Keskiluokan kulut räjähtäneet
Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.
Kommentit (1432)
Kun Ukrainan sota alkoi niin kaikki haki passia, vaika sivarit ei saa edes poistua maasta. Se oli hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönö lienee suvun ensimmäinen ylioppilas. Ainoa vähän pidemmälle kouluttautunut, jos amis ja amk lasketaan mukaan.
Asenteesta huomaa. Tuskin kulttuurista tai taide-, tiedepääomaa on taustalla missään määrin. Sen sijaan kuuluu kaikuja Kainuun tai Peräpohjolan köyhien asukkaiden katkeruudesta ja herravihasta.
Koulutus ei ole tuonut vielä tuolle sukujatkumolle laaja-alaista näkökantaa ja kykyä ymmärtää suurempia kokonaisuuksia. Mutta ehkäpä seuraava sukupolvi, irtauduttuaan vanhempiensa näköalattomuudesta, vie kehitystä eteenpäin. Ainakin näin toivoisin. Ettei vanhempien pinttyneet ja vanhakantaiset asenteet olisi pilanneet tulevaisuuden toivoja.
Voi olla noinkin.
Vaikuttaa kuitenkin, että olisi ollut parempi jäädä ns. kaltaistensa joukkoon, eli amisrintamalle. Ei tunnu soveltuvan viranhaltijoiden joukkoon. Alatyylinen kielenkäyttö ja vanhoilliset asenteet kielivät tehdastyöläisen taustasta. Hänen olisi mielenterveytensä kannalta parempi hakeutua suorittaviin töihin, ei siellä varmasti tuntisi niin suurta alemmuutta ja häpeää, kuin mitä kirjoituksistaan paljastuu.
Sosiaalinen pääoma ja verkostoituminen merkkaavat nykyään enemmän kuin arvosanat.
Ei tuollaiset hönöt täytä tämänpäivän vaatimuksia. Korkeintaan valkokaulusköyhäillistöön pääsevät, eli nykyajan työläisiksi. Nuokin ammatit tulevat häviämään monen jo kadonneen, automatisaation korvanneen työn tavoin.
Jälkijunassa tulijoita, luotijunat meni jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönö lienee suvun ensimmäinen ylioppilas. Ainoa vähän pidemmälle kouluttautunut, jos amis ja amk lasketaan mukaan.
Asenteesta huomaa. Tuskin kulttuurista tai taide-, tiedepääomaa on taustalla missään määrin. Sen sijaan kuuluu kaikuja Kainuun tai Peräpohjolan köyhien asukkaiden katkeruudesta ja herravihasta.
Koulutus ei ole tuonut vielä tuolle sukujatkumolle laaja-alaista näkökantaa ja kykyä ymmärtää suurempia kokonaisuuksia. Mutta ehkäpä seuraava sukupolvi, irtauduttuaan vanhempiensa näköalattomuudesta, vie kehitystä eteenpäin. Ainakin näin toivoisin. Ettei vanhempien pinttyneet ja vanhakantaiset asenteet olisi pilanneet tulevaisuuden toivoja.
Voi olla noinkin.
Vaikuttaa kuitenkin, että olisi ollut parempi jäädä ns. kaltaistensa joukkoon, eli amisrintamalle. Ei tunnu soveltuvan viranhaltijoiden joukkoon. Alatyylinen kielenkäyttö ja vanhoilliset asenteet kielivät tehdastyöläisen taustasta. Hänen olisi mielenterveytensä kannalta parempi hakeutua suorittaviin töihin, ei siellä varmasti tuntisi niin suurta alemmuutta ja häpeää, kuin mitä kirjoituksistaan paljastuu.
Sosiaalinen pääoma ja verkostoituminen merkkaavat nykyään enemmän kuin arvosanat.
Ei tuollaiset hönöt täytä tämänpäivän vaatimuksia. Korkeintaan valkokaulusköyhäillistöön pääsevät, eli nykyajan työläisiksi. Nuokin ammatit tulevat häviämään monen jo kadonneen, automatisaation korvanneen työn tavoin.
Trade pääsee virkamieheksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla noinkin.
Trade pääsee virkamieheksi
Jep, tule vakituinen virka auki jokusen kuukauden päästä.
Me käymme töissä siksi, että voisimme elää sellaista elämää, jossa lapset voivat harrastaa ja vaatteita voi joskus ostaa muualtakin kuin kirpparilta. Jos työnteko ei tuo mitään ekstraa elintasoon ei jää mitään syytä käydä töissä. Minusta on epäreilua, jos minä puurran henkisesti ja fyysisesti raskaassa työssä 40-50h/vko ja elintaso on sama kuin sillä, joka makaa kotona tuon ajan. En minä käy töissä tuottaakseni rahaa yhteiskunnan ja työttömien tarpeisiin vaan omiin tarpeisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustavaa laatua oleva kysymys. Jos A käy töissä ja saa palkkaa B ei käy töissä lainkaan. Pitääkö elintaso olla sama?
Jos A on valinnut ottaa lainaa, niin ehkä hänen pitäisi ymmärtää, että se on maksettava. Toki hän siinä samalla kerryttää omaisuuttaan. Tämä se tuntuu aina keskituloiselta unohtuvan.
Unohtui vastata siihen kysymykseen, kuuluuko B:lle sama elintaso kuin A:lle.
Olen eri. Ei tietenkään kuulu sama tulotaso, jos toinen käy töissä ja toinen ei käy töissä. Jos käy töissä, kuuluu saada enemmän rahaa.
Elintasoon en ota kantaa, koska se voi olla joskus jopa parempi, jos on hyvä toimintakyky, mutta ei tarvitse käydä töissä. Ei mene rahaa työmatkoihin, vaatteita kuluu vähemmän, on aikaa poimia marjat ja sienet ja kalastaa ja pitää kesäisin kasvimaata, voi pakastaa kaikenlaista talven varalle ja ehtii kokata ruoat alusta pitäen itse. Näinhän osalla eläkeläisistä esimerkiksi on asiat. Jos vielä työuran aikana on oma asunto maksettu eikä tarvitse maksaa kalliita vuokria, niin asiat voi olla aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua, mutta lähes kaikki joutuvat tällä hetkellä, ne köyhätkin. Itsehän hekumoit jo tukien pienentämisellä.
Keskituloisille tiedoksi, että itse olette VALINNEET ottaa lainaa. Ihan itse.
Työttömille tiedoksi, että olette ihan itse VALINNEET alanne tai koulutuksen puutteen ja sitä kautta työttömyytenne. Ihan itse.
Sinä rikas ihan itse kehitit työkokeilun ja sen, että työtön näkee sairaalassa terveystietosi Lifecaresta, jos loukkaat ja joudut osastolle.
Työttömät näkevät kaikkien asiakkaiden sosiaaliturvatunnukset, osoitteet jne. asiakastiedot kaikissa kaupungin ja valtion yksiköissä. Sitä ei tyhmät rikkaat tiedä.
Tyhmät työttömät eivät taas tajua että johonkin rekisteriin pääsy ei ole sama asia kuin että sieltä saa katsoa vapaasti kaikkien tietoja. Jokaisesta katselusta jää merkintä ja sille katselulle pitää olla joku hyvä syy.
Ei työttömät ole tyhmiä ja tuo tiedetään kyllä. Miksi hoitajana katsoit potilaskansiota, missä on kaikkien osaston potilaiden tiedot paperilla eikä jää merkintää. Työtön purkaa osaston potilaskansiot.
No siinä näet vain juuri niiden silloin potilaana olevien tiedot, et kenen tietoja hyvänsä. Esim. minä en ikinä elämäni aikana ole ollut sairaalassa joten et sinä minun tietojani mistään näe.
Ja nykyisin ei taida hirveästi olla enää paperisia potilaskansioita.
Juu ei mullakaan mitään siellä ole, joten saahan sitä katsella mun puolesta ja jos olisikin jotain väärää tuetoa, niin kyllä ne joskus selviää, että on vääriä. Tai vaikka selviä, niin mitä väliä. Ei mitään. Mistä voi edes tietää, että jotain olisi, jos sellaista ei ole omassa tiedossa.
Tietenkin jos jotain rikkomuksia on tehty niin rahalliset korvaukset kiinnostaa, muuten ei.Potilaskansioista ei jää merkintää kuka niitä on katsonut. Työtön purkaa potilaskansiot, pakosti hän tietoja näkee.
Mutta muuten katsotaan vain sen tietoja kenen asioita hoidetaan. Tosin yksi tehtävä oli postittaa asiakkaille epikriisit.
Ketä kiinnostaa? Itse ihan virkani puolesta käsittelen hyvin arkaluonteisia tietoja. Eivät ne minua jaksa kiinnostaa.
Saisivat olla julkisia, monen päättäjän mielipuolisuus tulisi tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, auto on, lounaat arkisin ravintolassa, käyn kampaajalla ja jalkahoidossa joka kuukausi, vähintään kaksi kertaa vuodessa ulkomaille jne. Mihin ihmeseen teidän rahanne menee? Ai niin ikäni 51v. jos se jotenkin vaikuttaa.
Juoni ei oikein selvinnyt. -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.
Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.
Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja.
Myy asuntosi, jos ei rahasi riitä.
Mitä järkeä siinä on, että asunto myydään alihinnalla, josta jää pahimmillaan velkaa ja veroja maksava työssäkäyvä siirtyy tukien saajaksi? Tämä siis pahin skenaario. Ja kun tällaisia tulee paljon, nousee vuokrat ja tuet laskee.
Ei se ole alihinta jos se on korkein hinta jolla se menee kaupaksi. Ihmisillä on ihmeellinen ajatus että asunnolla olisi joku oikea hinta ja sen alla oleva hinta sitten alihinta. Asunnon oikea hinta on kuitenkin aina se jolla se menee kaupaksi.
Asuntojen arvo voi myös laskea. Sukupuuttomme edetessä laskee varmasti.
Minulla on suunnitelma. Kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin sossu ei enää puutu. Eli menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös ja jään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei ole järkeä tehdä palkkatukityötä 1600 netto 6 kuukautta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto
koska työkyvyttömyyseläkkeellä saa kansaneläke + takuueläkkeen 922 netto ja eläkeläisen asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suunnitelma. Kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin sossu ei enää puutu. Eli menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös ja jään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei ole järkeä tehdä palkkatukityötä 1600 netto 6 kuukautta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto
koska työkyvyttömyyseläkkeellä saa kansaneläke + takuueläkkeen 922 netto ja eläkeläisen asumistuen.
Kokoomus leikkaa ansiosidonnaista joten eikun lääkäriaikaa masennuksesta varaamaan.
Meinaa tehdä 50 vuotta kaikenlaisia käsitöitä esim. virkata ja kutoa ja voisin myös maalata taulun tapaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus leikkaa ansiosidonnaista joten eikun lääkäriaikaa masennuksesta varaamaan.
Meinaa tehdä 50 vuotta kaikenlaisia käsitöitä esim. virkata ja kutoa ja voisin myös maalata taulun tapaisia juttuja.
Työkyvyttömyyseläkkeellä on 300 000. Maahanmuuttoa on lisättävä jotta maksajia riittää.
Masennuksesta eläkkeelle. Naapureille ja sukulaisille voi sanoa, että on selästä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Päivät kuluu hyvin, kun nukkuu, siivoaa omaa asuntoa, laittaa ruokaa, leipoo, tekee käsitöitä, maalaa tauluja, katsoo telkkaria, harrastaa liikuntaa.
Itse mietein, kun 1 sukulainen jäi 53 - vuotiaana selästä eläkkeelle 1980-luvulla, että miten se pystyi silti rakentamaan oman talon yksin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No jopa on ruusuinen kuva eläkkeelle pääsystä 😂. Itse olen vuosia yrittänyt päästä ihan oikeasta syystä mutta kuntouttaa yritetään vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopa on ruusuinen kuva eläkkeelle pääsystä 😂. Itse olen vuosia yrittänyt päästä ihan oikeasta syystä mutta kuntouttaa yritetään vieläkin.
Masenmuksesta kyllä pääsee. Alle 30-vuotiaita on eläkkeellä.
Jos yrität fyysisestä vaivasta niin et pääse edes 60 - vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, saathan palkkatukityön jälkeen ansiosidonnaista työttömyysturvaa, että ei tarvitse työmarkkinatuen varaan jäädä.
Eikä työkyvyttömyyseläkkeelle noin vain jäädä. Varsinkin jos olet työttömänä ja sanot lääkärille, että et jaksa nousta sängystä ylös, sinut ohjataan johonkin aktivointiin eikä saikulle.
Jos pystyt palkkatukitöihin, pystyt kyllä oikeisiinkin töihin. Tsemppiä! Toivottavasti saat oikean työpaikan, niin ei tarvitse miettiä tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masenmuksesta kyllä pääsee. Alle 30-vuotiaita on eläkkeellä.
Jos yrität fyysisestä vaivasta niin et pääse edes 60 - vuotiaana.
Minun serkku jäi 44 - vuotiaana masennuksesta eläkkeelle, on nyt 55.
Tekee käsitöitä ja hoitaa koiraa. Välillä tee 400 euron keikkoja niin saa vähän lisärahaa eli 1600 netto kuukaudessa.
Tosi paha tilanne tuo.