LOKAKUISTEN LOPPUVIIKKO
Kommentit (36)
Pitipä kaivella meiltäkin tuo ykköset-lehti kun se meillekin tänne jyväskylään tulee. Nätti Nazun tyttö osui silmiin minullekin, ihana =o)
Meillä herättiin aamulla jo kello 4. Nyt on äiti väsynyt ja äkäinen. Onneks mies kävi just hakemassa meille pizzaa...Yrittää vissiin olla ihan suututtamatta mua...;)
Nyt ei jaksa muuta kirjoitella,
voikaa hyvin!
Camelot ja " Touhu" reilu kuukausi..
pitää nopsaan ilmottautua..
on aika vähän kortilla nykyään, tyttökin taitaa olla koliikki-lapsi ja muutenkin todella masukipuinen, päivä menee vauvaa kantaessa ja kiukkuisen ja mustasukkaisen ja mahdollisesti vielä uhmaikäisen isoveljen kanssa...
tyttö e pois sylistä suostu olla hetkeäkään,sylissäkin päivä menee itkiessä,ei apua löydy kun vaan jos pysyy ihan kokoajan liikkeessä ja vaihtaa heiluttelutyyliä vähän väliä..
ei auta liinat eikä mitkään,vyöhyketerapiassa ollaan käyty nyt kolme kertaa mutta eipä se ainakaan vielä ole tuottanut minkäänlaista tulosta:(
iltaisin on hysteerisen itkun aika,ei auta edes hyppiminen, meillä myös itkuihin tuo välillä helpotuksen sama kuin bernuskilla, eli istun sängyn laidalla vauva tiukasti sylissä ja pompin;) silloin siitä kyllä on naurut kaukana!!
poika myös on älyttömän kiukkuinen,ei usko mitään kieltoja,vauvaa on myös ruvennut lyömään ,raapimaan,puremaan ja heittelemään leluilla...
eli aikaa mihinkään ei jää..
silti vauva on aivan ihana! ja oma kultapieni,on vaan vaikeaa kun ei voi helpottaa pikkuisen oloa, ruokavaliotkin oon kokeillu ja jopa lopettanuts yömisen kokonaan,muttei ole mikään helpottanut..
mutta tuon isomman kanssa alkaa oolla keinot vähissä...ja hermot! kun edes yhden kerran kymmenestä toimisi kielto!!!
oon ihan ulkona kaikista jutuista,toivottavasti jossain vaiheessa taas ehtii ruveta pinoutumaan! on se vertaistuki kuitenkin aika tärkeää!
niin ja meidän tyttö sai tänään kasteessa nimen Hilla Martta Matilda :)
ihanaa joulunodotusta ja vauvantuoksua kaikille
fiikuna ja Martta 5vk
Bernuski, enhän vaan pahoittanut sun mieltä? Ei ollut tarkoitus, mutta väkisinkin hymyilytti kun kuvittelin teitä hyppimässä...Ja hyvähän se on, että on löytynyt edes yksi tapa saada vauva hetkeksi lopettamaan itkunsa. On varmaa tosi kauheeta kun pieni vaan itkee eikä pysty tekemään mitään:( Fiikunalla vähän sama homma, voimia sinullekin!
MIESG: meillä mies on todella ryhdistäytynyt toisen lapsen syntymän myötä. Kun on kaksi lasta niin molempien vanhempien osallistuminen lasten hoitoon on jotenkin luonnollista. Kun oli vain yksi vauva/lapsi, niin päävastuu vauvan hoidosta oli mulla. Esikoinen nukkui vauvana huonosti ja mä olin Todella Väsynyt, mutta en saanut mieheltä sitä apua ja tukea jota olisi kaivannut. Vasta tytön tultua taaperoikään (ja imetyksen loputtua) meistä tuli tasavertaisempia lapsen hoitajina ja nyt isompi tyttö on todellinen isin prinsessa:) Ja vauvaakin mies hoitaa enemmän (ja oma-aloitteisemmin) kuin esikoista aikoinaan, tosin usein silloin mä olen esikoisen kanssa. Mutta selvästi myös mun nukkuminen ja rentoutuminen on miehelle nyt jotenkin " tärkeämpiä" kuin ennen, on vissiin tajunnut että kun mä nukun riittävästi ja saan välillä huilia lasten- ja kodinhoidosta, niin olen paljon paremmalla tuulella ja koko perheellä on mukavampaa:)
-L-
Ajattelinpa minäkin aloittaa kerranki pinoa. Mies nukuttelee vauvaa, joten on äidilläkin hetki aikaa " rentoutua" kahvikupin kanssa.
Oon nyt viime päivinä huomannut, että mun maito aiheuttaa vauvalle kamalia vatsanväänteitä. Kun olen antanut NAN1:stä niin eipä ole vaivoja tullut. Toivottavasti ei ole mitään allergiaa, koska haluaisin kuitenkin varsinkin yöllä imettää... :(
Muuten vauva-arki sujuu hyvin. Vauvalla on jo selvä rytmi eli päivällä kukutaan ja alkuillasta (17-19) aamuun nukutaan (9-10). Paitsi vaunuissa saa myös päivällä unta... Syöttöväli on aika lailla tasan 3 tuntia eli ihan kivasti saa itsekkin nukuttua :)
Inhottavaa, kun sataa. Olis ihana lähtee ulos, toivottavasti se pian hellittää :)
Jälkitarkastus on mulla vasta joulukuun puolessa välissä. Olis kiva kyllä päästä sitä ennen jo kunnolla liikkumaan, mutta parempi varmaan odotella. Kyllähän tuo vaunuttelukin liikunnasta käy ja raskauskilotkin (17kg) on jo karissut imettämisellä pois.
G: Onko teidän raskausarvet jo vaalentuneet yhtään?
Mulla ei ole ja ne on vielä tosi punaisia. Kuulemma niihin olisi jotain voidetta, mutta maksaa ihan kamalasti. Liikunnankin pitäisi auttaa, joten toivotaan, että se sit aikoinaan tepsii.
Sateista päivää Tampereelta toivottelee,
Susuliini ja prinsessa 3vkoa ja 2 päivää
Kyllä on pimeetä!!
Vettä tulee ja tuulee...Olis neuvola ollut pienellä mutta ei taideta viitsiä lähteä kävelemään sinne kun itsekään en täysin kunnossa ole ja keli on tuo mikä se on.
Uskomatonta muuten mite nuo pienet kasvaa vauhdilla. On jo kovasti alkanut seuraamaan kaikkea tuo pieni ja hymyjäkin tulee vähän väliä =) Haluais jo NIIN kovasti kutsua häntä omalla nimellään mutta halutaan pitää se salassa ja sehän ei onnistu jos tuo meidän pikku vintiö sen nimen kuulee...;)
Je_Nin poika saikin mainion nimen. Onnittelut siitä :)
Kierukasta: Nazukos puhui että pitäis yksityiselle varata aika sen asentamiselle? =O Meillä ainakin terkka sanoi että ihan tavan neuvolalekuri sen asentais...Itse olen sitä siis pähkäillyt kun kuulema veisi kuukautiskivut pois...
Jaahans, pitäisköhän alkaa väkertämään tuon esikoisen kanssa miehelle synttärikorttia. Lauantaina täyttää 28v, mutta viettää sitten senkin päivän töissä...Jotain kivaa pitäis keksiä...
Meidän typykkä nukkuu vieläkin melkein koko ajan. Mites teillä muilla?Joko valvoo jo pidempiä aikoja kerrallaan?
Eilenkin nukkui koko päivän, välillä vain heräsi syömään. No, ei pidä valittaa kun saa touhuilla tuon isomman muksun kanssa silloin..Velä tulee se aika kun kumpikaan ei nuku ;)
Mutta nyt hommiin.
Mukavaa päivää kaikille ja vauvoille halit!
Terkuin,
Camelot ja Touhu 1kk ja isoveli 2v 9kk
vaikkakin tässä ollaan oltu kyllä hereillä jo hyvän aikaa.
Isomman laitoin just kouluun ja pikkuneitiä pitäis mennä viemään vähän aamupesulle.
Axelara, mukavaa että saatte jo lastan pois. Meilläkin on eka kontrolli jo ens viikolla. Muuten sen kanssa kyllä ollaan jo pärjätty, mutta just toi liikkuminen tuottaa hankaluuksia, kun pitäisi niin monessa paikassa päästä käymään. Sitten niitä menoja pitää vaan puljailla niin että toinen meistä on aina vauvan kanssa kotona.
No kuukausi enää meilläkään.
Ikävästi vaan paukkuu toi tytön toinen jalka, siis kovemmin kun hoitoa aloittaessa, alussa kun en itse kuullut siinä mitään pauketta, toivotaan nyt että hoito kuitenkin auttaa.
Oliko teillä vauvalla kovaa pauketta tässä vaiheessa?
Mietin vaan että mahtaako se kuulua asiaan, kun luut siellä yrittää etsiä paikkaa...
G: Tosta ehkäisystä, jota en kyllä kauheesti ole kerinnyt vielä miettimäänkään... ei oo ollu vielä tarvetta miettiäkkään...
niin luultavimmin meillä kans päädytään kondomiin,
en oikeen tykkää ajatuksesta ottaa kierukkaa, enkä pillereitä.
Siskolleni ei ainakaan kierukka edes käynyt, sillä tuli kova kuume siitä niin se jouduttiin poistamaan.
Ja pillereiden takia eräs tuttavan tuttava menetti henkensä..
Ja muutamalla tutulla on pillereistä tullut myös vähän lievempiä oireita,
eräs ystäväni sai siitä myös veritulpan, mutta sitä on onneksi saatu lääkkeillä kuriin, ettei käynyt niin kuin tälle toiselle :(
Kauheeta kun ei oo tarvinnu mitään ehkäsyä moneen vuoteen, tuntuu niin hullulta että nyt tarttis jotain todella alkaa käyttämään,
meillekkään ei nyt heti perään ainakaan seuraavana haluttais saada.
Kolmannesta on kyllä ollut jo puhetta, mutta ei kuitenkaan ihan heti.
eli tästä sujuvasti seuraavaan galluppiin,
lastenvaattet laitetaan vielä varmuuden vuoksi korjuun,
ja mulla kun itsellä noita sisaruksia riittää, niin ehkä heistä vielä joku tarvitsee myös lastenvaatteita.. luulisin.
Mutta nyt kakkapyykille.
Zimppu ja typy 3viikkoa ja rapiat..
siis
meillä typykkä kun valvoi eilen kl.14-24
Otti siinä välissä vain vartin ja puolen tunnin tirsoja.
Ei kauheesti valitellut mitään mahavaivojakaan, tissillä kyllä oli useemman kerran ja pulloakin annoin.
Tyttö oli kyllä väsynyt mutta ei vain jostain syystä saanut nukuttua?
Mutta normaalisti se valvoo päivässä pariin otteeseen n.3-4 tuntia.
CAMELOT; yksityiselle pitäisi sen takia mennä laittamaan kierukka kun neuvolalääkäri vaihtuu täällä parin viikon päästä ja takaisin tulee vähemmän hyvä lääkäri;( Mun " oma" lääkäri (joka on siis hoitanut mua molemmat raskaudet) menee takaisin yksityisvastaanotolleen joten siksi pitäisi sinne mennä.
Olen pitkästä aikaa tooooooosi väsynyt. Johtunee hirveän kipeistä hartioista. Jumittuneet hartiat saa olon jotenkin väsyneeksi ja tukkoiseksi.
G: ONKO MUILLA HARTIAVAIVOJA? MIKÄ AUTTAA SIIHEN PARHAITEN?
Mulla kipu tulee imetyksestä ja siitä että melkein koko ajan kantaa tai nostelee jompaa kumpaa lasta.
RASKAUSARPIGALLUP: mulla ei ole tullu kummassakaan raskaudessa yhtään arpea vaikka odottaessa niin luulin. Ne olivatkin vain pinnalla olevia versiuonia jotka näkyivät. Olen kyllä onnellinen kun masu näyttää ihan samalta kuin ennen ensimmäistäkään raskautta;)
Sadepäivä vaivaa täällälkin ja kyllä on tylsää. Meillä ei ole edes autoa tänään joten ei päästä mihinkään! Illalla menen ekan kerran jumppaan - jee!!!
Nyt pois koneelta ettei tule enemmän hartiat kipeeksi.
Nazu ja isompi tyttö ja Lilia 7,5 vkoa
Pojat ja vanhempi tyttö ovat tarhassa,on kuvaus =)
Käytin pojat ei len parturissa ,tuli tosi hienot tukat..laitettiin irokeesi kuvaan,kyllä ne tykkäs.
Viime yö kuten arvata saattoi oli huono.Mies raukkaa ,sai nukuttua varmaan 3 h.
Saatiin pikku neiti nukkumaan vasta 2 jälkeen ,itkeskeli vähän väliä ja heräs syömään 3 lta ja joi taas pullosta 160ml.Mä en ole voinut imettää kuin vähäsen,nää nännit are killing me..Siis sammas jyllää edelleen ja olen aivan Hemmetin kypsänä.
No heräili tuohon kuuteen asti usein ja kun mies ja lapset lähti puol 7 niin nukahti ,söi kerran tuossa puol 9 aikaan!!!
Apua pitäis syöttää nyt rinnasta kun olen viimeksi eilen tuosta syöttänyt eilen illalla!On se pahempi tapaus..
Valvomisesta,yleensä valvoo päivällä sekä illalla..Eilen nukkui koko päivän ja valvoi sitten yöllä.
Jälkitarkastus ens keskiviikkona mutta taas alkoi ihmeellinen
limavuoto..
Vaatteista ,ainakin poikien pienten pitäis päästä eroon..Katotaanm sitten mitä tehdään tämän neitokaisen vaatteille .
Wades & Natika 5vko ja risat
Lasta saatiin nyt pois, mutta vielä tuli kontrolliaika tammikuulle. Kuulemma aivan normaalia, että uä:ssä katsottuna lonkkamaljat eivät vielä tässä vaiheessa ole kunnolla kasvaneet (siis muillakin kuin lastavauvoilla voisi näin olla, jos sitä tutkittas). Parempihan tuo on kunnolla varmistaa! Lonkat kuitenkin stabiilit, eli paikaltaan ei saa pois väännettyä.
Meillä ei ole missään vaiheessa kuulunut pauketta, koska se ei itsestään ole sieltä milloinkaan mennyt sijoiltaan vaan ainoastaan lääkärin vääntämänä. Johtuiskohan tästä?
G: ehkäisynä meillä minipillerit, aloitettu viikko sitten.
G: Meillä valvotaan päivisin 1,5-2h jaksoissa. Illalla saattaa olla 3h pätkä ennen yöunille menoa.
Olikohan joku muukin galluppi...
Me (minä ja tyttö) lähdetään huomenna junalla mun porukoille Keski-Suomeen. Saa nähdä miten reissu onnistuu!
Tänään näyttäisi taas siltä, että Ellille uni maistuu. Pari päivää onkin ollut vähän huonompaa sillä saraa, tyttö on nukkunut vain lyhyitä pätkiä ja eilen illalla aivan käsittämätön juttu: tyttö valvoi puolille öin:O Oli tankannut itsensä kyllä ihan täyteen mutta uni ei vaan millään meinannut tulla. Yli tunnin makoili omassa sängyssään, vähän väliä sai käydä laittamassa tuttia suuhun mutta unta ei vaan näkynyt missään. Lopulta otin kainaloon (ja annoin pienet hömpsyt maitoakin, paljoa ei halunnut/jaksanut imeä) ja siihen nukahti sitten sekunnissa. Viiteen saakka nukuttiin ennen kuin nälkä yllätti ekaa kertaa. Ja mikä parasta, tämä päivä alkoi vasta klo 9, sillä esikoinen nukkui niin pitkään:O Ja äiti ja vauva myös:)
Elli muuten hymyili ekaa kertaa pari päivää sitten, eilisen piti taukoa ja tänään on taas väläytellyt. On se vaan niin ihanaa kun oma pieni rakas hymyilee! Ja ympäristöä on alkanut tarkkailla myös, silmät suurina seuraille mitä muu perhe puuhailee. Isosisko on ottant kunnia-asiakseen vauvan viihdyttömisen ja veikkaan että ennen pitkää isosisko on Ellin elämässä number one=) No, äiti tisseineen tuskin menettää asemaansa ihan pian;)
Isompi on nukkunut kohta tunnin ja pienempikin ihan niillä rajoilla...olisko kohta äidinkin päikkäriaika?
Lillis ja Elli 5vkoa
Kun sais nukkua edes 3h putkeen yöllä niin olis ihanaa. Viime yö oli kyllä yks painajainen. Esikoinen heräs 4 aikaan itkemään ja kun mies meni kattomaan häntä, huusi minutki sinne. Tyttö oli oksentanu tyynylle ja hieronu päätä siinä, oli pää ja koko tyttö ihan oksennuksessa :/ Ressukka pieni! Tuli ihan huonoäiti-syndrooma ku en tiiä kuinka kauan lie on oksennuksessa nukkunu :( tytöllä on siis Amoxin-kuuri korvatulehukseen, ja siitä ilmeisesti johtuu että yöllä oksensi ja aamulla on ripuloinu pariin otteeseen. No, tottakai vauvaki heräs siihen samaan syssyyn ja kun en heti ollu laittamassa tuttia tai tissiä suuhun niin heräs ihan kokonaan ja siinä meni tunti ennenku nukahti. Sen jälkeen vielä piti mennä esikoisen viereen oottamaan että nukahtaa. Sittehän tuo vauva taas kohta heräs syömään *huokaus*. Ja 7 aikaa vauvalla oli kakka, ja kun menin sen pesemään niin tottakai taas vauva heräs, kello oli puol 9 varmaan ennenku vauva taas nukahti. Että oli tosi kiva yö...plääh.
Tuo on niin jännä tuo vauva kyllä ku se herää yöllä, niin se ei ala nukkumaan ainakaa tuntiin. Ja jos yrittää pitää vaan vieressä, niin vinkuu vaan. Saa siis kokoajan vaihtaa vauvan asentoa, ottaa mahan päälle, laittaa viereen, keinuttaa polvia vasten yms. että pysyy hiljaa (että saa mies ja esikoinen edes nukuttua). Vaativaa puuhaa siis!
Odotan innolla että tulis sellanen aika, että vauva ei tarvi tissiä joka 2h välein.. päivälläki tankkaa kokoajan 2h välein. Tai ehkä minä vaan tyrkytän tissiä liian usein. Pitäs varmaan kattoa ihan kellosta aika, ettei liian tihiään tissiä tarjoa. Esikoisen kohalla tein sen virheen että liian usein tarjosin, niin sehän hermostu kokonaan eikä meinannu moneen vko ottaa tissiä ollenkaa. Tai siis tajusin vasta 2vko tappeluiden jälkeen että tarjoan ihan liian usein tissiä ja siitä johtu " rintaraivarit" ja lakkoilu.
G: Raskausarvet somistaa oikein komeasti melkein mahan ympäri kylkiin asti. Ja kaiken kruunaa tuo hieno sektioarpi keskellä mahaa :) Ei paljon tätä kroppaa ihan pian esitellä julkisilla paikoilla :/ Onneksi miestä ei haittaa :)
Joku kyseli HARTIOIDEN jäykkyyteen apuja- kokeileppas sauvakävelyä. Sitä kun harrastaa edes pari kertaa vkossa niin pitäs auttaa..tai ainaki minulla auttaa. Pitäs alottaa taas sauvakävely, kun on itellä kans hartiat ihan jumissa koko ajan. Mutta kun tahtoo illalla olla niin pimeetä (pelkään pimeää!) kun mies tulee koulusta että ei enää uskalla lähtä yksin tuonne ulos.
Meijän vauva valvoo päivällä..MINKÄÄNLAISTA rytmiä ei oo, mutta yleensä kuitenki niin että nukkuu pari-kolme tuntia ja valvoo sitte pari tuntia. Tosin tahtoo olla niin että päivän valvoo ja illan nukkuu... Ja siitä johtunee se että yöllä meinaa olla liian virkeä. Pitäs yrittää vähän muuttaa tuota rytmiä ja oon yrittänykki, muttaku on nii vaikea pitää vauvaa hereillä illalla kun se on väsyny.
NUKKUUKO teillä vauvat rattaissa ulkona ilman että tarvii koko ajan olla laittamassa tuttia suuhun?? Minä en jaksa yrittää tuota vauvaa ihan joka päivä ulos nukkumaan, ku helpommin saan sen tutin laitettua suuhun sisällä..
Sisälläkin tahtoo nukkua vaan sylissä, miten teillä muilla? Nukahtaako vauva helposti sänkyyn tai rattaisiin?
Mutta taidan lähtä nukkumaan kun molemmat pimut sammu..
Tulipa pitkä sepustus, sorry :)
Jääsydän ja tyttöset 1v4kk ja pian 4vko
NAZU: mullakin on taipumusta niska-hartiaseudun kipeytymiseen ja jännitystiloihin ja siitä aiheutuvaan päänsärkyyn. On muuten v-mäinen särky sekin (vaikkei silti kai mitään verrattuna migreeniin) kun kestää päiväkausia ja on tosi kova. Nyt on jonkun verran oireillut, huomaan etenkin öisin imettäväni jotenkin oudosti niska ja kaula " mutkalla" ja usein on aamulla ollut pää kipeänä:( Ja kyllähän vauvan ja 11,5-kiloisen esikoisen nostaminen ja kantaminen myöskin rasittavat. Lasten hoidossa kun ei aina voi edes toimia kovin ergonomisesti vaan asennot ovat usein huonoja. Keppijumppa on toinen mikä voi auttaa ja ihan venyttely ja kai hieronnastakin voi saada apua.
JÄÄSYDÄN: meillä vauva nukahtaa saman_tien kun laitetaan vaunujen koppaan. Ei siis tartte olla vielä edes vaunuisissa koko kopan kun tyttö jo nukkuu. Tutin laitan aina suuhun vaunuissa nukkuessa, mutta se tippuu usein pian pois ja uni jatkuu silti. Sisällä nukahtaminen on viime aikoina ollut vähän hankalampaa, aiemmin Elli nukkui ihan missä vaan milloin vaan, mutta nyt vaatii jo vähän nukuttamista. Kapalointi on edelleen käytössä ja toimii meillä. Yritetään myös koko ajan opettaa, että etenkin illalla Elli nukahtaisi omaan sänkyynsä jotta vältyttäisiin tissi-nukutus-huuto-kantelu-hytkytys-rumbalta, jota esikoisen aikana oli ihan riittämiin:/ Nyt jos Elli nukahtaa syliin niin lasken heti sänkyyn tai johonkin nukkumaan että nukkuisi edelleen muuallakin kuin sylissä. Aina se ei vaan onnistu...Iltaisin kun mies on kotona se on tavallaan ihan ok, mä en kerta kaikkiaan voi tehdä mitään muuta kun vauva kerran nukkuu sylissä;)
Meillä ei muuten ole parveketta tai pihaa, joten vaunuissa nukkuminen onnistuu vain kun olen itse liikenteessä. Sen vuoksi sisällä nukkumisen taito on äärimmäisen tärkeä, aina kun ei voi olla pihalla jotta vauva nukkuisi hyvin, vaan sisälläkin on pystyttävä nukkumaan yhtä hyviä unia.
Ihanaa, nyt pääset kunnolla halailemaan ja rutistelemaan vauvaa...
Meillä on se eka kontrolli keskiviikkona, niin pitää siellä kysyä tosta kovasta paukkeesta onko se normaalia.
Mä oon ymmärtäny että niitä kontrolleja tehdään vielä useampiakin lastan poiston jälkeen.
Hyvä niin, että sitä seuraillaan.
Mukavaa illan jatkoa!
mä kun luulin että mulla ei odotusaikana edes tullut arpia,
mutta en vaan nähnyt niitä mahani takaa.
Ihan alavatsaa on tullut pieniä punaisia raitoja, muttei kovin häiritsevä,
ei oo vielä ainakaan vaalentunut.
Ja sitten on sisäreisiin tullut myös.
Mutta ei onneksi mitään " pahan" näköisiä :)
Ja ulkona nukkumisesta,
meillä typy nukkuu hikisesti 1,5-2 tuntia, välillä pitää hyssytellä.
Eli just ehdin hakemaan esikoisen koulusta vaunujen kanssa.
Esikoinen kun nukkui alusta asti vaunuissa 4-5 tuntia.
Typykälle pitäisi kokeilla vielä lisämaidon antoa ennen vaunuihin laittoa, niin jospa se sitten nukkuis sikeemmin.
No, on kyllä samaa näköä tyttärilläs :) On menny ykköset jo vissiin tulipesään, mut tuurin sivuilta löytyi nätti nappisilmä mainostaen oloasua :)