Mitä teette jos rekka ajaa olemattomalla turvavälillä perässä
Etenkin liukkaalla kelillä. Eihän se rekka kesälläkään ihan hetkessä pysähdy. Tässä viimeisen vuoden parin aikana on tullut aivan sekopäisiä rekkakuskeja kohdattua. Rekka ajaa ihan lähellä takana enkä saa sitä karistettua kannoilta edes 90km/h vauhdilla. Tänään oli lähellä ettei rekka jyrännyt autoani kun jouduin hiljentämään lumitöitä tekevän traktorin takia. Välillä tekisi mieli kääntyä sivutielle pois alta, mutta rekka tulee niin lähellä etten uskalla maantiellä hiljentää lähes pysähdyksiin kääntymisen takia. Voiko noista hulluista kuskeista ilmoittaa johonkin?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Teen kuten muutenkin vaarallisen lähellä ajavien autoilijoiden kohdalla, eli hidastan vauhtiani ja lisään turvaväliä edellä ajavaan autoilijaan nähden.
Ihan autokoulussa opetettu tapa ja sanoohan maalaisjärkikin, että turvallisempaa näin.
Olen kokeillut.
Se rekka tulee silloin provosoivasti vieläkin lähemmäksi.
Ajan tahallani hitaasti ja jos rekka yrittää ohi niin painan kaasua ettei pääse ohi 😂😂
Vierailija kirjoitti:
En muista että koskaan olisin ollut tilanteessa jossa rekka liian lähellä takana. En aja koskaan alinopeutta vaan 10km/h suurempaa nopeutta mitä rajoituksessa sanotaan.
Tuo on laitonta. Eikä kukaan ole puhunut alinopeuden ajamisesta.
Otat puhelimen käteen ja kuvaan auton taakse ikkunaan jossa näkyy että ajaa lähellä. Otat rekkarin ylös ja teet rikosilmoituksen liikenteen vaarantamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kuten muutenkin vaarallisen lähellä ajavien autoilijoiden kohdalla, eli hidastan vauhtiani ja lisään turvaväliä edellä ajavaan autoilijaan nähden.
Ihan autokoulussa opetettu tapa ja sanoohan maalaisjärkikin, että turvallisempaa näin.
Olen kokeillut.
Se rekka tulee silloin provosoivasti vieläkin lähemmäksi.
Toki, mutta onpahan suurempi turvaväli edellä ajavaan ja hitaampi vauhti, joten onnettomuuden välttäminen on todennäköisempää.
En minä ala lisäämään nopeuttani, pienentämään turvaväliä ja kasvattamaan onnettomuusriskiäni jonkun ääliön rekkakuskin takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ainoa oikea tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken hitaasti nopeutta niin alas kuin tarvitsee. Oli siellä rekka, Audi tai muu törppö, ohi menee jossain vaiheessa ihan varmasti. Lasken nopeutta myös jos muita riskikuljettajia liikenteessä. Näköhavainto mopoautosta missä vain niin nopeus laskee.
Se on vain ajan kysymys koska paukahtaa ja se on sinun syytäsi. No omia hautajaisiasihan tuolla järjestelet.
Mitä muuta voi tuossa tilanteessa tehdä kuin noin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten hitaasti te ajelette sitten kun rekat roikkuu perässä? Ite menen mittarin mukaan 90 jos rajoitus 80.
Sään mukaan. Joskus ylin sallittu nopeus ei ole turvallinen nopeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten hitaasti te ajelette sitten kun rekat roikkuu perässä? Ite menen mittarin mukaan 90 jos rajoitus 80.
Se nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta.
Eli jos nynnyttelet 80 alueella kuuttakymppiä niin se on muiden vika jos haluaisivat sinun menevän pois tieltä? Ei sillä rekalla noin vain lähdetä ohittelemaan. Jos et uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan niin mene taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vedän liinat hätäjarrutuksella kiinni. Siinähän rekkakuskivelää loppuelämänsä kuolemantuottajana.
HÄTÄKESKUKSEEN SOITA. PoLIISI TULEE.
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä edellä välttämättä edes mene yhtään autoa lähettyvillä edessä. Rekka se vaan roikkuu perseessä. Miten siinä oma turvallisuus parantuu jos hiljentää vauhtia ja rekka tulee vaan lähemmäksi? Se haluaa paahtaa sillä rajoittimella ja voi hermostua jos edellä menevä hidastelee. Kun ei mene ohi, vaikka monta hyvää kohtaa olisi ollut.
Ainoastaan ämmillä on ongelmana että rekka tulee puskuriin kiinni. Minä olen ajanut autolla jo yli 30 vuotta eikä koskaan ole tullut tilannetta missä joku roikkuisi takapuskurissa kiinni.
Se on ärsyttävää mutta harvoin niin tapahtuu. Rekkakuskit ovat fiksuja ja mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta.
Mutta jos ajaa mittarin mukaan 90 niin se on ehkä joku 83 km/h oikeesti.
Jos ajaa mittarin mukaan 80 niin sehän vastaa noin seitsemääkymppiä. Ymmärrän jos rekkoja harmittaa, aikataulut on heilläkin.
Kuorma-autoissa mittari ei valehtele. Jos ajat mittarinopeutta 80, niin todellinen nopeutesi on vain 70-76km/h. Siksi tulevat perään. Nosta mittari nopeus rajoitus +10, niin ei tule rekat perään. Isolla autolla kestää jarruttaa, niin siksi tulevat lähelle herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä edellä välttämättä edes mene yhtään autoa lähettyvillä edessä. Rekka se vaan roikkuu perseessä. Miten siinä oma turvallisuus parantuu jos hiljentää vauhtia ja rekka tulee vaan lähemmäksi? Se haluaa paahtaa sillä rajoittimella ja voi hermostua jos edellä menevä hidastelee. Kun ei mene ohi, vaikka monta hyvää kohtaa olisi ollut.
Jos se ajonopeus on alhaisempi, niin onhan se joka tapauksessa perässä kiinni ajava rekka pienempi riski, kun nopeutta vähemmän. Plus oman auton hallinta parempi, jos ajatellaan, et sää ja tien kunto huonot.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen maantiellä hidastanut nopeutta juuri ennen isoa ylämäkeä ja sitten kiihdyttänyt takaisin, sinne on rekkapena jäänyt mäkeen köröttelemään.[
Olet hävytön. Minä lisään vauhtia,jos olen rekan edessä,etenkin liukkaalla talvikelillä,että rekkakin pääsee kunnialla isonkin mäen päälle. On pidettävä moraalinen ryhti ja ihmisyys niin hyvin kuin taitaa,niin voi kunnioittaa itseäänkin. Jos näin ei tee ,pian on niin syvällä pahuudessa,että itsekin joutuu häpeämään sitä.
soitan häkeen ja ilmoitan rekan rekkarin sinne
sen jälkeen luultavasti kaarran p-paikan kautta takaisin tielle, jotta rekka pääsee ahdistelemaan muita tiellä kulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Väistän lähimmälle bussipysäkille. Olen siinä hommassa jo tosi taitava.
Käytän hätävilkut päällä heteken sikaa.
Jos itse ajaa rajoituksen mukaan eli suurinta sallittua nopeutta ja rekka ajaa takapuskuriin kiinni, niin kyllä se rekkakuski silloin koittaa "kouluttaa" sinua.