Jos asuntolainojen korot vielä paljon nousevat, pystytkö pitämään kotisi?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Iso yhtiölaina kuumottaa. Jos korkojen nousu jatkuu voimakkaasti, muutan itse vuokralle ja vuokraan kotini eteenpäin. Näin voin pitää kotini ja valtio tukee ihan eri malliin asuntosijoittajaa, joka voi vähentää kaikki kulut.
Kohta loppuu asumistuet, persaukiset joutuu sillan alle, ei niillä ole varaa vuokrata kenenkään ylihintaista luukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainat maksettu sekä asunnosta, jossa asun että sijoitusasunnosta, jossa asuu opinnot aloittanut lapseni, jonka vuokran taas maksaa seuraavat 5 vuotta Kela.
Asumistuet toimivat
Kuinkahan kauan asumistuet enää juoksee.
Naurattaa tämän palstan keskustelut. Kaikki ovat varakkaita, ei mitään hätään. Ihmettelen, että miksi rikkaat, Beverly Hills miljonäärit pyörivät av- palstalla. Jos minä olisin rikas, keksisin muuta ajanvietettä, kuin av- palsta.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tämän palstan keskustelut. Kaikki ovat varakkaita, ei mitään hätään. Ihmettelen, että miksi rikkaat, Beverly Hills miljonäärit pyörivät av- palstalla. Jos minä olisin rikas, keksisin muuta ajanvietettä, kuin av- palsta.
Rikas? Pitkäkestoisen säästäväinen... Valtio palkitsee tuhlurit tuilla.
Kiinteä korko 1,65 jäljellä vielä 2,5 vuotta. Onnekkasti kiinteä korko, kun pankit olisivat vain 1,40 - 1,55 marginaalilla normilainaa antaneet johtuen riskiasiakkuudestani 7,5 vuotta sitten, joten kannatti valita vaihtoehdoista kiinteä korko.
Mut 2,5 vuoden kuluttua varmaan joudun luopumaan asunnosta tai ainakin laittamaan vuokralle, oli korko mikä vaan, kun en juuri töissä jaksa pitkiä aikoja kokoaikaisesti käydä ja ansiosidonnaisen uhkaavat ikävästi tyrehdyttää.
Mut siihen asti lyhennellään mukavasti liiton päivärahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki vastanneet ole rikkaita tai me ei ainakaan. Otimme lainaa maltillisesti vaikka kalliimmalla olisi saanut samalta alueelta isomman asunnon. Tuumimme ettemme ainakaan vielä tarvitse ja todennäköisesti emme koskaan koska lapsia ei tule. Minä tienaan bruttona tosiaan alle 2500 euroa ja puoliso hieman alle 3000 euroa. Emme todellakaan ole varakkaita. Asunnot ovat aivan eri hintaluokassa täällä kuin pääkaupunkiseudulla tai vaikkapa Tampereella. Lainaa ei alunperinkään tarvinnut ottaa kuin hieman yli 100 000 euroa kun löysimme mieluisan rivarin. Säästöillä maksoimme osan heti pois.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisen varakas. Olen vaan tehnyt vaatimattomia ratkaisuja ja ottanut vain maltillisesti lainaa. Siksi olin velaton 45-vuotiaana yksinhuoltajana ja siksi korkojen kehitys ei vaikuta omaan pärjäämiseeni mitenkään.
Pystyn, ei näet ole lainaa kodista.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan palkalla olen maksanut yksiön Hakunilassa. En usko, että pystyn kauaa asumaan tässä, koska lainaa on vielä 10.000 ja yhtiövastike nousee koko ajan. Työpaikka vaarassa, koska Orpon hoitajamitoitussuunnitelmat. Työnantaja kertoi tänään, että määrä-aikaisuuttani ei jatketa, koska palkkatukeen ei saada jatkoa. Ikää 59. Ongelma on, että kukaan ei halua tänne muuttaa, en saa tätä myytyä, ei ole mikään hieno asunto, itselleni sopiva, mutta tuskin kelpaa muille. Nyt Orpon kiristysten vuoksi, joudun varmasti myymään pilkkahintaan ja muuttamaan vuokralle. Muuten kiva alue, rauhallinen ja luonto lähellä. En haluaisi myydä, mutta pakko.
Lähihoitajistahan on kova pula. Löytäneet toisen työpaikan tai keikkailet. Tsemppiä, kohta olet asuntosi maksanut. Se helpottaa kovasti eläkeiässä.
Oma tuli jo myytyä talvella. Nyt olisi 25000€ korot. Olisi pitänyt liikaa tinkiä elämänlaadusta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on ihan hyvin pärjääviä. Ne harvat "köyhät" joita tunnen, asuvat vuokralla eikä heillä ole mitään omaisuutta. He siis kyllä pystyvät pitämään kaupungin vuokrakämppänsä jatkossakin.
Pakko myydä kun tuli nollakorkosokeudessa ostettua liian iso. Mieskään ei saanut odottamaansa palkankorotusta. Eli kämppä lihoiksi tappiolla, mutta ei auta. Onneksi ollaan töissä vielä kuitenkin.
Lainaa on aika paljon jäljellä, mutta mitään hätää ei asunnon suhteen ole. Suurin osa on kuitenkin jo maksettu, kaikki lyhennysvapaat on käyttämättä, ja tarvittaessa pystyn maksamaan loppulainankin vaikka kerralla pois jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa on aika paljon jäljellä, mutta mitään hätää ei asunnon suhteen ole. Suurin osa on kuitenkin jo maksettu, kaikki lyhennysvapaat on käyttämättä, ja tarvittaessa pystyn maksamaan loppulainankin vaikka kerralla pois jos haluan.
Maksa ihmeessä pois. Aikoinaan kuitattiin käteisellä vaatimaton 800k talo. Nyt olisi jo harmittavaa maksella korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa ihmeessä pois. Aikoinaan kuitattiin käteisellä vaatimaton 800k talo. Nyt olisi jo harmittavaa maksella korkoja.
Ei huvita. Kiva kun on rahaa "jemmassa" muutenkin kuin seinissä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa valehtelulta. Nautit siis rahan häviämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi? Nautin siitä kun on rahaa muutoinkin kuin seinissä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi? Nautin siitä kun on rahaa muutoinkin kuin seinissä kiinni.
Joskus on vaikeaa ymmärtää hölmön ajatuksia.
Kymppitonnikin asuntolainaa on paljon jos vaikka joutuu työttömäksi. MInä möisin ton auton ja lyhentäisin sillä tota asuntolainaa.