Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä reilu tilanne? Liittyy raha-asioihin avoliitossa

Vierailija
07.03.2023 |

Olemme olleet pitkään avoliitossa ja kaksi lastakin on. Mies on keskipalkkaisessa palkkatyössä ja minä ikävä kyllä työtön, määräaikainen työni päättyi pari vuotta sitten enkä ole yrittämisestä huolimatta saanut uutta työtä. Meillä on yhteinen talous mutta periaatteessa erilliset rahat koska on erilliset tilit, yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa. Eli tuo on taustatilanne. Kysymykseni av-raadille on se, että onko reilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla itselleen tässä kuussa harrastusvälineitä ja vaatteita, mutta minä joudun miettimään voinko ostaa kesäksi lenkkarit (vanhat on jo aika puhki kuluneet). Koska näin nyt on, ja minusta se ei ole reilua. Jos jonkun mielestä on reilua, niin perustele miksi.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa suhteeseen, jossa oltaisiin näin epätasa-arvoisessa asemassa. Oletteko jutelleet miehen kanssa raha-asioista?

Itse pidän kohtuullisempana mallina sitä, että yhteisistä kuluista maksetaan suhteessa tuloihin x summa, eikä kaikkea puoliksi. Miten teillä jaetaan kulut?

Vierailija
2/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa suhteeseen, jossa oltaisiin näin epätasa-arvoisessa asemassa. Oletteko jutelleet miehen kanssa raha-asioista?

Itse pidän kohtuullisempana mallina sitä, että yhteisistä kuluista maksetaan suhteessa tuloihin x summa, eikä kaikkea puoliksi. Miten teillä jaetaan kulut?

En minä tietenkään tällaiseen suhteeseen halunnut enkä myöskään mennyt. Suhteemme ensimmäiset vuodet olimme molemmat keskipalkkaisessa palkkatyössä ja maksettiin yhteiset menot puoliksi ja molemmilla jäi palkastaan suunnilleen saman verran omiin hankintoihin ja omiin menoihin rahaa. Rahasta ei  tullut kiistaa tietenkään tuolloin koskaan. Ja näin siis jatkui monta monta vuotta. Tilanne muuttui sen jälkeen kun jäin työttömäksi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole reilua. Sinun pitäisi osallistua yhteisiin kuluihin vain sen verran, että jää rahaa jonkin verran myös omiin kuluihin.

Jos miehen tulot 3000 e/Kk/netto ja sinun 1000 e/kk/netto niin sinä vastaat yhteiseistä menoista 25 prosentilla. Jos yhteiset kulut ovat 3000 e/kk, niin osuutesi on 750 e/kk ja miehen osuus 2250 e/kk. Sinulle jää omiin menoihin 250 e/kk ja miehellä 750 e/kk.

Vierailija
4/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt olisi sitten korkea aika keskustella rahasta? Laskette budjettia ja minkä verran kukakin maksaa mistäkin, että rahat vähän tasaantuvat?

Vierailija
5/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole reilua.

Vierailija
6/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä ap, sinä et voi vaatia, että miehesi ei saisi ostella itselleen. Ei ole miehesi vika, että olet työtön. Nyt mielestäni kannattaisi mennä uudelleenkoulutukseen ja siten saisit itsesi työllistettyä taas. Lähihoitajista on valtava pula.

Vierailija
7/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt olisi sitten korkea aika keskustella rahasta? Laskette budjettia ja minkä verran kukakin maksaa mistäkin, että rahat vähän tasaantuvat?

Juuh, ollaanhan me keskustelu rahasta nyt ja siksi tämä aloitus. Koska minun mielestä tilanne ei ole reilu. Mutta miehen mielestä on. Hän perustelee asiaa niin, että hän raataa töissä ja siitä sitten saa palkkaa, mutta minä saan vain maata kotona (kärjistäen näin). Ap

Vierailija
8/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ei olisi reilua? Sinulla on ollut 2 vuotta aikaa hankkia uusi ammatti, miksi ei työ kelpaa?

Vierailija
9/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.

Vierailija
10/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla varaa niihin lenkkareihin, jos asuisit yksin ja työttömänä? Tuolla tavalla itse miettisin.

Se, mitä mies itselleen ostaa, on joka tapauksessa täysin ok, koska kyse on hänen rahoistaan.

Vierailija
11/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei olisi reilua? Sinulla on ollut 2 vuotta aikaa hankkia uusi ammatti, miksi ei työ kelpaa?

Ei kai kukaan mene hankkimaan itselleen uutta ammattia heti kun jää työttömäksi? Minulla on ammatti. Olen 39-vuotias ja työskennellyt siinä ammatissa koko ajan sen jälkeen kun valmistuin 25-vuotiaana. Paitsi nykyinen työttömyysjakso. Tietenkin oletin, että saisin oman ammatin mukaista työtä tai siihen liittyvän alan työtä. Kun satun alasta vieläpä tykkäämään ja siihen liittyvillä aloilla viihtyisin myös. Ap

Vierailija
12/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, ollaanhan me keskustelu rahasta nyt ja siksi tämä aloitus. Koska minun mielestä tilanne ei ole reilu. Mutta miehen mielestä on. Hän perustelee asiaa niin, että hän raataa töissä ja siitä sitten saa palkkaa, mutta minä saan vain maata kotona (kärjistäen näin). Ap

Onhan se toisaalta niinkin. Kyllähän miehesi ansaitsee käyttää enemmän rahaa omiin juttuihinsa, kun ansaitseekin sitä rahaa työssäkäynnillä. Mutta toki voisi tulla vähän vastaan ja maksaa vähän enemmän yhteisiä menoja, ettei teillä olisi tuollaista kahden luokan elämää.

Vierailija
13/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.

Ei lapsilisät ole minun lenkkareita varten vaan ne menee lasten hankintoihin.

Ei osa-aikatöihin niin vain mennä. Menisin mielelläni jos pääsisin, hakenut olen.

Ap

Vierailija
14/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa." Jos on näin löperö systeemi, niin ei ihme, että tulee ongelmia 🤦‍. 

Vierailija
15/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska homma, kyllä miehen pitäisi vähän ajatella sinuakin! Keskustele!

Vierailija
16/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se toisaalta niinkin. Kyllähän miehesi ansaitsee käyttää enemmän rahaa omiin juttuihinsa, kun ansaitseekin sitä rahaa työssäkäynnillä. Mutta toki voisi tulla vähän vastaan ja maksaa vähän enemmän yhteisiä menoja, ettei teillä olisi tuollaista kahden luokan elämää.

Niinhän hän ilmeisesti maksaakin:

"yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa"

Vierailija
17/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan mene hankkimaan itselleen uutta ammattia heti kun jää työttömäksi? Minulla on ammatti. Olen 39-vuotias ja työskennellyt siinä ammatissa koko ajan sen jälkeen kun valmistuin 25-vuotiaana. Paitsi nykyinen työttömyysjakso. Tietenkin oletin, että saisin oman ammatin mukaista työtä tai siihen liittyvän alan työtä. Kun satun alasta vieläpä tykkäämään ja siihen liittyvillä aloilla viihtyisin myös. Ap

2 vuotta on jo pitkä aika olla työttömänä. Kyllä silloin pitää herätä tekemään jotain työllistymisen eteen. Haet jotain muuta työtä, jos oman alan hommia ei nyt ole.

18/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mahdat olla työtön? Jäit etsimään itseäsi, hukkasit siinä sivussa ulkomuodostasi suuren osa, kun jäi vähän niitä vauvakilojakin roikkumaan? Tässä sinulle ihmelääke: Hanki työpaikka, tienaa itsellesi rahaa, ei tarvitse kiukutella siitä, mitä mies tekee rahoillaan. Totuus asiassa on se, että tuollainen uhriutuminen ei auta mitään, ainoa mikä auttaa, on että hankit työn ja kannat oman vastuusi perheen toimeentulosta. Ei se tasa-arvo toteudu niin, että vaan toinen on töissä ja tienaa molemmille yhteistä rahaa, vaan te molemmat tienaatte sille perheelle sitä rahaa. Joo, tiedän, sinä olet ansainnut tuon vapaakyydin tekemällä miehellesi niitä jälkeläisiä, hoitamalla niitä ja kotia, siivoamalla, tiskaamalla, pesemällä pyykkiä, yhhyhhyy, miksi kukaan ei arvosta? Siksi, että kone tiskaa, kone pesee pyykin, imuroi lattiat, yhteensä kulutettu aika on alle 10 tuntia kuukaudessa, kun taas se mies tekee 160 tuntia kuukaudessa töitään, jos edes riittää. Ts. naisen euro on työelämässä 84 senttiä, mutta kotitöiden arvo on noin 84€ minuutti.. 

Vierailija
19/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tällä hetkellä työvoimapula. Ehkä miehesi yrittää epäsuorasti kertoa sinulle jotain.

Vierailija
20/186 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö ne lenkkarit tarvis saada kesäksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi