Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan kulut räjähtäneet

Vierailija
06.03.2023 |

Asuntolainojen korot, vastikkeet, sähkö, ruuan hinta, lasten harrastusmaksut, matkailu. Kaikki noussut aivan järjettömästi, mutta palkat eivät. Luulevatko köyhät, että tämä kriisi ei kosketa heitä? Kokoomus tulee voittamaan vaalit ja veroja lasketaan roimasti köyhien kustannuksella.

Kommentit (1432)

Vierailija
541/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, valitettavasti moni ravintolan omistaja menettää sen uuden rakennetun omakotitalonsa.

5000 ihmistä kuolee kuukaudessa ja työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.

Mitä hittoa eläkeläisten kerrostalo-asunnoille tehdään?

Etenevä sukupuuttomme tuottaa vapaita  asuntoja jo lähiaikoina  suurin määrin.  Myös isoimpiin paikkakuntiin.  Nuoriso on lisäksi vähävaraisempaa, mikä johtaa  myös nuorempien keskim. eliniän kääntymisen laskuun.

Vierailija
542/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattamani säästökohteet:

1.) lisävero isoille julkisen puolen eläkkeille, pidän rajana 3000 euroa. Entiset yliopistonlehtorit, rehtorit ja monet muut julkiselta puolelta (nuorena) eläköityneet nostavat isoja eläkkeitä vanhojen eläkesopimusten turvin, vaikka muut veronmaksajat ovat maksaneet heidän palkkansa + isot eläkkeensä. Oman kokemuksen mukaan tämä porukka myös oikeasti valittaa kaikista eniten kuinka "heidät on petetty" ja eläkettä ei tule niin paljon kuin "luvattu". Eli tämä KimmoKiljus -jengi

2.) Valtion virastojen virkamieslauman läpikäyminen tiheällä kammalla, esimerkkinä tämä surullisen kuuluisi Opetushallitus, missä yli 400 virkamiestä tuntuu lähinnä miettivät miten pilata koulut ja perusopetus. Mitä tuollaisella laumalla oikeasti tekee?? Sama tietysti koskee muitakin suojatyöpaikkoja erimerkkinä vaikkapa Traficom. Väliportaan pomot pois koska heitä ei tarvita.

3.) Uusien hyvinvointialueiden pomoportaan siivoaminen äkkiä, vaikka vahinkohan tietysti on tehty kun demarit ja keskusta antoivat rahakirstujen avaimet suoraan alueille. Olen puhunut sote-porukoiden kanssa ja terveydenhuoltopuolella tuntuu olevan 5-7 esimiestä ennen ensimmäistäkään suorittavan työn tekijää.

Tuo kohta numero 3! 

Esimerkki Keusotesta: edellistä johtajaa ei valittu uudelleen johtajaksi, mutta hänelle räätälöitiin uusi virka johtajaylilääkärinä, ja palkka on sama 15000€ + /kk. Eli virkamiehelle luotiin uusi virka, mitä ei ollut ennen olemassakaan. Eli siellä on nyt kaksi kovapalkkaista virkaa: johtaja ja johtajaylilääkäri. Toki siellä on erikseen ne varsinaiset kaupunkien ylilääkärit. Eikö he riitä kuten ennen, varsinkin kun johtajaylilääkäri ei ole heidän esimies, eikä ole edes potilastyöstä vastuussa vaan hänelle on laitettu ihan muuta juttuja hoidettavakseen, kehittämistä yms. 

Törkeää verorahojen väärinkäyttöä, näitä pitäisi enemmän nostaa julkisuuteen. 

Soteuudistus on vain lisännyt kuluja ja byrokratiaa, eikö toinen ollut tarkoitus alunperin ?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka voinee niitä menojaan karsia, niin kuin kaikki muutkin.

Ja ne kaikkein pienituloisimmat ei oikein voi karsia enää mistään. Kaikki raha ennenkin mennyt peruselämiseen. No itse yritän vielä tinkiä ruokakuluissa ja esim pesuaineissa. Laimenna vedellä jne. Kyllä on köyhän elämä ihanaa.

Miksi keskiluokan pitäisi joutua karsimaan omia menojaan? Riittää, että keskiluokan ei tarvitse niin raskaalla kädellä maksaa niitä muitten menoja. 

Myy asuntosi, jos ei rahasi riitä.

Mitä järkeä siinä on, että asunto myydään alihinnalla, josta jää pahimmillaan velkaa ja veroja maksava työssäkäyvä siirtyy tukien saajaksi? Tämä siis pahin skenaario. Ja kun tällaisia tulee paljon, nousee vuokrat ja tuet laskee.

Itse asiassa, kun asuntojen hinnat romahtaa niin vuokrat laskee, koska silloin siirrytään vuokralta omistusasuntoon. Olisit nyt edes tradenomiksi opiskellut ja käynyt talouskurssit.

Ehkä se päteminen kannattaa myös kannattaa jättää vähemmälle, jos ei edes lukemaansa sisäistä. Minähän en sanonut mitään asuntojen hinnan romahtamisesta. Kaksi ensimmäistä lausetta liittyy yksilön tilanteeseen. On paljon tuoreita lainoja, joita ei ole ehditty välttämättä lyhentämään vielä paljoa. Mikäli asunnon arvo on laskenut, voi siitä jäädä velkaa.

Koko asunnon ostohintaa ei kuitenkaan normaalisti voi saada lainaa joten kyllä kohtuullinen asunnon arvon lasku pitäisi vielä kestää. Nyt kuitenkin on tapahtunut vain joidenkin prosenttien hinnanlasku koko maan tasolla. Toki poikkeustapauksiakin on.

On voinut saada viimeiset 15 vuotta ja saa käytännössä edelleen.

Kyllä, jos takauksena on isovanhempien asunto ja mökki. Uusia Kastelli taloja on myyty jopa 2 kaupan myyjälle, pariskunta.

Kokoomus ei ymmärrä, että pienituloisilla on 200 000 lainaa ja eläkeläiset pyörittää rahoillaan yrityksiä.

Meillä on vaarana pankki romahdus.

Vierailija
544/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdäänkin. Me vaan kun olemme töihin aikoinaan erehtyneet menemään niin maksamme asumisemme, sähkömme ja ruokamme itse siitä palkasta mikä käteen jää. Tätä voi joidenkin olla vaikea ymmärtää.

Ja teillä jää siis kaikkien laskujen jälkeen käteen paljonko?

Oletan, että reilusti yli tuhat euroa per hlö.

Esimerkiksi vajaatyökykyisellä köyhällä yhlla ja toimeentulotukiasiakkaalla jää kaikkien pakollisten laskujen (tässä siis asuminen,vesi,puhelin), jälkeen käteen noin 800euroa KAHDELLE per kuukausi josta hankitaan ruoat,vaatteet,hygienia,lääkkeet,harrastusmaksut ja muut mitä lapsi hyvin voidakseen tarvitsee ym.

Kuljen 10-20v vanhoissa vaatteissa joita korjailen,käyn hammaslääkärissä ehkä kerran 2-3 vuodessa, muuta lääkäriä olen käyttänyt edellisen kerran vuonna 2019 vaikka tarvetta olisi, kampaaja olen minä itse, auton hankinta on mahdottomuus mikä myös estää työpaikan saantia. Viime kesänä pyöriemme renkaat rikottiin eikä minulla ole varaa korjauttaa niitä. Lapsi on siis ilman pyörää vaikka tarvitsisi sitä tietysti todella paljon ja itse kannan kaikki  päivittäisostokseni ja hoidan asiani jalan. Onneksi muuton myötä kauppaan ei enää ole kuin hieman päälle kilometri suuntaansa, aiemmin sinne oli matkaa edestakaisin noin 6 km pienen lapsen kanssa. Vaihdetaanko?

Ihan ilman kettuilua neuvon kokemuksesta että pyörän kumit saa paikattua itse, paikkaussetti maksaa alle 5€. Jos siis vain tästä on kyse eikä pahemmasta viasta. Rohkeasti kokeilemaan. Itse opettelin tämän taidon jo vuosikymmeniä sitten. Todennäköisesti netistä löytyy ohjeet. Iso säästö kun ei tarvitse vieraalle maksaa. Pyöräilen kaikkialle joten korjattavaa on usein. T:eri (nainen,äiti,yh,köyhä)

Renkaat tuhottiin naapurin ilkivaltaa tekevien pentujen toimesta siten, että ne on vaihdettava kokonaan uusiin-halvemmaksi ja helpommaksi tulee ostaa kokonaan uudet pyörät. Toivoa sopii, ettei niitäkin taas varasteta, kuten aiemmin tehtiin uudelle juuri maksetulle pyörälleni-kun pyörä oli kaksi kertaa saatu varkailta takaisin, kolmannella kerralla ajattelin, että antaa viedä, jos ovat noin kovasti piripiikkinsä tarpeessa. Köyhä varastaa toiselta köyhältä-on tämä hieno maa.

Jos tekijät ovat tiedossa niin eivätkö naapurit suostu korvaamaan vahinkoja? Tai kotivakuutus?

Kuule-yhden kerran poliisin kanssa juttelin ja totesi vain, että tällaisia asioita ei enää lainkaan tutkita ja vaikeaahan se olisikin, kun pyöräkellareihin ei haluta asentaa valvontakameroita. Kotivakuutusko korvaisi? Jopa vitsikäs olet :D

Pyörä saatiin takaisin alussa kaksi kertaa vain hyvällä tuurilla-toisella kerralla tekijä pääsi karkuun(omaksi onnekseen, olisi ollut nenukka poskella jos ei olisi ollut kyllin nopeat kintut) ja toisella kerralla löytyi vain pyörä, varas ei ollut paikalla. Kolmannella kerralla annoin jo olla, irtisanoin asunnon ja muutimme muualle. Nitkutelkoot nistit nyt siellä keskenään ja varastelkoot vaikka mummojen rollaattoreita.

Unohdinpa mainita, että ennen pyörävarkauksia meiltä varastettiin myös lastenvaunut jotka olivat unohtuneet yön ajaksi rappukäytävän oven viereen sekä sisään muuton yhteydessä pöytätiskikone joka odotti kantajaa pari tuntia rappukäytävässä. Omaa huolimattomuutta näissä toki ja perusteetonta sinisilmäisyyttä, mutta on ne kyllä nopeita nykyisin.

Kuten sanottu-kaikki köyhät ängetään näihin rikollisia päihdeongelmaisia täynnä oleviin lähiöihin ja yhteiskunnalliset ongelmat kumuloituvat. Kun kaikki lähitalojen asukkaat on näiden varkaiden toimesta putsattu, siitä sitten siirrytään omakotitaloalueille ja keskiluokan pariin. Sitä varmasti haluatte tekin, joiden mielestä tuet ovat liian suuria? 

Joku jättää tonni lastenvaunut rappuun ja ihmettelee, että ne varastetaan?

Huono provo, mutta kuten sisälukutaitoisimmat ymmärtävät, en missään maininnut vaunujen olevan tuhannen euron arvoiset ja jos univelkainen yh unohtaa lastenvaunut rapun eteen yhdeksi yöksi, ei lähtökohtainen oletus toimivassa yhteiskunnassa todellakaan ole, että varkaus eli omaisuusrikos olisi jotenkin vähemmän rikollista-aivan idioottimainen ajatuskulku.

Mistäköhän sinulle muutonkaan sellainen kuvitelma muodostui, että toimeentulotukiasiakkaalla olisi mitään mahdollisuutta tonnin vaunuihin,aivan absurdi ajatus? Ne taitavat nuo tonnin vaunut olla enemmän keskiluokan, varkaiden ja rik astajien hommia, vai mitä.

Juu ja ei kukaan korvannut mistään mitään enkä sellaista edes tämän valtion osalta odota. Olisin itseasiassa edelleenkin oikeutettu hyvin monenlaisiin harkinnanvaraisiin tukiin, tämä ihan viranomaisten itsensä toteama asia, mutta pelkästä periaatteesta en niitä ole hakenut.

Olen siis säästänyt melkoisen summan keskiluokkaisten verovaroja kitkuttelullani, jotta voitte antaa töidenne hedelmät ja maksaa veronne esimerkiksi näille taparikollisille, rikas tajille ja vaikkapa kunnanvaltuutettujen kahvipulliin, ulkomaanapuun monenlaisista muista jännistä verovaroin maksettavasta himmelistä puhumattakaan-esimerkiksi ulkomainen projekti tupakoimattomuuden tukemiseen jossain banaanivaltiossa (jollainen myös Suomi nykyään on).

Mitäpä vajaakykyinen autoton työtön yh, jolla ei ole tukiverkostoa, sellaisilla asioilla tekisi kuten lapsen harrastukset, uudet vaunut, pyörä, ajokortti, pesukone, lääkkeet, tai satunnainen huvipuistoreissu lapsen iloksi? Joululahjoiksi riittävät sellaiset asiat, jotka varakkaille ovat arkisia hankintoja. Sehän on vain varakkaiden perheiden lasten oikeus saada hyvää elämää ennakoivat perustarpeet täytetyiksi- sellainen ei köyhille kuulu.

Sehän ei ole työssäkäyvien vika, että sinä et ota vastaan sellaisia hankintoja, jotka sinulle tarjottaisiin. Kuten itsekin myönsit, köyhille ja "köyhille" on monia tahoja (kunnan ja kolmannen sektorin), jotka tarjoavat yhtä jos toista. Kuulostan varmasti kylmältä, mutta ei tuilla eläville uudet pyörät, vaunut, pesukoneet, saatikka ajokortit kuulukaan. Pesukone tietty, jos ei pesutupaa ole. Lääkkeethän sossu maksaa. Ikään kuin "köyhät" kuvittelisi, että työssäkäyville kaikki on mahdollista. Meilläkin on saatu pesukone, ei kuivausrumpua. Kauniillakin säästetään monta kuukautta. Lapsi hankki säästöillään puolet ajokortista, me kiristeltiin toinen puolikas jne. Ei kukaan edes halua mennä töihin, jos kotiinkin tarjotaan sama elintaso.

Luetun tekstin ymärtämisen heikkous Suomessa on yllättävän yleistä. Missä sanoin haluavani lapselleni saman elintason kuin esim. keskituloisilla? Minä puhun perustarpeista, mihin sisältyy myös psyykkinen hyvinvointi pelkän ruokakaupan lisäksi. Perustarpeita on nykyisillä kustannusten nousuilla hyvin vaikeaa pitää yllä, minkä seurauksena myös mielenterveysongelmat räjähtävät käsiin, nuorten ja perheiden pahoinvointi lisääntyy ja syhtyy ylisukupolvinen kierre, joka synnyttää mm.mainitsemiani nisti-gettoja moniongelmaisine asukkaineen ja jälkipolvineen. Montako päivää olet itse elänyt sellaisessa maailmassa ja ympäristössä, millä kokemuksella tulet arvostelemaan niitä,joille se on jokapäiväistä ei-ihmisarvoista elämää?

Voin toki hakea niitä harkinnanvaraisiakin muiden tukien päälle,mutta miksi te sitten täällä itkette,kuinka työttömät kuppaavat teidät kuiviin,vaikka ne kuppaajat ovat jossain aivan muualla, kuten hallituksessa,keskon,fortumin,alkon,kunnanhallitusten ym.johdossa? Haukkukaa edes joskus niitä tahoja,jotka ovat oikeasti vastuussa tämän yhteiskunnan järjettömästä tulonsiirtopolitiikasta.

Tulen sinulle vaikka heti töihin,jos maksamallasi palkalla oikeasti elää ja kelpuutat vajaatyökykyisen hommiin. Jos ei ole antaa kättä pidempää kaikkensa jo muutenkin pärjätäkseen yrittävälle, parempi olla hiljaa ja iloita omasta paremmasta osastaan ylenkatseen ja idioottimaisen mutkien suoraksi vetämisen sijaan.

Olen lähtöisin sellaisista oloista, että moni menettää mielenterveyden loppuelämäkseen. Olen kuntouttanut itseäni vuosia, hakenut ja vaatinut apua, jotta olen kuntoutunut työkykyiseksi. Edelleen lapsuus vaikuttaa. Olen elänyt tuilla, olen elänyt yksinhuoltajana ja hämmästyin miten _suuria_ ne tuet oli. Nykypäivää lukuun ottamatta elintasoni oli tuolloin korkeimmillaan. Toimeentulotukea en edes saanut, koska olin (hölmönä) säästänyt. Olen tehnyt vuosikymmenen pas#atöitä surkealla palkalla ja lukenut täältäkin lukuisia kertoja, kuinka eivät ikinä tekisi sellaista, kun tuillakin elää. Olen opiskellut perheellisenä aikuisiällä viisi vuotta putkeen, jotta sain uuden ammatin. Ja kyllä, teki taloudellisesti tiukkaa. Nyt tienataan perheenä ihan ok, mutta keskiluokkaa ei olla. Työnantaja en ole, mutta en antaisi töitä "ilmaiseksi" kelle tahansa. En varmasti olisi itsekään työllistynyt, jos cv:ssä olisi ollut tyhjää. Kannatti tehdä niitä pas#atöitä. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että esimerkiksi pesukone, saatikka ajokortti eivät kuulu perustarpeisiin. Haluatko vielä tietää, että paljonko omat tuloni olivat silloin, kun maksoin omista rahoistani autokouluni?

-autokoulu:jos mielit saada töitä auto on oltava-ei autoa,ei duunia,näin meillä. Kiva jos itse pääset julkisilla tai muutoin kulkemaan työn perässä,minä en.

-pesukoneet lapsiperheessä:tiskikone myönnetään harkinnanvaraisesti , pyykkikone myönnetään jos edellisestä myönnöstä kulunut aikaa 5vuotta.Oletko ihan tosissasi itse pessyt nyrkkipyykkinä omien pilttiesi pukluiset potkarit ihan synnäriltä alkaen puhumattakaan kaikesta muusta pyykistä jota lapsiperheessä valitettavasti syntyy? Varmasti jaksoit hoitaa kestovaippojenkin teon ja pesun yksinhuoltajana siinä sivussa. Aivan naurettavaa.  

-perustarpeiden täyttyminen niin fyysiseesti kuin psyykkisestikin ovat ihmisarvoisen elämän edellytys-lapset eivät ole se kohde, joilta olisi millään tasolla oikeutettua leikata yhtään enempää. Missä on myös vanhempien jaksamisen tukeminen? Ei missään. 

Ihmisillä on hyvin monenlaisia taustoja ja syitä olla vajaatyökykyisiä-jos et tiedä toisen tarinaa, on turha tulla avautumaan siitä, kuinka urhoollisesti olet elämäsi suorittanut. En ole työtön omasta halustani, vaan tiettyjen olosuhteiden pakosta. Itseasiassa TE-tston viesti minulle on ollut jo vuosikausia: mene metsään,katsele kedon kukkia, älä kanna enempää huolta huomisesta.

Eli jopa ihmisiä lakisääteisistä syistä töihin ja työnhakuun painostavat tahot ovat toistuvasti todenneet, että työllistyminen ei ole minun elämässäni juuri nyt mikään prioriteetti. Eläkkeelle en pääse, vaikka todellisuudessa elämänkokemusteni ja niistä seuranneiden asioiden johdosta sinne kuuluisin. Kaltaisiani on maassamme tuhansia. Kiva jos olet itse jaksanut taistella-itse kuitenkin olen ajatellut, että elossa oleminen on kuitenkin itsemurhaa parempi vaihtoehto, kituutellaan sitten. 

Voi siis mennä pilkkuja viilamaan vaikkapa sinne eduskuntatalolle miekkariin, jos eriävät näkemykset ja elämäntilanteet noin kovasti ketuttaa.

Olet kyllä älyttömän katkeran kuuloinen ihminen. Ensin naljailet minun paremmasta osastani ja ylenkatsomisesta ja kuvittelet, etten tiedä elämästä mitään. Kun avaan taustojani, naljailet lisää. En ole ollut aina yyhoo. En ole sitä nytkään. Joskus on ostettu pesukone rikkinäisen tilalle osamaksulla, viimeisin kone on saatu ilmaiseksi. Se ei varmasti olisi kelvannut sellaiselle, joka saa yhteiskunnalta ilmaiseksi, mutta meille se kelpasi. Yyhoona minulla ei edes ollut tiskikonetta, en koe sitä perustarpeeksi. Pyykitkin pesin pesutuvassa. Kyllä, kuopuksellani oli kestovaipat. Tosin en yhtään tiedä, että miten se liittyy tähän.

Kuljen autolla töihin. Minulla on ollut aina auto. Silloinkin kun elin tuilla. Aikanaan säästin autokoulurahat, kun sain äitiyspäivärahaa 500 euroa käteen ja mies oli työttömänä. Suhtaudun elämään hyvin nöyrästi ja tavallaan vaatimattomasti. Kun ei ole saanut taloudellisesti tukea ja on tottunut yrittämään ja yrittämään, ei osaa olla myöskään yhteiskunnalle käsi ojossa. Kun elin pa#kalla palkalla vuosikymmenen, sopeutin talouttani. En todellakaan kuvitellutkaan, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minulle yhtä jos toista. Ikävää, jos terveys ei riitä työntekoon, mutta silloin pitää asennoitua ja tyytyä vähempään. Näin se vaan menee. Toimeentulotuki on kuitenkin Suomessa hyvä ja fiksulla rahan käytöllä siitä pystyy säästämään vaikka siihen huvipuistoon ja pesukoneeseen. Patjan alle vaan.

Vierailija
545/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On karsittu jo kampaamokäynneistä eikä tehty normaalia laivareissua hiihtolomalla. Äänestän ensimmäistä kertaa elämässäni ja se on ihan varmasti PS !!! Jotain tolkkua tähän on saatava.

Vierailija
546/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.) lisävero isoille julkisen puolen eläkkeille, pidän rajana 3000 euroa. Entiset yliopistonlehtorit, rehtorit ja monet muut julkiselta puolelta (nuorena) eläköityneet nostavat isoja eläkkeitä vanhojen eläkesopimusten turvin, vaikka muut veronmaksajat ovat maksaneet heidän palkkansa + isot eläkkeensä. Oman kokemuksen mukaan tämä porukka myös oikeasti valittaa kaikista eniten kuinka "heidät on petetty" ja eläkettä ei tule niin paljon kuin "luvattu". Eli tämä KimmoKiljus -jengi

2.) Valtion virastojen virkamieslauman läpikäyminen tiheällä kammalla, esimerkkinä tämä surullisen kuuluisi Opetushallitus, missä yli 400 virkamiestä tuntuu lähinnä miettivät miten pilata koulut ja perusopetus. Mitä tuollaisella laumalla oikeasti tekee?? Sama tietysti koskee muitakin suojatyöpaikkoja erimerkkinä vaikkapa Traficom. Väliportaan pomot pois koska heitä ei tarvita.

3.) Uusien hyvinvointialueiden pomoportaan siivoaminen äkkiä, vaikka vahinkohan tietysti on tehty kun demarit ja keskusta antoivat rahakirstujen avaimet suoraan alueille. Olen puhunut sote-porukoiden kanssa ja terveydenhuoltopuolella tuntuu olevan 5-7 esimiestä ennen ensimmäistäkään suorittavan työn tekijää.

Tuo kohta numero 3! 

Esimerkki Keusotesta: edellistä johtajaa ei valittu uudelleen johtajaksi, mutta hänelle räätälöitiin uusi virka johtajaylilääkärinä, ja palkka on sama 15000€ + /kk. Eli virkamiehelle luotiin uusi virka, mitä ei ollut ennen olemassakaan. Eli siellä on nyt kaksi kovapalkkaista virkaa: johtaja ja johtajaylilääkäri. Toki siellä on erikseen ne varsinaiset kaupunkien ylilääkärit. Eikö he riitä kuten ennen, varsinkin kun johtajaylilääkäri ei ole heidän esimies, eikä ole edes potilastyöstä vastuussa vaan hänelle on laitettu ihan muuta juttuja hoidettavakseen, kehittämistä yms. 

Soteuudistus on vain lisännyt kuluja ja byrokratiaa, eikö toinen ollut tarkoitus alunperin ?!?

Tämähän se juuri on, valitettavasti äänestäjät menivät demareiden lankaan kun nämä lupailivat kuinka tehokkaaksi terveydenhuolto tulee kun siellä ei ole "ilkeä ja paha yksityinen sektori laskuttamassa" vaan julkinen sektori "tehokkaasti" hoitaa kaiken. Tämähän on Suomen kaltaisessa virkamies-suojatyöpaikka-rahat riittää -vasemmistotaivaassa täyttä utopiaa, kun kuvitellaan, ettei julkinen sektori puolestaan paisuisi kuin pullataikina ilman että yhden yhtä sairaanhoitajaa tulisi lisää.

En voi käsittää kuka oikeasti uskoi, että luomalla yksi hallinnon taso lisää IT-johtajineen, HR-päällikköineen, hallintojohtajineen jne jne jotenkin muuttaisi sotealan tehokkaaksi ?

Eksotesta ainakin porukka valuu yksityiselle puolelle kun eivät kestä enää noita pomojen nimitysuutisia ja yksityinen puoli maksaakin yllättäen paremmin tietyissä paikoissa.

Vierailija
547/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihdat omakotitaloon maalämmön niin sinun pitää kysyä Rakennusvalvonnasta lupa.

Muuten ei vakuutus korvaa, jos jotain tulee. Lupa pitää kysyä myös aurinkopaneeleille.

Miten porukka ostaa asuntoja eikä tiedä mistään mitään

Jos tulee paljon lunta ja katto romahtaa niin vakuutus ei korvaa, jos ei ole lupia kysytty.

😂 Alapeukuttaja on laittanut aurinkopaneelit ilman lupaa. Voit joutua myös purkamaan ne ja jos et pura niin saat sakot, ei niitä saa kaikkiin taloihin asentaa. Olisi kannattanut kysyä lupa ensin. Oma vikasi.

Vierailija
548/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On karsittu jo kampaamokäynneistä eikä tehty normaalia laivareissua hiihtolomalla. Äänestän ensimmäistä kertaa elämässäni ja se on ihan varmasti PS !!! Jotain tolkkua tähän on saatava.

Entä jos ansiosidonnaista leikataan eikä työtön käy enää parturissa ja parturi loppuu ja joudut maksamaan sen yhtiölainan.

Vierailija
549/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka hiljalleen vähentää kulutusta.

Ei teetä remontteja, ei rakenna taloja. Jo nyt on Facebookin rakentajaryhmät sun muut täyttymässä työnetsimisilmoituksista.

Ei osta niin paljon isoja juttuja, kuten autoja, pyöriä, harrastusvälineitä, jolloin niitä tulee kiertoon (käytettynä myyntiin) vähemmän. Tästä kärsii nimenomaan pienituloiset.

Ei kuluta palveluita: kampaajia, kosmetologeja, hierojia, ravintoloita, woltteja, käsityöläisiä. Näkyy nousevana työttömyytenä.

Mutta hei keskiluokka on nolo ja turha, joten mitä väliä, vai miten se meni tällä palstalla? ;)

Vanhuuseläkkeellä on 1 300 000. Mihin keskiluokka myy perikuntien asunnot?

Tiesitkö, että jos otat perinnön vastaan niin joudut ottamaan sen kokonaan eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen muuttotappiokaupungista.

Tiesitkö, että 2400 bruttotuloilla ei saa lainaa ilman isoja säästöjä.

Ja hei, luulitko, että työkokeilijat käy parturissa 😂

Tiesitkö, että 2400,- bruttotuloilla ei ole keskiluokkaa lähelläkään?

Vierailija
550/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te suomalaiset opitte, että täällä pitää kaikkeen kysyä lupa. Et voi tehdä omaan asuntoosi remontteja ilman lupia tai sitten olet ilman vakuutuskorvauksia.

Et myöskään työttömänä opiskele ilman työkkärin lupaa tai saat karenssia.

Vierailija
551/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teetä remontteja, ei rakenna taloja. Jo nyt on Facebookin rakentajaryhmät sun muut täyttymässä työnetsimisilmoituksista.

Ei osta niin paljon isoja juttuja, kuten autoja, pyöriä, harrastusvälineitä, jolloin niitä tulee kiertoon (käytettynä myyntiin) vähemmän. Tästä kärsii nimenomaan pienituloiset.

Ei kuluta palveluita: kampaajia, kosmetologeja, hierojia, ravintoloita, woltteja, käsityöläisiä. Näkyy nousevana työttömyytenä.

Mutta hei keskiluokka on nolo ja turha, joten mitä väliä, vai miten se meni tällä palstalla? ;)

Tiesitkö, että jos otat perinnön vastaan niin joudut ottamaan sen kokonaan eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen muuttotappiokaupungista.

Ei olekkaan eli tiesitkö, että toimistotyöntekijät esim. asiantuntijat, siivoojat ja myyjät ja varastotyöntekijät ja tarjoilijat ei perikunnan asuntoasi osta, he ei saa lainaa.

Vierailija
552/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekkaan eli tiesitkö, että toimistotyöntekijät esim. asiantuntijat, siivoojat ja myyjät ja varastotyöntekijät ja tarjoilijat ei perikunnan asuntoasi osta, he ei saa lainaa.

Tiedän paljon virastoissa ja kaupoissa työskenteleviä miehiä, jotka ei saa asuntolainaa, mutta hei ei hätää, on meitä työttömiä naisia, meille kelpaatte myös vuokra-asunnossa.

Vierailija
553/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kuolla nauruun, kun yksi 60000 tienaava ihmetteli miksei me osteta asuntoa, kun ollaan oltu 20 vuotta yhdessä.

No, ei me saada pankista lainaa, kun toinen tienaa 2400 brutto ja toinen tekee silloin tällöin 6 kuukauden työpätkää.

Missä hemmetin suossa me ollaan 1 300 000 eläkeläisen asunnon kanssa, kun tietämys on hyvätuloisilla tuota tasoa.

Vierailija
554/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin olen niin pienituloinen etten saa edes luottokorttia saatika asuntolainaa, joka suojelee hyvin velkaantumiselta ja korkojen vaikutukselta. En omista autoa koska se on kallis huvitus, en käy matkoilla, lapseni ei harrasta mitään, joten ei ole siitäkään kuluja. Me kävelemme ja kuljemme bussilla jos jonnekin pitää mennä. Meillä ei erityisesti ole mikään noussut kestämättömästi. Vuokra nousi 2% ja sähkön hinta on 60% korkeampi kuin viime keväänä. Ruokakuluja hillitsen katsomalla tarjoukset.  Kyllä ne menot on loppujenlopuksi aikalailla oma valinta. Harrastukse,matkailu ei ole mitenkään pakollista ja ei ole autokaan. Kannattaa muuttaa hyvien liikenneyhteyksien varteen. Asuu sen kokoisessa asunnossa mihin on varaa.

Elätkö tuilla? Kun kansan kuluttaminen vähenee, verokertymä vähenee. Tukia joudutaan vähentämään, joten voi käydä niin, ettei sinulla enää ole varaa nykyiseen asuntoosi. Tai vaikka vuokra menisi omasta pussistasi, voi se nousta yli maksukykysi. Asumisen hinnan vuoksi voit joutua muuttamaan jonnekin, missä ei ole julkista liikennettä tai yhteiskunta säästääkseen karsii nykyistä liikenneverkkoaan, jolloin sen käyttö ei ole enää vaihtoehto. Toisekseen osan väestöstä on asuttava muualla kuin hyvien liikenneyhteyksien varrella; Tarvitsemme maanviljelijöitä, metsätyöntekijöitä jne., jotta kaupoissa riittää ruokaa ja valtiolla myytävää rahan saamiseksi. On omahyväistä sanoa, ettei auto ole pakollinen (kellekään), jos se ei tällä hetkellä sitä ole itselle. Myös ruokakulujen hillitseminen tarjoustuotteilla ei auta, jos jo aiemmin on nojannut tarjoustuotteisiin (niidenkin hinnat nousseet) tai jos kaikki pyrkivät tarjousmarkkinoille ostoksille.

Samaa mieltä olen siitä, että monilla on mahdollisuus pienentää kulutustaan valinnoillaan. Mutta se on tärkeää ymmärtää, että suuren joukon näin tehdessä lähes kaikki kärsivät seurauksista.

Vierailija
555/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin olen niin pienituloinen etten saa edes luottokorttia saatika asuntolainaa, joka suojelee hyvin velkaantumiselta ja korkojen vaikutukselta. En omista autoa koska se on kallis huvitus, en käy matkoilla, lapseni ei harrasta mitään, joten ei ole siitäkään kuluja. Me kävelemme ja kuljemme bussilla jos jonnekin pitää mennä. Meillä ei erityisesti ole mikään noussut kestämättömästi. Vuokra nousi 2% ja sähkön hinta on 60% korkeampi kuin viime keväänä. Ruokakuluja hillitsen katsomalla tarjoukset.  Kyllä ne menot on loppujenlopuksi aikalailla oma valinta. Harrastukse,matkailu ei ole mitenkään pakollista ja ei ole autokaan. Kannattaa muuttaa hyvien liikenneyhteyksien varteen. Asuu sen kokoisessa asunnossa mihin on varaa.

Elätkö tuilla? Kun kansan kuluttaminen vähenee, verokertymä vähenee. Tukia joudutaan vähentämään, joten voi käydä niin, ettei sinulla enää ole varaa nykyiseen asuntoosi. Tai vaikka vuokra menisi omasta pussistasi, voi se nousta yli maksukykysi. Asumisen hinnan vuoksi voit joutua muuttamaan jonnekin, missä ei ole julkista liikennettä tai yhteiskunta säästääkseen karsii nykyistä liikenneverkkoaan, jolloin sen käyttö ei ole enää vaihtoehto. Toisekseen osan väestöstä on asuttava muualla kuin hyvien liikenneyhteyksien varrella; Tarvitsemme maanviljelijöitä, metsätyöntekijöitä jne., jotta kaupoissa riittää ruokaa ja valtiolla myytävää rahan saamiseksi. On omahyväistä sanoa, ettei auto ole pakollinen (kellekään), jos se ei tällä hetkellä sitä ole itselle. Myös ruokakulujen hillitseminen tarjoustuotteilla ei auta, jos jo aiemmin on nojannut tarjoustuotteisiin (niidenkin hinnat nousseet) tai jos kaikki pyrkivät tarjousmarkkinoille ostoksille.

Samaa mieltä olen siitä, että monilla on mahdollisuus pienentää kulutustaan valinnoillaan. Mutta se on tärkeää ymmärtää, että suuren joukon näin tehdessä lähes kaikki kärsivät seurauksista.

Työttömät ei voi asua sivummalla, koska työkkäri voi määrätä työkokeiluun. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä Kela korvaa auton kuluja. Työkokeilussa saa työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä ja se voi olla missä tahansa kaupungin tai valtion yksikössä.

Vierailija
556/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä muut?

Me ei olla miehen kanssa edes keskituloisia, mutta on jo pitkään pidetty menot minimissä ja säästetty pienistä palkoista. Jos on varaa itkeä kun ei pääse enää lomalle tai lapsella ei voi olla satojen eurojen harrastusta niin kyllä on varaa karsiakin. Ja ihan yhtälailla meiltä ne verot on menneet.

Mikä mielestäsi on tuolloin keski- ja pienituloisten ero, jos kummallakaan ei ole varaa muuhun kuin säästämiseen? Sekö, että keskituloinen joutuu maksamaan reilusti enemmän veroja? Entä mikä on motiivi pyristellä keskituloiseksi, jos siitä ei hyödy?

Vierailija
557/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole keskiluokkaa ja kuvittelet, että tämä meidän keskiluokkaisten kriisi ei osu sinuun. Mitäpä veikkaat, vuokrat on pakko nostaa, sosiaalituet pudottaa, karsia yhteiskunnan palveluita, koska keskiluokalla ei ole enää varaa maksaa kaikkea tätä ja vielä törkeästi nousseita omia kulujaan. 

Niin sitä yritän sanoa, että keskiluokka voi karsia ne kulunsa. Ei keskiluokan kuulukaan elää kuin miljonäärit ja matkustella, asua isoissa asunnoissa ja lasten harrastaa kalliisti. Ei se ole missään vaiheessa kuulunut muuta kuin ylemmän luokan elämäntapoihin. Voitte vallan hyvin, olette vain ylimitoittaneet kulutuksenne elintasoon joka ei kuulu keskiluokalle. Nyt on aika herätä siitä harhasta.

Kyllä keskiluokkaan kuuluvilla on ennen(kin) ollut oma tupa ja perunamaa, mahdollisesti myös viljapelto, lehmä ja hevonen kärryineen.

Vierailija
558/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä muut?

Me ei olla miehen kanssa edes keskituloisia, mutta on jo pitkään pidetty menot minimissä ja säästetty pienistä palkoista. Jos on varaa itkeä kun ei pääse enää lomalle tai lapsella ei voi olla satojen eurojen harrastusta niin kyllä on varaa karsiakin. Ja ihan yhtälailla meiltä ne verot on menneet.

Mikä mielestäsi on tuolloin keski- ja pienituloisten ero, jos kummallakaan ei ole varaa muuhun kuin säästämiseen? Sekö, että keskituloinen joutuu maksamaan reilusti enemmän veroja? Entä mikä on motiivi pyristellä keskituloiseksi, jos siitä ei hyödy?

Kuule, entäs meidän pienituloisten motivaatio. Itse jäin työttömäksi ja ilmoittauduin työkkäriin, mutta olen myös menossa lääkäriin ja luultavasti tulee työkyvyttömyyseläke ja sinä maksat minun eläkkeen seuraavat 50 vuotta etkä voi enää haukkua minua työttömäksi eikä työkkäri voi laittaa minua enää työkokeiluun.

Vierailija
559/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kohta numero 3! 

Sosiaaliohjaajat meinaavat, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon. Ei osallistuta kiitos työttömyystuki leikkausten.

Eläkeläiset jää kokonaan ilman apua ja hoitoa.

Vierailija
560/1432 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus haluaa pelastaa työttömät. Kokoomus leikkaa ansiosidonnaista jolloin ei ole bensarahaa eli ei hoideta eläkeläisiä. Me juodaan kaakaota, syödään pullaa ja katsotaan telkkaria.

Senkus jätätte eläkeläiset ilman hoitoa. Ei hoida yhteiskunta eikä omaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme