Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Osaan leipoa kuivakakkuja. En ole sitten teini-iän epäonnistunut, ja leivon niitä melko usein. Pystyn näkemään jo reseptistä, mitkä mahdolliset pieleen menemisen kohdat ovat ja osaan noudattaa niissä kokemukseen perustuvaa varovaisuutta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En ymmärrä mitään sienien päälle eli kaupasta sienet.
Lypsäminen ja pontikan keitto
Viedään usein Martin ja Keijon kanssa tuonne lähimetsään kiljut keittymään. Siellä ollaan jo 40 vuotta niitä keitelty.
Noituminen ja naapurin lehmän maitojen muuttaminen happamaksi. Ne nyt lähinnä.
Osaan lukea av-palstaa ja kirjautua facebookkiin. Näistä nykynuorten some-jutuista en sen sijaan ymmärrä mitään.
Osaan tunnistaa provosoivan aloituksen.
Tais "taidot" loppua porukalta.
en oikeen tiedö kirjoitti:
Viedään usein Martin ja Keijon kanssa tuonne lähimetsään kiljut keittymään. Siellä ollaan jo 40 vuotta niitä keitelty.
Te kuulkaas unohditte metsään sen läpisyöpyneen viinapannun ja nyt sen läpi on kasvanut tuhti kuusi!
Vierailija kirjoitti:
Osaan kehrätä. Rukilla.
Rukilla ei kehrätä! Se on VÄRTINÄ, joka on usein liitetty rukkiin!
Vierailija kirjoitti:
Osaan kutoo mattoja, ja neuloa vähän mutta en sukkia.
Lisäksi kasvattaa syötävää, jotenkuten.
Käsityökaluja osaan käyttää.
Osaan rakentaa loimen, ja useamman kerran olen koonnut kangaspuut. Maalla asuneena osaan paljon vanhankansan taitoja, joita ei tule edes ajatelleeksi.
Lehmää olen lypsänyt käsin, mutta villaa en saa lampaasta langaksi, en osaa edes keritä. Langasta osaan tehdä vaikka mitä.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kehrätä. Rukilla.
Rukilla ei kehrätä! Se on VÄRTINÄ, joka on usein liitetty rukkiin!
Onko tämä joku murrekysymys vai mikä, mutta kyllä meillä aina on kehrätty rukilla. Minä en osaa, vaikka omistan rukin.
en oikeen tiedö kirjoitti:
Höpö höpö. Ei kiljua metsässä keitetä, sillä on liian kylmää. Minä kyllä tiedän, olen "keittänyt". Pontikka on se, jota metsässä keitetään.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku tehdä niitä kaura kampsuja( vai oliko ohra), jos niin jakaisitko ohjeen tänne? Kun olin pieni mummi teki näitä ja olivat suurta herkkua.
Osaan, mutta meillä ne ovat verikampsuja. Tehdään niin sakea veriohukaistaikina, että kakkuset pysyvät koossa. Itse laitan puolet ruisjauhoja, puolet ohraa tai hiivaleipäjauhoa. Perinteisen ohjeen mukaan pitää sisään laittaa pala kuuta (tiedäthän?), mutta itse raasta läskiä mahdollisimman hienoksi ja lisään sitä.
Tärkeä vaihe on kiehumaan laittaminen. Ne kampsut pitää laittaa kiehuvaan veteen niin varovasti, että alkavat heti kypsyä eivätkä hajoa.
Vaikuttaako tämä ohje tutulta niin, että saisit aikaan kaurakampsuja? Ei muuta kuin kokeilemaan.
Itse osaisin tehdä vanhanajan rieskoja, mutta tarpeeksi hyvän uunin löytäminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Eikö kaikki vedä lakanat?
Ihan nyt hämmästyin.Milläs vedät, kun asut yksin?
On olemassa seinään kiinnitettävä teline, johon lakanan toisen pään voi kiinnittää. Itse en kylläkään vedä lakanoita.
Toinen pää ensin mankeliin niin että pysyy siinä, sitten vaan vetämään suoraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...
Miten sitten nykyautot käynnistetään, kun akku on tyhjä?
Vanhan auton käynnistyksen osaan monella tavalla, samoin tavallisimman tarkistukset ja renkaanvaihdon talvella pimeässä lumituiskussa.
Osaan tanhuta ja tanssia masurkkaa, polkkaa, jenkkaa ym. Kudoin kansallispuvun kankaat itse (hame, liivi ja huivi) kangaspuilla.
Leivän teko juuresta. Liipalla terotus. Vaatteitten kaavoitus ja ompelu. Kalastus. Kasvivärjäys luonnosta kerätyillä kasveilla,ryijyn pohjan kutominen ja ryijyn solmiminen, tuloksena Maamies -ja Elämänpuu- ryijy ,oma malli jälkimmäisessä. Potunviljely kalaa lannoitteena käyttäen. Atraimella kalastus,atrain on omatekoinen. Moottorisahaan vaihdoin männänrenkaan,se tapahtui mieheni pyynnöstä. Tähän hommaan olin täysin haluton ,viimein siihen oli ryhdyin kuitenkin. Itse olisi ollut siihen paljon viisaampi.
Hän on polttanut hiilimiiluja,tehnyt itse kaksi taloa.ensimmäisen muurannut itsepoltetuilla tiilillä. Se seisoo yhä pystyssä,on hyvä talo,kokonaan talon alla pannuhuone ja iso autotalli. Toinen kerros asuintilana,kolmannessa makuuhuone ja avovinni ympärillä. Siellä on jättisavusauna haapahirrestä.
Mökki on toinen hänen rakentamansa. Siinä autotalli ja sauna,itsetehtyjä nekin. Sähkötyöt teki ammattilainen ja em. vesikeskuslämmityksen myös.