Rohmuavat vieraat juhlissa
Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.
Ei ole noloa emännälle, vaan rohmuvieraille.
Tarjottavaa on ollut liian vähän. Jos ei ole santsivaraa!
Santsivara tuodaan pöytään vasta sen jälkeen, kun kaikki ovat saaneet ensimmäisen kierroksen.
Todella omituista, jos konditoriasta tietylle vierasmäärälle tarkoitettu hääkakku on loppunut kesken. Yleensä henkilömäärän mukaan tilatusta jää reilusti. Mutta ehkä kakku oli harvinaisen hyvää tai sitten niissä häissä ei ollut paljonkaan muuta tarjottavaa. Onhan se aivan selvää, että lämpimän ruuan jälkeen ei kakkua mene yhtä paljon kuin silloin, kun on vain kahvia, jotain pientä suolaista ja kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.
Santsivara tuodaan pöytään vasta sen jälkeen, kun kaikki ovat saaneet ensimmäisen kierroksen.
Todella omituista, jos konditoriasta tietylle vierasmäärälle tarkoitettu hääkakku on loppunut kesken. Yleensä henkilömäärän mukaan tilatusta jää reilusti. Mutta ehkä kakku oli harvinaisen hyvää tai sitten niissä häissä ei ollut paljonkaan muuta tarjottavaa. Onhan se aivan selvää, että lämpimän ruuan jälkeen ei kakkua mene yhtä paljon kuin silloin, kun on vain kahvia, jotain pientä suolaista ja kakkua.
Mistä konditoriasta saa kakun, jossa se yksittäinen pala on reilun kokoinen? Mulla täysin päinvastainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä konditoriasta saa kakun, jossa se yksittäinen pala on reilun kokoinen? Mulla täysin päinvastainen kokemus.
Täytyy sanoa, että mullakin konditoriasta/pitopalvelusta häissä huono kokemus. Omiin häihin tuli sitten niin hyvää kakkua, että eipä jäänyt santsivaraa. Vähän harmitti, mutta onneksi kaikki sai palan ja oli lisäksi muuta makeaa.
Huvittavin kokemus on serkun häistä. Ei ehkä ollut kyse rohmuista, mutta meille viimeiseksi syömään kutsutuille ei riittänyt edes lautasia. Ruoasta puhumattakaan. Pitopalvelun mielestä lapsille ei tarvita lautasia ja niitä vieraiden joukossa oli paljon.
Juurikin näin , että tarjottavaa varataan riittävästi. Jos huomaa, että joku alkaa rohmuamaan, eikä kaikki ole vielä päässyt paikalle, niin sitten täydennetään vasta myöhemmin pöytää.
Minä leikkaan usein piirakat valmiiksi neliöiksi. Jos teen salaatteja kahta erilaista, laitan ensin yhden asian kumpaakin. Lisää laitan vasta, jos vieraita tulee lisää.
Makean puolesta en ole niin tarkka. Meillä tuntuu jäävän aina makeaa enemmän.
Jotkut syövät enemmän, toiset vähemmän. Tarjottava ruokamäärä pitää tehdä sen keskiarvon mukaan niin, että sitä riittää kaikille eikä sen kaikista vähäruokaisimman elämäntapalaihduttajan mukaan ja syyttää sitten muita nälkäänsä syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavin kokemus on serkun häistä. Ei ehkä ollut kyse rohmuista, mutta meille viimeiseksi syömään kutsutuille ei riittänyt edes lautasia. Ruoasta puhumattakaan. Pitopalvelun mielestä lapsille ei tarvita lautasia ja niitä vieraiden joukossa oli paljon.
No tuohan ei tietenkään pitänyt paikkaansa. Yksikään pitopalvelu maailmassa ei ole sitä mieltä, että lapsille ei tarvita lautasia. Ilmeisesti serkkusi oli päättänyt säästää pitopalvelukustannuksissa ja jättänyt lapset ilmoittamatta heille ja luottanut, että ruokaa riittää ja ei sitten jälkikäteen kehdannut myöntää tätä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän mies sanoo aina, että me ei ruokita ketään. Juhlissa on yleensä vaan suolaisia coctailpiirakoita ja suolakeksejä , lisäksi esim rypäleitä ja kakkua, keksiä.
En ymmärrä miksi pitäisi olla hienot salaatit, suolaiset piirakat ja voileipäkakut tarjolla
Jos asenne on tuo, ei hirveästi kannata vieraita kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä jää ainakin kakkua aina yli, jos sitä on joihinkin juhliin tilattu todellisen henkilömäärän mukaan. Tietenkin, jos suolaista ruokaa on varattu yksi 5x5 cm piirakkapala per henki, ihmiset syövät sitten kakkua nälkäänsä ja sitä kuluu, mutta se ei ole vieraiden tai konditorian vika.
Järkevä isäntäväki varaa kyllä kotona järjestettäviin juhliin sen verran ruokaa, että siitä ainakin laskennallisesti riittää vähintään seuraavalle lounaalle syötävää. Sitten se ei lopu kesken vaikka vieraat olisivatkin vähän odotettua nälkäisempiä. Kaikkea ei tietenkään kannata nostaa kerralla pöydälle lämpenemään, vaan vateja täydennetään tarpeen mukaan.
Miehen suvussa jotain ukkorohmuja, joiden asenne vaivalla tehtyihin, tyylikkäisiin leivonnaisiin ja muihin on "kyllä nämä saadaan tuhottua, ei hätää" ja sitten mussutetaan nopeasti ilman mitään keskustelua. Eli ikäänkuin he tekevät jonkun jalon työn ahmiessaan mahdollisimman paljon, kunnolla edes maistamatta mitä syövät? Vaikea ymmärtää. Todella epäkunnioittavaa tulla "tuhoamaan" sen sijaan että nautiskelisi ennen kaikkea seurasta hyvän ruoan kera.
Miehelleni olen antanut tehtäväksi opettaa heille käytöstavat ja/tai hoitaa heidän takiaan tarvittavat valtavat määrät ylimääräistä tarjottavaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on usein ihan hiton naurettavia. Saatetaan käyttää vaikka 1500 euroa lomailuun tai 150 ravintolaillalliseen, jolla saa siihen rahaan nähden ihan naurettavan vähän ruokaa.
Sitten pihistellään, että raskitaanko laittaa vieraille tarjottaviin ruokiin 200 vai 300 euroa.Kyse ei ole (vain) rahasta, enemmänkin huomaavaisuudesta ja tyylistä. Halvalla saa vaikka millaisen määrän ruokaa halutessaan, jos haluaa mässäilyä. Kyse on vaivannäöstä, säilytystiloista, käytöstavoista.. Rohmut harvoin itse käyvät kaupassa ja tekevät vaivalla tarjottavia, sen olen huomannut.
Rohmu osoittaa, ettei arvosta toisen vaivannäköä.
No ei kannata esittää parempaa sosiaaliluokkaa kuin on, jos on perseaukinen. Laittaa sitten halvempaa tarjottavaa, mutta kunhan on tarpeeksi.
Oletko sisälukutaitoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on usein ihan hiton naurettavia. Saatetaan käyttää vaikka 1500 euroa lomailuun tai 150 ravintolaillalliseen, jolla saa siihen rahaan nähden ihan naurettavan vähän ruokaa.
Sitten pihistellään, että raskitaanko laittaa vieraille tarjottaviin ruokiin 200 vai 300 euroa.Kyse ei ole (vain) rahasta, enemmänkin huomaavaisuudesta ja tyylistä. Halvalla saa vaikka millaisen määrän ruokaa halutessaan, jos haluaa mässäilyä. Kyse on vaivannäöstä, säilytystiloista, käytöstavoista.. Rohmut harvoin itse käyvät kaupassa ja tekevät vaivalla tarjottavia, sen olen huomannut.
Rohmu osoittaa, ettei arvosta toisen vaivannäköä.
No ei kannata esittää parempaa sosiaaliluokkaa kuin on, jos on perseaukinen. Laittaa sitten halvempaa tarjottavaa, mutta kunhan on tarpeeksi.
Jos haluat mässäillä kuin porsas, suuntaa sinne Raxiin.
Paras ja huippua, eräs rva meni jääkaapille katsomaan mitä siellä on ja huusi miehelleen
että --- täällähän on kokonainen iso gotlerpötky-- pöytään en ennättänyt mitään vielä
vierailla laitella. Muut katsoi ihmetellen että makkaraako tarjotaan.
Miksi aloitat tarjoilun ennen kuin kaikki ovat paikalla? Syyhän on sinun. Olisit varannut tarpeeksi tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitat tarjoilun ennen kuin kaikki ovat paikalla? Syyhän on sinun. Olisit varannut tarpeeksi tarjottavaa.
Moi rohmu! Ei ole kohtuullista olettaa, että juhlissa jokaisella varataan puolikas täytekakku. Kohteliaisiin tapohin kuuluu ottaa tarjottavia kohtuullisesti ja santsata vain, kun kaikki ovat ottaneet ja/tai erikseen pyydetään. Jos paikalla on 8 ihmistä, otat maksimissaan 1/8 kutakin lajia.
Ei siinä muu auta kuin käydä sanomassa röyhkimyksille suoraan, että ei rohmuta kaikkea. Joillakin ihmisillä nimittäin ei ole sitä normaalia häpeän tunnetta, vaan he saattavat yrittää viedä parhaat herkut jopa kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi rohmu! Ei ole kohtuullista olettaa, että juhlissa jokaisella varataan puolikas täytekakku. Kohteliaisiin tapohin kuuluu ottaa tarjottavia kohtuullisesti ja santsata vain, kun kaikki ovat ottaneet ja/tai erikseen pyydetään. Jos paikalla on 8 ihmistä, otat maksimissaan 1/8 kutakin lajia.
Jep. Ja minä teen sitä, että välillä tarjoilupöydästä laitan kylmään , jos kaikki eivät ole vielä tullut. Viimeksi kun rohmu oli jo kaksi kertaa santsannut kakkua, vein kakun kylmään. Sillä sekunnilla hän ampaisi minun luokse ja kertoi , että oli juuri tulossa ottamaan kakkua... Sanoin, että nyt sitten pitäisi odottaa, että muutkin on saanut. Jos rohmu oli nauttinut jo 3 palaa kakkua, olisi ollut kohteliasta ottaa muitakin makeita tarjottavia jota kyllä oli! Mm. Porkkanakakkua ja mokkapalaa
No oon ratkaissut tän sillä, että juhlia kun kerran vuodessa niin niihin satsataan!
Pihistelijät, joiden mielestä yksi Jaffa-keksi riittää tarjoiluksi. Ostakaa kakut ja muut muovisina tai poliisina. Pysyy "tarjoilut" jatkuvasti siistinäkin, kun kakusta ei saa otettua palaa. Voi käyttää samoja tarjoiluja kaikissa juhlissa! Ei tarvitse sitten kekkereihin ostaa kuin se keksipaketti ja pehmennyt juhlamokka alehyllyltä.
Varmasti saat kehuja ja vieraat viihtyvät!