Onko teidän mielestä reilu tilanne? Liittyy raha-asioihin avoliitossa
Olemme olleet pitkään avoliitossa ja kaksi lastakin on. Mies on keskipalkkaisessa palkkatyössä ja minä ikävä kyllä työtön, määräaikainen työni päättyi pari vuotta sitten enkä ole yrittämisestä huolimatta saanut uutta työtä. Meillä on yhteinen talous mutta periaatteessa erilliset rahat koska on erilliset tilit, yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa. Eli tuo on taustatilanne. Kysymykseni av-raadille on se, että onko reilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla itselleen tässä kuussa harrastusvälineitä ja vaatteita, mutta minä joudun miettimään voinko ostaa kesäksi lenkkarit (vanhat on jo aika puhki kuluneet). Koska näin nyt on, ja minusta se ei ole reilua. Jos jonkun mielestä on reilua, niin perustele miksi.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää erottaa kaksi asiaa. Ensin on tietysti se että miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle rahaa yhtään mihinkään ja hän saa kernaasti hassata kaikki rahansa omiin harrastuksiinsa. Toinen asia on taas se että mitä se kertoo suhteestanne jos miehesi mielestä on ok että sinä kuljet risoissa kengissä samaan aikaan kun hän laittaa tonneja harrastuksiin. Jos miehesi mielestä asiassa ei ole mitään outoa niin sinun kannattaa tehdä siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä paljonko mies välittää hyvinvoinnistasi.
Eipä tätä pystyisi paljon paremmin tiivistämään. Toki se puoliso on saattanut parin vuoden aikana hieman kyllästyä toisen työttömyyteen, nythän meillä on vain se toinen puoli kertomassa, miksi työllistyminen ei onnistu.
Mies voi ihan hyvin ostaa sulle uudet lenkkarit, vaikkapa tokmannista löytää edulliset.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla varaa niihin lenkkareihin, jos asuisit yksin ja työttömänä? Tuolla tavalla itse miettisin.
Se, mitä mies itselleen ostaa, on joka tapauksessa täysin ok, koska kyse on hänen rahoistaan.
No nyt meni kohtuuttoman puolelle! Yhteinen talous. Toki mies voi ostaa vaikka kuun taivaalta. Kyllä mielestäni toista ajatteleva ostaisi edes ne lenkkarit toiselle. Surullista.
Itse en jäisi tuollaiseen suhteeseen eli joo tulkitsen tuon epäreiluksi. Parisuhteessa pitäisi pystyä sopimaan raha-asiat niin että kumpikin on tyytyväinen tilanteeseen. Se on sitten ihan parisuhteesta kiinni mikä koetaan tyydyttäväksi. Koska ap täällä kyselet asiasta niin selvästikään et ole tyytyväinen tilanteeseen vaan koet sen ikäväksi. Se on aina huono merkki parisuhteessa. Ei sitä muuta se jos joku ulkopuolinen taas olisi sitä mieltä että kyllä teille menee kaikki ihan reilusti. Sinun ja miehesi arvot eivät joka tapauksessa selvästikään kohtaa.
Mitäpä jos menisit töihin, niin ei tarvitsisi kadehtia miehesi rahoja?
Sitten voisit ostaa lenkkareiden lisäksi vaikka urheiluliivit! Omilla rahoilla.
Paljonkos ne lenkkarit nyt sitten ylipäänsä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Joku tosissaan väittää, että ap:lla olisi yh:na käytettävissään enemmän rahaa?😂😂
Näin olisi. Hän saisi yhteiskunnan tukia, joilla saisi asunnon ja perustoimeentulon, jolla saisi ostettua myös ne kengät. Jos lapset muuttaisivat äidin kanssa, niin lapsillekin saisi tukea.
Mies menettäisi erotilanteessa eniten, koska lasten elatusmaksut otettaisiin häneltä tulojen mukaan eikä "palkkani kuuluu minulle"-logiikalla.
Ukko40 kirjoitti:
Me ollaan oltu yli 20v yhdessä ja lapsiakin useampi.
Minä tienaan mukavasti yli suomalaismiehen keskiarvon, vaimoni jonkin verran alle naisen vastaavan.
Aina on ollut omat tulot ja omat tilit, koskaan ei ole tarvinnut toisen puuttua toisen omalla rahalla tekemiin hankintoihin. Yhteiset menot pääsääntöisesti maksetaan yhdessä, lopuilla omilla rahoilla saa kumpikin tehdä mitä lystää.
Kun lapsia tuli, vaimoni halusi jäädä heitä kotiin hoitamaan melkein parivuotiaaksi ennen päiväkotiin laittoa, jolloin kelalta sai tukia loppuajasta tosi heikosti.
Minä maksoin tuona aikana koko asuntolainalyhennyksen, kahden auton kulut, ruuat, sähköt, vakuutukset, huvitukset, ulkona syömiset yms käytännössä melkein kaiken. Hän maksoi tyyliin oman puhelinlaskunsa ja netflixin.
Jos hän olisi pyytänyt uusia lenkkareita, olisin toki nekin maksanut mutta ei pyytänyt.
Kun vaimoni palasi töihin ja alkoi saamaan palkkaa, pikkuhiljaa hän alkoi osallistumaan myös yhteisten kulujen maksuun osuudella, joka on suhteutettu hänen tuloihinsa versus minun tulot, eli esim minä maksan vesilaskusta 70% ja hän 30%
Tiedän että tämä on monen palstalaisen mielestä huutava vääryys ja vaimollani tulisi olla täysi oikeus minun palkkaani.
Kuitenkaan näin ei ole, eikä tule olemaan, mutta meillä tämä järjestelmä on toiminut hyvin jo vuodesta 2000
Itse asiassa monen palstalaisen mielestä yhteiset menot olisi reilua jakaa tulojen suhteessa. Tuntuu, että monelle palsta-miehelle tämä jako on ongelmallinen ja kaikki kulut pitäisi tilanteesta riippumatta jakaa 50-50.
En ymmärrä, miten ap on voinut elää 2 vuotta kotona noin. Nykyään on vaikka ja mitä monimuoto/verkko-opintoja olemassa aikuisille.
öööö...siis kuuluuko miehen avoliitossa ostaa naiselle asioita,jos tämä on työtön? tai avioliitossa pitää huolta vaimon ostoksista? eikös yhteisten lasten kuluista kuulu huolehtia ainakin 50/50 tai jos toinen tienaa paremmin,niin hän maksaa enemmän lasten kuluista. Itse olen elänyt avoliitossa,jossa molemmilla oli omat tilit,omat tulot ja maksoin omat juttuni. Jos mies osti kalliin harrastusvehkeen tai vaatteen,se oli hänen omasta pussistaan ja mitäs se minulle kuului jos kuitenkin maksoi asumisesta ja ruuista puolet. Ja minä ostin itselleni,mitä halusin. Ja hyvin toimi tuo meillä. Mielestäni vaikka miehellä olisi isommat tulot,niin en odota,että hän joutuu ostamaan minulle vaatteita,jos mulla sattuu olemaan huonompi rahatilanne,eli elän varojeni mukaan ja minusta se on ok. Ostakoon jokainen omilla rahoilla,mitä haluaa. Eri juttu on tietysti,jos toinen enemmän tienaava haluaa ostaa omasta halustaan jotain toiselle.
t.nainen
Olet aika kiittämätön. Olet säilyttönyt miehesi rahoilla edellisen elintasosi jäädessäsi työttömäksi.
Miehenä olen oppinut, että puhuminen kannattaa. Ja etenkin siitä, että mitä elintasoa odotetaan. Me tienataan puolison kanssa yhteensä 5k bruttona kuussa. Mutta elintasomme on kuin meidän tulot olisivat 3k bruttona. Eli vaikka toinen jäisikin työttömäksi, niin elintasoomme ja kulutustottumuksiin sillä ei ole mitään vaikutusta.
Mehän emme tiedä, mitä kaikkea mies on maksellut 2 vuoden ajan ap:lle. Nyt vain lenkkarit katkaisivat kamelin selän.
Kirjoitit ap aloituksessa että teidän parisuhteessa se maksaa, jolla sattuu olemaan tilillään rahaa. Ja myöhemmin täydensit, että sinun rahasi menevät asuntolainan lyhennyksiin ja ruokaan. Nyt kuules teet niin, että seuraavan kerran kun tuet pamahtavat tilillesi, menet ja ostat ne lenkkarit. Ja mitä muuta tarvitset. Niin sitten vaan se on seuraavan kerran ruokakaupassa miehesi, joka maksaa, koska hänen tilillään sattuu olemaan rahaa ja sinulla ei. Tai joka lyhentää sen asuntolainan.
On epäreilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla harrastusvälineitä, jos se johtaa siihen, että sinä et voi ostaa uusia lenkkareita hajonneiden tilalle.
Jos miehen kuuluu maksella naisen haluamia tavaroita, niin on vain reilua, että mies sitten päättää minkälaiseen ja minkä hintaiseen tavaraan rahansa laittaa.
Halusit lenkkarit mutta ne maksaa 150e?
Ei käy niin kalliit, saat 50e lenkkarit, ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
öööö...siis kuuluuko miehen avoliitossa ostaa naiselle asioita,jos tämä on työtön? tai avioliitossa pitää huolta vaimon ostoksista? eikös yhteisten lasten kuluista kuulu huolehtia ainakin 50/50 tai jos toinen tienaa paremmin,niin hän maksaa enemmän lasten kuluista. Itse olen elänyt avoliitossa,jossa molemmilla oli omat tilit,omat tulot ja maksoin omat juttuni. Jos mies osti kalliin harrastusvehkeen tai vaatteen,se oli hänen omasta pussistaan ja mitäs se minulle kuului jos kuitenkin maksoi asumisesta ja ruuista puolet. Ja minä ostin itselleni,mitä halusin. Ja hyvin toimi tuo meillä. Mielestäni vaikka miehellä olisi isommat tulot,niin en odota,että hän joutuu ostamaan minulle vaatteita,jos mulla sattuu olemaan huonompi rahatilanne,eli elän varojeni mukaan ja minusta se on ok. Ostakoon jokainen omilla rahoilla,mitä haluaa. Eri juttu on tietysti,jos toinen enemmän tienaava haluaa ostaa omasta halustaan jotain toiselle.
t.nainen
Voisitko painaa välilyöntiä pilkun jälkeen?
t.ywnbaw
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tosissaan väittää, että ap:lla olisi yh:na käytettävissään enemmän rahaa?😂😂
Näin olisi. Hän saisi yhteiskunnan tukia, joilla saisi asunnon ja perustoimeentulon, jolla saisi ostettua myös ne kengät. Jos lapset muuttaisivat äidin kanssa, niin lapsillekin saisi tukea.
Mies menettäisi erotilanteessa eniten, koska lasten elatusmaksut otettaisiin häneltä tulojen mukaan eikä "palkkani kuuluu minulle"-logiikalla.
Näin se menee. Toki vaatii vähintään ansiosidonnaisen. Kela tuet ei riitä. Kokemusta on.
Tai en tiedä tänä päivänä. Minulla kokemusta markka-ajalta. Että muuan vuosi vierähtänyt😅
Jos on koulutus ja 15v työkokemus, miten ihmeessä nykyisessä työvoimatilanteessa pystyy oleen 2v työttömänä? Ellei sit ole sairastunut psyykkisesti tms. eikä oikeasti pysty töihin. Tätä mun on vaikea nykyisin ymmärtää.
Miehen kannattaa erota. Saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa pl lasten elatus
Vierailija kirjoitti:
t.nainen
Eikähän tämä tapaus kiteydy juuri siihen että olisiko rakkaudellisessa parisuhteessa ihan kohtuullista odottaa että se toinen ihan omasta halustaan haluaisi antaa toiselle ehjät lenkkarit? Minusta se ainakin kuulostaa siltä mitä itse tekisin jos oma puolisoni kulkisi risoissa lenkkareissa.
Kyllä mä ap:na tekisin aivan kaikkeni, että saisi rahaa. Koska työllistyminen on koko ajan vaikeampaa, nyt jo 2 vuotta työttömänä. Ei tuollaisia oteta enää kohta töihin ollenkaan, kun on jo niin iso gäppi osaamisessa.