Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te jotka miellätte itsenne köyhiksi! - Paljon ruokaan rahaa/kk

Vierailija
07.03.2023 |

+ perhekoko

Kommentit (228)

Vierailija
61/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika köyhää porukkaa täällä ,kun "voisin käyttää vaikka tonnin halutessani". Raivostuttaa tälläiset ihmiset,kun tarvii tulla joka ketjuun pätemään vaikka ko.aihe ei selkeästikään heitä kosketa.

Sama vastaus sinullekin.

----

Saan vajaa 1500 euroa kuukaudessa käteen, josta menee laskuihin 750 euroa ja jää tuo 700 euroa ruokaan ja hupiin.

Onko sinusta joku yksin asuva 1500 nettituloilla jotenkin suurituloinen.

Ei ole!

Ja aloituksessa kysyttiin te, jotka MIELLÄTTE itsenne köyhiksi".

Ja 1500 nettotuloilla oleva on köyhä, ei VAIN miellä itseään köyhäksi.

Vierailija
62/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ei voi valita käyttääkö sen "ylimääräisen" 700e ruokaan vaan sen x summan mikä jää. ja sitä ei enempää ole piste. Ei oteta lomakassasta lisäksi tai ketun yhtään mistään!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika köyhää porukkaa täällä ,kun "voisin käyttää vaikka tonnin halutessani". Raivostuttaa tälläiset ihmiset,kun tarvii tulla joka ketjuun pätemään vaikka ko.aihe ei selkeästikään heitä kosketa.

Sama vastaus sinullekin.

----

Saan vajaa 1500 euroa kuukaudessa käteen, josta menee laskuihin 750 euroa ja jää tuo 700 euroa ruokaan ja hupiin.

Ei ole!

Mulla samanlaiset tulot ja menot.

Asun uudessa alle 40 neliön yksiössä ja laskuihin menee vajaa 800/kk ja ruokaan jää tuo 700, joista ruokaan käytän vain noin 400 ja loppu muuhun.

T. Pienituloinen/köyhä sinkku

Vierailija
64/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksineläjä köyhä eläkeläinen ja ruokaan menee noin satanen kuussa. Syön sillä rahalla hyvin.

Kiinnostaisi tietää millaista on se hyvin syöminen satasella kuussa?

Uskaltaisin arvata, että ns. Perinteistä itse valmistettua kotiruokaa. Monet poimii marjat, hedelmät kotipuutarhasta ja kasvattaa perunat, juurekset ym vihannekset. marjat sienet kerätään metsästä. Jotkut jopa kalastaa. Omat seirsenkympouset vanhemmat elää maalla lähes luontaistaloudessa. Naapurista ottavat silloin tällöin mullin- tai sianpuolikkaan pakastimeen kun eivät itse viitsi enää pitää kuin kanoja.

Arvasit väärin. Asun kaupungissa ja ostan kaiken ruokani kaupasta. Korostan, että ostan RUOKAA, en korvikkeita.

Vierailija
65/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ei voi valita käyttääkö sen "ylimääräisen" 700e ruokaan vaan sen x summan mikä jää. ja sitä ei enempää ole piste. Ei oteta lomakassasta lisäksi tai ketun yhtään mistään!!

Ei 1500 käteen saava ole suurituloinen vaan köyhä ja pienituloinen.

Se on eri asia, jos joku on vielä tätäkin köyhempi.

Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että 1500€ nettotuloillakin oleva on höyhä. Tästä maksetaan kaikki.

Vierailija
66/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vastaus sinullekin.

----

Ei ole!

Mulla samanlaiset tulot ja menot.

Asun uudessa alle 40 neliön yksiössä ja laskuihin menee vajaa 800/kk ja ruokaan jää tuo 700, joista ruokaan käytän vain noin 400 ja loppu muuhun.

T. Pienituloinen/köyhä sinkku

Hehheh

Vierailija
67/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaisin lainan lyhennykset, niin ruokaan jäisi pyöreät 0 euroa.

Vierailija
68/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan 400 €/kk/hlö.

Tämän lisäksi jää 300 € ylimääräistä kaikkien laskujen jälkeen. Periaatteessa olisi siis 700 €/kk rahaa ruokaan, josta käytän sen 400e.

T. Pienituloinen yksinasuva 40N

luetun ymmärtäminen

Olen eri, mutta minä ainakin olen yksin asuva pienituloinen.

Onko sinusta joku yksin asuva 1500 nettituloilla jotenkin suuri tuloinen. Ei ole!

Ja 1500 nettotuloilla oleva on köyhä, ei vain miellä itseään köyhäksi.

Ainakaan virallisen määritelmän mukaan sinä et ole pienituloinen. Vajaa vuosi sitten pienituloisuuden raja oli yksinasujan ollessa kysessä 1277 euroa (käsittääkseni tuolla takoitetaan nettotuloa, eli verojen jälkeen käyttöön jäävää rahamäärää). Tuskinpa tuo raja on tässä ajassa juurikaan muuttunut.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008797845.html

Ja kuten tuossakin artkkelissa tuodaan esille, pienituloisuus ja köyhyys ei ola sama asia.

Vierailija
69/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksineläjä köyhä eläkeläinen ja ruokaan menee noin satanen kuussa. Syön sillä rahalla hyvin.

Uskaltaisin arvata, että ns. Perinteistä itse valmistettua kotiruokaa. Monet poimii marjat, hedelmät kotipuutarhasta ja kasvattaa perunat, juurekset ym vihannekset. marjat sienet kerätään metsästä. Jotkut jopa kalastaa. Omat seirsenkympouset vanhemmat elää maalla lähes luontaistaloudessa. Naapurista ottavat silloin tällöin mullin- tai sianpuolikkaan pakastimeen kun eivät itse viitsi enää pitää kuin kanoja.

No tottakai, jos itse kalastaa, sienestää ja marjastaa, eikä omalle työlleen laske mitään arvoa. Voisi laskea kalaluvan, veneen, polttoaineet kun menee mökille tai metsään, tai jos on oma metsä vieressä, niin on silläkin hintansa. Viljelyynkin tarvitaan maata ja vaikka mitä välineitä, ei se ilmaista ole. 

Tottakai laskee omalle työlle arvon kun saa syödä itse keräämiä marjoja ja sieniä koko talven eikä niitä tarvitse ostaa. Siinähän se "arvo" on omasta työstä. Kasvimaan pitämiseen ei paljonkaan välineitä tarvita ja ne kestävät lopunikää kun kunnolliset sellaiset on pikkuhiljaa hankkinut. Tiedän tämän koska minulla on AINA ollut kasvimaa omalla tontilla, ei siihen paljon maata tarvita. Perunoita en viljele mutta kaikkea muuta ja se on valtava säästö kun säilöö ja pakastaa kasvimaan ja metsästä kerätyt tuotteet. Pelkästään se säästökään ei ole se tärkein vaan laatu. Hilloissa ja marmelaadeissa itsetehtyinä voi itse päättää paljonko sokeria joukkoon. Itsetehdyt maustekurkut ovat herkkua. Leivät leivon itse. Kasvimaan yrtit ja metsän villiyrtit kuivaan. Kerran kuussa käyn isomalla kauppareissulla menee jotain 60-70 euroa sisältäen kalat/lihat kuukaudeksi pakastimeen. Tuoretavaraa talvella ovat salaatit ja hedelmät jotka haen kerran viikossa torilta, siihen menee per kerta kymppi joskus enemmän.Yhden henkilön talous ja ruokaan menee 120 e max 150 e. Hygienitarvikkeita en laske ruokalaskuksi, niihin menee pari kymppiä kuussa lisäksi. 

Vierailija
70/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasit väärin. Asun kaupungissa ja ostan kaiken ruokani kaupasta. Korostan, että ostan RUOKAA, en korvikkeita.

Ilmeisesti olet pikkulinnun kokoinen ja syöt yhden piskuisen aterian päivässä?

-eri

Vierailija
71/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai me köyhiä olla, mutta raha-asiamme sössineitä. Meillä on nelihenkinen perhe ja ruokaa on varaa laittaa kuukaudessa max 400 euroa. Yksi kuukausi meni 270 euron budjetilla. Pidän kirjaa ruokakuluista ja olen onnistunut jopa vähentämään ruokakuluja, vaikka hinnat ovat nousseet.

Tällä hetkellä perheellämme ei ole varaa syödä niin terveellisesti kuin haluaisin. Myönnän tämän. Mutta hengissä pysytään.

Vierailija
72/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ja lapsi-helpotusta tuovat kouluruoat, (vaikkakin niiden taso on laskenut kuin lehmänhäntä,mutta tyhjää parempi tietysti). Ennen hintojen nousua meni noin 100-150euroa, nousujen jälkeen on vaikea pysyä alle 200euron,menee välillä ylikin. Onneksi ymmärsin kerätä melko suuren kuivamuona ja säilykevaraston ennen hintojen nousua ja se on tasoittanut tätä tilannetta hiukan,mutta kun varastot loppuvat, ollaankin taas lirissä. 

Miksi joku on alapeukuttanut tätäkin? Onko 150e/kk ruokaan siis mielestään liian vähän vai 250e/kk liian paljon? Vai tuliko alapeukutus siitä, että osasin varautua ennalta hiukan nouseviin ruokakustannuksiin vai siitä, että sanon totuuden kouluruoan tasosta? Vähän perusteluita kaipaisin, jos on joku mielipide.

En laittanut alapeukkua, mutta joku runsas 200 euroa on aika vähän, jos on kyseessä 1 aikuinen ja 1 lapsi. Samoin jos vielä parikin vuotta sitten pärjäsitte runsaalla satasella, niin aika heikolta kuulostaa.

Tulee väkisinkin sellainen ajatus, että saako lapsesi riittävästi riittävän terveellistä ruokaa.

Alapeukuista päätellen täällä on monta ihmistä, joiden mielestä lapsen tarpeiden laiminlyöminen ja lapsen huono kohtelu on ihan ok.

Vierailija
73/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

En suinkaan.

Vierailija
74/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama lisäravinne mukaan.

Vierailija
75/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Minäkin olen eri enkä ole pikkulinnun kokoinen, mutta en syö jatkuvasti.  Aamupala kello 10 ja kunnon lounas kello 13-14 välillä. Klo 17 juon kahvia ja illalla joskus 19-20 

yhden appelsiinin tai pari mandariinia, kesällä toisenlaisia hedelmiä. Enempää ruokia en päivässä tarvitse enkä ole koukussa mihinkään herkkuun, sokeria vältän kaikkialla.

Vierailija
76/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama lisäravinne mukaan.

Miksi ihmeessä, kun ruuasta saa kaiken tarvitsemansa?

Vierailija
77/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että niin monet ihmiset ovat täysin tietämättömiä kuinka paljon itse tekemällä voi säästää. Suunnitelmallisuus ja viitseliäisyys ovat avaimet terveelliseen, monipuoliseen ja edulliseen ruokaan. Käytän paljon juureksia ja kasviksia, ostan tarjouksista ja teen eväät töihin. Ruokaan kuluu noin 250e kahdelta aikuiselta kuukaudessa. Summa ei riittäisi jos ostaisimme eineksiä, itse tekemällä saa paljon enemmän ruokaa samalla rahalla joka on myös oikeasti terveellistä ja hyvää. Tuolla summalla saa tehtyä myös itsetehtyjä leivonnaisia, kun joskus tykkään leipoa.

Vierailija
78/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ja lapsi-helpotusta tuovat kouluruoat, (vaikkakin niiden taso on laskenut kuin lehmänhäntä,mutta tyhjää parempi tietysti). Ennen hintojen nousua meni noin 100-150euroa, nousujen jälkeen on vaikea pysyä alle 200euron,menee välillä ylikin. Onneksi ymmärsin kerätä melko suuren kuivamuona ja säilykevaraston ennen hintojen nousua ja se on tasoittanut tätä tilannetta hiukan,mutta kun varastot loppuvat, ollaankin taas lirissä. 

Miksi joku on alapeukuttanut tätäkin? Onko 150e/kk ruokaan siis mielestään liian vähän vai 250e/kk liian paljon? Vai tuliko alapeukutus siitä, että osasin varautua ennalta hiukan nouseviin ruokakustannuksiin vai siitä, että sanon totuuden kouluruoan tasosta? Vähän perusteluita kaipaisin, jos on joku mielipide.

En laittanut alapeukkua, mutta joku runsas 200 euroa on aika vähän, jos on kyseessä 1 aikuinen ja 1 lapsi. Samoin jos vielä parikin vuotta sitten pärjäsitte runsaalla satasella, niin aika heikolta kuulostaa.

Tulee väkisinkin sellainen ajatus, että saako lapsesi riittävästi riittävän terveellistä ruokaa.

Alapeukuista päätellen täällä on monta ihmistä, joiden mielestä lapsen tarpeiden laiminlyöminen ja lapsen huono kohtelu on ihan ok.

Lapsi saa koulussa/hoidossa syödä mahan täyteen. Mutta vie sinä jeesustelija köyhille lapsiperheille lisää syötävää jos olet oikeasti huolissasi, sen sijaan että täällä soitat suutasi, siitä ei ole mitään hyötyä riisitautisille lapsiparoille vaikka kuinka täällä paheksut.

Vierailija
79/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, mies ja teini. Noin 700€/kk menee.

Te siis tuskin olette köyhiä vaan törsäilijöitä.

Vierailija
80/228 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos perusteluista, ehkä se alapeukuttajakin kertoo oman mielipiteensä halutessaan :)

Mikähän tämä juttu on, että "saako lapsesi tarpeeksi terveellistä ruokaa?" Näkyy nimittäin vähän joka ketjussa, joissa näitä köyhien lapsiperheiden ruokakuluja käsitellään..

En tiedä,miten kaalliita lihoja, kasviksia tms varakkaammissa perheissä syödään,mutta meille täytyy riittää valitettavasti ihan peruskotiruoka. Kuten vaikkapa liha- ja kalakeitot, itse tehty hernari, kaali-tai makaronilaatikko, erilaiset jauheliha-ja broileriruoat, kasvispihvit ym. lisukkeina juurestikkuja, salaattia, hedelminä yleensä omena, banaani,appelsiini.

Itselleni laitan tiukempina aikoina näitä linssi,papu tms. ruokia, mutta lapselle tahdon antaa lihan muodossa hänen tarvitsemansa kasvun eväät. Aikuinen voi lipitellä vetisiä kasvisliemiä niin halutessaan. Ihan ravitsemuksellisesti lapsselle riittävää perusruokaa mielestäni siis eikä edes mitenkään yksitoikkoista, vaikka loheen tai pihveihin ei olekaan varaa. 80-90 luvulla monissa perheissä syötiin jopa paljon huonommin ja hengissä selvittiin.

Kouluruoat eivät enää nykyään muuten ole todellakaan riittävän monipuolisia tai terveellisiä-on päiviä,jolloin syödään jopa pelkkää kaurapuuroa ja sillä pitäisi lasten jaksaa opiskella. Pahinta on jos puuro ja sosekeittoruoat osuvat liikkapäiville-ei ihme,että on meno levotonta eikä jakseta tehdä läksyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan