mielipide-eroja. Joku käyttää vain tummaa paahtoleipää, joku taas vuokaleipää. Mikä paras?
Mä tykkään että on ruis-ja vehnävuokaleipää kerroksittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään että on ruis-ja vehnävuokaleipää kerroksittain.
Minkälaista ? Onko merkkiä?
Kääräise rullalle. Söin kesällä juhlissa tälläsen kääretorttu version ja maistui!
Ei missään nimessä kurkkusalaattia, eikä muitakaan valmissalaatteja. Tässä muutama juttu joista itse olen tykännyt:
Tummaa ja vaaleaa leipää kerroksittain. Tuorejuuston notkistan ranskankermalla tai kermaviilillä; jos täyte on muuten raskasta/rasvaista, kermaviili on sopivan kevyt valinta. Kermaa tai majoneesia en käytä. Tuorejuustoja on nykyään joka lähtöön, lohikakkuun käytän yleensä joko tilli- tai ruohosipuliversiota. Myös katkaravun tai kylmäsavulohen makuinen tuorejuusto sopii. Täytteisiin olen lämminsavulohen lisäksi käyttänyt esim. tomaattia, kurkkua, punasipulia, paprikaa, katkarapuja tai keitettyä kananmunaa. Mausteeksi täytteeseen sopii esim. sitruunamehu, sitruunapippuri, tilli, ruohosipuli jne. Täytteessä tärkeintä on, että kaikki on silputtu mahdollisimman pieneksi, ja että tuorejuusto-kermaviiliseos on riittävän kermainen ja pehmeä.
Koristeluun en käytä mitään mitä ei voisi kokonaan syödä (esim. sitruunaviipaleet kuorineen, joita joskus näkee koristeena). Koristelen samoilla asioilla joita myös kakun täyte sisältää, jotta kakun päältä jo näkee mitä se sisältää. Paitsi koristeissa korvaan lämminsavulohen kylmäsavulohella, koska siitä saa hienompia koristeita.
Teemme ainakin pari kertaa vuodessa voileipäkakkuja, yleensä kala ja lihavoileipäkakut. Käytän leipänä täysjyväpaahtista ja tummaa vuokaleipää niin, että vuokaleipää tulee enemmän.
En käytä mitään majoneesejä, vaan teen kaksi eri täytettä. Täytteisiin tulee tuorejuustoa ja notkistan sitä ranskankermalla/kermaviilillä. Käytän vähän miten sattuu esim. lohituorejuustoa, yrttituorejuustoa, ruohosipuliturejuistoa tms. ja laitan täytteeseen esim. silputtua ruohosipulia, paprikaa, tietenkin lämminsavulohta ja sitruunamehua, mitä nyt kaapista löytyy.
Leivät kostutan kerros kerrokselta vedellä, jossa on kasvisliemikuutiota sulatettuna. Annan koko paketin tekeytyä jääkaapissa seuraavaan päivään ja pistän päälliset vasta juuri ennen syöntiä.
Päälle laitan maustamatonta tuorejuustoa notkistettuna kermaviilillä tai jollakin. Olen käyttänyt myös näitä notkeita tosi hyviä koskenlaskijajuustoja joskus. Sitten vaan kaikkea kivaa päälle, kylmäsavulohiruusuja/silppua, leikattuja viinirypäleitä, pikkutomaatteja, kurkkusiivuja, salaattia, ruohosipulia, juustoraastetta, ihan mitä vain. Meidän kakuista tulee aina hyvin runsaita.
Kakut ovat aina todella todella hyviä ja ne menevät viimeistä murua myöten, vaikka leipiä on yhdessä kakussa yleensä 3x2 yhdessä kerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kurkkusalaattia, eikä muitakaan valmissalaatteja. Tässä muutama juttu joista itse olen tykännyt:
Tummaa ja vaaleaa leipää kerroksittain. Tuorejuuston notkistan ranskankermalla tai kermaviilillä; jos täyte on muuten raskasta/rasvaista, kermaviili on sopivan kevyt valinta. Kermaa tai majoneesia en käytä. Tuorejuustoja on nykyään joka lähtöön, lohikakkuun käytän yleensä joko tilli- tai ruohosipuliversiota. Myös katkaravun tai kylmäsavulohen makuinen tuorejuusto sopii. Täytteisiin olen lämminsavulohen lisäksi käyttänyt esim. tomaattia, kurkkua, punasipulia, paprikaa, katkarapuja tai keitettyä kananmunaa. Mausteeksi täytteeseen sopii esim. sitruunamehu, sitruunapippuri, tilli, ruohosipuli jne. Täytteessä tärkeintä on, että kaikki on silputtu mahdollisimman pieneksi, ja että tuorejuusto-kermaviiliseos on riittävän kermainen ja pehmeä.
Koristeluun en käytä mitään mitä ei voisi kokonaan syödä (esim. sitruunaviipaleet kuorineen, joita joskus näkee koristeena). Koristelen samoilla asioilla joita myös kakun täyte sisältää, jotta kakun päältä jo näkee mitä se sisältää. Paitsi koristeissa korvaan lämminsavulohen kylmäsavulohella, koska siitä saa hienompia koristeita.
Kiitos mahtavasta ideoinnista! Tämä auttaa pääsemään alkuun :)
Mitenkäs kostutus? Tässä näkee kaiken näköisiä variaatioita. Maitoa?? Sitruunavichyä?
Ja pelkään sitä, että teen liian kuivan/liian kostean. Alun kerros tarvitsee vähiten kosteutusta?
Vierailija kirjoitti:
Jätä tekemättä. Paras idea.
Olisipa vanhempasi ajatelleet sinusta samalla tapaa...
Korvaa lohi ylikypsällä palvikinkulla ja metukalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulen muuten usein tätäkin sanottavan, että voileipäkakut eivät ole tätä päivää. Mutta kas, kun on juhlat niin tätä hokevat syö viimeistä murua myöden...
Vierailija kirjoitti:
Korvaa lohi ylikypsällä palvikinkulla ja metukalla.
En suosittele. Tulee aika raskas. Kaikki ei myös syö kinkkua
Ei kurkkusalaattia, eikä majoneesia. Aidot maut on tätä päivää.
En laittaisi täytteeseen kauheasti mitään vetistä tomaattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koristeluun en käytä mitään mitä ei voisi kokonaan syödä (esim. sitruunaviipaleet kuorineen, joita joskus näkee koristeena). Koristelen samoilla asioilla joita myös kakun täyte sisältää, jotta kakun päältä jo näkee mitä se sisältää. Paitsi koristeissa korvaan lämminsavulohen kylmäsavulohella, koska siitä saa hienompia koristeita.Kiitos mahtavasta ideoinnista! Tämä auttaa pääsemään alkuun :)
Mitenkäs kostutus? Tässä näkee kaiken näköisiä variaatioita. Maitoa?? Sitruunavichyä?
Ja pelkään sitä, että teen liian kuivan/liian kostean. Alun kerros tarvitsee vähiten kosteutusta?
Kasvisliemi on oivallinen kostuke voileipäkakkuun. Voit tehdä täytetyn leipäpohjan jo parikin päivää ennen jolloin kosteus ehtii hyvin tasoittua eri kerroksissa. Laita kaikkiin kerroksiin saman verran kostuketta, kääri täytetty leipäpohja tiiviisti voipaperiin ja laita jääkaappiin kevyen painon (maitopurkki tms) alle. Käännä leipäpakettia aamuin illoin ympäri niin että kosteus tasoittuu. Näin täytetyn pohjan voi myös pakastaa, jos ei siinä ole esim tuoretta kurkkua/tomaattia täytteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulen muuten usein tätäkin sanottavan, että voileipäkakut eivät ole tätä päivää. Mutta kas, kun on juhlat niin tätä hokevat syö viimeistä murua myöden...
Samoin meillä. Minua on pyydetty x 100 tekemään voileipäkakkuja sukulaisten ja ystävien juhliin, mutta en tee. Jopa anoppi rakastaa voileipäkakkujani! :D
En itse ainakaan pitänyt wasabi tuorejuustosta. Eli piparjuurta siinä.
Tuoreet yrtit on hyvä idea, mutta valmis yrttijuusto ihan hyvää.