Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vanhan kansan taito sinulla on?

Vierailija
04.03.2023 |

Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!

Kommentit (794)

Vierailija
661/794 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin osaan neuloa ja virkata mutta eivät nuo kyllä ole mitään vanhan kansan taitoja yhtään sen enempää kuin kokkaaminenkaan. Karjalanpiirakoita olen tehnyt vain kerran, en siis sitä varsinaisesti osaa mutta ohjetta lukemalla ja harjoittelemalla se olisi nopsaan hallussa.

Sen sijaan pitsinnypläys on mielestäni todellinen taito, jota ei ihan noin vain opetella netistä lukemalla. Olen seurannut vierestä enkä sitä oppinut siinä sivussa. Sen sijaan matonkutomisen opin ihan katselemalla vierestä, se ei ole lainkaan vaikeaa ja sen osaisin tehdä edelleenkin, jos vain olisi välineet. Myös pajupillin tekoa olen lapsena harrastanut, tosin se soiva pilli ei tullut lopputulokseksi kovinkaan usein. Saunavihdankin olen väsännyt mutta en kovin laadukasta, kun hajosi muutaman vihtomisen jälkeen...

Monet noista taidoista eivät ole mitään taitoja vaan ihan helposti kokeilemalla opittavissa. Nykyään voi lisäksi netistä nähdä ihan kuvalliset ohjeet. Vaikeimpia ovat taidot, joihin tarvitaan ihan omat laitteet. Niitä ei ihan noin vain opitakaan. Toisaalta jokin nokkahuilun soittaminen tai villan karstaaminen tai matonkuteiden leikkaaminen ovat niin yksinkertaisia oppia, että siihen ei tarvita edes mitään opastusta.

Vierailija
662/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan rakentaa hirsitalon, valmistaa kaikki huonekalut, vuolla puukolla tarve-esineitä. Lisäksi minulla on hyvät erätaidot ja olen taitava kalastaja.

Osaan myös hoitaa ja parantaa ihmisten mielenterveysongelmia ilman kemikaaleja. Osaan myös vähentää fyysistä kipua ilman lääkkeitä. Minulla on myös taito kuunnella ja poistaa läheisiltä ahdistuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lypsää käsin, tehdä sinkkaliitoksen, tehdä metsätöitä, hitsata puikoilla, olla ilman puhelinta, taaplata lautoja...

Vierailija
664/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan unnuttaaaaaaaahhhhh!

N72v

Vierailija
665/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alkuvuosina mummin kanssa, kun opiskelin ja mummola (400 km Helsinkiin) oli yliopistoni naapurikunnassa, vanha pientila. (Win-win molemmille, 59-v. mummi sai seuraa  ja minä sain asua talon sähkölaskun hinnalla). Mummi piti muutamaa kanaa ja lammasta, lehmät oli laitettu pois paria vuotta aiemmin. Mummi keri lampaat itse. 

Nurkissa oli kaikenlaista vanhaa tarvekalua, mm. rukki, kirnu ja separaattori. Opin keritsemään, käsittelemään villaa ja käyttämään rukkia. Lisäksi osaan nylkeä ja paloitella lampaan. Itse tappopuuhaan minusta ei ollut, mummi hoiti sen...kanat oli enempi mummin lemmikkejä, lampaat hoiti maisemaa ja "pääsi" joulu- ja pääsiäispöytään. 

Setä opetti mulle metsästystä, eli hirvi kyllä kaatuu ja koiran osaan opettaa hommaan. 

Itse asiassa kaipaan niitä aikoja, kun istun täällä pääkaupungin kerrostalossa etätöissä. Mummi on jo niin vanha, että hänet on muutettu tänne, asuu palvelutalossa ja on jo isoisomummi minun ekalle lapsenlapselleni. Maatila on enää kesämökkikäytössä ja pellot metsittyneet. 

N 53 v. 

Vierailija
666/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nuo taidot minulla on.

Vierailija
667/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin neulominen ja karjalanpiirakoiden ja kalakukon teko. 

Vierailija
668/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kirjoittaa oikeaa vanhaa kaunoa, sulkakynällä koulussa opetettiin. Kyniä ei saanut käyttää. T. 32v. Nainen

Vierailija
669/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varvulla kaivon paikan etsintä

Vierailija
670/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki, erityisesti taito saattaa naiset seksuaaliseen tyytyväisyyteen. On siitä haittaa toki, kun vonkaavat myöhemmin pitkäjänteisestikkin.

Vierailija
671/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennalta näkemisen taito.

Vierailija
672/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varvulla kaivon paikan etsintä

Hyvä taito: vaikkakin sen on osoitettu olevan huuhaata.

Vierailija
673/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä ihmisen toisen sisään.

Vierailija
674/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kasvattaa ruokaa, neuloa, ommella (tosin lähinnä ompelukoneella, en niinkään käsin).

Vierailija
675/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoiden leipominen.

Vierailija
676/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siman teko sekä saunakaverin selän pesu.

Vierailija
677/794 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinanpoltto metsässä

Vierailija
678/794 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lorikoida.

Vierailija
679/794 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä luonnosta voi syödä ja miten käsiteltynä (muutakin kuin mustikka).

Osaan kalastaa, perkata kalat, puhkoa muikut, paloitella ruhot, en mitenkään ammattimaisesti mutta tiedän mikä osa on mikäkin ja miten se laitetaan. Osaan käyttää hyödyksi monia ruhonosia mitä moni ei käytä.

Osaan tehdä ruokaa puuhellalla, leivinuunissa, takassa ja avotulella. Plus savustaa.

Pystyn tappamaan kanan paljain käsin. Kanin tappamisen periaatteen tiedän mutta käytännössä kokeilematta.

Osaan ommella, kutoa(neuloa), virkata ja kutoa sen matonkin, loimien laitto pitäisi opetella.

Vierailija
680/794 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kuolla.