Mies ei myönnä, että alkoholi on ongelma
Perustelee sillä, että kykenee töihin jne. Juo n 3-6 tölkkiä joka ilta. Olen ollut idiootti, kun olen sietänyt tätä liian pitkään. Eli 4 vuotta. Ei ole ollut yhtään selvää viikonloppua. Asutaan erillään ja hän juo, koska on tylsää eikä ole tekemistä. Puhumme nyt 50-vuotiaasta "miehestä*. Ilmeisesti joku lapsuudessani koettu trauma roikottaa mua tässä suhteessa.
Mutta en aio kauaa enää katsoa touhua, sillä muutosta ei ole näkyvissä ja jos olisi, tuhlaisin loppuelämäni siihen että olisin toipuvan alkoholistin kanssa tai pahimillaan alkoholistin. Hän pelkää, että jätän hänet mutta silti, ei suostu tekemään muutosta parempaan.
Löysin sivuston hyvakysymys.fi ja siellä olikin jo apuja aiheeseen, mutta täältä varmaan löytyy kokemusta ihan irl?
Mikä oli viimeinen tikkki ja miten elämä on muuttunut, kun jos olet päättänyt suhteen?
Olen itse 48v,taloudellusesyi pärjään yksi. Suurin murhe kai mullakin yksinjääminen, mutta sekin parempi vaihtoehto 😊
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Ap laitappa itsellesi perinteinen +- lista suhteestanne
Jos alkoholi ei miehen mielestä ole ongelma niin ei hän tule sen juomista lopettamaan. Jos uhkat erolla niin saattaa ehkä koettaa ryhdistäytyä ja juo sinulta salaa ja on joskus seurassasi selvinpäinkin. Mutta tuskin lopettaa ja vähän ajan kuluttua palaa entiseen. Koska on alkoholisti joka ei halua edes parantua.
Älä hämäänny täällä saamistasi vastauksista joissa väitetään että kontroloit toisen elämää jos puutut alkoholismiin. Tai väitteistä että tuo alkoholinkulutus olisi normaalia. Nuo tyypit saattaavat ajatella oikeastI noin. Mutta sinun ei tarvi pitää alkoholismia normaalina vaikka joku muu pitäisikin.
Jos et voi hyvin suhteessa niin miksi jatkaa? Tottumuksesta? Muutoksen pelko? Entä se mahdollisuus viettää viikonloppu ilman viinan hajua. Ilman krapula kiukkua. Ja entä jos löytäisitkin vielä hyvän raittiin suhteen? Jos jäät tuohon suhteeseen niin et varmaan löydä parempaa.
Kiitos teen tuon plussat ja miinukset. Ja erittäin hyvä viestisi muutenkin. Kiitos. Ap
Vierailija kirjoitti:
6 kaljaa joka päivä tekee 180 kaljaa kuukaudessa. Ihan hirvee määrä, mies on varmaan tosi huonokuntoinen ja sairas.
6 kaljaa/päivä on noin 600kcal. Vastaa pientä karkkipussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas dramaattista. Epäterveellinen tapahan tuo on muttei oleellisesti eroa vaikka siitä että joku mussuttaa karkkia tai sipsiä joka ilta.
Kyllä se oleellisesti eroaa karkin mussutuksesta. Karkki ei ole aivoja liuottava myrkky.
3-6 annosta/päivä ei liuota kenenkään aivoja senkin hölmö. Epäterveellisellä ruokavaliolla on todettu olevan käytännössä kaikki samat haittavaikutukset mitä alkoholin liikakulutuksella, mukaanlukien se aivotoiminnan heikkeneminen.
Älä ole idiootti, kyllä se liuottaa. 21 - 42 annosta viikossa on paljon.
Ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, alkoholia ei.
Ihminen tarvitsee ruokaa, ei pullaa, karkkia, sipsiä, limsaa, herkkuja.
21-42 annosta/vk on paljon ja ylittää suositukset. Toisaalta 80% kansasta syö liian vähän kuitua, suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, ei syö tarpeeksi kasviksia, syö liikaa punaista lihaa ja herkkuja jne.
Asiat kontekstiin
Niinpä. Mutta toi kuidun syöminen ei nyt liity tähän kontekstiin lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas dramaattista. Epäterveellinen tapahan tuo on muttei oleellisesti eroa vaikka siitä että joku mussuttaa karkkia tai sipsiä joka ilta.
Kyllä se oleellisesti eroaa karkin mussutuksesta. Karkki ei ole aivoja liuottava myrkky.
3-6 annosta/päivä ei liuota kenenkään aivoja senkin hölmö. Epäterveellisellä ruokavaliolla on todettu olevan käytännössä kaikki samat haittavaikutukset mitä alkoholin liikakulutuksella, mukaanlukien se aivotoiminnan heikkeneminen.
21-42 annosta/vk on paljon ja ylittää suositukset. Toisaalta 80% kansasta syö liian vähän kuitua, suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, ei syö tarpeeksi kasviksia, syö liikaa punaista lihaa ja herkkuja jne.
Asiat kontekstiin
Terveydessä on aina kyse kokonaisuudesta. Jonkun tutkimuksen mukaan esim normaalipainoinen voi juoda maksan terveyden kannalta kolme kertaa enemmän mitä lihava.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellainen myöntäminen hyödyttää, kai ny jokainen tietää jos maistuu. Myönnä omat ongelmasi pelkoinesi loppuelämäsi kanssa. Mitä väliä sillä on mihinkä sen tuhlaat. 50+ vanhalla naisella ei varmasti ole enää kamalasti vientiä.
Minun iloni on aina oikein odottaa viikonloppua jotta saa korkata. Mikään muu ei enää +50v tuota samanlaista iloa. Naurettavaa jos tarvitsisi jollekkin jotain myönnellä.
Näin kirjoittaa addikti. Oikein odottaa, niinpä. Tyhjä elämä, viinan turruttama onttous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellainen myöntäminen hyödyttää, kai ny jokainen tietää jos maistuu. Myönnä omat ongelmasi pelkoinesi loppuelämäsi kanssa. Mitä väliä sillä on mihinkä sen tuhlaat. 50+ vanhalla naisella ei varmasti ole enää kamalasti vientiä.
Minun iloni on aina oikein odottaa viikonloppua jotta saa korkata. Mikään muu ei enää +50v tuota samanlaista iloa. Naurettavaa jos tarvitsisi jollekkin jotain myönnellä.
Näin kirjoittaa addikti. Oikein odottaa, niinpä. Tyhjä elämä, viinan turruttama onttous.
Sanoo joka vauva-palstan moralisoija. En lähtis täällä pätemään oman elämän paremmuudella yhtään, paskaa se saa olla jos täällä käyttää aikaa
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon mitä alkoholi tekee hermostolle, verisuonille ja sydämelle niin ei joka päivä ole hyvä ottaa alkoholia.
Mikään ei varmaan auta jos ei itse näe ongelmaa. Exällä tuli jatkuvan tissuttelun takia eteisvärinä ja oli juomatta juuri sen aikaa kun meni verenohennuslääkitys ja pääsi rytmin kääntöön. Tissuttelu alkoi heti kun lääkäri antoi luvan lopettaa verenohennuslääkkeet...
Ja onhan toi juominen kallista nykyään, perus keskiolut on 2-3 euroa ja jos niitäkin menee se 6 tölkkiä joka päivä se tekee 60-90 euroa kuukaudessa. Sillä rahalla maksaisi jo kivan harrastuksen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan tyypillistä, että alkoholisti ei itse näe mitään ongelmaa. Jos työnantaja puuttuu asiaan, hän syyttää työnantajaa kiusaamisesta. Kun sinä kyseenalaistat juomisen, vika on sinun koska nalkutat tms.
Ole onnellinen että ette asu yhdessä. Pääset tilanteesta helpommin irti. Anna miehen mennä menojaan ja hanki joku harrastus. Sieltä voit hyvässä lykyssä löytää parempaa seuraa.
Hän on myös jättänyt menemättä pari kertaa töihin, jos on ollut baarissa ed iltana. Ilmoittamatta tietenkin.. Ap
Hän on alkoholisti. Alkoholinkäyttö haittaa normaalia elämää kuten työntekoa. Älä ota tätä ristiä kannettavaksi.
Älä vaan muuta yhteen- Se olis todella huono idea. Ensin vuosi raittiina ja sit harkintaa.
Vaikka mies on miten mukava niin jos juo kaljaa joka päivä niin se alkaa rasittaa elämääsi paljon. Pilaa sinunkin elämäsi olen sen nähnyt kuule. Minun vanhemmat joi joka päivä kun olin lapsi. Sitten päätin että muutan pois 15 vuotiaana, sain apua ja sossutätien luvalla sain muuttaa omaan asuntooni vuokralle. Piti kaikkea opiskella ja päätin että minusta ei juoppoa tule.
Kannattaa myös miettiä sitä rakkauttaan. Miksi rakastaa jotain epätoivoista kohdetta. Itseään pitäisi rakastaa niin paljon, että antaa oman seuransa vain henkilölle, joka pystyy arvostamaan seuraasi ja rakkauttasi ja antaa sitä myös vastavuoroisesti takaisin.
Epätoivoisia kohteita voi rakastaa omasta kotoa käsin ja rukoilla heidän puolestaan ja toivoa heille hyvää. Ei tarvitse pilata omaa elämäänsä suhteessa.
Mies ei alkoholistina pysty rakastamaan normaalisti, kun tunne-elämä on paskana. Ja miten voit nauttia omasta elämästä sellaisen rinnalla, joka ei nauti omastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon mitä alkoholi tekee hermostolle, verisuonille ja sydämelle niin ei joka päivä ole hyvä ottaa alkoholia.
Mikään ei varmaan auta jos ei itse näe ongelmaa. Exällä tuli jatkuvan tissuttelun takia eteisvärinä ja oli juomatta juuri sen aikaa kun meni verenohennuslääkitys ja pääsi rytmin kääntöön. Tissuttelu alkoi heti kun lääkäri antoi luvan lopettaa verenohennuslääkkeet...
Ja onhan toi juominen kallista nykyään, perus keskiolut on 2-3 euroa ja jos niitäkin menee se 6 tölkkiä joka päivä se tekee 60-90 euroa kuukaudessa. Sillä rahalla maksaisi jo kivan harrastuksen itselleen.
Eihän tuo terveellistä tosiaan ole ja pien tauko tekee kenelle tahansa hyvää. Samoin kuin lihavalle ihmiselle tekee hyvää ylensä pieni painonpudotus ja elintapojen korjaus.
Piilota kaljat. Jos ja kun ukolta menee kuppi nurin niin voit todeta että "kas niin, ukkoseni, onhan se alkoholi ongelma sinulle sittenkin". Jos ei tuostakaan vielä itse tajua niin sitten tarvitsee ammattiapua.
Minunkin mieheni juo pe-la aina, ei koskaan selvinpäin. TYönsä hoitaa niinkuin pitääkin ja viikolla ei ota tippaakaan. Olen vain hyväksynyt että alkoholi on se nro 1 ja minä vasta toisena. Erota en uskalla koska minulla ei ole ketään muuta kuin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikka ei mennyt ihan putkeen, 6 tölkkiä x 30 päivää x 2.5 euroa = 450 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat kontekstiin
Terveydessä on aina kyse kokonaisuudesta. Jonkun tutkimuksen mukaan esim normaalipainoinen voi juoda maksan terveyden kannalta kolme kertaa enemmän mitä lihava.
Voi varmasti vaikka lyödä itseään pesäpallomailalla päähän, mutta miksi niin tekisi? Alkoholi on hermomyrkky, jota elimistö ei tarvitse.
Ihan turhaa pallotella tuota että normaalipainoinen voi dokata enemmän. Se on alkoholistin puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikka ei mennyt ihan putkeen, 6 tölkkiä x 30 päivää x 2.5 euroa = 450 euroa.
Ei ole kaljatölkit mitään 2,5€. Suurin osa on vähän päälle euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös miettiä sitä rakkauttaan. Miksi rakastaa jotain epätoivoista kohdetta. Itseään pitäisi rakastaa niin paljon, että antaa oman seuransa vain henkilölle, joka pystyy arvostamaan seuraasi ja rakkauttasi ja antaa sitä myös vastavuoroisesti takaisin.
Epätoivoisia kohteita voi rakastaa omasta kotoa käsin ja rukoilla heidän puolestaan ja toivoa heille hyvää. Ei tarvitse pilata omaa elämäänsä suhteessa.
Mies ei alkoholistina pysty rakastamaan normaalisti, kun tunne-elämä on paskana. Ja miten voit nauttia omasta elämästä sellaisen rinnalla, joka ei nauti omastaan.
Todella hyvin sanottu. Tätä mun kannattaa myös pohtia. Yksi hyvä neuvo oli, että mitä sanousit tyttärelle jos hän olisi vastaavassa tilanteessa. Neuvoni olisi juokse ja lujaa. Mutta mun pohdittava, että mikä on se juttu miksi siedän? Se voi olla juyrikin tuo, että en arvosta tai rakasta itseäni tarpeeksi. En ole tarpeeksi vahva seisomaan omilla jaloillani tms. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat kontekstiin
Plus että jos pitäisi arvata, niin viisikymppinen alkoholisoitunut mies ei noin muutenkaan todennäköisesti elä erityisemmin terveellisesti, esim. syö tarpeeksi kutuja tai vaikkapa liiku suositusten mukaan.
Tosiasia on, että suurimmalla osalla muista huonoista elämäntavoista vahingoitetaan lähinnä itseä ja ehkä jotain kansantaloutta. Alkoholistin juoma alkoholi tyypillisesti vahingoittaa myös läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo terveellistä tosiaan ole ja pien tauko tekee kenelle tahansa hyvää. Samoin kuin lihavalle ihmiselle tekee hyvää ylensä pieni painonpudotus ja elintapojen korjaus.
Tässä puhutaan nyt alkoholismista, joka on todella vakava SAIRAUS. Se ei ole potentiaalisesti johtamassa sairauteen vaan on jo sitä. Lisäksi känninen siirtyy eri todellisuuteen. Siksihän hän juo eikä syö.
Ei saatana että sä oot tyhmä. Kumpihan on terveempi, 3-6 olutta päivässä tissutteleva vai 200-400-kilonen ylensyöjä?