Olen keskimäärin puoli tuntia päivässä töissä ilmaiseksi, jotten saisi haukkuja
Yhtiö, johon puljuni kuuluu, on vuosien mittaan kasannut työntekijöille uusia päivittäisiä työtehtäviä, jotka tulisi suorittaa samassa määrässä työtunteja. Monen kollegan ratkaisu on ollut jättää asioita tekemättä tai keksiä tekosyitä, mutta itse en tykkää saada moitteita pomolta jostain tekemättä jääneestä asiasta, oli se sitten kollektiivinen tai henkilökohtainen nakki. Onko vika sitten itsessä, vai Suomen paskassa työkulttuurissa, en tiedä, mutta jos työnantaja mitoittaa pakolliset työtehtävät työtunneissa, siinä jäänee huomioimatta päivittäin ilmenevät yllättävät toimeksiannot, eikä kukaan uskalla valittaa ylöspäin, jottei häntä johdon näkökulmasta nähtäisi laiskana, ja jotta suhde paikalliseen esimieheen ei tuntuisi vaivaannuttavalta.
Vastaavia kokemuksia kellään?
Kommentit (53)
Mun on vaikea lopettaa työt 8 tuntiin vaikka kukaan ei vaadi tekemään enempää ja ylitöitä ei suositella. Usein oon pidempään mutta leimaan itseni ulos aiemmin.
Mäkin nauran noille mun työpaikan mitotuksille. Kun ei ehdi, ei ehdi. Helpompi mulle jos antaa kenkää, verrattuna et itte ottaisin lopputilin. Toki mä nyt jo joustan omista tauoista, et kahvikuppi kädessä tehdään töitä ja ruuat hotkitaan naamaan. Mut kun työaika loppuu, näkyy vaan perävalot.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin nauran noille mun työpaikan mitotuksille. Kun ei ehdi, ei ehdi. Helpompi mulle jos antaa kenkää, verrattuna et itte ottaisin lopputilin. Toki mä nyt jo joustan omista tauoista, et kahvikuppi kädessä tehdään töitä ja ruuat hotkitaan naamaan. Mut kun työaika loppuu, näkyy vaan perävalot.
Hyvä jos teillä mitoituksia ylipäänsä tehty. Joissain paikoissa työtehtävät vaan lisääntyy lainkaan mitoittamatta, miten ne mahtuisi x tuntia pituiseen työpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea lopettaa työt 8 tuntiin vaikka kukaan ei vaadi tekemään enempää ja ylitöitä ei suositella. Usein oon pidempään mutta leimaan itseni ulos aiemmin.
Meillä ei asioita tehdä ylitöinä, vaan jos joku asia ei mahdu päivään, se jätetään tekemättä ja otetaan haukut, tai tehdään omalla ajalla ilmaiseksi.
Ap
Tunnolliset valitettavasti venyy ja venyy. Itsekin olen samanlainen. Silti tiedostan, että näin ei saa tehdä. Pitää jättää tekemättä ja sanoa, ettei yksinkertaisesti kerkeä. Ei saa pelätä jotain johdon mielipidettä tai laiskana pitämistä. Olen huomannut, että aina löytyy kritiikin esittäjiä, vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää jättää tekemättä ja sanoa, ettei yksinkertaisesti kerkeä.
Haukut tulee siitä huolimatta, vaik sanois.
Lähdin saikulle nuhan takia. Sain haukut. Seuraavan kerran tulin töihin hyvin kipeänä. Sain haukut. Eli sama se mitä tekee, kaikki on aina väärin.
Työt helvettiin ja lopulliselle omalle lomalle. Aah, sitä odotan. Muiden ihmisten mielipiteillä ei ole siinä vaiheessa MITÄÄN merkitystä :)
Älä tee noin.
Minä tein, sairastuin myöhemmin syöpään ja olin vuosia pois töistä syöpähoitojen vuoksi.
Tiedossa on pienempi eläke.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee noin.
Minä tein, sairastuin myöhemmin syöpään ja olin vuosia pois töistä syöpähoitojen vuoksi.
Tiedossa on pienempi eläke.
Miten niin pienempi eläke, jos ylitöitä ei kertakaikkiaan saa tehdä?
Joillakin vaan ei ole mahdollisuutta jäädä tekemään niitä ilmaisia ylitöitä, koska elämässä on muitakin velvoitteita kuin työ.
Meillä sama. Töitä ei ehdi tehdä työajalla. Jos sanoo pomolle, ettei ehdi, tulee haukut että miten muut ehtii ja sinä et. Jos laittaa ylitöiksi, tulee haukut. Suurin osa työkavereistani on luovuttanut ja tekee ylitöitä mutta ei merkkaa niitä listaan. Minä vaan vielä taistelen mutta olen kyllä miettinyt kauanko jaksan kuunnella haukkuja. Olisiko helpompaa vaan tehdä ilmaiseksi jaolla kuussa parisataa köyhempi mutta olisiko elämänlaatu parempi. Terveysala, joten työ sellaista että jos jätän jotain tekemättä, ihmiset (potilaat) kärsivät saman tien. Siksi ei tunnu vaihtoehdolta jättää työtä tekemättä. En voi vaan lähteä kotiin ja jättää ihmisten syöpähoitoja antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vaan ei ole mahdollisuutta jäädä tekemään niitä ilmaisia ylitöitä, koska elämässä on muitakin velvoitteita kuin työ.
Varmaan v****n kiva sit tulla ens päivänä töihin ja heti päivän aluks kuulla haukkumista. En tiedä, koska minulla ei ole perhettä tai muutasellaista.
Kylä vika on sinusa, jos teet palkattomia ylitöitä ihan vain siksi,e tte halua kertoa pomolle että työaikasi ei riitä.
Nyt, kun sinä olet joustanut työnantajan suuntaan, joustaako työnantajasi sinun suuntaan? Eli jos yksityiselämässäsi tapahtuu jotain, minkä vuoksi joutuisit lähtemään töistä kesken päivän, mikä olisi työnantajan suhtautuminen siihen?
Tee kuten minä tein. Vaihtamalla paranee.