Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä reilu tilanne? Liittyy raha-asioihin avoliitossa

Vierailija
07.03.2023 |

Olemme olleet pitkään avoliitossa ja kaksi lastakin on. Mies on keskipalkkaisessa palkkatyössä ja minä ikävä kyllä työtön, määräaikainen työni päättyi pari vuotta sitten enkä ole yrittämisestä huolimatta saanut uutta työtä. Meillä on yhteinen talous mutta periaatteessa erilliset rahat koska on erilliset tilit, yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa. Eli tuo on taustatilanne. Kysymykseni av-raadille on se, että onko reilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla itselleen tässä kuussa harrastusvälineitä ja vaatteita, mutta minä joudun miettimään voinko ostaa kesäksi lenkkarit (vanhat on jo aika puhki kuluneet). Koska näin nyt on, ja minusta se ei ole reilua. Jos jonkun mielestä on reilua, niin perustele miksi.

Kommentit (186)

Vierailija
61/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkotat siis että miehesi pitäisi ostaa si ulle lenkkarit? Ja ehkä vähän kaikkea muutakin. Ja lopettaa typerät harrastuksensa?

Ei kenenkään mitään pidä. Mutta jos välittää ja rakastaa niin ajattelee toisen hyvinvointia sen verran että ei anna toisen kulkea risoissa kengissä. Joku raja sentään.

Miksi edes ollaan yhdessä jos se toinen on ihan yhdentekevä?

Typerä ajatus että talousasiat olisi yhdentekevää. Ei avopuoliso ole sitoutunut siihen että elättää toisen.

Ei olekaan. Mutta sitähän rakkaus juuri on että tehdään myös sitä mitä ei olisi pakko. Pakolliset saa ilman rakkauttakin.

Vierailija
62/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tosissaan väittää, että ap:lla olisi yh:na käytettävissään enemmän rahaa?😂😂

Olisihan sillä. Nythän sen kaikki tuet menee asumiseen ja ruokaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uppis kirjoitti:

Miksi mahdat olla työtön? Jäit etsimään itseäsi, hukkasit siinä sivussa ulkomuodostasi suuren osa, kun jäi vähän niitä vauvakilojakin roikkumaan? Tässä sinulle ihmelääke: Hanki työpaikka, tienaa itsellesi rahaa, ei tarvitse kiukutella siitä, mitä mies tekee rahoillaan. Totuus asiassa on se, että tuollainen uhriutuminen ei auta mitään, ainoa mikä auttaa, on että hankit työn ja kannat oman vastuusi perheen toimeentulosta. Ei se tasa-arvo toteudu niin, että vaan toinen on töissä ja tienaa molemmille yhteistä rahaa, vaan te molemmat tienaatte sille perheelle sitä rahaa. Joo, tiedän, sinä olet ansainnut tuon vapaakyydin tekemällä miehellesi niitä jälkeläisiä, hoitamalla niitä ja kotia, siivoamalla, tiskaamalla, pesemällä pyykkiä, yhhyhhyy, miksi kukaan ei arvosta? Siksi, että kone tiskaa, kone pesee pyykin, imuroi lattiat, yhteensä kulutettu aika on alle 10 tuntia kuukaudessa, kun taas se mies tekee 160 tuntia kuukaudessa töitään, jos edes riittää. Ts. naisen euro on työelämässä 84 senttiä, mutta kotitöiden arvo on noin 84€ minuutti.. 

Itsestäänkö ne pyykit lentävät (toki valko- kirjo ja mustat pyykit erikseen) sinne pesukoneeseen ja lentävät itse myös kuivausrumpuun/pyykkitelineelle sekä myös silittävät itse itsensä? Tiskikonekin täyttyy ja tyhjentyy itsestään mielestäsi? Robotti-imureita toki on, mutta jonkun pitää sekin laittaa päälle ja huoltaa/puhdistaa.

Tiedoksesi: Suomessa suurin osa perheellisistä naisista hoitaa kodin ja lapset yksin kokopäivätyönsä lisäksi sillä aikaa kun mies miehet makaavat sohvalla valittaen taas niin niin rankasta päivästä pistämättä tikkuakaan ristiin perheensä eteen.

Suurin osa naisista käy kyllä myös töissä, JA tekee kotihommat siihen päälle, että ap ja sinä olette hyvät, ja lopetatte valittamisen ja otatte elämänne ohjat omiin kätösiin..

No niinhän minä sanoin: suurin osa naisista käy sekä töissä että hoitaa kodin ja lapset. Onko sinulla kentien vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?

Onko nykyaikana oikeasti sellaisia pariskuntia, joissa töiden jälkeen mies makaa vain sohvalla ja katsoo kun nainen siivoaa, pyykkää, laittaa ruuat, hoitaa lapset?

Meillä lapset hakee se kuka ekaksi pääsee töistä ja aloittaa kotityöt kotiin päästyään. Sitten perästä kotiin tuleva ryhtyy auttamaan saavuttuaan.

Näin molemmat tekevät jotakin ja lopputulos on yhteinen.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

PS. Sanoinko jo että vaimoni täyttää villeimmätkin seksifantasiani sängyssä ja sen ulkopuolella? Johtuu varmaan siitä että syö nykyään vitamiineja, luulen.

M1982

kyllä on. Kaikilla ei ole samanlaista kuin sinun fantasioissasi (eihän sinulla mitään vaimoa ole).

Vierailija
64/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaan erota, niin ei tarvii miettiä enää toisen rahoja.

Vierailija
65/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä

A) miksi sinä ne lenkkarit tarvitset

B) onko kyseessä miehesi harrastus joka estyisi tai heikentyisi jos hän ei investoi 4000 euroa

Lähtökohtaisesti summat ei ole olennaisinta tässä. Vaan periaate. Olen itsekin ollut samassa tilanteessa (paitsi etten osta ikinä mitään 4000e ostoksia) ja keskustellut sitten siitä miksi rouva tarvitsee kolmannetkin lenkkarit ja tarvitseeko tosiaan eri maastoihin erilaiset lenkkarit.

Päinvastoin. Summat ovat oleellisia. Jos vaimo tarvitsee tavalliset kengät jotka saa viidellä kympillä niin niiden hinta on mitätön suhteessa neljän tonnin harrastusvälineisiin. Jos on varaa niihin, on varaa myös ostaa kengät vaimolle. Ei siinä ole mitään periaatteellista.

Olisi ihan eri asia jos vaimo vaatisi itselleen tonnien välineitä kun mieskin saa.

Kysymys koskee avoliittoa. Ei ole vaimo.

Ja summat eivät edelleenkään ole olennaisia. Vain periaate on, ja se suhteutetaan elintasoon. Eikä tässäkään mistään lenkkareista ole oikeasti kyse.

Periaate muuttuu summien mukaan. Pienet summat hoidetaan ihan vain ilosta että saa auttaa toista mutta ei se toinen saa elää siivellä ja vaatia mahdottomia. Siinä on siis kaksi eri periaatetta summien mukaan.

Ihan samoin kuin vaikka lapselle ostetaan jäätelö jos hän pyytää mutta ei noin vain uutta kännykkää jos lapsi keksii sitä pyytää.

Lapsihan pyytää jäätelö koko ajan jos ei rajoja aseteta.

Siitä huolimatta jäätelö voidaan ostaa lapselle ihan erilaisen harkinnan jälkeen kun kännykkä. Tajuat kyllä sen ihan hyvin ilmankin että jankkaat joutavia, aikuinen ihminen.

Vierailija
66/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua. Jos miehesi olisi reilu, hän ostaisi sinulle ne kengät tai edes osallistuisi kuluihin, jotta saat ne. Harrastusrahaa hänelle jäisi silti yllin kyllin, tai itse asiassa ihan sikamaisen ja epäreilun paljon edelleenkin.

Vierailija
67/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä pitää erottaa kaksi asiaa. Ensin on tietysti se että miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle rahaa yhtään mihinkään ja hän saa kernaasti hassata kaikki rahansa omiin harrastuksiinsa. Toinen asia on taas se että mitä se kertoo suhteestanne jos miehesi mielestä on ok että sinä kuljet risoissa kengissä samaan aikaan kun hän laittaa tonneja harrastuksiin. Jos miehesi mielestä asiassa ei ole mitään outoa niin sinun kannattaa tehdä siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä paljonko mies välittää hyvinvoinnistasi.

Miestä ärsyttää että olen työtön enkä palkkatyössä. Ärsyttää se minuakin tietenkin. Mies ei halua että menen opiskelemaan, koska silloin opiskelisin monta vuotta tietenkin. Mutta vaikka työttömyys ärsyttäisi sekä minua että miestä kuinka paljon tahansa, niin en silti voi työpaikaksi muuttua. 

Ap

Avovaimon opinnot maksoivat minulle useamman kymppitonnin...ei ole ihan pikku investointi avopuolisolta.

Tyttöystävä halusi lapsia, itselle ei niin väliä, hän halusi lapsettomuushoitoihin kun ei luomuna saanut.

Noh, paloi siinä joku 15 tonnia (minun rahaa).

Sitten otti eron ja vei lapsen.

Laillistettu ryöstö.

Vierailija
68/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki miksi pariskunnan ei kannata muuttaa yhteen. Jos ap. ja miehensä asuisivat omissa kodeissaan, ei ap:lle tulisi mieleenkaan moittia miehen rahankäyttöä, koska olisi niin ilmiselvää että omaa rahaansa saa käyttää miten mielii.

Vierailija
69/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki miksi pariskunnan ei kannata muuttaa yhteen. Jos ap. ja miehensä asuisivat omissa kodeissaan, ei ap:lle tulisi mieleenkaan moittia miehen rahankäyttöä, koska olisi niin ilmiselvää että omaa rahaansa saa käyttää miten mielii.

En olisi kylläkään ryhtynyt lapsentekoon, jos emme olisi muuttaneet aikoinaan yhteen. Eli mies olisi silloin jäänyt vaille haluamaansa perhettä. Ap

Vierailija
70/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toisin päin.

Aluksi tienasimme molemmat suht saman ja meillä oli yhteinen tili, jolta maksettiin "kaikki" (laskut, ruoat jne). Mieheni alkoi sitten opiskella ja tulot romahti.

Sopeutimme sitten asian siten, että "elettiin meikäläisen rahoilla" jonkin aikaa. Tarkoitti nipistämistä ja säästöä, mutta ei mitenkään epätasa-arvoista suhdetta. Meillä ei edes ole lapsia. Mielestäni rahat olivat yhteisiä, "meidän perheen" yhteisiä, elämiseen. 

Miehesi ei selvästi arvosta tilannettasi eikä siten sinua.. ehkä tässä olisi nyt pohdinnan paikka suhteen tilan osalta muutenkin. Haluatko olla parisuhteessa, jossa mies ei arvosta sinua ja fleksailee rahoillaan ja joutuisit jopa pyytelemään rahaa omiin menoihin?

Vierailija
71/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uppis kirjoitti:

Miksi mahdat olla työtön? Jäit etsimään itseäsi, hukkasit siinä sivussa ulkomuodostasi suuren osa, kun jäi vähän niitä vauvakilojakin roikkumaan? Tässä sinulle ihmelääke: Hanki työpaikka, tienaa itsellesi rahaa, ei tarvitse kiukutella siitä, mitä mies tekee rahoillaan. Totuus asiassa on se, että tuollainen uhriutuminen ei auta mitään, ainoa mikä auttaa, on että hankit työn ja kannat oman vastuusi perheen toimeentulosta. Ei se tasa-arvo toteudu niin, että vaan toinen on töissä ja tienaa molemmille yhteistä rahaa, vaan te molemmat tienaatte sille perheelle sitä rahaa. Joo, tiedän, sinä olet ansainnut tuon vapaakyydin tekemällä miehellesi niitä jälkeläisiä, hoitamalla niitä ja kotia, siivoamalla, tiskaamalla, pesemällä pyykkiä, yhhyhhyy, miksi kukaan ei arvosta? Siksi, että kone tiskaa, kone pesee pyykin, imuroi lattiat, yhteensä kulutettu aika on alle 10 tuntia kuukaudessa, kun taas se mies tekee 160 tuntia kuukaudessa töitään, jos edes riittää. Ts. naisen euro on työelämässä 84 senttiä, mutta kotitöiden arvo on noin 84€ minuutti.. 

Itsestäänkö ne pyykit lentävät (toki valko- kirjo ja mustat pyykit erikseen) sinne pesukoneeseen ja lentävät itse myös kuivausrumpuun/pyykkitelineelle sekä myös silittävät itse itsensä? Tiskikonekin täyttyy ja tyhjentyy itsestään mielestäsi? Robotti-imureita toki on, mutta jonkun pitää sekin laittaa päälle ja huoltaa/puhdistaa.

Tiedoksesi: Suomessa suurin osa perheellisistä naisista hoitaa kodin ja lapset yksin kokopäivätyönsä lisäksi sillä aikaa kun mies miehet makaavat sohvalla valittaen taas niin niin rankasta päivästä pistämättä tikkuakaan ristiin perheensä eteen.

Niin minä hoidan nyt työttömänä paljon kotitöitä ja hoidan myös lasten kuskaukset. Mies saa aikalailla vapaasti keskittyä työhönsä, ainoastaan yksi kotityö on hänen vastuulla tällä hetkellä eikä se ole aikaavievä eikä jokapäiväinen. Jos olisin töissä niin miehellä menisi joka päivä vähintään tunti kotitöihin ja lasten kuskauksiin. Eli kyllä hän hyötyy arjen mukavuutena työttömyydestäni aika paljon. Ap

Ketjussa on täysin käsittämättömiä mielipiteitä parisuhteesta, johon on hankittu yhteisiä lapsia. Aika moni nainen olisi aloittajan tilanteessa nostanut kytkintä jo aikoja sitten.  Mieshän hyväksikäyttää ap:ta, koska ap saa maksaa omilla tuillaan miehen elämistä, mutta ap:n omiin välttämättömiin menoihin ei riitä rahaa. Kyllä parisuhteessa pitäisi olla yhteiset tulot ja menot (myötä ja vastamäessä), jos yhteisiä lapsia on hankittu. Nythän mies rehentelee perheen elättäjänä, koska vaimo on työtön, mutta todellisuudessa mies nyhtää täyden taloudellisen hyödyn ap:n tuista.

Vierailija
72/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.

Onko puolisoiden elatusvelvollisuus toisiinsa nähden poistettu?

Vierailija
73/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uppis kirjoitti:

Suurin osa naisista käy kyllä myös töissä, JA tekee kotihommat siihen päälle, että ap ja sinä olette hyvät, ja lopetatte valittamisen ja otatte elämänne ohjat omiin kätösiin..

No niinhän minä sanoin: suurin osa naisista käy sekä töissä että hoitaa kodin ja lapset. Onko sinulla kentien vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?

Onko nykyaikana oikeasti sellaisia pariskuntia, joissa töiden jälkeen mies makaa vain sohvalla ja katsoo kun nainen siivoaa, pyykkää, laittaa ruuat, hoitaa lapset?

Meillä lapset hakee se kuka ekaksi pääsee töistä ja aloittaa kotityöt kotiin päästyään. Sitten perästä kotiin tuleva ryhtyy auttamaan saavuttuaan.

Näin molemmat tekevät jotakin ja lopputulos on yhteinen.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

PS. Sanoinko jo että vaimoni täyttää villeimmätkin seksifantasiani sängyssä ja sen ulkopuolella? Johtuu varmaan siitä että syö nykyään vitamiineja, luulen.

M1982

kyllä on. Kaikilla ei ole samanlaista kuin sinun fantasioissasi (eihän sinulla mitään vaimoa ole).

Okei, tunnustan.

Sen verran fantasioin, että vaimoni söisi vitamiineja. Ei syö, kuulema kasvikset ajaa saman asian.

M1982

Vierailija
74/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi kylläkään ryhtynyt lapsentekoon, jos emme olisi muuttaneet aikoinaan yhteen. Eli mies olisi silloin jäänyt vaille haluamaansa perhettä. Ap

Ei välttämättä. Olisi hän voinut ruveta haluamaan perhettä jonkun naisen kanssa, jolle järjestely olisi sopinut. Et ole ainoa kala meressä.

Vierailija
75/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei kannata muuttaa yhteen jos käsitys rahoista on että ne jaetaan silloinkin ihan kuten jos asuttaisiin erillään. Nythän miehellä näyttää olevan sellainen käsitys. 

Vierailija
76/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.

Onko puolisoiden elatusvelvollisuus toisiinsa nähden poistettu?

Avoliitossa ei sellaista ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
77/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi pyytää uusia lenkkareita äitienpäivä/synttärilahjaksi? 

Ei muuten tiedä reiluudesta, mutta omaa rahaa sinunkin tulisi yrittää hankkia. 

Vierailija
78/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä pitää erottaa kaksi asiaa. Ensin on tietysti se että miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle rahaa yhtään mihinkään ja hän saa kernaasti hassata kaikki rahansa omiin harrastuksiinsa. Toinen asia on taas se että mitä se kertoo suhteestanne jos miehesi mielestä on ok että sinä kuljet risoissa kengissä samaan aikaan kun hän laittaa tonneja harrastuksiin. Jos miehesi mielestä asiassa ei ole mitään outoa niin sinun kannattaa tehdä siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä paljonko mies välittää hyvinvoinnistasi.

Miestä ärsyttää että olen työtön enkä palkkatyössä. Ärsyttää se minuakin tietenkin. Mies ei halua että menen opiskelemaan, koska silloin opiskelisin monta vuotta tietenkin. Mutta vaikka työttömyys ärsyttäisi sekä minua että miestä kuinka paljon tahansa, niin en silti voi työpaikaksi muuttua. 

Ap

Avovaimon opinnot maksoivat minulle useamman kymppitonnin...ei ole ihan pikku investointi avopuolisolta.

Tyttöystävä halusi lapsia, itselle ei niin väliä, hän halusi lapsettomuushoitoihin kun ei luomuna saanut.

Noh, paloi siinä joku 15 tonnia (minun rahaa).

Sitten otti eron ja vei lapsen.

Laillistettu ryöstö.

Miksi halusi erota sinusta? Oliko tosiaan kyse vain sinun kusettamisestasi vai oliko eron taustalla ehkä kuitenkin jokin muu syy?

Vierailija
79/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap ajattelet tulevaisuudessa tapahtuvan? Nyt vaan intät, että ei ole työtä, etkä voi opiskella, etkä voi muuttua työpaikaksi, etkä ikäänkuin voi tilanteelle mitään. 

No, köyhyyteenhän se johtaa, jos jatkuu vuosia. Ei se parisuhde sitä pelasta. Miehesi selvästi aio kahta vuotta pidempään kannataella sinua. Minusta se on pitkä aika.

Vierailija
80/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt olisi sitten korkea aika keskustella rahasta? Laskette budjettia ja minkä verran kukakin maksaa mistäkin, että rahat vähän tasaantuvat?

Juuh, ollaanhan me keskustelu rahasta nyt ja siksi tämä aloitus. Koska minun mielestä tilanne ei ole reilu. Mutta miehen mielestä on. Hän perustelee asiaa niin, että hän raataa töissä ja siitä sitten saa palkkaa, mutta minä saan vain maata kotona (kärjistäen näin). Ap

Tuolla tavalla se mun ex ukkoki käyttäytyi. Oli taloudellista väkivaltaa. Ero tuli onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan