Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakulumme tippuivat sen jälkeen huomattavasti kun aloin tilaamaan ruoan kotiin

Vierailija
06.03.2023 |

Ja suunnittelin osokset huolella. Vaikka kotiinkuljetus maksaa hieman, niin tämä on silti paljon halvempi ratkaisu.

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se kuljetus lopulta edes maksa. Kyllä sinne kauppaan pitää itsekin mennä jollakin välineellä. Lisäksi siellä menee aikaa.

Millä logiikalla väität, että kuljetus ei maksa, kun se on kuitenkin eritelty laskussa? Aikaa kieltämättä menee, mutta jos kauppa on muutenkin matkan varrella, siellä ei tarvitse käydä erikseen.

Ehkä ap:lla  on jäänyt heräteostokset pois ja ruokaostokset ovat oikeasti ruokaa.

Vierailija
162/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt vuosia aikaa kiertävään lounaslistaan.

Syön aamulla kaurapuuroa, lounaalla lounaan, edellisen päivän jämän, kun mies tulee kotiin, ihan kunnon ruuan ja iltapalana tuorepuuroa ja esim porkkanasiivuja.

Kerran kk tilaan paljon, tämä toimii meillä. Kesällä syödään enemmän salaatteja jne, mutta talvella mennään juureksilla, säilykkeillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja saat varmasti ne kaikista huonoimmilla päiväyksillä olevat ruoat kotiisi ja maksat vielä siitä?

Tuo nyt on ainakin turha ennakkoluulo! Tai ehkä se riippuu kaupasta/kauppiaasta. Minä olen tilausteni kommenttiruutuun kirjannut toiveen mahdollisimman pitkästä säilyvyysajasta ja lisännyt vielä selityksenkin: yhden hengen huushollissa ei esim. yksi leikkelepaketti kulu parissa päivässä. Hyvin on toiveeni otettu huomioon, joskus tuntuu jopa siltä että saan pitemmillä päiväyksillä olevaa tavaraa kuin mitä kaupan hyllyltä löytyisi.

Muutenkin kauppani tilaussysteemi toimii loistavasti. Toimitus on aina ajallaan, ja sen kulkua voi puhelimesta seurata reaaliaikaisesti. Tavara on sitä mitä olen tilannutkin, ja tuoretta ja priimaa. Mielelläni maksan sen 9,90 tästä luksuksesta.

Vierailija
164/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki.

3,90 e maksaa Helsingissä, kun pikakuljetuksessa tilaa S-marketista. Ei siis maksa 10 euroa, niin kuin joku väläytti.

Päiväykset ovat aina olleet pitkälle, olen katsonut.

Heldemä- ja vihannestuotteet tuoreita, yllättävänkin.

Ap

Kyllähän S-marketissa näkee niitä jotka lapun kanssa kulkevat ja keräävät tuotteita, siitä ne ottavat päältä.

Voi sinua jos sä vielä kuvittelet, että kerjääjät keräilevät nettiostokset kaupan puolelta. Ne lapun kanssa pyörivät ovat niitä AVmammoja kuukauden ruokalistoineen.

Kyllä cittarissa ainakin keräilevät kaupan puolelta. Tukkivat valtavilla kärryillään käytävät ihan riesaksi asti. Mutta en valita, koska itsekin käytän enimmäkseen heidän palveluaan, ainoastaan hedelmät käyn valitsemassa itse.

Vierailija
165/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti siis luulette ettei kerääjän sekä kuljetuksen kulut siirry tuotteiden hintaan?😆

Saattavatpa siirtyäkin, mutta nehän jakaantuvat kaikkien kuluttajien maksettaviksi, myös niiden, jotka tätä palvelua eivät käytä.

Vierailija
166/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän hassua, että edes sillä viikottaisella markettireissulla kiertely on monelle pakkopullaa, mutta sama porukka maksaa sitten siitä ilosta että pääsee rehkimään salille. :)

Maailman hoikin kansa, japanilaiset, ostaa suurimmaksi osaksi lähinnä yhdelle-korkeintaan parille päivälle ruokansa. Lähes päivittäin kävelevät kauppaan, katsovat mikä on tuoretta ja tarjouksessa. Tulee arkiliikuntaa samalla ja mieli pysyy virkeänä, tuttuihinkin saattaa törmätä.

Ruokaostoksia tilataan kyllä myös kotiin, mutta lähinnä riisiä (10kg+ säkkejä) tai muuta painavaa, tai jos joku on sairaana. Eikä japanilaisilla ole arkikäytössään edes usein sitä autoa, kävelevät tai hurauttavat polkupyörällä useamman kilometrin suuntaansa ongelmitta. 

Miksi siihen ei saisi käyttää aikaa, että valitsee huolella raaka-aineensa, joista maksaa suuria summia (Suomessa, Japani on suorastaan edullinen nykytasoomme verrattuna)? Mikä on se tärkeämpi juttu, jota on kiire suorittamaan? Miksi arkeen ei saisi kuulua vaikkapa niitä ruokaostoksia ja siivoustakin? Onko arjesta pakoilu tärkeää isolle osalle kansaa?

Helsingissä 0.3 autoa / asukas, Uudellamaalla 0.4,  Tokiossa 0.5, Japanissa 0.8.

Paino sanalla arkikäytössä. Kaikissa taloyhtiöissä ei edes ole omaa autotallia, vaan auto voi sijaita toisella puolella kaupunkia. Se haetaan sieltä, kun lähdetään esim. matkalle, mutta arkiostokset hoidetaan ihan kävellen tai pyörällä. 

Vierailija
167/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap:lla  on jäänyt heräteostokset pois ja ruokaostokset ovat oikeasti ruokaa.

En ole ap mutta tehnyt saman huomion kun muutamia kertoja tilannut ruokia kotiin. Turhat ostokset hetken mielijohteesta, herkut ja paistopistejutut sun muut jää tilaamatta. Kauppaan ei myöskään tarvitse lähteä turhaan yhden tuotteen perässä kun on jääkaappi ja pakastin täynnä kaikkea mitä tarvitsee. Samalla voi tilata painavia tavaroita ja vessapaperia ym. isomman satsin eikä tarvitse kantaa selkä vääränä kotiin. Monesti tilaan vaikka kauramaitoa viisikin purkkia kerralla. Herkkuja en sen sijaan osta varastoon kun syön ne kuitenkin heti.

Vierailija
168/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja saat varmasti ne kaikista huonoimmilla päiväyksillä olevat ruoat kotiisi ja maksat vielä siitä?

Huonoja päivityksiä kotiin tilatuissa tuotteissa on hyvin harvoin. Meille on tilattu suuri osa ruuasta kotiinkuljetettuna yli 3 vuotta ja koko aikana on ollut vain korkeintaan puolenkymmentä tuotetta, joissa on ollut huono päiväys. Myöskään kerättyjen hedelmien ja vihannesten laadussa ei ole ollut ongelmia sen enempää kuin itse kerätessä.

Joskus on toimitettu jotain hedelmiä, jotka olisin itse jättänyt ostamatta. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta olisin kaupassa valinnut tilalle jotain muuta.

Suurin ongelma on se, että nettikaupan valikoimassa ei ole kaikkia tuotteita, jotka oikeassa kaupassa on. Erityisesti tarjouserät ja vastaavat puuttuvat. Siksi saatan poiketa itse kaupassa huvikseni täydentämässä ostoksia.

Vierailija
169/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että on helpottanut elämää ja säästänyt sekä rahaa että aikaa kun ollaan siirrytty tilaamaan ruuat. Nykyään tilaan aina maanantaille sellaisen satsin, että sillä pärjätään perjantaihin. Perjantaina käydään sitten hakemassa itse viikonlopun ruuat kaupasta.

Netistä tilaaminen on ainakin itselle tehnyt koko homman paljon suunnitelmallisemmaksi. Mietin sunnuntaina ruuat, joita tehdään ma-to. Lasken, että tulee tarpeeksi kaikkia perustuotteita että pärjätään perjantaihin asti. Heräteostokset on jääneet kokonaan pois. Ennen mentiin enemmän kädestä suuhun. Joka toinen päivä juostiin hakemassa millon mitäkin.

Tuoretta tavaraa ollaan saatu aina. Joskus kerääjä jopa soittaa, että jos jotain tuotetta ei ole saatavana, että sopiiko tilalle tämä-ja-tämä. Tosi hyvää palvelua. Ikinä ei ole mikään tuote jäänyt puuttumaan.  Käytin kauppakassia hetken aikaa joskus vuosia sitten. Reilusti aikaa ennen koronaa. Ja silloin ei homma toiminut niin hyvin. Silloin kyllä laitettiin  huonolaatuisempaa tavaraa ja lyhyemmillä käyttöajoilla. Mutta nyt kun palvelun käyttö lisääntynyt ja kilpailu myös, ei kaupoilla ole varaa laittaa paskaa tavaraa tilaajille. Kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua. Itse tilaan pääsääntöisesti Prismasta. Mutta välillä myös Odasta tai k-kaupasta. Mitään valittamista ei ole missään palvelussa ollut. 

Vierailija
170/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, on hyvällä päiväyksellä ja jos nyt sattuu niin että on huonolla päiväyksellä niin ei muuta kuin reklamaatio ja hyvittävät tuotteen hinnan takaisin tilillesi. Eikä siinäkään tapauksessa tarvitse nousta sohvalta vaan voit tehdä sen sähköisesti.

Vierailija
171/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että on helpottanut elämää ja säästänyt sekä rahaa että aikaa kun ollaan siirrytty tilaamaan ruuat. Nykyään tilaan aina maanantaille sellaisen satsin, että sillä pärjätään perjantaihin. Perjantaina käydään sitten hakemassa itse viikonlopun ruuat kaupasta.

Netistä tilaaminen on ainakin itselle tehnyt koko homman paljon suunnitelmallisemmaksi. Mietin sunnuntaina ruuat, joita tehdään ma-to. Lasken, että tulee tarpeeksi kaikkia perustuotteita että pärjätään perjantaihin asti. Heräteostokset on jääneet kokonaan pois. Ennen mentiin enemmän kädestä suuhun. Joka toinen päivä juostiin hakemassa millon mitäkin.

Tuoretta tavaraa ollaan saatu aina. Joskus kerääjä jopa soittaa, että jos jotain tuotetta ei ole saatavana, että sopiiko tilalle tämä-ja-tämä. Tosi hyvää palvelua. Ikinä ei ole mikään tuote jäänyt puuttumaan.  Käytin kauppakassia hetken aikaa joskus vuosia sitten. Reilusti aikaa ennen koronaa. Ja silloin ei homma toiminut niin hyvin. Silloin kyllä laitettiin  huonolaatuisempaa tavaraa ja lyhyemmillä käyttöajoilla. Mutta nyt kun palvelun käyttö lisääntynyt ja kilpailu myös, ei kaupoilla ole varaa laittaa paskaa tavaraa tilaajille. Kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua. Itse tilaan pääsääntöisesti Prismasta. Mutta välillä myös Odasta tai k-kaupasta. Mitään valittamista ei ole missään palvelussa ollut. 

Sama!

Me tilataan ma-ma/ti ruoat, ei hirveästi tarvitse käydä enää fyysisesti kaupassa.

Vierailija
172/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se kuljetus lopulta edes maksa. Kyllä sinne kauppaan pitää itsekin mennä jollakin välineellä. Lisäksi siellä menee aikaa.

Mä jos tilaisin kotiin, niin maksaisi 9,90e per keräys PLUS 25e kotiinkuljetus. 35 eurolla ajan kauppaan koko viikon, joten ei ihan palvele tuo kotiinkuljetus kaikkia.

Vierailija
173/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta kun vain vesi tippuu!

Vierailija
174/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jos tilaisin kotiin, niin maksaisi 9,90e per keräys PLUS 25e kotiinkuljetus. 35 eurolla ajan kauppaan koko viikon, joten ei ihan palvele tuo kotiinkuljetus kaikkia.

Asut jossain jumalan selän takana ja lähimmät naapurit 5km päässä?

Vierailija
175/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran tilannut kotiin ruokaa ja saanut sellaisia vihanneksia ja hedelmiä, joita en olisi itse valinnut.

Mullekin on käynyt näin. Laitoin valitusta, sain rahaa takaisin. Seuraavaan tilaukseen laitoin siihen tekstikenttään ohjeet, että vain tuoreita ja hyvännäköisiä, ja tuotteisiin, joissa on päiväys kirjoitin että vain hyvällä päiväyksellä, ellen ollut käyttämässä heti. Tämä toimii.

Vierailija
176/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Ja se noin kympin kuljetusmaksu maksaa itsensä takaisin, koska ensinnäkin tulee suunniteltua tarkemmin ja toisekseen kaikki tulee isomman kaupan hinnoilla. Muuten ostettaisiin tästä lähikaupasta, missä on kalliimmat hinnat.

Vierailija
177/177 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän hassua, että edes sillä viikottaisella markettireissulla kiertely on monelle pakkopullaa, mutta sama porukka maksaa sitten siitä ilosta että pääsee rehkimään salille. :)

Maailman hoikin kansa, japanilaiset, ostaa suurimmaksi osaksi lähinnä yhdelle-korkeintaan parille päivälle ruokansa. Lähes päivittäin kävelevät kauppaan, katsovat mikä on tuoretta ja tarjouksessa. Tulee arkiliikuntaa samalla ja mieli pysyy virkeänä, tuttuihinkin saattaa törmätä.

Ruokaostoksia tilataan kyllä myös kotiin, mutta lähinnä riisiä (10kg+ säkkejä) tai muuta painavaa, tai jos joku on sairaana. Eikä japanilaisilla ole arkikäytössään edes usein sitä autoa, kävelevät tai hurauttavat polkupyörällä useamman kilometrin suuntaansa ongelmitta. 

Miksi siihen ei saisi käyttää aikaa, että valitsee huolella raaka-aineensa, joista maksaa suuria summia (Suomessa, Japani on suorastaan edullinen nykytasoomme verrattuna)? Mikä on se tärkeämpi juttu, jota on kiire suorittamaan? Miksi arkeen ei saisi kuulua vaikkapa niitä ruokaostoksia ja siivoustakin? Onko arjesta pakoilu tärkeää isolle osalle kansaa?

Ainakin tähän meidän lapsiperhearkeen kuuluu aivan riittämiin ruokaostoksia, siivousta ja rehkimistäkin, vaikka tilaammekin pari kertaa kuussa isommat ostokset kotiin. Nämä eivät ole mitään mustavalkoisia vaihtoehtoja. Ja minne on kiire? Olemaan lasten kanssa, ulkoilemaan, leikkimään, kokkaamaan kunnolla niistä kotiintoimituksella tilatuista tuoreista vihanneksista. Prismassa kiertely ei tuo sisältöä elämääni, olen vallan valmis maksamaan siitä, että joku keräilee ostokset puolestani. Arkea riittää kyllä, vaikka jätän näin suurimman osan Prismareissuista pois, ei tarvitse järkyttyä, että arkea pakoiltaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan