Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos asuntolainojen korot vielä paljon nousevat, pystytkö pitämään kotisi?

Vierailija
06.03.2023 |

Vastikkeetkin nousseet rajusti.

Kommentit (178)

Vierailija
21/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa jäljellä n.20 000€ joten ei hätää.

Vierailija
22/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo laina on kohta maksettu. Nollakoroilla maksoin lainaa reilusti ylimäärin. Mietin, että sijoitanko vai säästänkö ja maksan lainaa ja päätin maksaa lainaa. Nyt voisi kokeilla tuota sijoittamista. 

Eli menetit VUOSIEN tuotot. Olisi ollut fiksumpaa sijoittaa alunperinkin ja vaikka nyt ottaa pois sijoituksista ja maksaa laina takaisin. Todennäköisesti olisi jäänytkin sijoituksiin mukava summa. Näin minä tein ja jäi kymppitonnien salkku vaikka lainan kuittasinkin sijoituksista. Vastaavan summan käyttämällä lyhennyksiin minulla olisi vielä vastaavasti kymppitonnien velat jäljellä.

Ei minua haittaa yhtään tuo vaan olen tyytyväinen päätökseeni. Kyllä tässä on aikaa vielä sijoitella. Mulle mielenrauha on kaikkein tärkein asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso yhtiölaina kuumottaa. Jos korkojen nousu jatkuu voimakkaasti, muutan itse vuokralle ja vuokraan kotini eteenpäin. Näin voin pitää kotini ja valtio tukee ihan eri malliin asuntosijoittajaa, joka voi vähentää kaikki kulut.

Et sä kaikkia kuouja voi vähentää ja senkin, mitä voit, voit vähentää vuokratuotosta, et itse verosta. Eli saat vähennyksistä takaisin vain sen 30% joka vähennyssummasta menisi veroa. Et sitä summaa itseään..

Vierailija
24/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkokatto ja lainaa alle 50 000. Lisäksi semmoinen laina, jossa laina-aika pitenee, jos korko nousee.

Vierailija
25/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävipä niin onnellisesti, että asuntolaina tuli maksettua tammikuussa pois ja ikää mittarissa 49 vuotta. Ei elämässä kuitenkaan mene asiat niinkuin toivoisi, eli mies jätti minut ja lapsemme yhteisen 30 vuoden jälkeen. No, asunnosta 50% miehen ja en pysty ottamaan yksin niin isoa lainaa että maksaisin mieheni pois. Ei siis auta muu kuin asunto myyntiin ja vuokra-asunnon etsimiseen.

Vierailija
26/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin viisaasti ja tein rahaa, maksoin nollakorkojen aikaan asuntolainani pois kokonaan. Muistan kuinka naapuri piti minua kahelina kun silloin "laina kannatti". Nyt minulla on velaton talo mutta naapuri saa raataa niska limassa maksujensa kanssa.

Vierailija
27/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn koska maksoin velat pois ennen koron tarkistusta. Miksette ole varautuneet matalan koron aikana tähän tilanteeseen?

Varautuneet tähän tilanteeseen? Onko sulla kristallipallo josta näet tulevaisuuteen?

Lainaa otettaessa on luonnollisesti tehty stressitesti jonka perusteella lainan myöntäminen on päätetty. Jokainen vähänkään ajatteleva henkilö pystynee päättelemään että lainojen korot saattavat nousta, ja nousevat jossain vaiheessa varmasti. Sen sijaan tätä kokonaisuutta, jossa kaikki elämisen kustannukset nousevat yhtaikaa, ei ole varmaan kukaan edes ajatellut sota-ajan jälkeen. Mikäli muut elämisen kulut, kuten ruoka, energia, polttoaineet, taloustarpeet jne pysyisivät samalla tasolla kuin totuttua, ei lainojen korkojen nousu olisi niin paha.

Luepa nyt uudelleen se aloitusviesti ihan ajatuksella ja mieti mistä aloittaja puhuu.

Varautuminen olisi tarkoittanut että olisi sijoittanut sen stressitestin summan JA silloisen varsinaisen erän välisen summan kuukausittain. Näin mitään ongelmia ei voi tulla kun olet maksanut saman summan kuitenkin . Kyllä minä tiesin että korot tulevan joskus nousemaan, joten sijoitin kuukausittain tuon erotuksen. Nyt kun korot nousivat, oli minulla sijoituksissa reilusti enemmän kuin velka oli.

Vierailija
28/178 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton koti, ei siis mitään ongelmaa. Viimeinen erä maksettiin tässä kuussa, kun korko olisimme joutuneet maksamaan korkoja. Lainaa oli jäljellä muutama tuhat euroa, joka oli säästössä jo valmiiksi.

Aikanaan hankittiin koti tulojen mukaan, ei mitään turhaa luksusta tai liikaa neliöitä. Remontteja on toki tehty vuosien varrella talon kunnossapitämiseksi ja ulkonäön vuoksi remonttilainalla tai ilman. Sähkön hinta toki on noussut tänä vuonna, mutta puilla lämmittää taloa ihan mukavasti, eli sekään ei vaikuta meidän asumisjärjestelyihin. 

Nollakorkojen aikana lainaa lyhennettiin huomattavasti hitaammin ja samaan aikaan sijoitimme enemmän. Nyt oli sopiva hetki käyttää säästöistä pieni osa lainan pois maksamiseen.

Vierailija
29/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä asuntoja kannata ostaa, jos tulot on sitä luokkaa, millä sen asuntolainan vielä just ja just saa. Pitää olla sen verran pelivaraa, liikkumavaraa, että ei ole ihan kusessa heti kun muutama yllätys tulee.

Uusia asuntoja on rakennettu helvetisti, ja korkojen alhaalla oltua on vähän vaatimattomampikin väki lähtenyt kuuseen kurkottamaan. Ja nyt sitten katajaan kapsahdetaan.

Vierailija
30/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn koska maksoin velat pois ennen koron tarkistusta. Miksette ole varautuneet matalan koron aikana tähän tilanteeseen?

Varautuneet tähän tilanteeseen? Onko sulla kristallipallo josta näet tulevaisuuteen?

Lainaa otettaessa on luonnollisesti tehty stressitesti jonka perusteella lainan myöntäminen on päätetty. Jokainen vähänkään ajatteleva henkilö pystynee päättelemään että lainojen korot saattavat nousta, ja nousevat jossain vaiheessa varmasti. Sen sijaan tätä kokonaisuutta, jossa kaikki elämisen kustannukset nousevat yhtaikaa, ei ole varmaan kukaan edes ajatellut sota-ajan jälkeen. Mikäli muut elämisen kulut, kuten ruoka, energia, polttoaineet, taloustarpeet jne pysyisivät samalla tasolla kuin totuttua, ei lainojen korkojen nousu olisi niin paha.

Luepa nyt uudelleen se aloitusviesti ihan ajatuksella ja mieti mistä aloittaja puhuu.

Varautuminen olisi tarkoittanut että olisi sijoittanut sen stressitestin summan JA silloisen varsinaisen erän välisen summan kuukausittain. Näin mitään ongelmia ei voi tulla kun olet maksanut saman summan kuitenkin . Kyllä minä tiesin että korot tulevan joskus nousemaan, joten sijoitin kuukausittain tuon erotuksen. Nyt kun korot nousivat, oli minulla sijoituksissa reilusti enemmän kuin velka oli.

Jälestäpäin kaikki tietää. Nytkin ennustetaan juhannuksen säätä, mutta vasta juhannuksena tiedetään, mikä on juhannuksen sää.

Vierailija
31/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkokatto. Eli pystyn.

Vierailija
32/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo laina on kohta maksettu. Nollakoroilla maksoin lainaa reilusti ylimäärin. Mietin, että sijoitanko vai säästänkö ja maksan lainaa ja päätin maksaa lainaa. Nyt voisi kokeilla tuota sijoittamista. 

Eli menetit VUOSIEN tuotot. Olisi ollut fiksumpaa sijoittaa alunperinkin ja vaikka nyt ottaa pois sijoituksista ja maksaa laina takaisin. Todennäköisesti olisi jäänytkin sijoituksiin mukava summa. Näin minä tein ja jäi kymppitonnien salkku vaikka lainan kuittasinkin sijoituksista. Vastaavan summan käyttämällä lyhennyksiin minulla olisi vielä vastaavasti kymppitonnien velat jäljellä.

No johan on kiilto silmissä ja mammona märkä uni :D Oikeasti säälin, et tämä on jonkun oleellisin elämänsisältö.

Vierailija
33/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on loppusuoralla ja maksettu parin vuoden päästä, onneksi siis pystymme.

Vierailija
34/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki.

Vierailija
35/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikemaksut 0€/kk.

Korkokatto seuraavat 15 vuotta 1,1% (sis marginaalin).

Vierailija
36/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä lähihoitaja. Onneksi asuntolainaa enää 7000€. Yhtiövastike nousi 20%. Juuri ja juuri sinnittelen. Mihinkään ei ole varaa. Tätä yksiötä ei saa edes myytyä, kun sijaitsee Hakunilassa. Kuka tänne perseläpeen haluaisi muuttaa. 20v sitten tämä oli vielä mukava alue. Nyt.....

Vierailija
37/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn pitämään toistaiseksi ihan ongelmitta 100 K€ lainani. Laina on asp-laina, jossa korkotuki auttaa, vaikka korko tästä vielä nousisikin. Ilman sitäkin talous kestäisi joten kuten vielä 10% koronkin. Säästöjäkin löytyy.

Vierailija
38/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja tuli vastaan jo pari kk sitten ja nyt on rivariasuntomme myynnissä kolmatta viikkoa. Ei ole ainoatakaan katsojaa eikä kyselijää ollut. Välittäjä sanoi että kaupankäynti on aivan jäissä.

Vierailija
39/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn pitämään kotini, maksoin asuntolainan pois helmikuussa kun korko uhkasi nousta.

Vierailija
40/178 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin puolet lainasta pois puolittaakseni korkokulut. Saatan maksaa loputkin pois, jos korot vielä nousevat. Tilillä vähän liikaa löysää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä