Jos asuntolainojen korot vielä paljon nousevat, pystytkö pitämään kotisi?
Kommentit (178)
Laina jo kertaalleen maksettu pois ja otettu lisärakentamiseen uutta lainaa, jota jäljellä 23000. Eli kyllä pystyn. Ei vain naurata muitten puolesta eikä sen takia, kuinka kaikki kulut ovat nousseet. Lisäksi ei ole yhtään luottavainen olo uuden hallituksen puolesta vai viedäänkö asioita nyt päin persettä lopullisesti ja tehdään suomessa asuminen mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pystyn.
Laina kohta maksettu.T. Pitkäaikaistyötön
Sama täällä, enää neljä erää maksettavana. (Syvä helpotuksen huokaus)
Tänään maksoin pois luottokorttivelat, osamaksut vaikka korotonta maksuaikaa erissä oli jäljellä, kaikki avoimet laskut, ostin osakkeita, jätin rahaa siirtymään rahastoihin, kävin ruokakaupassa, tilasin lemmikille ruokaa ja jäi rahaa riittävästi tilille. Nyt alkaa seuraavana tilille säästö projekti sen vähän minkä voin säästää ja haluan vaihtaa työpaikkaa vaikka huonompi palkkaiseen. Olen kyllä vtutuksen (että loppu tämä rahan siirto sinne ja tänne) lisäksi huojentunut.
Juu, kotini on omani, olen ollut velaton jo yli 30 v. Esikoisen perhe on jo liki 200 m2 upean kotinsa maksaneet ennen kuin täyttivät 42 v. Kuopuksen perheellä on lainaa, joka on sidottu korkokattoon, rakensivat vasta uuden n.200 m2 kodin, myivät entisen ensin pois ja kuopuksella on velaton kaksio, josta saa hyvää vuokraa, lyhentävät talolainaa sillä.
Eli vastaus on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään maksoin pois luottokorttivelat, osamaksut vaikka korotonta maksuaikaa erissä oli jäljellä, kaikki avoimet laskut, ostin osakkeita, jätin rahaa siirtymään rahastoihin, kävin ruokakaupassa, tilasin lemmikille ruokaa ja jäi rahaa riittävästi tilille. Nyt alkaa seuraavana tilille säästö projekti sen vähän minkä voin säästää ja haluan vaihtaa työpaikkaa vaikka huonompi palkkaiseen. Olen kyllä vtutuksen (että loppu tämä rahan siirto sinne ja tänne) lisäksi huojentunut.
Siinä unelmoidessasi opettele kirjoittamaan yhdyssanat oikein, kiitos.
Sen verran nuoria ollaan, ettei ehditty nauttimaan 0 korkoajasta juurikaan, rakennettiin omakotitalo, onneksi pankin kanssa saatiin sovittua koroista ja maksuajasta siten, ettei mitään ongelmaa tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä unelmoidessasi opettele kirjoittamaan yhdyssanat oikein, kiitos.
Sori vaan, ei ole unelmointia. Turha siellä piikitellä. Taitaa ärsyttää toisen henkilökohtainen onnistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin voinut pitää asunto-osakkeeni, mutta joutunut pihistelemään muusta. Myin onneksi voitolla ja muutin väliaikaisesti mieskaverin omakotitaloon. Nyt katselen rauhassa myytäviä asunto-osakkeita tai jatkan asumista mieskaverin talossa.
Lokkeilun aika ei ole ohi.
Vierailija kirjoitti:
Raja tuli vastaan jo pari kk sitten ja nyt on rivariasuntomme myynnissä kolmatta viikkoa. Ei ole ainoatakaan katsojaa eikä kyselijää ollut. Välittäjä sanoi että kaupankäynti on aivan jäissä.
Kyllä kauppa käy kun hinta on oikea.
Totta kai pystyn. 6000€ jäljellä 100-neliöisestä rivarista Helsingissä. Ja tokihan ne korot nousee - palaavat normaalitasolle siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo laina on kohta maksettu. Nollakoroilla maksoin lainaa reilusti ylimäärin. Mietin, että sijoitanko vai säästänkö ja maksan lainaa ja päätin maksaa lainaa. Nyt voisi kokeilla tuota sijoittamista.
Mä päätin toisinpäin, nollakorolla maksoin vähemmän ja sijoitin enemmän. Nyt nostin osan sijoituksista ja maksoin lainan pois.
Minä en uskaltanut ottaa riskiä, jos sijoitukset menevätkin huonosti. Olen tyytyväinen, kun maksoin lainaa pois.
Ei sitä ole nykyisessä asunnossa paljoa jäljellä, mutta ollaan vaihtamassa isompaan ja sitten voi olla eri tilanne.
Nyt kun köyhdyttämisen agenda etenee yhä useampi ihminen ja perheet ylipäänsä ajautuvat taloudellisiin vaikeuksiin...
BlackRock / Vanguard corporaatiot ostavat USA :ssa ja useissa Euroopan maissa jo keskiluokan asunnot halvalla kun ihmiset köyhtyvät... samaa alkaa tapahtua Suomessakin...
Näin se köyhdyttämisen agenda etenee... keskiluokka ja köyhemmät ei tule omistamaan mitään Suomessakaan hetken kuluttua... köyhyys on monen tulevaisuus...
Korkojen lisäksi mm. EU 21 miljardin remonttilasku nopeuttaa ihmisten konkursseja ja ulosottoja ja tukee Blackrock / Vanguard kerhoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä lähihoitaja. Onneksi asuntolainaa enää 7000€. Yhtiövastike nousi 20%. Juuri ja juuri sinnittelen. Mihinkään ei ole varaa. Tätä yksiötä ei saa edes myytyä, kun sijaitsee Hakunilassa. Kuka tänne perseläpeen haluaisi muuttaa. 20v sitten tämä oli vielä mukava alue. Nyt.....
Älä sano.
Koirankoppi-itsemurhayksiö värikkäältä alueelta!
Myyntislogan kuntoon ja hyvät kuvat.
Ne on ne luokkaretkeläiset, jotka eivät osaa laskea ja huutavat nyt yhteiskuntaa apuun. Ei ole työläisperheessä opetettu lapsille talousasioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkokatto. Eli pystyn.
Kauppalehden mukaan korot pysyy korkeana ainakin vuoteen 2035 ja korkokatto suojaa sen parivuotta. Pidän teille kuitenkin peukkua 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä lähihoitaja. Onneksi asuntolainaa enää 7000€. Yhtiövastike nousi 20%. Juuri ja juuri sinnittelen. Mihinkään ei ole varaa. Tätä yksiötä ei saa edes myytyä, kun sijaitsee Hakunilassa. Kuka tänne perseläpeen haluaisi muuttaa. 20v sitten tämä oli vielä mukava alue. Nyt.....
Älähän hätäile. Vantaan uusi ratikka kulkee Hakunilan kautta. Asunnot kelpaa sitten ja hinnat nousee.
Pystyn. Hoitovastiketta ei nostettu tänä vuonna ja asuntolainan koron nousuun olinnhyvin varautunut. Korkotaso on sama kuin edellisessä lainassani joten tilanne on minulle normaali. Nollakoron aikana sijoitin reippaasti enkä lyhentänyt ylimääräistä, nyt nämä sijoitukset ovat edelleen reippaasti voitolla.
Ei siihen kristallipalloa tarvinnut, korkojen noususta puhuttiin puoli vuotta ennen niiden nousua.
Me maksettiin laina pois juuri ennen korkojen nousua ja järjesteltiin uudelleen salkut. Ja ihan perusjärjellä, ei me mitään talousguruja olla. Ja tottakai jokainen tekee itse riskilaskelmat eikä vain pankin laskelmia tuijottele. Itse ne on mietittävä ja varauduttava kaikkeen mahdolliseen.
-eri