Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Ei paljon mitään.
Osaan kutoa villasukat. Tosin taito on ruosteessa ja jouduin katsomaan mallia netistä. Juuri aloitin.
Kun olin vasta tekemässä vartta, mieheni tokaisi, että kaikkea sinä osaatkin. (Ollaan oltu aviossa 24 vuotta)
Sitten osaan pienen kertauksen turvin luultavasti tehdä kankaasta vaatteita, mutta siitä on pitkä aika, kun viimeksi tein.
Eli taidot on kovasti ruosteessa..
Osaan lämmittää puu-uuneja. Tosin se ei ole kummoinen taito.
En osaa paljon mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...
Miten sitten nykyautot käynnistetään, kun akku on tyhjä?
Vanhan auton käynnistyksen osaan monella tavalla, samoin tavallisimman tarkistukset ja renkaanvaihdon talvella pimeässä lumituiskussa.
Käytetään esimerkiksi boosteria, virran antaminen tai ottaminen toisesta autosta kannattaa jättää tekemättä jos ei täsmälleen tiedä mitä on tekemässä, seurauksena voi olla kallis vahinko
Kerro tarkemmin virran ottamisesta nykyauton tyhjenneeseen akkuun.
Mitä ihmeen boosteria?
En mitään hienoa ja epätavallista, mutta aika paljon tavallista 'vanhanaikaista', vaikka olen epäkäytännöllinen tyyppi. Joskus olen kutonut maton. Niittää osaan, ja nyppiä hukkakauraa 😀 Osaan kasvattaa omia vihanneksia kasvimaalla, kasvattaa tomaatteja ja muuta siemenestä ja kompostoida. Tunnen paljon sieniä. Osaan tehdä helppoja 'vanhan ajan' ruokia, tyyliin hernekeitto kuivatuista herneistä, rieska, karjalanpaisti... Olen käyttänyt kirjoituskonetta ja lankapuhelinta. Ja sokerina pohjalla, olen selviytynyt lapsuudesta ilman vesivessaa, suihkua ja lämmintä vettä.
Osaan tehdä karjalanpaistia, paistaa joulukinkun, tehdä porkkana- ja lanttulaatikkoa ja kaikkia muita ruokia. Teen myös täytekakun itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani seppä, niin eiköhän siinä jotain vanhan kansan taitojakin tarvita
Ostin kaupasta sepän tekemän korun.
Villasukkien kutominen ja kantapään parsiminen.
Lapsien teko ja kasvatus kunnollisiksi aikuisiksi.
Ponuakin on tullut tehtyä ja aattelin että pitäiskö jälleen ottaa uusiksi.
Mä osaan värjätä lankoja kasveilla. Ihania sävyjä, useimmiten. Sitten kudon niistä uniikkeja sukkia ja lapasia.
Metsän hyötykäyttöä;
- tunnistan sieniä ja poimin niitä
- osaan suunnistaa ja tiedän paljon hyviä marjapaikkoja
- osaan tehdä kuusenkerkkäsiirappia ja kerätä kouvun mahlaa
- tunnen villiyrttejä ja kuivaan niitä
- saan nuotion syttymään missä ja milloin vaan, mutta tulitikut kyllä tarvin
En syö veriruokia,koska Raamatussa on kielletty verensyönti. Myös Uudessa Testamentissa. En silti tietämättömiä arvostele,mutta tämän lukenut tietää nyt asian,voi toimia omantuntonsa mukaan.
Muuten hyvä ,mutta Raamatussa on kielletty verensyönti. Se on eläimestä vuodatettava maahan. Peruste on että siinä on kaiken elävän sielu. Uskovaksi tultuani tämä oli ensimmäisiä asoita joita Herra toi ilmi Raamatusta.
Puu-uunin lämmittäminen on kyllä taitolajikin . Menin kerran vapaalla ollessani illalla yhdeksän aikaan sisareni kotiin. Hänen miehensä tuli pöydän luo ja istahti. Pää kolahti pöytään,meni tajuttomaksi. Uunin pellit oli pantu liian aikaisin kiinni. Häkä on hajuton kaasu,se oli syynä. Yhtään sinistä liekkiä ei saa olla hiilloksessa ja on hyvä olla myös häkävaroitin. Uunin lämmitys on siis myös vanhan kansan taitolaji. On syytä neuvoa tai olla ohjeet seinällä,jos majoittaa esim. vieraita. Itse olen täysi pelkuri tulen ja häkäkaasun suhteen. Vahdin uunin tarkasti sen vuoksi.
Vitjamunien rasvaus on vanhan kansan taitoni
Avaan oven naiselle ja otan hatun pois päästä sisällä.
Röpörieskaa ohraryyneistä ja piimästä. Hyvää voin kera.
Kaivon katsominen pajun varvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...
Miten sitten nykyautot käynnistetään, kun akku on tyhjä?
Vanhan auton käynnistyksen osaan monella tavalla, samoin tavallisimman tarkistukset ja renkaanvaihdon talvella pimeässä lumituiskussa.
Käytetään esimerkiksi boosteria, virran antaminen tai ottaminen toisesta autosta kannattaa jättää tekemättä jos ei täsmälleen tiedä mitä on tekemässä, seurauksena voi olla kallis vahinko
Kerro tarkemmin virran ottamisesta nykyauton tyhjenneeseen akkuun.
Mitä ihmeen boosteria?
Virtabuusteri, erityinen apukäynnistyslaite ja akkujännitteen ylläpitolaturi, jolla esim. vikakoodeja ja livedataa pidempään tutkiessa varmistetaan, ettei homma keskeydy huonon akun takia virranpuutteeseen. Nykyautot ovat huomattavasti monimutkaisempia kuin vanhanajan kaasariautot, joita saattoi melko huoletta apukäynnistellä.
Nykyauto: byäää, kipinä iski starttikaapeleista, kolmen tonnin tietokoneboksi pimeäksi ja uutta odotettava kolme kuukautta ja koodattava vielä autoon kuuluvaksi ennenkuin toimii...
Osaan kutoa sukat ja käsineet. Olen virkannut päiväpeiton ja jotain verhoja. Minulla on pari itse tehtyä mattoa. Ja osaan edelleen laskea päässä. Usein nopeammin kuin nuoret kollegat naputtelevat laitteisiinsa.
Kumpa näitä asioita voisi kertoa ihan vaan kertoakseen jostain taidosta mitä ei nykypäivänä enää juuri tarvita, mutta on ihan mielenkiintoinen harrastus, ilman mitään ylimielisyyttä ja vertailua ns. niihin toisiin, avuttomiin, nuorempiin sukupolviin, joilla on kuitenkin omat taitonsa ja selviytyvät siinä maailmassa mihin ovat syntyneet.