Rohmuavat vieraat juhlissa
Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.
Kommentit (178)
Jos osa porukasta tulee myöhemmin, jemmataan jääkaappiin tarjottavia heitä varten.
Toisaalta, jos on vain yksi kakku, se kannattaakin nostaa jääkaappiin odottamaan myöhässä tulevia vieraita, jotta ei mene pilalle huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa vaan pitää olla riittävästi. Niitä voi sitten jälkikäteen pakastaa ja syödä pikkuhiljaa. Pääasia, että vierailla ei ole missään vaiheessa sellainen olo, että pitäisi jotenkin varoa syömisiään. Ja kutsu vain sellaisia ihmisiä, joita ruokit hyvällä mielellä.
Minä kasvoin tällaisessa perheessä. Tarjottavat eivät saaneet loppua kesken, joten ruokaa oli niin, että varmasti riitti. Eikä kukaan sitten stressannut siitä, vaikka joku olisi vetänyt viidettä santsikierrosta. Eikä tarvinnut miettiä kikkoja miten saadaan ruoka riittämään tai kikkoja estää vieraita syömästä. Vaan ne suvun teinit ilomielin toivotettiin hakemaan lisää vaikka sen viidennen kerran.
Tavallista oli, että niitä juhlien tarjottavia syötiinkin sitten monta päivää ja usein muutama naapuri tai tuttu soitettiin rääppiäisiin seuraavana päivänä.
Ja kaikilla oli hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin jo kotona, että jokaista lajia saa maistaa, mutta sitten kiitetään kauniisti ja poistutaan pöydästä ja tehdään tilaa seuraaville
Tässä on kulttuurieroja. Minä kasvoin ympyröissä, joissa oli kohteliasta syödä ja ottaa lisää. Emäntä oli tyytyväinen, kun vieraat söivät hyvin ja ruoka kelpasi.
Oli nälkäisen teini-ikäisen taivas sukulaiskyläillä, kun täti tyrkytti ottamaan lisää kakkua neljättä kertaa:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitat tarjoilun ennen kuin kaikki ovat paikalla? Syyhän on sinun. Olisit varannut tarpeeksi tarjottavaa.
Moi rohmu! Ei ole kohtuullista olettaa, että juhlissa jokaisella varataan puolikas täytekakku. Kohteliaisiin tapohin kuuluu ottaa tarjottavia kohtuullisesti ja santsata vain, kun kaikki ovat ottaneet ja/tai erikseen pyydetään. Jos paikalla on 8 ihmistä, otat maksimissaan 1/8 kutakin lajia.
Mistä vieraana tietää paljonko kutakin lajia on? Mä olen tottunut siihen, että isommissa juhlissa on täydennystä lisää jääkaapissa. Varsinkin sellaisissa, joissa kaikki eivät saavu samaan aikaan juhliin. Ja silloin ei yleensä vieraana tiedä myöskään paljonko vieraita on tulossa. Joten mahdoton laskeskella paljonko mitäkin on varattu per vieras.
Jos vieraita on sen verran, että kaikki ovat syömässä saman pöydän ääressä, silloin oletan toki, että kaikki tarjottava on siinä, mutta missään isommissa juhlissa ei voi olla vieraan tehtävä meediona arvailla paljonko mitäkin on varattu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä pihistely jotenkin alueellista? Olen lähtöisin Pohjois-Karjalasta ja lapsena jo kasvanut siihen, että kun juhlat järjestetään, tarjottavaa on runsaasti, ettei juhlista tarvi kenenkään nälkäisenä lähteä. Ja vaikkei olisikaan juhlat kyseessä vaan vaikka ruokavieraita tulossa, ruokaa on aina riittävästi tarjolla. Mieluummin liikaa kuin liian vähän. Nololta tuntuisi, jos jollekin nälkä jäisi.
Vaikken enää Karjalassa asu, minulle on selvää, että meidän juhlissa ei ruoka lopu kesken.
Tuntuu oudolta, lukea näitä juttuja, että tarjottavaksi on varattu 1 riisipiirakka/vieras.
Täällä myös sukujuuret Karjalan suunnalta. Mummoni laittaa aina runsaat tarjottavat, on montaa sorttia. Vieraita halutaan pitää hyvänä. Saman olen perinyt mummoltani.
Riittääkö suolaisena salaatti ja voileipäkakkua? Vai meneekö kaikki rohmuille
Ei oo kyllä koskaan käynyt meidän juhlissa niin, että loppuisi tarjottavat.
Tein eilisiin juhliin kaksi pellillistä kinkkupiirakkaa, oli salaatteja, pizzahyrriä, patonkia, juustoja. Makeat vielä erikseen ja kyllä muuten kaikille riitti! Kyllä rohmujen kelpasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.
Ei ole noloa emännälle, vaan rohmuvieraille.
Tarjottavaa on ollut liian vähän. Jos ei ole santsivaraa!
Santsivara tuodaan pöytään vasta sen jälkeen, kun kaikki ovat saaneet ensimmäisen kierroksen.
Todella omituista, jos konditoriasta tietylle vierasmäärälle tarkoitettu hääkakku on loppunut kesken. Yleensä henkilömäärän mukaan tilatusta jää reilusti. Mutta ehkä kakku oli harvinaisen hyvää tai sitten niissä häissä ei ollut paljonkaan muuta tarjottavaa. Onhan se aivan selvää, että lämpimän ruuan jälkeen ei kakkua mene yhtä paljon kuin silloin, kun on vain kahvia, jotain pientä suolaista ja kakkua.
Mistä konditoriasta saa kakun, jossa se yksittäinen pala on reilun kokoinen? Mulla täysin päinvastainen kokemus.
Mistä konditoriasta saa kakun valmiiksi paloiteltuna, hääkakunkin?
Siitä taitaa olla aikaa jo vuosikymmeniä, kun olen viimeksi konditoriakakun tilannut. Henkilömäärän mukaan 200 hengelle tilatuista kakuista jäi yksi täysin kokonaisena, ja toisestakin aika paljon. En jälkeen on meidän juhlakakut ja monille muillekin valmistanut kotikondiittori. Hänellekin tosin oli käynyt niin, että hääkakusta ei jäänyt kuin pienet riippeet, eikä jätteissä ollut mitään. Mutta kaikille oli riittänyt, santsivarasta ei ole tietoa.
Ei missään laissa määrätä, että kaikki 5 kakkua on oltava pöydässä samaan aikaan ja leikkeleet ym. oltava vain yhdellä tarjoiluvadilla. Ne voi jakaa useampaan erään ja tuoda pöytään uutta sitten, kun tulee uusia vieraita. Positiivista on myös se, että säilyvät paremmin kylmässä kuin tarjoilupöydässä ja ovat viimeistenkin vieraitten tullessa siistin näköisiä.
Tekisi mieli ilmoittaa kesällä, kun on lapsen rippijuhlat, että naiset ja lapset pöytään. Miehet sitten saisi rääppeet. Muutama rohmu kun löytyy suvun miehistä. Laitan aina erikseen lapsille tarjottavaa esim pitsaa, niin nämä rohmuavat lasten pöydästäkin syötävää.
Mistä ihmeestä miehet luulevat että he ansaitsevat enemmän ja parempaa kuin naiset ja lapset. Minä en ainakaan jaksa vahvistaa heidän luulojaan.
T. Onnellisesti yksinhuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Minulle opetettiin lapsena, että juhlissa ei olla syömässä, joten siellä pitää sanoa nätisti "kiitos ei, juuri nyt ei maistu", kun kehotetaan syömään. Sekä isä että äiti saattoivat ottaa lihapullan ja salaattia, mutta oli kunnia-asia, että kukaan ei santsaa eikä lautasella saa olla enempää kuin 5 haarukallista ruokaa. Kaikkea muuta pidettiin epäkohteliaana. Esimerkiksi hienoilla illallisilla alkukeittoa sopi ottaa 2 lusikallista, alkusalaattia haarukallinen, pääruokaa mielellään ei lainkaan, siitä syötiin vain lisäkesalaatti ja jälkiruuasta kieltäydyttiin kohteliaasti. Syömistä tärkeämpää on seurustella, ruoka on vähän kuin koristeena siinä vierellä.
Silti omissa juhlissani minulla on 30 aikuista varten neljä 25 palan kakkua eli tarjottavaa vähintään sadalle. Minusta on ihan hupsua ajatella, että suupaloja lasketaan ja katkarapuja keräilevää pidetään rohmuna. Jääkaapissa on lisää ruokaa, sieltä voin hakea vaikka pelkkiä äyriäisiä, jos joku niistä pitää. Suorastaan iloitsen, kun joku haluaa syödä 8 leivosta: ne on tehty syötäviksi!
Missä päin Suomea näin? Meillä emäntä pahoittaisi mielensä ja loukkaantuisi ikuisiksi ajoiksi, jos hänen suurella työllä ja vaivalla valmistamat herkut menisivät hukkaan, kun vieraille ei kelpaisi.
On se nyt törkeää mennä juhliin nälkäänsä syömään. Kotona syödään ennen mihinkään lähtöä. Kylässä vain maistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitat tarjoilun ennen kuin kaikki ovat paikalla? Syyhän on sinun. Olisit varannut tarpeeksi tarjottavaa.
Moi rohmu! Ei ole kohtuullista olettaa, että juhlissa jokaisella varataan puolikas täytekakku. Kohteliaisiin tapohin kuuluu ottaa tarjottavia kohtuullisesti ja santsata vain, kun kaikki ovat ottaneet ja/tai erikseen pyydetään. Jos paikalla on 8 ihmistä, otat maksimissaan 1/8 kutakin lajia.
Mistä vieraana tietää paljonko kutakin lajia on? Mä olen tottunut siihen, että isommissa juhlissa on täydennystä lisää jääkaapissa. Varsinkin sellaisissa, joissa kaikki eivät saavu samaan aikaan juhliin. Ja silloin ei yleensä vieraana tiedä myöskään paljonko vieraita on tulossa. Joten mahdoton laskeskella paljonko mitäkin on varattu per vieras.
Jos vieraita on sen verran, että kaikki ovat syömässä saman pöydän ääressä, silloin oletan toki, että kaikki tarjottava on siinä, mutta missään isommissa juhlissa ei voi olla vieraan tehtävä meediona arvailla paljonko mitäkin on varattu.
Aina mennään sen mukaan mitä on esille laitettu, tottakai.
Mulle on juhlien emäntänä kunnia-asia tarjota ruokaa niin, että suupaloja ei tarvitse laskea ja että nälkäisenä ei tarvitse lähteä pois. Kokisin noloksi, jos ruoka loppuisi tai pitäisi vaikka sanoa, että asiaa x on varattu vaikkapa yksi per nuppi. En koe santsaavia vieraita rohmuiksi, juhlia meillä ei kuitenkaan ole jatkuvasti vaan enimmäkseen arkea elellään :)
Toisten juhliin mennessäni en ajattele, että tarjottavia pitäisi olla samassa suhteessa kuin meillä on tavannut olla; kaikki tyylillään. Jos tarjoilut on tosi niukat, mietin, että miksihän näin (tyyliin joku yksittäinen kymmenen munan kakku viidellekymmenelle, lisänä ehkä just kymmenelle riittävä voileipäkakku). Itse tapaan ottaa kohtuudella aina, koska en pysty muutenkaan syömään kovin paljoa kerrallaan.
Tuttujen ihmisten juhliin mennessään sitä usein myös tietää, minkälainen tarjonta tuppaa olemaan; onko niukempi vai runsaampi.
Ensi viikolla pääsee laittamaan pöytään sen seitsemää sorttia! Tervetuloa rohmut, olen varautunut
Vierailija kirjoitti:
Mulle on juhlien emäntänä kunnia-asia tarjota ruokaa niin, että suupaloja ei tarvitse laskea ja että nälkäisenä ei tarvitse lähteä pois. Kokisin noloksi, jos ruoka loppuisi tai pitäisi vaikka sanoa, että asiaa x on varattu vaikkapa yksi per nuppi. En koe santsaavia vieraita rohmuiksi, juhlia meillä ei kuitenkaan ole jatkuvasti vaan enimmäkseen arkea elellään :)
Toisten juhliin mennessäni en ajattele, että tarjottavia pitäisi olla samassa suhteessa kuin meillä on tavannut olla; kaikki tyylillään. Jos tarjoilut on tosi niukat, mietin, että miksihän näin (tyyliin joku yksittäinen kymmenen munan kakku viidellekymmenelle, lisänä ehkä just kymmenelle riittävä voileipäkakku). Itse tapaan ottaa kohtuudella aina, koska en pysty muutenkaan syömään kovin paljoa kerrallaan.
Tuttujen ihmisten juhliin mennessään sitä usein myös tietää, minkälainen tarjonta tuppaa olemaan; onko niukempi vai runsaampi.
Olen samaa mieltä. Rakastan järjestää juhlia ja laittaa tarjottavaa. Nautin siitä, että vieraat viihtyvät tarjoiluiden äärellä. Se on kunnia-asia. Ja kyllä, jokainen tyylillään.
Tiedän jo joidenkin läheistemme tavan ja vähän mitä paikalla odottaa. En oleta toisten toimivan kuten minä. Veljeni luokse mennessä pöydässä on yleensä 1 kakku, marjapiirakkaa ja suolainen koostuu lähinnä pop corneista, sipseistä. Se on heidän tapansa, mutta itse en näin toimisi.
Rohmu eri taivutusmuodoissa on aika monta kertaa mainittu.
Mites ahmatti, suursyömäri, mässäilijä, syöppö, syömäri, hotkija.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilun kulttuurissa on eroja. Toisten mielestä ei haittaa jos loppuu kesken, toiset haluaa pelata varman päälle.
Yksissä juhlissa oli paistettu ehkä 20kpl coctailpiiraita ja vieraita taisi olla sama määrä. Miten joku voi varata vain yhden pienen piiraan per henkilö?
Sitten nämä pihistelijät on vielä sellaisia että jos vie jotain syötäviä tai juotavia tuliaisiksi, siis niin että sanotaan että ne on tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle, niin kiikuttavat ne heti lukkojen taakse "syödään ne sitten omalla porukalla"
Kai se tuollaista alemman keskiluokan juhlissa.
Onko tämä pihistely jotenkin alueellista? Olen lähtöisin Pohjois-Karjalasta ja lapsena jo kasvanut siihen, että kun juhlat järjestetään, tarjottavaa on runsaasti, ettei juhlista tarvi kenenkään nälkäisenä lähteä. Ja vaikkei olisikaan juhlat kyseessä vaan vaikka ruokavieraita tulossa, ruokaa on aina riittävästi tarjolla. Mieluummin liikaa kuin liian vähän. Nololta tuntuisi, jos jollekin nälkä jäisi.
Vaikken enää Karjalassa asu, minulle on selvää, että meidän juhlissa ei ruoka lopu kesken.
Tuntuu oudolta, lukea näitä juttuja, että tarjottavaksi on varattu 1 riisipiirakka/vieras.