Minkä takia ihminen masentuu?
Mikä siinä on, että se napsahtaa päälle? Itellä oli pitkään epämääräinen olo, että kaikki ei ole hyvin. Siitä se sitten eskaloitui. Syinä ehkä koulukiusaaminen, ajelehtiminen, parisuhde..
Kommentit (526)
Jatkuva joka puolelta tuleva kiusaaminen ja kaiken muuttuminen pahemmaksi. Eli; Kaupassa saa odottaa maksamistaan kun myyjä ei viitsi palvella vaan puhuu mielummin keskeyttämään tulleen toisen asiakkaan kanssa. Tuntuu että jokapaikassa pitää taistella kaikesta saadakseen omaa tilaa ja kunnioitusta eli normaalia kohtelua. Kadulla ihmiset tulee päälle ja autot tunkee jalkakäytävälle! Asuinalueeni muuttuminen lapsivaltaiseksi melulääväksi. Köyhien vanhempien ostama kämppä inhomaltani kadulta jossa on suuret liikennepäästöt ja vanhempien harrastama huolenpitoon verhoiltu hyväksikäyttö koska olen köyhä. Paskat ja lähes vammaisen typerät helikoperivanhemmat joiden koko olemassaolo vaikuttaa kiusaamiselta. Yhteiskunnan mukaan olen huono ja ruma, enkä yhtä arvokas kuin muut koska en ole tarpeeksi kaunis. Sossu haluaa kieltää opiskelun ja pakottaa paskaduuneihin. Kaikki työni tähän mennessä ovatkin olleet pelkkää itsensä häpäisyä ja töitä joita olen inhonnut alusta loppuun saakka! Ja tietenkäön töitä ei saa kun työsuhteista pisin on ollut 3 kk.
Tietenkään en ole saavuttanut lifegoalsejani. Lisäksi olen sairas ja koronapiikin jälkeen vielä sairaampi. Käteen sattuu piikin kohdalla yhä ja verisuonet on heikot. Tuntuu kuin olisi raiskattu terveydenhuollon toimesta sillä kokeellisella rokotteella. Ptsd tähän vielä kirsikaksi kakkakakun päälle! Ja kehtaavatkin väittää että masennus on joku mystinen mielen sairaus jonka itse olen kehittänyt🖕
Pitkään jatkunut allostaattinen kuormitus, joka saa aikaan sen, että aivot alkavat säästämään energiaa. (Tämä siis käsittääkseni on tällä hetkellä kaikkein tuorein ja uskottavin tutkimuslinja masennuksen taustoista ja syistä. Ei sinällään sulje muita asioita pois, sillä allostaattisen kuormituksen syyt ovat moninaisia.)
Omaan vartaloon tutustuminen lievittää masennusta stressitason ollessa korkea esimerkiksi uusien cargo -housujen tunnustelu vyötäröllä, mahan vatsan vahvistaminen liikunnassa sekä pakaralihasten pyllyn treenaaminen.
"
Psykologisesti masennus on itse inhoa, josta seuraa morkkis ja masennus.
Miten siis tulisi estää masennusta!
Helpoin tapa on hyväksyä itsensä ja antaa anteeksi itselleen."
Kyllä, itseinhoa, jonka on voinut oppia jo vauvana/taaperona. Lapsi joka ei saa välittämistä, oppii, että minä olen inhottava, ja minua pitää inhota, ja myös minä itse inhoan itseäni.
Sellaiselle ei todellakaan ole helpoin tapa vain "hyväksyä itsensä". Sitä hyväksyntää ei vaan ole oppinut, aivoista ei löydy sellaista kohtaa joka ajattelisi niin.
Naisilla raudanpuutos aiheuttaa hurjia oireita, jopa masennusta! Jos on muuten suht hyvin asiat kannattaa kiinnittää huomiota elintärkeisiin ravinteisiin, rauta, jodi, sinkki, d-vitamiini mm.
Laaja aineisto tuttavapiiristä osoittaa, että masennus iskee lähinnä tyhmiin ja henkisesti laiskoihin.
Lapsuuden emotionaalinen laiminlyönti. Eli perinteinen suomalainen kasvatus. Lapsen tunteiden sivuuttaminen. Tähän riittää jo se, että aikuista kiinnostaa kännykkä enemmän kuin kontakti ja vuorovaikutus vauvan kanssa. Siis jos se on jatkuvaa ja yleisin tapa olla lapsen kanssa. Se aiheuttaa arvottomuuden tunteen. Tähän jos vielä yhdistyy toistuva negatiivisuus, torjunta, paheksunta ja syyllistäminen, niin lapseen on painettu huonouden, häpeän ja ei-tärkeän tunne. Siinä on masennuksen siemen. Nuo ruokavalio ja ihmissuhde ja muut ongelmat aikuisiällä ovat vain laukaisevia tekijöitä ja pahentavat ongelmaa. Syntymekanismit ovat ihan siellä varhaislapsuudessa.
Jo valmiiksi alavireinen luonne yhdistettynä sairastumiseen laukaisi masennuksen.
Se on myös lääkärien vakiodiagnoosi aina kun ei parempaa keksitä.Yhdellä oli fyysinen selkävaiva "masennusta".
Mut *aiskattiin. Siitä lähtien masennus, uupumus, ahdistus jo yli 10 vuotta.
Pakko olla hormoneilla tekemistä. Olen vaihdevuosien kynnyksellä ja mieliala laskee ennen kuukautisia ihan hirveäksi. Eli tulee jopa itsetuhoisia ja synkkiä ajatuksia. Siitä tietää että kuukautiset alkavat kohta kun se mieliala laskee pakkasen puolelle. Tuo ero normaaliin on niin merkittävä että sen on pakko liittyä hormonitasojen vaihteluun.
1.masennus - elämänmuutos kuormitti liikaa
2. masennus - ihmissuhdesotkuja
3. masennus - työttömyyden alkuvaihe
Siinä lyhyesti miksi masennuin. Ei ole yhtään kivaa, kun on toivoton olo ja näet synkkyyttä joka paikassa.
Ajattelen, että ihminen masentuu, kun hänellä ei ole enää yhteyttä omiin tunteisiin. Jos on pidemmän aikaa joutunut syystä tai toisesta tukahduttamaan tunteita, elämä alkaa tuntumaan merkityksettömältä ja ankealta.
Tätä tietoa odotan eniten maailmassa. Mistä johtuu.
Suoliston mikrobeillakin on osansa aivo kemiaan.
Tuo edellä mainittu vieraantuminen luonnollisesta elämästä, on varmaan myös syy monille.
Masennus iskee vain silloin, kun alkaa odottaa toisilta jotain toimintaa. Toivotonta. Olo hyvä, kun tekee itse sen, minkä kykenee, ja unohtaa muut ja heidän odotuksensa. Oma apu, paras apu.
Ihminen pahottanut mielensä taas jostakin kuten nykyään tapana on. Kannattaisi syödä terveellisesti, liikkua ja välttää tätä woke kulttuuria, feminismiä, setaa, ilmastojen muutoshihhuleita.
Ei kait kukaan tiedä tarkkaa syytä, ihan samalla tavalla kuin kukaan ei tiedä, miksi joku saa sydänsairauden, syövän tai jonkun verenpainetaudin, vaikka eläisi kuinka terveellisesti, olisi hyväkuntoinen jne. jo nuorella iällä, jopa lapsena. Ja joku taas saa elää ilman mitään sairauksia sata vuotiaaksi, niin kuin teki Aira Samulin.
Paitsi, geeneillä on suuri merkitys, mihin sukuun sattuu syntymään, mutta sekään ei ole oma valinta.
Meidän suvussa melkein kaikilla äitini puolen jäsenillä on masennusta, sekä ahdistusta. Olen ajatellut, että toisilla suvuissa sydäntauteja, syöpää tms, meillä se on näin. Syön itse serotoniinilääkitystä ja se auttaa, nuorempana söin myös ahdistukseen lääkkeitä, mutta onneksi en ole enää ahdistunut. Toki käynyt myös terapiassa. Masennus -sanaa käytetään niin väärin, synonyyminä alakulolle tai harmitukselle. Ne on luonnollisia tunteita kun elämässä ei mene putkeen asiat. Masennus on aivan eri luokan juttu.
Tämä se on se ainoa mikä on ihan oikeasti itsellä auttanut. Syitä itse vaivaan en tiedä, enkä tiedä miksi tämä toimii, mutta se toimii. Valitettavasti näin, sillä silloin kun on masentunut/ahdistunut, niin ulos kävelylenkille lähtö tai voimatreeni tms. on kyllä ihan viimeinen asia mihin haluaisi ryhtyä.