Rohmuavat vieraat juhlissa
Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän vst. Soitin miehelle etukäteen ja sanoin toivon, että otat muut huomioon.
Lupasi. Ei ottanut.
Otin lautasen pois kädestä, tyhjensin lautasen ja annoin pillimehun käteen.
Sanoin ääneen aikuiset ensin.Oli kuulemma äärimmäisen noloa ja koko perhe ei tullut enää meille ikinä
Saa käyttää ! ( mut ei oo pakko 😅)
Tässä ainoastaan sinä.olit nolo ja huonokäytöksinen!
Jos olisn ollut tätä näkemässä, olisin poistunut juhlistasi heti. Olisit saanut ihan yksin kiusata muita ja tarjoilut olisi riittäneet, kun yksin syöt.
Enhän mä sitä aiheetta sanonut. Mies oli käyttäytynyt aikaisemmin samoin, ruoka oli loppunut. Miehen mielestä ei oo mitään ongelmaa siinä, että hänellä on kukkurallinen ruokaa ja osa jää lähes ilman.
Samalla saatiin tyranni pois paikalta ja ehkä vaimokin oikeasti tajusi ei näin.
Kukaan ei ole kyseistä perhettä kaivannut ja mies edelleenkin puhuu, kun hänelle laitettiin pillimehu käteen
Sinä käyttäydyit todella törkeästi. Kukaan ei varmasti tästä ole eri mieltä eikä halua moisen kanssa olla tekemisissä.
Minä ? Ei, se oli se mies.
Minun tekojen vuoksi muutkin uskalsi sanoa miehelle ei näin.
Mieti, jos poikasi aina hakkaa lapiolla päähän. Ja sinä istut vieressä.
Sitä voi sanoa rumasti ja sinä loukkaannut ja kukaan ei näe teitä enää ikinö
Ymmärrötkö ? Ei rohmuajia tarvi sietää
Minulle opetettiin lapsena, että juhlissa ei olla syömässä, joten siellä pitää sanoa nätisti "kiitos ei, juuri nyt ei maistu", kun kehotetaan syömään. Sekä isä että äiti saattoivat ottaa lihapullan ja salaattia, mutta oli kunnia-asia, että kukaan ei santsaa eikä lautasella saa olla enempää kuin 5 haarukallista ruokaa. Kaikkea muuta pidettiin epäkohteliaana. Esimerkiksi hienoilla illallisilla alkukeittoa sopi ottaa 2 lusikallista, alkusalaattia haarukallinen, pääruokaa mielellään ei lainkaan, siitä syötiin vain lisäkesalaatti ja jälkiruuasta kieltäydyttiin kohteliaasti. Syömistä tärkeämpää on seurustella, ruoka on vähän kuin koristeena siinä vierellä.
Silti omissa juhlissani minulla on 30 aikuista varten neljä 25 palan kakkua eli tarjottavaa vähintään sadalle. Minusta on ihan hupsua ajatella, että suupaloja lasketaan ja katkarapuja keräilevää pidetään rohmuna. Jääkaapissa on lisää ruokaa, sieltä voin hakea vaikka pelkkiä äyriäisiä, jos joku niistä pitää. Suorastaan iloitsen, kun joku haluaa syödä 8 leivosta: ne on tehty syötäviksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.
Perinteinen äiti ihminen. "Minä minä ja vauvani".
En ymmärrä. Jos pyydetään pöytään, pitäisikö kaikkien tietää olet imettämässä.
Tarjottaviin ei saa koskea, ennen kuin Jessica on tullut.
Olit aika kauan, jos miehet kerkesi 3 krt hakea.
Kyllä meillä minä söin samaan aikaan. Mies joko haki tai vauvaa pystyi hämäämään hetkeksi laittamalla sormen suuhun.
Ei muiden elämä pysähdy, vaikka olet imettämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mies sanoo aina, että me ei ruokita ketään. Juhlissa on yleensä vaan suolaisia coctailpiirakoita ja suolakeksejä , lisäksi esim rypäleitä ja kakkua, keksiä.
En ymmärrä miksi pitäisi olla hienot salaatit, suolaiset piirakat ja voileipäkakut tarjolla
Juhlia ?
Teillä on juhlat ja tarjolla on suolakeksejä.
Kuulostaa siltä, että joku on muuttamassa ja loput kaapista löydetyt jätetään pöydälle. Ei noi ole juhlaruokaaOnko tämä sinusta fiksua käytöstä
No mitä sitten pitäisi tarjota??
Vierailija kirjoitti:
Tein yhtiin juhliin 4 kulhollista salaatteja. Rohmuajat kehui, että on hyviä salaatteja ja haki lisää ja lisää. Ei ajatelleet muita
Salaattiohje?
Ilmoitat jo kutsussa että ruokaa on rajallisesti, esim. 3 lihapulla per naama, joten enempää ei saa ottaa. Tai sitten varaat riittävästi ruokaa ettei se lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.
Ei ole noloa emännälle, vaan rohmuvieraille.
Tarjottavaa on ollut liian vähän. Jos ei ole santsivaraa!
Santsivara tuodaan pöytään vasta sen jälkeen, kun kaikki ovat saaneet ensimmäisen kierroksen.
Todella omituista, jos konditoriasta tietylle vierasmäärälle tarkoitettu hääkakku on loppunut kesken. Yleensä henkilömäärän mukaan tilatusta jää reilusti. Mutta ehkä kakku oli harvinaisen hyvää tai sitten niissä häissä ei ollut paljonkaan muuta tarjottavaa. Onhan se aivan selvää, että lämpimän ruuan jälkeen ei kakkua mene yhtä paljon kuin silloin, kun on vain kahvia, jotain pientä suolaista ja kakkua.
Ne konditorioiden kakut on tosi pieniä. Yksi lapsistani on kondiittori ja hän naureskelee, kuinka meidän kakkuvuoka on konditorioiden mukaan kahdenkymmenen hengen vuoka. Ehkä joku vuoan täysi tönkkö korkea suklaakakku voisi riittääkin tuolle määrälle, kun sitä riittää hyvin ohut siivu, mutta joku sokerikakkupohjainen olisi kyllä tosi niukka määrä. Kahdenkymmenen hengen juhliin teen aina vähintään kaksi kakkua.
Tarjottavia ei tarvitse laittaa kaikkea kerralla pöytään. Pienemmissä erissä, jolloin on lisää tarjottavaa laittaa pöytään kun myöhemmät vieraat saapuvat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle opetettiin lapsena, että juhlissa ei olla syömässä, joten siellä pitää sanoa nätisti "kiitos ei, juuri nyt ei maistu", kun kehotetaan syömään. Sekä isä että äiti saattoivat ottaa lihapullan ja salaattia, mutta oli kunnia-asia, että kukaan ei santsaa eikä lautasella saa olla enempää kuin 5 haarukallista ruokaa. Kaikkea muuta pidettiin epäkohteliaana. Esimerkiksi hienoilla illallisilla alkukeittoa sopi ottaa 2 lusikallista, alkusalaattia haarukallinen, pääruokaa mielellään ei lainkaan, siitä syötiin vain lisäkesalaatti ja jälkiruuasta kieltäydyttiin kohteliaasti. Syömistä tärkeämpää on seurustella, ruoka on vähän kuin koristeena siinä vierellä.
Silti omissa juhlissani minulla on 30 aikuista varten neljä 25 palan kakkua eli tarjottavaa vähintään sadalle. Minusta on ihan hupsua ajatella, että suupaloja lasketaan ja katkarapuja keräilevää pidetään rohmuna. Jääkaapissa on lisää ruokaa, sieltä voin hakea vaikka pelkkiä äyriäisiä, jos joku niistä pitää. Suorastaan iloitsen, kun joku haluaa syödä 8 leivosta: ne on tehty syötäviksi!
On epäkohteliasta sanoa että tarjottavat ei maistu, kun kehotetaan syömään.
Pitäisi opettaa että kohteliaasti otetaan hieman ja vasta sitten lisää, jos isäntäväki pyytää santsaamaan.
Meille sanottiin jo kotona, että jokaista lajia saa maistaa, mutta sitten kiitetään kauniisti ja poistutaan pöydästä ja tehdään tilaa seuraaville
Voi oikeasti.
Juhlat, juhlinnan kohteen suuri päivä. Vieraat  tuovat lahjakortteja, kalliita astioita jne. . Naiset käyvät kampaajalla ainakin leikauttamassa hiuksensa edeltävällä viikolla. Uudet kauluspaidat, sukkahousut -niitähän ei edes lasketa. Sitten moni vielä joutuu vaihtamaan työvuoroja päästäkseen mukaan juhliin. Kyllä juhlat tehdään juhlittavaa ja vieraita varten.
Oma sukuni (kuin myös miehen suku) lähtee juhliin syömään. Se on siis tiedossa jo etukäteen. Siinä kohtaa se ärsyttää kyllä, kun miettii tarjottavia, voileipäkakkuja kun ei kertakaikkiaan raaski tehdä niin paljoa, että muutama raavas mies plus satakunta muuta vierasta saisi niistä mahansa täyteen. Mutta peruna- ja pastasalaattien aineet harvoin kustantavat ihan kauheasti. Siihen lihapullavartaat kaveriksi. Makeaan pöytään. peruskakkuja kauniilla koristuksella, ehkä vuokapullia ja erilaisia keksejä. Tarjottavista saa maukkaat ja näyttävät myös tiukemmalla budjetilla. Silloin pystyy tehdä niin paljon, että voi surutta kehottaa vieraita santsaamaan. Ei mikään ole niin ankeaa, kun matkata Suomen toiselle puolelle juhliin katsomaan, kuinka 24cm vuokaan tehty suklaakakku ja yksi lohenpyrstö lisukkeineen pitäisi saada riittämään 6O vieraalle. Sekin on koettu.
1. Laita esille kerralla vähemmän. Lisää sitten toisten vieraiden saapuessa.
tai
2. Tee annoslautasia, minkä voi ottaa ja kirjoita kaunis pieni kyltti, missä lukee mitä annos sisältää, esim. "Savulohi-ruispiirakka mangovaahdolla, laktoositon" ja "otathan yhden annoksen, jotta kaikille riittää" tai "yksi annos/hlö". Tämä on vieraille kaikkein mukavin, kun ei tarvitse arvailla mitä tarjoilut sisältävät. Tarjottaviin mitä voi syödä kuinka paljon vain, kuten vaikka kulhollinen konvehteja, ei laiteta "yksi annos"-tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mies sanoo aina, että me ei ruokita ketään. Juhlissa on yleensä vaan suolaisia coctailpiirakoita ja suolakeksejä , lisäksi esim rypäleitä ja kakkua, keksiä.
En ymmärrä miksi pitäisi olla hienot salaatit, suolaiset piirakat ja voileipäkakut tarjolla
"Meidän mies" !!! :D :D :D
Polyamorinen perhe; ukolla useampi muija.
Vierailija kirjoitti:
1. Laita esille kerralla vähemmän. Lisää sitten toisten vieraiden saapuessa.
tai
2. Tee annoslautasia, minkä voi ottaa ja kirjoita kaunis pieni kyltti, missä lukee mitä annos sisältää, esim. "Savulohi-ruispiirakka mangovaahdolla, laktoositon" ja "otathan yhden annoksen, jotta kaikille riittää" tai "yksi annos/hlö". Tämä on vieraille kaikkein mukavin, kun ei tarvitse arvailla mitä tarjoilut sisältävät. Tarjottaviin mitä voi syödä kuinka paljon vain, kuten vaikka kulhollinen konvehteja, ei laiteta "yksi annos"-tekstiä.
Aika villi veto toi mangovaahto tossa savulohipiirakan päällä. Mutta ei, en tekisi tuollaisia kylttejä. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
Voi oikeasti.
Juhlat, juhlinnan kohteen suuri päivä. Vieraat tuovat lahjakortteja, kalliita astioita jne. . Naiset käyvät kampaajalla ainakin leikauttamassa hiuksensa edeltävällä viikolla. Uudet kauluspaidat, sukkahousut -niitähän ei edes lasketa. Sitten moni vielä joutuu vaihtamaan työvuoroja päästäkseen mukaan juhliin. Kyllä juhlat tehdään juhlittavaa ja vieraita varten.Oma sukuni (kuin myös miehen suku) lähtee juhliin syömään. Se on siis tiedossa jo etukäteen. Siinä kohtaa se ärsyttää kyllä, kun miettii tarjottavia, voileipäkakkuja kun ei kertakaikkiaan raaski tehdä niin paljoa, että muutama raavas mies plus satakunta muuta vierasta saisi niistä mahansa täyteen. Mutta peruna- ja pastasalaattien aineet harvoin kustantavat ihan kauheasti. Siihen lihapullavartaat kaveriksi. Makeaan pöytään. peruskakkuja kauniilla koristuksella, ehkä vuokapullia ja erilaisia keksejä. Tarjottavista saa maukkaat ja näyttävät myös tiukemmalla budjetilla. Silloin pystyy tehdä niin paljon, että voi surutta kehottaa vieraita santsaamaan. Ei mikään ole niin ankeaa, kun matkata Suomen toiselle puolelle juhliin katsomaan, kuinka 24cm vuokaan tehty suklaakakku ja yksi lohenpyrstö lisukkeineen pitäisi saada riittämään 6O vieraalle. Sekin on koettu.
Joo yhdet pirskeet oli sellaiset, että ajettiin 200km suuntaansa ja tarjolla oli sitten muutama kuivahtanut pulla ja pari keksiä ja rääppeet pastasalaatista. Heti ensimmäisenä mentiin huoltoasemalle syömään
Olenko mä rohmu kun menin santsaamaan piirakkaa kuten muutkin ja se loppui kesken. Sitten tulikin lisää porukkaa ja heille kerrottiin, että pekonipiirakka ehti jo loppua. Emäntä ei kertonut, että pitäisi jättää muille
Emme elä pula-aikaa. Kaikkea tarjolle runsaasti. Miettikää tarjottavat jo etukäteen kukkaron mukaan niin, ettei harmita kun joku syö. Mutta jos ruokaa ei jää yli, isäntäväki on mokannut. Ei ikinä vieraat. Ja ruokarajoitukset juhlissa on niin noloja, että parempi, että ette kutsu enempää vieraita kuin viitsitte ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Emme elä pula-aikaa. Kaikkea tarjolle runsaasti. Miettikää tarjottavat jo etukäteen kukkaron mukaan niin, ettei harmita kun joku syö. Mutta jos ruokaa ei jää yli, isäntäväki on mokannut. Ei ikinä vieraat. Ja ruokarajoitukset juhlissa on niin noloja, että parempi, että ette kutsu enempää vieraita kuin viitsitte ruokkia.
Samaa mieltä. Hyvää pystyy tekemään kalliilla ja edullisemmin.
Voileipäkakkuja en ehkä tarjoaisi rohmuille, mutta paljon pientä suolapalaa, täyttäviä salaatteja
Juhlia ?
Teillä on juhlat ja tarjolla on suolakeksejä.
Kuulostaa siltä, että joku on muuttamassa ja loput kaapista löydetyt jätetään pöydälle. Ei noi ole juhlaruokaa
Onko tämä sinusta fiksua käytöstä