Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vanhan kansan taito sinulla on?

Vierailija
04.03.2023 |

Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!

Kommentit (794)

Vierailija
601/794 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huorailutaidot

Vierailija
602/794 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 2D kuvien piirtäminen ihan käsin kynällä paperille. Teollisuudessa kun olin töissä, saatoin seuraavalle vuorolle havainnollistaa jotain vikakohdetta tms. piirtämällä osista kuvan ja osoittamalla ongelmakohdan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/794 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lukea sanomalehteä, oikein sellaista broadsheet-muotoista.

Vierailija
604/794 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Kirjoitan mustetäytekynällä. Ylivoimaisen mukava kirjoittaa kuivamustekynään verrattuna. 2) Korjaan itse tavaroita aina kun vaan taidot riittää. Rakennan myös itse kaikenlaista, kuten nyt viimeksi roskakatoksen ja huvimajan. 3) Kesällä niitän pihan laidalta heinää viikatteella. 4) Teen itse polttopuut, tosin moottorisahalla ja hydraulipilkkojalla. 5) Minulla on leivinuuni ja saunassa puukiuas. Ei ole tarvinnut tinkiä saunomisesta sähkön hinnan takia. 6) Teen minä sitä karjalanpaistiakin. Yksi helpoimpia ruokia, vaatii vain vain aikaa. En tiedä onko nuo kaikki edes vanhan kansan taitoja, mutta ei noita kaikki enää tunnu osaavan.

Vierailija
605/794 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa tehdä karjalanpaistia. Tiedän ilman ohjettakin, miten se tehdään mutta paras karjalanpaisti tulee ymmärtääkseni leivinuunissa padassa hauduttamalla. Ei oo leivinuunia.

Vierailija
606/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan perkaus, karjalanpaistin teko, kaunokirjoitus, halkojen pilkkominen.

Vierailija
607/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukissa on värttinä,jonka kautta lanka kulkee kehrätessä.

Vierailija
608/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan parsia sukkia!

Vierailija
609/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakalainen

Vierailija
610/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydän vesisuonet. Saatte nauraa, mutta se on totta.

Siihen ei liity mitään mystiikkaa. Luulen että kvanttifysiikka siihen liitettynä suhteellisuusteoria osaa selittää asian.

Kun liikkuu maastossa, paksu oksa taipuu niin voimakkaasti maahan, että on vaikeaa saada sitä suoraksi. Kummallinen ilmiö.

Vierailija
611/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunasolmu.

Vierailija
612/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löydän vesisuonet. Saatte nauraa, mutta se on totta.

Siihen ei liity mitään mystiikkaa. Luulen että kvanttifysiikka siihen liitettynä suhteellisuusteoria osaa selittää asian.

Kun liikkuu maastossa, paksu oksa taipuu niin voimakkaasti maahan, että on vaikeaa saada sitä suoraksi. Kummallinen ilmiö.

Ei ole vanhan kansan miksi vaan ihan huuhaata. Onpa yritetty väitellä tohtoriksi aiheesta vaan ei kas kummaa mennyt läpi. KVG

Vierailija
613/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan parsia villasukkia. On sellainen puinen parsimis-sienikin. 🧶

Vierailija
614/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat todella upeaa vanhanaikaista kaunokirjoitusta sujuvasti. Joskus koulussa kun annan näytteen, oppilaat ovat aivan ihmeissään. Kuin tuottaisi jotain agricolanaikaista.

Vierailija
615/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kirjoitan

Vierailija
616/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä varpuluutia, niittää viikatteella, virkata pitsiä, kirnuta voita, lypsää käsin lehmiä, poijittaa

lehmän, kalastaa, perata kalat ja tehdä niistä monia ruokia.  Osaan tehdä keväällä kerppuja karjalle,

osaan käyttää moottorisahaa ja pilkkoa puut kirveellä.  Osaan karsia rangat metsässä ja raivata vesurilla

metsää, osaan virittää kalaverkot yksin järveen ja kokea ne.

Osaan muurata yksinkertaisen tulisijan, nikkaroida portaita ja terasseja, paneloida seiniä ym.  Elämä

on opettanut.

Vierailija
617/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkaaminen on tärkeä taito ja siksi siitä on murteissa monia muotoja. Esim. Puruvedellä kalat siivotaan ja viidenkymmenen kilometrin päässä Simpeleen järvellä kalat ruokitaan. 

Vierailija
618/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lypsää lehmää. Olis vaan lehmä.

Vierailija
619/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. henkisentyöntekijä, mutta maalaistalossa kasvaneena osaan tehdä myös kaikkea raskasta ruumiillistakin työtä käsin aivan entisaikojen miestentöistä kuten pelto-ojankaivuusta ja metsän raivauksesta naisten töihin ruuan laitosta saippuan keittoon. Osaan myös lypsää lehmät käsin ja kääntää vasikan jos se on syntymässä väärinpäin. Olen 45 vuotias nainen.

Vierailija
620/794 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SS kirjoitti:

Osaan pitää turpani kiinni oikeassa paikassa.

Tuota taitoa kadehdin.

Minä en osaa.