Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rohmuavat vieraat juhlissa

Vierailija
07.03.2023 |

Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monissa pippaloissa olen ollut, mutta en ole moista käytöstä nähnyt.

Enempi on tullut vastaan, että tarjoilut loppuu kesken. Pahin oli, kun serkun häissä varmaan kolmannes vieraista jäi kakutta, kun oli otettu kondiittorilta niin monen ihmisen kakku, mitä oli vieraita.

Minusta juhlissa ideana on juurikin syödä. Tai siis jos kutsutaan ruokavieraita, pitää ruoan riittää.

Noloa jos häissä loppuu kakku kesken.

Vierailija
82/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Karjalassa on tapana, että kukaan ei jää nälkäiseksi. On noloa, jos tarjottavia ei riitä kaikille. Jos ei ole vara laittaa tarpeeksi, sitten ei juhlita. Tai jos juhlitaan, kutsutaan vieraita sen mukaan, mihin on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tehnyt yhden havainnon. Jotkut pyhällä hengellä elävät luukasat eivät tajua kuinka paljon joku suurempiruokainen tarvitsee apetta, että saa nälän pois, enkä nyt edes puhu mistään ähkyyn syömisestä. Ja jos minä kylään menen, niin tuon yleensä ainakin sadan euron edestä tuliaisia/lahjoja. Odotan täten, että saan myös syödä nälän pois kun minut kerran on paikalle kutsuttu ja en tule vain loisimaan, vaan tuon myös huomattavat muistamiset mukanani.

Vierailija
84/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen tehnyt yhden havainnon. Jotkut pyhällä hengellä elävät luukasat eivät tajua kuinka paljon joku suurempiruokainen tarvitsee apetta, että saa nälän pois, enkä nyt edes puhu mistään ähkyyn syömisestä. Ja jos minä kylään menen, niin tuon yleensä ainakin sadan euron edestä tuliaisia/lahjoja. Odotan täten, että saan myös syödä nälän pois kun minut kerran on paikalle kutsuttu ja en tule vain loisimaan, vaan tuon myös huomattavat muistamiset mukanani.

Jos omistat pohjattoman vatsan niin täytät sitä hieman ennen kyläilyä. Ei kyläpaikka ole mikään Rax, josta pääsymaksulla ostetaan oikeus syödä miten paljon lystää.

Vierailija
85/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.

Perinteinen äiti ihminen. "Minä minä ja vauvani".

Vierailija
86/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omistat pohjattoman vatsan niin täytät sitä hieman ennen kyläilyä. Ei kyläpaikka ole mikään Rax, josta pääsymaksulla ostetaan oikeus syödä miten paljon lystää.

Raxissa syön itseni ähkyyn, kylässä en.

Vierailija
87/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raxissa syön itseni ähkyyn, kylässä en.

Tuliaiset eivät silti ole mikään maksu ravintolapalveluista. Tiettyä määrää enempää ei ole kohteliasta syödä, vaikka olisi elefantin kokoinen.

Vierailija
88/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Karjalassa on tapana, että kukaan ei jää nälkäiseksi. On noloa, jos tarjottavia ei riitä kaikille. Jos ei ole vara laittaa tarpeeksi, sitten ei juhlita. Tai jos juhlitaan, kutsutaan vieraita sen mukaan, mihin on varaa.

Karjalaiset ovat ihanan vieraanvaraisia, mutta ovat myös vastavuoroisia ja jokainen pääsee vuorollaan nauttimaan! Rohmut ovat yleensä vain ottajia, eivät antajia. Nyt ei ole pihistelystä kyse.

Vierailija
89/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on usein ihan hiton naurettavia. Saatetaan käyttää vaikka 1500 euroa lomailuun tai 150 ravintolaillalliseen, jolla saa siihen rahaan nähden ihan naurettavan vähän ruokaa.

Sitten pihistellään, että raskitaanko laittaa vieraille tarjottaviin ruokiin 200 vai 300 euroa.

Vierailija
90/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on usein ihan hiton naurettavia. Saatetaan käyttää vaikka 1500 euroa lomailuun tai 150 ravintolaillalliseen, jolla saa siihen rahaan nähden ihan naurettavan vähän ruokaa.

Sitten pihistellään, että raskitaanko laittaa vieraille tarjottaviin ruokiin 200 vai 300 euroa.

Kyse ei ole (vain) rahasta, enemmänkin huomaavaisuudesta ja tyylistä. Halvalla saa vaikka millaisen määrän ruokaa halutessaan, jos haluaa mässäilyä. Kyse on vaivannäöstä, säilytystiloista, käytöstavoista.. Rohmut harvoin itse käyvät kaupassa ja tekevät vaivalla tarjottavia, sen olen huomannut.

Rohmu osoittaa, ettei arvosta toisen vaivannäköä.

Vierailija
91/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on aina runsaat tarjoilupöydät ja kaikki saavat syödä niin paljon kuin haluavat! On ihanaa kun ruokani maistuvat vieraille. Tärkeintä juhlissa on ruoka ja juoma.

Olin kyllä ystävän juhlissa, jossa oli noin 20 hlö ja suolaisena ainoastaan pieni kulho salaattia, 1 pieni pkt fetakuutioita öljyssä, 20 cocktailpiirakkaa ja 6 croissanttia. Meidän 5 henkinen perhe olisi syönyt nuo tarjoilut ihan yksinkin. Nyt piti pohtia että otan lautaselle pari salaatinlehteä, yhden fetakuution, 1 cocktailpiirakka ja yhden kolmasosan croissantista... en ole koskaan nähnyt niin vähäisiä tarjoiluita.

Vierailija
92/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjottavat pöytään vasta siinä kohtaa, kun kaikki ovat paikalla.

Ei oo aina mahdollista jos osa tulee myöhemmin

Myöhemmin tulijoita varten pitää olla keittiössä reserviä, joka tuodaan pöytään heitä varten. Ettei olisi heille vain rönittyjä murenia jäljellä.

Vierailija
93/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole (vain) rahasta, enemmänkin huomaavaisuudesta ja tyylistä. Halvalla saa vaikka millaisen määrän ruokaa halutessaan, jos haluaa mässäilyä. Kyse on vaivannäöstä, säilytystiloista, käytöstavoista.. Rohmut harvoin itse käyvät kaupassa ja tekevät vaivalla tarjottavia, sen olen huomannut.

Rohmu osoittaa, ettei arvosta toisen vaivannäköä.

No ei kannata esittää parempaa sosiaaliluokkaa kuin on, jos on perseaukinen. Laittaa sitten halvempaa tarjottavaa, mutta kunhan on tarpeeksi.

Vierailija
94/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on aina runsaat tarjoilupöydät ja kaikki saavat syödä niin paljon kuin haluavat! On ihanaa kun ruokani maistuvat vieraille. Tärkeintä juhlissa on ruoka ja juoma.

Olin kyllä ystävän juhlissa, jossa oli noin 20 hlö ja suolaisena ainoastaan pieni kulho salaattia, 1 pieni pkt fetakuutioita öljyssä, 20 cocktailpiirakkaa ja 6 croissanttia. Meidän 5 henkinen perhe olisi syönyt nuo tarjoilut ihan yksinkin. Nyt piti pohtia että otan lautaselle pari salaatinlehteä, yhden fetakuution, 1 cocktailpiirakka ja yhden kolmasosan croissantista... en ole koskaan nähnyt niin vähäisiä tarjoiluita.

Siinähän oli ihan tarpeeksi senkin rohmu! Ei kylään tulla syömään, vaan ihailemaan niitä vähiä tarjottavia ja kehumaan isäntäväen vaivannäköä.

T: av-mamma

Vierailija
95/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa omat eväät lisänä mukaan, jotta saa syödä tarpeeksi, mutta siitä isäntäväki tuskin tykkäisi ja pitäisivät sitä epäkohteliaana.

Vierailija
96/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että aika on kullannut muistot tai kyse on näkökulman vaihtumisesta, mutta nykyään juhlissa tuntuu tarjoilu olevan "jatkuvaa", ts. tarjottavat ovat esillä, ja ihmiset santsaavat pitkin iltaa, kahvia saatetaan keittää lisää jne. Lapsuudesta muistelisin, että perussynttäreillä äiti kutsui vieraat pöytään, kahviteltiin, aikuiset siirtyi olohuoneen puolelle ja sitten lapset tuli syömään. Tarjoilut saattoi jäädä pöytään, jos niistä jotain jäi, mutta ei aikuiset enää tulleet hakemaan vielä yhtä keksiä tai pullaa, ja lapsetkin liukeni nopeasti takaisin leikkeihinsä.

Nyt omiin juhliin on jäänyt ehkä vähän opiskeluaikainen perinne, jossa vieraat saattaa tulla liukuvasti ja ruuat on tarjolla koko juhlien ajan, ja tähän on törmännyt muuallakin.

Vierailija
97/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan emännällä piisaa torttua tarjota, niin se riittää.

Vierailija
98/178 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että aika on kullannut muistot tai kyse on näkökulman vaihtumisesta, mutta nykyään juhlissa tuntuu tarjoilu olevan "jatkuvaa", ts. tarjottavat ovat esillä, ja ihmiset santsaavat pitkin iltaa, kahvia saatetaan keittää lisää jne. Lapsuudesta muistelisin, että perussynttäreillä äiti kutsui vieraat pöytään, kahviteltiin, aikuiset siirtyi olohuoneen puolelle ja sitten lapset tuli syömään. Tarjoilut saattoi jäädä pöytään, jos niistä jotain jäi, mutta ei aikuiset enää tulleet hakemaan vielä yhtä keksiä tai pullaa, ja lapsetkin liukeni nopeasti takaisin leikkeihinsä.

Nyt omiin juhliin on jäänyt ehkä vähän opiskeluaikainen perinne, jossa vieraat saattaa tulla liukuvasti ja ruuat on tarjolla koko juhlien ajan, ja tähän on törmännyt muuallakin.

Olen tehnyt saman havainnon. Nykyään keittiöissä on saarekkeita, joihin tarjottava katetaan. Siitä pääsee napsimaan mielin määrin ja ne pysyvät siinä juhlien ajan.

Vierailija
99/178 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlatarjoiluissa on osattava varautua tuollaiseen. Se on eräänlaista pitopalvelujen ammattitaitoa, mutta kuka tahansa voi tehdä saman:  ei kanneta kaikkea kerralla pöytään vaan pienemmissä erissä, eli uusi annos tuodaan tarjolle silloin, kun tulee lisää vieraita.

Vierailija
100/178 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa puhutaan taas aidasta ja sen seipäistä. Juhlissa pitää olla ruokaa riittävästi ja varaa santsaukseen. Ja ymmärrystä siitä, että se yksi coctailpiirakka ja puolikas pulla per henkilö ei riitä alkuunkaan.

Mutta sitten on oikeasti olemassa niitä rohmuja, joille pitää varata puolikas täytekakku mieheen, tai niitä jotka kaatavat kokonaisen kulhollisen lihapullia omalle lautaselleen (perunat ja muut lisukkeet jäävät tietysti väliin). Mielestäni näiden rohmujen toiminta ei ole hyväksyttävää, eikä ole pitopalvelun tai emännän vika jos ei osaa tällaiseen käytökseen varautua. Näitä kun sattuu pari kappaletta juhliin niin ei ihmekään jos muut jäävät ilman.