Olen keskimäärin puoli tuntia päivässä töissä ilmaiseksi, jotten saisi haukkuja
Yhtiö, johon puljuni kuuluu, on vuosien mittaan kasannut työntekijöille uusia päivittäisiä työtehtäviä, jotka tulisi suorittaa samassa määrässä työtunteja. Monen kollegan ratkaisu on ollut jättää asioita tekemättä tai keksiä tekosyitä, mutta itse en tykkää saada moitteita pomolta jostain tekemättä jääneestä asiasta, oli se sitten kollektiivinen tai henkilökohtainen nakki. Onko vika sitten itsessä, vai Suomen paskassa työkulttuurissa, en tiedä, mutta jos työnantaja mitoittaa pakolliset työtehtävät työtunneissa, siinä jäänee huomioimatta päivittäin ilmenevät yllättävät toimeksiannot, eikä kukaan uskalla valittaa ylöspäin, jottei häntä johdon näkökulmasta nähtäisi laiskana, ja jotta suhde paikalliseen esimieheen ei tuntuisi vaivaannuttavalta.
Vastaavia kokemuksia kellään?
Kommentit (53)
Yritykset yleensä odottaa joustavaa asennetta. Toisissa se on molemminpuolista, saat tarvittaessa lähteä aiemmin jos on pakollinen meno. Toiset yritykset ei jousta, mutta vaatii työntekijöitä joustamaan. Ne työntekijät, jotka ei jousta, lähtee seuraavissa muutosneuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kylä vika on sinusa, jos teet palkattomia ylitöitä ihan vain siksi,e tte halua kertoa pomolle että työaikasi ei riitä.
Luuletko että pomoja yleensä kiinnostaa nää tällaiset 'henkilökohtaiset ongelmat'.
En tekisi yhtään töitä ilmaiseksi omalla ajalla, myös tauot pidän oli miten kiire tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Töitä ei ehdi tehdä työajalla. Jos sanoo pomolle, ettei ehdi, tulee haukut että miten muut ehtii ja sinä et. Jos laittaa ylitöiksi, tulee haukut. Suurin osa työkavereistani on luovuttanut ja tekee ylitöitä mutta ei merkkaa niitä listaan. Minä vaan vielä taistelen mutta olen kyllä miettinyt kauanko jaksan kuunnella haukkuja. Olisiko helpompaa vaan tehdä ilmaiseksi jaolla kuussa parisataa köyhempi mutta olisiko elämänlaatu parempi. Terveysala, joten työ sellaista että jos jätän jotain tekemättä, ihmiset (potilaat) kärsivät saman tien. Siksi ei tunnu vaihtoehdolta jättää työtä tekemättä. En voi vaan lähteä kotiin ja jättää ihmisten syöpähoitoja antamatta.
Se ilmaisen työn teettäminen ei sillä vähene, että sitä vain tehdään hiljaa ja valittamatta. Päinvastoin. Jos tämä meno jatkuu, alkavat työnantajat olettamaan, että jokainen työntekijä tekee 8 tunnin palkalla 10 tuntia vähintään. Ja jos tähän et suostu, saat potkut. Ja sitten ei riitä enää se 10 tuntiakaan, vaan siitäkin liu'utetaan työaikaa pidemmäksi. Jne.
Eli ihan kylmästi vain merkkaat ne todelliset työtunnit, mitä olet tehnyt. Ja kannusta työkavereitasikin tekemään samoin.
Nyt ala kasvattaa selkärankaa. Se on tosin helpompi tehdä uudessa työpaikassa, koska olet jo antanut pirulle pikkusormesi.
Voi hyvä hölmö, lähdet kun työaika päättyy. Muuten hyväksikäyttö ei lopu ikinä, jos vaan kiltisti orjailet. Lienet naisvaltaisella alalla, niilläkin on samat säännöt. Aliresursointi on työnantajan ongelma, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee noin.
Minä tein, sairastuin myöhemmin syöpään ja olin vuosia pois töistä syöpähoitojen vuoksi.
Tiedossa on pienempi eläke.
Miten niin pienempi eläke, jos ylitöitä ei kertakaikkiaan saa tehdä?
Kaksi ja puoli tuntia ilmaista työtä viikossa.
Vietnamilaiset ovat hienoa porukkaa. Olin aikoinaan työpaikassa jossa suurin osa oli vietnamilaisia, meno oli hektistä ja minulta odotettiin paljon, mutta delegointi oli selkeää, jokaisella oli vastuu omasta tekemisestään eikä niin, että tehtävät ovat kollektiivisia joten joku joutuu paikkaamaan muiden piittaamattomuutta, ja työpäivän lopussa kaikki lähtivät kotiin neljältä pilkku, kukaan ei jäänyt sekuntiakaan ilmaiseksi töihin. Täytyy sanoa että vietnamilaiseen mentaliteettiin nähden suomalainen työkulttuuri on ihan umpisurkea.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea lopettaa työt 8 tuntiin vaikka kukaan ei vaadi tekemään enempää ja ylitöitä ei suositella. Usein oon pidempään mutta leimaan itseni ulos aiemmin.
Kaikenlaisia hulluja. Sitä paitsi toimit törkeästi turvallisuusohjeistusta vastaan.
Onnettomuustilanteessa tsekataan automaattisesti sisälläolijat ja jos sinä hölmöyttäsi olet itsesi kuitannut ulos ja olet tästä huolimatta kuitenkin sisällä työnsankaruuttasi on hyvin todennäköistä, että et saa apua nopeasti.
Älkää menkö hölmöyttännne säätämään asioista, mistä ette mitään ymmärrä. Maksaa vielä oman hengen.
-HSE-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee noin.
Minä tein, sairastuin myöhemmin syöpään ja olin vuosia pois töistä syöpähoitojen vuoksi.
Tiedossa on pienempi eläke.
Miten niin pienempi eläke, jos ylitöitä ei kertakaikkiaan saa tehdä?
Kaksi ja puoli tuntia ilmaista työtä viikossa.
No mitä sit, kun ei niitä kahta ja puolta tuntia viikossa voi muuntaa rahaksi vaikka kuinka haluaisi, kun työnantaja on kieltänyt ylityöt.
Jos alistut puolen tunnin ilmaistyöhön, niin saat palkkioksi uusia nakkeja ja huudot, jos et suostu niihin. Ja kun lopulta palat loppuun, niin sinut savustetaan pois ja tilallesi otetaan uusi helposti kyykytettävä työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vietnamilaiset ovat hienoa porukkaa. Olin aikoinaan työpaikassa jossa suurin osa oli vietnamilaisia, meno oli hektistä ja minulta odotettiin paljon, mutta delegointi oli selkeää, jokaisella oli vastuu omasta tekemisestään eikä niin, että tehtävät ovat kollektiivisia joten joku joutuu paikkaamaan muiden piittaamattomuutta, ja työpäivän lopussa kaikki lähtivät kotiin neljältä pilkku, kukaan ei jäänyt sekuntiakaan ilmaiseksi töihin. Täytyy sanoa että vietnamilaiseen mentaliteettiin nähden suomalainen työkulttuuri on ihan umpisurkea.
Eli toisin sanoen tunnollisuudesta ei joudu kärsimään. Siinä ero vietnamilaisen ja suomalaisen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan kylmästi vain merkkaat ne todelliset työtunnit, mitä olet tehnyt. Ja kannusta työkavereitasikin tekemään samoin.
Älähän höpötä. Kokeiltu on. Taloushallinnossa poistavat ennen palkanmaksua kaikki ylimääräiset merkatut tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Töitä ei ehdi tehdä työajalla. Jos sanoo pomolle, ettei ehdi, tulee haukut että miten muut ehtii ja sinä et. Jos laittaa ylitöiksi, tulee haukut. Suurin osa työkavereistani on luovuttanut ja tekee ylitöitä mutta ei merkkaa niitä listaan. Minä vaan vielä taistelen mutta olen kyllä miettinyt kauanko jaksan kuunnella haukkuja. Olisiko helpompaa vaan tehdä ilmaiseksi jaolla kuussa parisataa köyhempi mutta olisiko elämänlaatu parempi. Terveysala, joten työ sellaista että jos jätän jotain tekemättä, ihmiset (potilaat) kärsivät saman tien. Siksi ei tunnu vaihtoehdolta jättää työtä tekemättä. En voi vaan lähteä kotiin ja jättää ihmisten syöpähoitoja antamatta.
Kehottaisin vaan merkkaamaan listaan, vaikka mitä haukkuja tulee, sillä jos jotain sattuu töissä niin olet heikoilla jäällä kun ruvetaan selvittämään työtapaturmaa tai potilasvahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea lopettaa työt 8 tuntiin vaikka kukaan ei vaadi tekemään enempää ja ylitöitä ei suositella. Usein oon pidempään mutta leimaan itseni ulos aiemmin.
Kaikenlaisia hulluja. Sitä paitsi toimit törkeästi turvallisuusohjeistusta vastaan.
Onnettomuustilanteessa tsekataan automaattisesti sisälläolijat ja jos sinä hölmöyttäsi olet itsesi kuitannut ulos ja olet tästä huolimatta kuitenkin sisällä työnsankaruuttasi on hyvin todennäköistä, että et saa apua nopeasti.
Älkää menkö hölmöyttännne säätämään asioista, mistä ette mitään ymmärrä. Maksaa vielä oman hengen.
-HSE-
Ehkä oli huono ilmaus tuo leimaan ulos. Meillä se ei tarkoita varsinaisesti rakennuksesta poistumista. Leimataan ruokataukokin vaikka sen tekisi samassa rakennuksessa ja jopa samassa huoneessa. Laitan mobiilijärjestelmään työajan alkamaan, keskeytymään tai loppumaan. Sama järjestelmä käytössä oli etänä tai työpaikalla tai vaikkapa matkalla asiakastapaamiseen. Käytetään työajan seurantaan, ei mitään mahdollisuutta sen perusteella jäljittää missä kukanenkin parhaillaan on.
Vierailija kirjoitti:
Kehottaisin vaan merkkaamaan listaan, vaikka mitä haukkuja tulee, sillä jos jotain sattuu töissä niin olet heikoilla jäällä kun ruvetaan selvittämään työtapaturmaa tai potilasvahinkoa.
Sama se mitä merkkaa listaan, ei taloushallinnon ole pakko hyväksyä niitä mitä on merkattu.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin nimen omaan niin pitäisi tehdä. Kaikkien. Se on ainoa tapa, jolla touhuun saataisiin pidemmällä tähtäimellä mitään järkeä.
Jotkut ihmiset ovat käsittämättömän hitaita kaikessa. Itse nykyisin teen ehkä oikeasti töitä noin kuusi tuntia päivässä, kun työmäärä on mitoitettu hitaiden mukaan.
Meillä ei tuommoista ole. Oikeastaan kaikkia haukutaan, paitsi sitä tunnollista, joka on sen puoli tuntia ilmaiseksi. Kollegat ovat vaan minua kovanahkaisempia.
Ap