Onko teidän mielestä reilu tilanne? Liittyy raha-asioihin avoliitossa
Olemme olleet pitkään avoliitossa ja kaksi lastakin on. Mies on keskipalkkaisessa palkkatyössä ja minä ikävä kyllä työtön, määräaikainen työni päättyi pari vuotta sitten enkä ole yrittämisestä huolimatta saanut uutta työtä. Meillä on yhteinen talous mutta periaatteessa erilliset rahat koska on erilliset tilit, yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa. Eli tuo on taustatilanne. Kysymykseni av-raadille on se, että onko reilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla itselleen tässä kuussa harrastusvälineitä ja vaatteita, mutta minä joudun miettimään voinko ostaa kesäksi lenkkarit (vanhat on jo aika puhki kuluneet). Koska näin nyt on, ja minusta se ei ole reilua. Jos jonkun mielestä on reilua, niin perustele miksi.
Kommentit (186)
Reiluus ja epäreiluus termeinä liittyvät sovittuihin sääntöihin, joten näin ulkopuolisena asiasta enempää tietämättä on vaikea ottaa kantaa onko tuo reilua. Oletko pyytänyt häneltä rahaa/lainaa, että saisit ostettua uudet lenkkarit?
Itse olen kyllä parisuhteissa pitänyt tärkeänä sitä, että en ole elätettävänä enkä ryhdy kenenkään elättäjäksi. Tästä näkökulmasta voisin siis sanoa, että on ihan kohtuullista, että aikuinen ihminen saa käyttää itse ansaitsemiaan rahoja omiin hankintoihinsa, kunhan pakolliset laskut ja menot saa hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei olisi reilua? Sinulla on ollut 2 vuotta aikaa hankkia uusi ammatti, miksi ei työ kelpaa?
Ei kai kukaan mene hankkimaan itselleen uutta ammattia heti kun jää työttömäksi? Minulla on ammatti. Olen 39-vuotias ja työskennellyt siinä ammatissa koko ajan sen jälkeen kun valmistuin 25-vuotiaana. Paitsi nykyinen työttömyysjakso. Tietenkin oletin, että saisin oman ammatin mukaista työtä tai siihen liittyvän alan työtä. Kun satun alasta vieläpä tykkäämään ja siihen liittyvillä aloilla viihtyisin myös. Ap
2 vuotta on jo pitkä aika olla työttömänä. Kyllä silloin pitää herätä tekemään jotain työllistymisen eteen. Haet jotain muuta työtä, jos oman alan hommia ei nyt ole.
Olen hakenut myös muiden alojen töitä kuin oman alan. Koulutukseni tarjoaa muodollisen kelpoisuuden myös monen muun alan työhön. Ja lisäksi olen hakenut matalamman koulutusvaatimuksen töihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei olisi reilua? Sinulla on ollut 2 vuotta aikaa hankkia uusi ammatti, miksi ei työ kelpaa?
Ei kai kukaan mene hankkimaan itselleen uutta ammattia heti kun jää työttömäksi? Minulla on ammatti. Olen 39-vuotias ja työskennellyt siinä ammatissa koko ajan sen jälkeen kun valmistuin 25-vuotiaana. Paitsi nykyinen työttömyysjakso. Tietenkin oletin, että saisin oman ammatin mukaista työtä tai siihen liittyvän alan työtä. Kun satun alasta vieläpä tykkäämään ja siihen liittyvillä aloilla viihtyisin myös. Ap
Oletit kahden vuoden ajan etkä tehnyt mitään, jotta saisit sellaista lisäosaamista, jolla päästä eteenpäin? Ymmärrän miestäsi, kun hän ei ole valmis enää maksamaan kotona olemistasi.
Ei ole reilua. Elin vuosikausia suhteessa, jossa minulla ei ollut mitään eikä mihinkään ollut varaa. Elimme miehen haluamaa elintasoa, johon minulla ei olisi ollut varaa ja silti kaikki maksettiin puoliksi. Raha hiersi koko ajan välejä. Erohan siitä aikanaan tuli. Vasta nyt jälkeenpäin olen tajunnut miten väärin tuo koko asetelma oli. Ota rohkeasti asia puheeksi ja jos mies ei tule vastaan, en näe mitään järkeä tuossa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö ne lenkkarit tarvis saada kesäksi?
Ei vielä. Mutta nyt niitä saisi hyvistä alennuksista viime kesän malleja. Jos ne ostaa kesän alussa niin joutuu maksamaan uusista malleista täyden hinnan. Ajattelin vain, että olisi parempi ostaa alesta nyt kuin täydellä hinnalla myöhemmin. Ap
Nyt siis menet ja ostat ne lenkkarit.
Uppis kirjoitti:
Miksi mahdat olla työtön? Jäit etsimään itseäsi, hukkasit siinä sivussa ulkomuodostasi suuren osa, kun jäi vähän niitä vauvakilojakin roikkumaan? Tässä sinulle ihmelääke: Hanki työpaikka, tienaa itsellesi rahaa, ei tarvitse kiukutella siitä, mitä mies tekee rahoillaan. Totuus asiassa on se, että tuollainen uhriutuminen ei auta mitään, ainoa mikä auttaa, on että hankit työn ja kannat oman vastuusi perheen toimeentulosta. Ei se tasa-arvo toteudu niin, että vaan toinen on töissä ja tienaa molemmille yhteistä rahaa, vaan te molemmat tienaatte sille perheelle sitä rahaa. Joo, tiedän, sinä olet ansainnut tuon vapaakyydin tekemällä miehellesi niitä jälkeläisiä, hoitamalla niitä ja kotia, siivoamalla, tiskaamalla, pesemällä pyykkiä, yhhyhhyy, miksi kukaan ei arvosta? Siksi, että kone tiskaa, kone pesee pyykin, imuroi lattiat, yhteensä kulutettu aika on alle 10 tuntia kuukaudessa, kun taas se mies tekee 160 tuntia kuukaudessa töitään, jos edes riittää. Ts. naisen euro on työelämässä 84 senttiä, mutta kotitöiden arvo on noin 84€ minuutti..
Itsestäänkö ne pyykit lentävät (toki valko- kirjo ja mustat pyykit erikseen) sinne pesukoneeseen ja lentävät itse myös kuivausrumpuun/pyykkitelineelle sekä myös silittävät itse itsensä? Tiskikonekin täyttyy ja tyhjentyy itsestään mielestäsi? Robotti-imureita toki on, mutta jonkun pitää sekin laittaa päälle ja huoltaa/puhdistaa.
Tiedoksesi: Suomessa suurin osa perheellisistä naisista hoitaa kodin ja lapset yksin kokopäivätyönsä lisäksi sillä aikaa kun mies miehet makaavat sohvalla valittaen taas niin niin rankasta päivästä pistämättä tikkuakaan ristiin perheensä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletit kahden vuoden ajan etkä tehnyt mitään, jotta saisit sellaista lisäosaamista, jolla päästä eteenpäin? Ymmärrän miestäsi, kun hän ei ole valmis enää maksamaan kotona olemistasi.
Ei mies nyt suoranaisesti maksa kotona olemistani. Vaan käytän saamani tuet asuntolainan lyhennyksiin, perheen ruokaan jne. Ap
Tehän päätätte ihan keskenään mikä teille on reilua ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Miksi mahdat olla työtön? Jäit etsimään itseäsi, hukkasit siinä sivussa ulkomuodostasi suuren osa, kun jäi vähän niitä vauvakilojakin roikkumaan? Tässä sinulle ihmelääke: Hanki työpaikka, tienaa itsellesi rahaa, ei tarvitse kiukutella siitä, mitä mies tekee rahoillaan. Totuus asiassa on se, että tuollainen uhriutuminen ei auta mitään, ainoa mikä auttaa, on että hankit työn ja kannat oman vastuusi perheen toimeentulosta. Ei se tasa-arvo toteudu niin, että vaan toinen on töissä ja tienaa molemmille yhteistä rahaa, vaan te molemmat tienaatte sille perheelle sitä rahaa. Joo, tiedän, sinä olet ansainnut tuon vapaakyydin tekemällä miehellesi niitä jälkeläisiä, hoitamalla niitä ja kotia, siivoamalla, tiskaamalla, pesemällä pyykkiä, yhhyhhyy, miksi kukaan ei arvosta? Siksi, että kone tiskaa, kone pesee pyykin, imuroi lattiat, yhteensä kulutettu aika on alle 10 tuntia kuukaudessa, kun taas se mies tekee 160 tuntia kuukaudessa töitään, jos edes riittää. Ts. naisen euro on työelämässä 84 senttiä, mutta kotitöiden arvo on noin 84€ minuutti..
Itsestäänkö ne pyykit lentävät (toki valko- kirjo ja mustat pyykit erikseen) sinne pesukoneeseen ja lentävät itse myös kuivausrumpuun/pyykkitelineelle sekä myös silittävät itse itsensä? Tiskikonekin täyttyy ja tyhjentyy itsestään mielestäsi? Robotti-imureita toki on, mutta jonkun pitää sekin laittaa päälle ja huoltaa/puhdistaa.
Tiedoksesi: Suomessa suurin osa perheellisistä naisista hoitaa kodin ja lapset yksin kokopäivätyönsä lisäksi sillä aikaa kun mies miehet makaavat sohvalla valittaen taas niin niin rankasta päivästä pistämättä tikkuakaan ristiin perheensä eteen.
Suurin osa naisista käy kyllä myös töissä, JA tekee kotihommat siihen päälle, että ap ja sinä olette hyvät, ja lopetatte valittamisen ja otatte elämänne ohjat omiin kätösiin..
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa suhteeseen, jossa oltaisiin näin epätasa-arvoisessa asemassa. Oletteko jutelleet miehen kanssa raha-asioista?
Itse pidän kohtuullisempana mallina sitä, että yhteisistä kuluista maksetaan suhteessa tuloihin x summa, eikä kaikkea puoliksi. Miten teillä jaetaan kulut?
Tuollaiseen päädytään, ei kukaan suunnittele tuollaista ennalta. Suhteessa voi haluta pysyä vaikka taloustilanne muuttuisikin tuollaiseksi. Ei kuitenkaan ole välttämättä sitouduttu siihen, että maksetaan tarvittaessa toisenkin viulut.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla varaa niihin lenkkareihin, jos asuisit yksin ja työttömänä? Tuolla tavalla itse miettisin.
Se, mitä mies itselleen ostaa, on joka tapauksessa täysin ok, koska kyse on hänen rahoistaan.
Nimenomaan tätä pitäisi miettiä. Jos asuisit yksin työttömänä, niin voisit ostaa ne uudet kengät. Miehesi maksaisi enemmän, jos lapset asuisivat luonasi, koska silloin katsotaan vanhempien tulot eikä silloin voi vedota "kuka tienaa enemmän saa tuhlata omiin menoihin enemmän" -ääliömäisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Niin minä hoidan nyt työttömänä paljon kotitöitä ja hoidan myös lasten kuskaukset. Mies saa aikalailla vapaasti keskittyä työhönsä, ainoastaan yksi kotityö on hänen vastuulla tällä hetkellä eikä se ole aikaavievä eikä jokapäiväinen. Jos olisin töissä niin miehellä menisi joka päivä vähintään tunti kotitöihin ja lasten kuskauksiin. Eli kyllä hän hyötyy arjen mukavuutena työttömyydestäni aika paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei ole reilua. Sinun pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin vain sen verran, että jää rahaa jonkin verran myös omiin kuluihin.
Jos miehen tulot 3000 e/Kk/netto ja sinun 1000 e/kk/netto niin sinä vastaat yhteiseistä menoista 25 prosentilla. Jos yhteiset kulut ovat 3000 e/kk, niin osuutesi on 750 e/kk ja miehen osuus 2250 e/kk. Sinulle jää omiin menoihin 250 e/kk ja miehellä 750 e/kk.
Jooh ei todellakaan. Miksi pienempituloisen pitäisi päästä lompakkoloiseilemaan? Miksi hän ei hanki kunnon koulutusta ja sitä kautta tulotasoa? Miksi parempipalkkaisen tulisi mahdollistaa tämä loiseilu? Valoja päälle kommari.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole reilua. Sinun pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin vain sen verran, että jää rahaa jonkin verran myös omiin kuluihin.
Jos miehen tulot 3000 e/Kk/netto ja sinun 1000 e/kk/netto niin sinä vastaat yhteiseistä menoista 25 prosentilla. Jos yhteiset kulut ovat 3000 e/kk, niin osuutesi on 750 e/kk ja miehen osuus 2250 e/kk. Sinulle jää omiin menoihin 250 e/kk ja miehellä 750 e/kk.
Meillä on tehty näin viimeiset 17 vuotta, ja hyvin on mennyt.
Puolin ja toisin on jyvitetty yhteiset kulut (lähinnä asuminen ja auto) tulojen mukaan. Välillä on ollut aikoja, että toinen on ollut parempituloinen, välillä toinen, tätä nykyä suunnilleen yhtä hyvä / huono palkka.
Sehän riippuu ihan siitä
A) miksi sinä ne lenkkarit tarvitset
B) onko kyseessä miehesi harrastus joka estyisi tai heikentyisi jos hän ei investoi 4000 euroa
Lähtökohtaisesti summat ei ole olennaisinta tässä. Vaan periaate. Olen itsekin ollut samassa tilanteessa (paitsi etten osta ikinä mitään 4000e ostoksia) ja keskustellut sitten siitä miksi rouva tarvitsee kolmannetkin lenkkarit ja tarvitseeko tosiaan eri maastoihin erilaiset lenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla varaa niihin lenkkareihin, jos asuisit yksin ja työttömänä? Tuolla tavalla itse miettisin.
Se, mitä mies itselleen ostaa, on joka tapauksessa täysin ok, koska kyse on hänen rahoistaan.
Nimenomaan tätä pitäisi miettiä. Jos asuisit yksin työttömänä, niin voisit ostaa ne uudet kengät. Miehesi maksaisi enemmän, jos lapset asuisivat luonasi, koska silloin katsotaan vanhempien tulot eikä silloin voi vedota "kuka tienaa enemmän saa tuhlata omiin menoihin enemmän" -ääliömäisyyteen.
En ole tehnyt tarkkoja laskelmia siitä miten paljon työttömänä yksinhuoltajana saisin. Mutta tiedän, että silloin saisin asumistukea ja yh-korotukset lasten tukiin. Ja tietenkin mies joutuisi maksamaan elarit, joilla katettaisiin lasten kuluista isompi osa. Luulen, että minulla jäisi silloin omiin menoihin enemmän rahaa kuin nyt. Ap
Ei, ei ole reilua. Miehesi on itsekäs ja keskenkasvuinen.
Tässä pitää erottaa kaksi asiaa. Ensin on tietysti se että miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle rahaa yhtään mihinkään ja hän saa kernaasti hassata kaikki rahansa omiin harrastuksiinsa. Toinen asia on taas se että mitä se kertoo suhteestanne jos miehesi mielestä on ok että sinä kuljet risoissa kengissä samaan aikaan kun hän laittaa tonneja harrastuksiin. Jos miehesi mielestä asiassa ei ole mitään outoa niin sinun kannattaa tehdä siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä paljonko mies välittää hyvinvoinnistasi.
Kyllä, moni hankkii toisen ammatin, jos ei työllisty. Jos et sinä halua opiskella, niin omapa on vikasi. Sitä paitsi, mies voisi antaa sinulle jotain rahaakin, kun et vain ns. makaa kotona, vaan tekisit jotain hyödyllistä.