Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Itkuvirret. Voi että helpottaa paha mieli, kun laulaa itkuvirren. Sanat voi keksiä itse, välillä voivottelua ja itkua sekaan. Lopuksi tulee nauru..
Työnteon taito, omien asioiden hoitamisen taito, rahankäyttötaito, maalaisjärjen käyttötaito ja käytöstavat.
Osaan valittaa kuin ikäloppu suomalainen mm. kaikesta
Osaan myydä ihmisille ihan mitä vaan. Vaarini oli hevoskauppias ja tuolta olen taitoni perinyt. Joskus jopa naurattaa kun on saanut myytyä jollekkin yritykselle jotain ihan turhaa.
Osaan keittää pontikkaa, olen käynyt alan kurssit ja aine on hyvää kirkasta ja käy paremmin päähän kuin raamattu. Monenko päähän se raamattu hyvin käy.
Osaan elää elämääni myös ilman somea.
Käsityötaito, luonnossa liikkuminen, ruoanlaitto ja leipominen, perinnetieto
Lampaan keritseminen vanhan ajan keritsimillä.
Osaa kehrätä lankaa värttinällä ja rukilla.
Toki perusjutut, esim. sukan parsimiset, hapanjuurileivän teko ja karjalanpiirakat sujuu myös.
Käteenveto onnistuu sekä vasemmalla ja oikealla kädellä.
Hevosen hoitaminen, ruokkiminen, valjastaminen.
Tähtitaivaan mukaan suunnistaminen.
Luonnon ja eläinten kunnioittaminen.
Pesen paitani ja tuvan lattian jouluksi. Haen vettä vesisuksella.
Neulon, kudon, ompelen, maalaan, remontoin, rakennan, viljelen, leivon, kokkaan, osaan koodata myös ja en vielä ole huomannut, mitä en osaisi. Minulla on vahva usko, että me kaikki osaamme kun vain tarpeeksi haluamme jotakin osata.
Vierailija kirjoitti:
Neulon, kudon, ompelen, maalaan, remontoin, rakennan, viljelen, leivon, kokkaan, osaan koodata myös ja en vielä ole huomannut, mitä en osaisi. Minulla on vahva usko, että me kaikki osaamme kun vain tarpeeksi haluamme jotakin osata.
Alkaa vain olla harvassa ne paikat missä opetella ja kuka opettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa etanasta onko huomenna pouta.
Osaan katsoa ikkunasta, onko nyt pouta.
Moni ei enää osaa.
Kuuntelen vinyylilevyiltä 80-luvun musaa.