Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei myönnä, että alkoholi on ongelma

Vierailija
07.03.2023 |

Perustelee sillä, että kykenee töihin jne. Juo n 3-6 tölkkiä joka ilta. Olen ollut idiootti, kun olen sietänyt tätä liian pitkään. Eli 4 vuotta. Ei ole ollut yhtään selvää viikonloppua. Asutaan erillään ja hän juo, koska on tylsää eikä ole tekemistä. Puhumme nyt 50-vuotiaasta "miehestä*. Ilmeisesti joku lapsuudessani koettu trauma roikottaa mua tässä suhteessa.

Mutta en aio kauaa enää katsoa touhua, sillä muutosta ei ole näkyvissä ja jos olisi, tuhlaisin loppuelämäni siihen että olisin toipuvan alkoholistin kanssa tai pahimillaan alkoholistin. Hän pelkää, että jätän hänet mutta silti, ei suostu tekemään muutosta parempaan.

Löysin sivuston hyvakysymys.fi ja siellä olikin jo apuja aiheeseen, mutta täältä varmaan löytyy kokemusta ihan irl?

Mikä oli viimeinen tikkki ja miten elämä on muuttunut, kun jos olet päättänyt suhteen?

Olen itse 48v,taloudellusesyi pärjään yksi. Suurin murhe kai mullakin yksinjääminen, mutta sekin parempi vaihtoehto 😊

Kommentit (563)

Vierailija
21/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotias alkoa kittaavaa miestä ei kannata tapailla. Siinä iässä pitäisi olla muita harrastuksia. Ei kannata pilaa omaa elämää miehen takia. Raittiita miehiäkin on olemassa.

Vierailija
22/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo, että tylsää ja ei tekemistä. Tuollaista nyhveröö en jaksaisi. Ihan flegu. Ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas dramaattista. Epäterveellinen tapahan tuo on muttei oleellisesti eroa vaikka siitä että joku mussuttaa karkkia tai sipsiä joka ilta.

Kyllä se oleellisesti eroaa karkin mussutuksesta. Karkki ei ole aivoja liuottava myrkky.

3-6 annosta/päivä ei liuota kenenkään aivoja senkin hölmö. Epäterveellisellä ruokavaliolla on todettu olevan käytännössä kaikki samat haittavaikutukset mitä alkoholin liikakulutuksella, mukaanlukien se aivotoiminnan heikkeneminen.

Se, että joku elää toisella tavalla epäterveellisesti, ei ole mikään vapaalippu omaan. Tolla logiikalla kaikki voisi juoda ja syödä mitä vaan ja koska vaan, koska joku käyttää heroiinia.

On oikeus jättää karkinsyöjä, jos se häiritsee. On oikeus jättää absoluuttisesti sokeriton, jos se häiritsee. Sama koskee alkoholia.

Vierailija
24/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän spurguisänikin omasta mielestään hoiti työt kun jäi suurin osa hoitamatta.Niiden omat puheet on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
25/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas dramaattista. Epäterveellinen tapahan tuo on muttei oleellisesti eroa vaikka siitä että joku mussuttaa karkkia tai sipsiä joka ilta.

Kyllä se oleellisesti eroaa karkin mussutuksesta. Karkki ei ole aivoja liuottava myrkky.

3-6 annosta/päivä ei liuota kenenkään aivoja senkin hölmö. Epäterveellisellä ruokavaliolla on todettu olevan käytännössä kaikki samat haittavaikutukset mitä alkoholin liikakulutuksella, mukaanlukien se aivotoiminnan heikkeneminen.

Älä ole idiootti, kyllä se liuottaa. 21 - 42 annosta viikossa on paljon.

Ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, alkoholia ei.

Vierailija
26/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en katsoisi. Ihan itse saan päättää, mihin rimani laitan ja se on sillä korkeudella, etten katso alkkista tai tissuttelijaa.

Mies muka pelkää, että jätät ja silti ei jätä alkoholia. Eli siirtää vastuun sinulle ja toivoo, että hyväksyt alkoholin. Ei sun tarvitse.

En ole päivääkään katunut tissuttelijan jättämistä.

Miksi pelkäät jäädä yksin? Kuinka laadukasta nykyinen seurasi ja suhteesi on? Vastaako tarpeitasi? Entä toiveitasi?

No tässä on varmaan se, että en itsekään tiedä mitä haluan ja siksi tyydyn tämmöseen. Onneksi käyn terapiassa ja seuraavan kerran käydään tätä läpi. Hän sanoikin, että suhteessamme on kolme olentoa, minä, mies ja kuningas alkoholi. Pelkään ehkä eniten sitä läheisyyden menettämistä ja että jos en enää koskaan löydä ketään. Mutta aika kovan hinnan olen siitä valmis maksamaan jos tähän jään. Kiitos hyvistä kysymyksistä. Pohdin niitä lisää. Ap

Eli saat syliä ja hyvää seksiä. Teettekö mitään muuta yhdessä? Harrastus? Retkiä? Hyvää ruokaa? Hyviä keskusteluja? Tunneyhteys? Henkistä tukea?

Vierailija
27/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Hyvää pohdittavaa tästä mulle työpäivän iloksi. Ihana kuulla, että on myös raittiita miehiä. Mies on ollut kerran 5v päivää juomatta antabuksen voimalla. Mutta on myöntänyt, että alkoholista tulee hyvä olo ja tykkää juoda sitä. Se tietysti kirpasee, että hyvä olo ei tule mun seurassa.

Hän myös tahtoisi muuttaa yhteen, koska on tylsää olla yksin. Eli olisin vain hönen viihdyttäjänsä. En usko, että juominen edes siihen loppuisi, vousi käydä päinvastoin. Ap

Vierailija
28/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstaläskit alanuolittaa hahaha

Vierailija
29/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele siellä terapiassa sitä, että voima on sinussa itsessäsi. Sinä et tarvitse ketään, mutta mielelläsi jaat elämän, jos hyvä osuu kohdalle.

Jos ulkoistat tarpeesi toiseen ihmiseen (tuki, hyväksyntä, rakkaus tms) niin olet niin vahva kuin tuo toinen ihminen ja oma energiasi valuu häneen, koska yrität antaa hänelle sitä mitä haluat ja tarvitset itse.

Vierailija
30/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee ruokaa, ei pullaa, karkkia, sipsiä, limsaa, herkkuja.

21-42 annosta/vk on paljon ja ylittää suositukset. Toisaalta 80% kansasta syö liian vähän kuitua, suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, ei syö tarpeeksi kasviksia, syö liikaa punaista lihaa ja herkkuja jne.

Asiat kontekstiin

Vierailija
31/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tyypillistä, että alkoholisti ei itse näe mitään ongelmaa. Jos työnantaja puuttuu asiaan, hän syyttää työnantajaa kiusaamisesta. Kun sinä kyseenalaistat juomisen, vika on sinun koska nalkutat tms.

Ole onnellinen että ette asu yhdessä. Pääset tilanteesta helpommin irti. Anna miehen mennä menojaan ja hanki joku harrastus. Sieltä voit hyvässä lykyssä löytää parempaa seuraa.

Vierailija
32/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi on umpialkoholisti. Alkoholismi on etenevä sairaus, joka johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Eihän teillä ole edes kivaa yhdessä!

Vierailija
33/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en katsoisi. Ihan itse saan päättää, mihin rimani laitan ja se on sillä korkeudella, etten katso alkkista tai tissuttelijaa.

Mies muka pelkää, että jätät ja silti ei jätä alkoholia. Eli siirtää vastuun sinulle ja toivoo, että hyväksyt alkoholin. Ei sun tarvitse.

Miksi pelkäät jäädä yksin? Kuinka laadukasta nykyinen seurasi ja suhteesi on? Vastaako tarpeitasi? Entä toiveitasi?

No tässä on varmaan se, että en itsekään tiedä mitä haluan ja siksi tyydyn tämmöseen. Onneksi käyn terapiassa ja seuraavan kerran käydään tätä läpi. Hän sanoikin, että suhteessamme on kolme olentoa, minä, mies ja kuningas alkoholi. Pelkään ehkä eniten sitä läheisyyden menettämistä ja että jos en enää koskaan löydä ketään. Mutta aika kovan hinnan olen siitä valmis maksamaan jos tähän jään. Kiitos hyvistä kysymyksistä. Pohdin niitä lisää. Ap

Eli saat syliä ja hyvää seksiä. Teettekö mitään muuta yhdessä? Harrastus? Retkiä? Hyvää ruokaa? Hyviä keskusteluja? Tunneyhteys? Henkistä tukea?

Tunneyhteys on vahva. Seksi ei ole edes hyvää. Mies on semmone housut pois ja hoitoon. Harvoin mitään lämmittelyjä. En tunne kipinää seksin aikana ja värkit on vähön eriparia, niin yksi asento ainoa toimiva. En ole kauhean seksuaalinen enkä himoitse häntä tai hönen kaljamahaansa. Ap

Vierailija
34/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laitappa itsellesi perinteinen +- lista suhteestanne

Jos alkoholi ei miehen mielestä ole ongelma niin ei hän tule sen juomista lopettamaan. Jos uhkat erolla niin saattaa ehkä koettaa ryhdistäytyä ja juo sinulta salaa ja on joskus seurassasi selvinpäinkin. Mutta tuskin lopettaa ja vähän ajan kuluttua palaa entiseen. Koska on alkoholisti joka ei halua edes parantua.

Älä hämäänny täällä saamistasi vastauksista joissa väitetään että kontroloit toisen elämää jos puutut alkoholismiin. Tai väitteistä että tuo alkoholinkulutus olisi normaalia. Nuo tyypit saattaavat ajatella oikeastI noin. Mutta sinun ei tarvi pitää alkoholismia normaalina vaikka joku muu pitäisikin.

Jos et voi hyvin suhteessa niin miksi jatkaa? Tottumuksesta? Muutoksen pelko? Entä se mahdollisuus viettää viikonloppu ilman viinan hajua. Ilman krapula kiukkua. Ja entä jos löytäisitkin vielä hyvän raittiin suhteen? Jos jäät tuohon suhteeseen niin et varmaan löydä parempaa.

Vierailija
35/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan tyypillistä, että alkoholisti ei itse näe mitään ongelmaa. Jos työnantaja puuttuu asiaan, hän syyttää työnantajaa kiusaamisesta. Kun sinä kyseenalaistat juomisen, vika on sinun koska nalkutat tms.

Ole onnellinen että ette asu yhdessä. Pääset tilanteesta helpommin irti. Anna miehen mennä menojaan ja hanki joku harrastus. Sieltä voit hyvässä lykyssä löytää parempaa seuraa.

Hän on myös jättänyt menemättä pari kertaa töihin, jos on ollut baarissa ed iltana. Ilmoittamatta tietenkin.. Ap

Vierailija
36/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee ruokaa, ei pullaa, karkkia, sipsiä, limsaa, herkkuja.

21-42 annosta/vk on paljon ja ylittää suositukset. Toisaalta 80% kansasta syö liian vähän kuitua, suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, ei syö tarpeeksi kasviksia, syö liikaa punaista lihaa ja herkkuja jne.

Asiat kontekstiin

Alkoholismi on hengenvaarallinen sairaus. Vertaa sitä amerikkalaisiin 200-400 kiloisiin. Ei mihinkään pullansyöjään. Amerikkalaiset syö, suomalaiset juo, tauti lähes sama.

Vierailija
37/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6  kaljaa joka päivä tekee 180 kaljaa kuukaudessa. Ihan hirvee määrä, mies on varmaan tosi huonokuntoinen ja sairas.

Vierailija
38/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ahdistavalta tuollainen nainen, joka valittaa jos mies ottaa muutaman kalja iltaisin, mutta käy kuitenkin töissä. Ap haluaa näköjään täyden kontrollin miehen tekemisiin ja elämään.

No ei tuo ole normaalia käytöstä. Vapaapäivätkin menee juodessa. Ap

Ei kestä sua selvinpäin.

Vierailija
39/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunneyhteys on vahva. Seksi ei ole edes hyvää. Mies on semmone housut pois ja hoitoon. Harvoin mitään lämmittelyjä. En tunne kipinää seksin aikana ja värkit on vähön eriparia, niin yksi asento ainoa toimiva. En ole kauhean seksuaalinen enkä himoitse häntä tai hönen kaljamahaansa. Ap

Mitä Hyvää hänestä saat? En ymmärrä miksi olet vielä hänen kanssaan. Oma ongelmasi, joka pitäisi hoitaa siellä terapiassa.

Vierailija
40/563 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 25 vuotta avioliitossa, jossa ahkera ja vastuuntuntoinen ja monessa muussa asiassa fiksu mieheni käytti ahkerasti alkoholia kuin sinunkin miehesi. Tapa oli hänessä niin syvällä, että kun hän kuoli löysin vanhoja kirjeitä hänen nuoruuden ajan tyttöystäviltä ja jotka olivat eronneet hänen alkoholinkäyttönsä vuoksi. Minä vain olin niin yltiörakastunut ja uskollinen vaimo, että suostuin elämään kolmen  kimpassa: mies, alkoholi ja minä. 

Mies myös perusteli kaljojaan, viinejään ja arvokkaita konjakkejaan vertaamalla tuttavaperheiden törpöttelyihin ja ylipäätään reissatessamme miten muualla maailmassa lasia kilistellään tilanteessa kuin tilanteessa. Olimme siis sellainen hyvätuloinen pariskunta vastaavien pariskuntien seassa.

Kyllä siihen alkoholiin yksinkertaisesti kyllästyy yltiörakastunut vaimokin. MInä en hänen riippuvuuttaan voinut muuksi muuttaa, mutta hain apua itselleni :AA:n läheisten tuki, omat ystävät ja yksilöterapia. Halusin miettiä perinpohjaisesti omaa siirtoani. Vaihtohdoiksi kun jäi joko lähteä tai sietää edelleenkin. Tosin yllättävä kuolema ratkaisi asian.

Ap:n etu on asua eri paikassa. Aina voit sopia, että kun te tapaatte ei oteta mitään. Jos mies ottaa lähdet heti pois. Koulutat kuin koiraa, mistä seuraa palkinto ja mistä rangaistus. Mies ei muuta suhdettaan alkoholiin, mutta hyvässä lykyssä voi muuttaa käytöstään sinua kohtaan ja kunnioittaa tahtoasi. Rakkautta kun ei voi katkaista hetkessä, eikä sinun periaatteessa ole pakkokaan. Voitte elää hyvää elämää yhdessä ollessa ja muun ajan mies voi törpötellä itsensä millaiseen räkäkuntoon haluaa. Sinun ei tarvitse jäädä sietämään mitään, mitä et tahdo. Niin kuin terapeuttini hyvin sanoi voi viettää äijähetkiä ja parisuhdehetkiä.