Rohmuavat vieraat juhlissa
Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Karjalassa on tapana, että kukaan ei jää nälkäiseksi. On noloa, jos tarjottavia ei riitä kaikille. Jos ei ole vara laittaa tarpeeksi, sitten ei juhlita. Tai jos juhlitaan, kutsutaan vieraita sen mukaan, mihin on varaa.
Karjalaiset ovat ihanan vieraanvaraisia, mutta ovat myös vastavuoroisia ja jokainen pääsee vuorollaan nauttimaan! Rohmut ovat yleensä vain ottajia, eivät antajia. Nyt ei ole pihistelystä kyse.
Ainoat juhlat missä olen ikinä jäänyt ilman tarjottavia (enkä ollut ainoa), olivat juurikin Karjalassa. Häät ja ristiäiset, molemmissa onnettomat tarjoilut. Kunhan nyt sanon.
Joskus laitan lisäksi sipsiä , se on edullista ja rohmulle kelpaavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilun kulttuurissa on eroja. Toisten mielestä ei haittaa jos loppuu kesken, toiset haluaa pelata varman päälle.
Yksissä juhlissa oli paistettu ehkä 20kpl coctailpiiraita ja vieraita taisi olla sama määrä. Miten joku voi varata vain yhden pienen piiraan per henkilö?
Sitten nämä pihistelijät on vielä sellaisia että jos vie jotain syötäviä tai juotavia tuliaisiksi, siis niin että sanotaan että ne on tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle, niin kiikuttavat ne heti lukkojen taakse "syödään ne sitten omalla porukalla"
Kerran vein kylään tuliaisiksi keksiä ja pullaa sekä mehua. Emäntä laittoi ne kaappiin ja naureskeli, että saa isäntä syödä. Lapseni kyselivät milloin saadaan keksiä. Eivät keittäneet edes kahvia.
Samainen perhe tuli kylään meille, olin laittanut tarjottavaa pöytään ja he toivat viinirypäleitä. Laitoin niitä tarjolle.
Lähtiessään perheen äiti kävi sanomassa lapsilleen, että otetaan sitten mukaan nuo rypäleet joita jäi, kun me olemme tuoneet ne. Kyllä hävetti jotenkin toisten puolesta. Otetaan tuliaiset mukaan, mutta toisten tuliaisia ei laiteta edes tarjolle .
Mun mielestä se ei ole emännän asia sitten hankkia tarjolle määrätöntä kasaa tarjottavaa, eikä emännän häpeä jos jokin loppuu, jos joukossa on niitä sikoja, jotka ei osaa ottaa muita huomioon. Kyllä mäkin olen ollut juhlissa, missä oli lohikeittoa ja ei mennyt kuin pieni osa vieraista ennen minua kattilalle, kun oli jo kohdallani kaikki lohet valkattu sieltä pois, että pelkkää perunalitkua tuli. En minä emäntää siitä syytellyt, kun tietää, mistä on kyse.
Kerran juhlissa oli emäntä tarjoamassa kalan lautasille, mikä oli ihan hyvä ratkaisu, kun sitäkin muuten lapotaan lautanen täyteen, kun ilman saa.
Mua ärsyttää suuresti pitopalveluiden todella niukat mitoitukset ja rohmuvierasyhdistelmä. Vieraat ottaa kakkua sen kokoisen palan mitä kahviloissa myydään, kun mitoitus per hlö on kolmasosa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilun kulttuurissa on eroja. Toisten mielestä ei haittaa jos loppuu kesken, toiset haluaa pelata varman päälle.
Yksissä juhlissa oli paistettu ehkä 20kpl coctailpiiraita ja vieraita taisi olla sama määrä. Miten joku voi varata vain yhden pienen piiraan per henkilö?
Sitten nämä pihistelijät on vielä sellaisia että jos vie jotain syötäviä tai juotavia tuliaisiksi, siis niin että sanotaan että ne on tarkoitettu laitettavaksi heti tarjolle, niin kiikuttavat ne heti lukkojen taakse "syödään ne sitten omalla porukalla"
Kerran vein kylään tuliaisiksi keksiä ja pullaa sekä mehua. Emäntä laittoi ne kaappiin ja naureskeli, että saa isäntä syödä. Lapseni kyselivät milloin saadaan keksiä. Eivät keittäneet edes kahvia.
Samainen perhe tuli kylään meille, olin laittanut tarjottavaa pöytään ja he toivat viinirypäleitä. Laitoin niitä tarjolle.
Lähtiessään perheen äiti kävi sanomassa lapsilleen, että otetaan sitten mukaan nuo rypäleet joita jäi, kun me olemme tuoneet ne. Kyllä hävetti jotenkin toisten puolesta. Otetaan tuliaiset mukaan, mutta toisten tuliaisia ei laiteta edes tarjolle .
Olisin kyllä sanonut ko. naiselle, että ehei, saa isäntä syödä ja siirtänyt rypäleet vaikka jääkaappiin. Minä kyllä pystyn olemaan vastavuoroisesti veemäinen ja moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani pihistelijä, päin vastoin. Aina, kun meille tulee vieraita kylään, niin teen sen seitsemää sorttia tarjolle. Jos vieras tuo jotain tyyliin suklaata, niin miksi laittaisin nekin tarjolle, kun pöydässä on jo tyyliin suklaakakku ja suklaakeksejä? Näin esimerkkinä siis.
Minulla on yksi naispuolinen tuttu, joka on oikeasti todella epäkohtelias rohmu. Saattaa olla jopa ennen tarjolle laittamista närppimässä tarjottavia... On aina ensimmäisenä lautasen kanssa ottamassa kaikkea kuin ei olisi ennen ruokaa saanut. Santsaa myös tietenkin useamman kerran eikä ollenkaan huomioi muita. Saattaa myös esimerkiksi ruokaa jonottaessa ohittaa muita "otan nyt tästä välistä vähän tätäkin". Tai jos on yhteisviiniä pöydässä, niin kaataa itselleen ties kuinka monta lasillista eikä tee elettäkään, että kysyisi vaikka vieressä istuvalta, että ottaako hän...
Vierailija kirjoitti:
Tein eilisiin juhliin kaksi pellillistä kinkkupiirakkaa, oli salaatteja, pizzahyrriä, patonkia, juustoja. Makeat vielä erikseen ja kyllä muuten kaikille riitti! Kyllä rohmujen kelpasi
Teillä ei tainnut olla oikeita rohmuja kylässä, koska yksikin sellainen olisi syönyt vähintään puolet toisesta piirakasta, napsinut siinä sivussa taukoamatta pizzahyrriä ja lohkonut niiden päälle juustoja.
Kaikki ovat sitä mieltä, että tarjottavaa pitää olla reilusti. Kukaan ei haluaisi varata neljää normaalia annosta per vieras, jos vaikka sattuukin useampi rohmuperhe paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa vaan pitää olla riittävästi. Niitä voi sitten jälkikäteen pakastaa ja syödä pikkuhiljaa. Pääasia, että vierailla ei ole missään vaiheessa sellainen olo, että pitäisi jotenkin varoa syömisiään. Ja kutsu vain sellaisia ihmisiä, joita ruokit hyvällä mielellä.
Minä kasvoin tällaisessa perheessä. Tarjottavat eivät saaneet loppua kesken, joten ruokaa oli niin, että varmasti riitti. Eikä kukaan sitten stressannut siitä, vaikka joku olisi vetänyt viidettä santsikierrosta. Eikä tarvinnut miettiä kikkoja miten saadaan ruoka riittämään tai kikkoja estää vieraita syömästä. Vaan ne suvun teinit ilomielin toivotettiin hakemaan lisää vaikka sen viidennen kerran.
Tavallista oli, että niitä juhlien tarjottavia syötiinkin sitten monta päivää ja usein muutama naapuri tai tuttu soitettiin rääppiäisiin seuraavana päivänä.
Ja kaikilla oli hyvä mieli.
Onhan näissä varmasti eroja. Isojen kaupunkien kerrostaloasunnoissa harvoin on niin paljon kylmäsäilytystilaa, että voi varata joka vieraalle vähintään tuplamäärän ruokaa. Meillä on syksyn ja talven juhlissa yksi makuuhuone "kylmävarastona". Yritän arvioida kulutusta ja toki varaan ylimääräistä, mutta valtavaa määrää ei kerta kaikkiaan mahdu.
Koskaan en ole joutunut kesken kaiken kauppaan lähtemään, mutta periaatteessa täydentäminen onnistuisi muutamassa minuutissa lähikaupasta.
Kiinnostaisi mistä maasta nämä ketjun ihmiset on kotosin.
En ole koskaan (ikää päälle 50 vuotta) törmännyt tällasiin "pari vierasta syö kaiken ruuan" ongelmiin missään. En siis häissä, hautajaisissa tms.
Päin vastoin suomalaiset on niin pirunmoisia kursailijoita, että miettivät herkästi sen kymmenen minuuttia ennen kuin kehtaavat hakea sen toisenkin kupin kahvia.
Veikkaisin tälleen aika varmalla, että samanlaisesta Porvoossa esiintyvästä ongelmasta on kyse kuin se palikoiden laitto/laittamattomuus siihen kassan hihnalle ja toisia ostoskärryillä kaupassa tönivät ihmiset...
Jos mulla olisi tollasia ongelmia en järjestäisi mitään juhlia ikinä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa sellainen henkilö joka vie kaiken mennessään mitä on tuonut. Siis kerran oli nyyttärimeininki ja hän toi limsaa niin otti pullon pohjat mukaan. 😂
Olin juhlissa joissa ei ollut mitään tarjottavaa. Ei juomaa ei ruokaa, ei edes naposteltavia. Ison iän synttärit. Juhlapaikka oli ravintola josta piti ostaa itse kalliita juomia. Sankari pyysi kuitenkin rahaa kustannuksiin. Sukulaistensa bändi esiintyi ilmaiseksi ja en tiedä ottiko baari vuokraa kun saivat hyvät rahat juhlijoilta.
Vielä nolompaa kuin rohmuaminen on juhlat ilman mitään. Monet tulivat kaukaa ja maksoivat matkat, hotellit ja lahjat eikä edes kahveja tarjota. Työssäkäyviä ihmisiä järjestäjät ja on omaisuutta joten luulisi olevan varaa edes pieneen kiitokseen jos juhlat järjestää. Tunnelma oli kiusallinen, enkä varmaan ainoa joka tätä ihmetteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samainen perhe tuli kylään meille, olin laittanut tarjot
Näille pitää sanoa, kun lähdette, että otatte ne tuomanne mehut, keksit jne sitten mukaanne.
Jos tiedän, että emännällä tai isännällä on tapana pistää tuliaiset omiin jemmoihinsa, niin annan tuomiseni siten, että pyydän lautasta, avaan paketin, ja laitan pöytään tarjolle. Yleensä en kyllä vie tällaisille tuliaisrohmuille mitään.
Helppo tapa säännöstellä rohmujen syömistä on pyytää heidät paikalle hieman myöhemmin kuin muut, tai sitten laittaa ruoat esille vasta sitten, kun kaikki vieraat on paikalla. Jos vielä siinä aluksi toteaa, että nuorimmat/vanhimmat/mummot ensin, niin antaa mahdollisuuden muille aloittaa.
Rohmuporsaille voi myös tehdä jotain edullisempaa, esim. ison kulhon kaalisalaattia majoneesilla, makaronisalaattia herne-maissi-paprikalla ja jotain oikein rasvaista ja suolaista piirakkaa esimerkiksi isoilla metwurstikimpaleilla, niin tietää rohmut sitten syöneensä.
Joillakin ihmisillä on käsitys, että juhlissa näperretään pientä olematonta palaa lautasella. Kakku per henkilö alkaa olla oikea määrä. Kakkuhan on ihan höttöä sisältä, kohotettu. Miehillä ruokanälkä ilmeisesti, pizzaa kunnolla ateriana ja juomat.