Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keskimäärin puoli tuntia päivässä töissä ilmaiseksi, jotten saisi haukkuja

Vierailija
05.03.2023 |

Yhtiö, johon puljuni kuuluu, on vuosien mittaan kasannut työntekijöille uusia päivittäisiä työtehtäviä, jotka tulisi suorittaa samassa määrässä työtunteja. Monen kollegan ratkaisu on ollut jättää asioita tekemättä tai keksiä tekosyitä, mutta itse en tykkää saada moitteita pomolta jostain tekemättä jääneestä asiasta, oli se sitten kollektiivinen tai henkilökohtainen nakki. Onko vika sitten itsessä, vai Suomen paskassa työkulttuurissa, en tiedä, mutta jos työnantaja mitoittaa pakolliset työtehtävät työtunneissa, siinä jäänee huomioimatta päivittäin ilmenevät yllättävät toimeksiannot, eikä kukaan uskalla valittaa ylöspäin, jottei häntä johdon näkökulmasta nähtäisi laiskana, ja jotta suhde paikalliseen esimieheen ei tuntuisi vaivaannuttavalta.

Vastaavia kokemuksia kellään?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessani, olen kyllä tosi tyytyväinen julkisen puolen konttorirottana sekä liukuvasta työajasta, että työajanseuranta-järjestelmästä, jossa sen normi työajan jälkeen (jos on jäätävä ylitöihin) kertyy ns. plussaa.

Näitä plussia voi sitten joko kerryttää kokonaisiksi vapaapäiviksi, tai lähteä joskus aiemmin jne.

Vierailija
42/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä ei ehdi tehdä työajalla, se on esimiehen ongelma, ei työntekijän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten minä tein. Vaihtamalla paranee.

Juuri näin. Minä teen tällä hetkellä ihan työajan puitteissa todella hyvää tulosta. Olen pitkään ollut ihan uupumispisteessä, esimies vaan kettuilee että "älä ota työtä niin vakavasti, ole suurpiirteisempi". Samoin saa vttuilua jos on poissa lapsen sairauden takia (vuoden aikana 3 päivää, oletetaan myös että sairas lapsi otetaan töihin mukaan), samalla kun esimies löysäilee ja tulos suunnilleen puolet omastani. Lähdössä ollaan, vaikka työkaverit ihan mahtavia.

Vierailija
44/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat käsittämättömän hitaita kaikessa. Itse nykyisin teen ehkä oikeasti töitä noin kuusi tuntia päivässä, kun työmäärä on mitoitettu hitaiden mukaan.

Oletko sattumoisin kaupungin hommissa? Kenkäähän siinä tulee, jos on vaikka vuokratyöntekijä yksityisessä yrityksessä. (Omasta kokemuksesta tiedän.) Sitten on isoja yksityisiä firmoja, joissa työmäärää ei ole yritetty lainkaan mitoittaa tunteihin nähden, vastuualueet ovat epäselkeät, ja tunnollisimpia kyykytetään.

Vierailija
45/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos töitä ei ehdi tehdä työajalla, se on esimiehen ongelma, ei työntekijän.

Ei, kyllä esimies keksii keinot tehdä siitä työntekijän ongelmat. Jos joku haukkuu minua, kyllä se minulle ongelma, oli haukut sitten ansaittu tai ei. Kenties olet elämäntapatyötön lusmu, kun kerran olet noin vieraantunut suomalaisesta työkulttuurista.

Vierailija
46/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ihan kylmästi vain merkkaat ne todelliset työtunnit, mitä olet tehnyt. Ja kannusta työkavereitasikin tekemään samoin.

Älähän höpötä. Kokeiltu on. Taloushallinnossa poistavat ennen palkanmaksua kaikki ylimääräiset merkatut tunnit.

Taloushallinnon ei ole pakko hyväksyä merkkaamiasi tunteja.

Vierailija
47/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietnamilaiset ovat hienoa porukkaa. Olin aikoinaan työpaikassa jossa suurin osa oli vietnamilaisia, meno oli hektistä ja minulta odotettiin paljon, mutta delegointi oli selkeää, jokaisella oli vastuu omasta tekemisestään eikä niin, että tehtävät ovat kollektiivisia joten joku joutuu paikkaamaan muiden piittaamattomuutta, ja työpäivän lopussa kaikki lähtivät kotiin neljältä pilkku, kukaan ei jäänyt sekuntiakaan ilmaiseksi töihin. Täytyy sanoa että vietnamilaiseen mentaliteettiin nähden suomalainen työkulttuuri on ihan umpisurkea.

Kyllä. Ihan kaikkien suomalaisten. 

Varma tieto.

Vierailija
48/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut jonkun aikaisin tulevan työkaverin nakkelevan niskojaan, kun itse tulen 5 min ennen työajan alkua. Näin se vain tulee jatkumaan, että tulen silloin kun tulen ja hän voi tehdä töitä ennen työajan alkua, jos haluaa. Olen sellainen, että pääsen samantien vauhtiin, kun pääsen työtilaani.

Vierailija
49/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika on se mitä sopparissa lukee. Jos et ehdi tehdä töitäsi siinä ajassa ota asia esihenkilösi kanssa puheeksi että mitäs tehdään? Ylitöitä, liukumia vai jätätkö tekemättä? Itse en kyllä tee yhtään ilmaista työtä, se on kaikkien työntekijöiden etu työpaikalla ettei kukaan tee. Ja olen muuten taloushallinnon alalla töissä itse.

Vierailija
50/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat käsittämättömän hitaita kaikessa. Itse nykyisin teen ehkä oikeasti töitä noin kuusi tuntia päivässä, kun työmäärä on mitoitettu hitaiden mukaan.

Kätevää vierittää suomalaisen yhteiskunnan viat työntekijän niskoille. Vaikka onhan näitä käsittämättömän hitaita ihmisiä paljon, luetun ymmärtämiselle varustettu ihminen kyllä käsittää, ettei tässä avauksessa kyse ole heistä.

Vierailija
51/53 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

* eli säälittävää

Vierailija
52/53 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa ruotsiin, pois paskasta kulttuurista.

Vierailija
53/53 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ihan kylmästi vain merkkaat ne todelliset työtunnit, mitä olet tehnyt. Ja kannusta työkavereitasikin tekemään samoin.

Älähän höpötä. Kokeiltu on. Taloushallinnossa poistavat ennen palkanmaksua kaikki ylimääräiset merkatut tunnit.

Taloushallinnon ei ole pakko hyväksyä merkkaamiasi tunteja.

Sinuna ottaisin yhteyttä liittoon, mikäli sellaiseen kuuluu, tuo ei nimittäin kuulosta lailliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi