Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vanhan kansan taito sinulla on?

Vierailija
04.03.2023 |

Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!

Kommentit (794)

Vierailija
561/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan soittaa puhelun lankapuhelimella.

Vierailija
562/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä taitoa karjalanpaistin tekeminen vaatii? Voiko helpompaa ruokaa olla? Puuron keittämisessä on suurempi mahdollisuus epäonnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä sahtia.

Vierailija
564/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin takominen

Vierailija
565/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla aivoilla ajattelu

Vanha kansahan ei tietenkään toista tv-uutisista kopioitua narratiivia ja usko jokaista facebook/iltalehtiartikkelia.

Vierailija
566/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.

Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...

Miten sitten nykyautot käynnistetään, kun akku on tyhjä?

Vanhan auton käynnistyksen osaan monella tavalla, samoin tavallisimman tarkistukset ja renkaanvaihdon talvella pimeässä lumituiskussa.

Käytetään esimerkiksi boosteria, virran antaminen tai ottaminen toisesta autosta kannattaa jättää tekemättä jos ei täsmälleen tiedä mitä on tekemässä, seurauksena voi olla kallis vahinko

Vierailija
567/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautanauhan kutominen. 

Samoja tehty kaikkialla maapallolla tuhansia vuosia eli taito keksitty jo muinaisilla nuotioilla.

Paitsi hautalöydöissä hienompia mitä nykyisin tehdään.

Vierailija
568/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niittää kaksipuoleisella viikatteella, siis sellaisella satakuntalaisella. Tavallisella viikatteella myös.

Vierailija
569/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan elää normaalia elämää ilman älypuhelinta, pelikonsoleita, tietokoneita ja internettiä. Osaan kirjoittaa ja lukea. En pahoita mieltäni joka asiasta enkä ole ääri- sensitiivinen. Osaan elää ostamatta uusia vaatteita tai kenkiä ennenkuin on pakko. Osaan viihdyttää itseäni pelaamalla pasianssia pelikorteilla, ratkomalla ristikoita 70- ja 80- luvuilta, luen fyysistä kirjaa joka päivä.

Osaan selviytyä metsässä viikon ilman varusteita, tikata tai muulla tavoin sulkea avoimen haavan, poistaa syylät ja känsät ilman apteekkituotteita, poistaa hampaan käymättä hammaslääkärissä.

Osaan mä myös laittaa kotiruokaa, juoda vettä, kutoa vaatteita, siivota ilman imuria ja hienoja siivouskemikaaleja ja ehkä silti näyttää ja kuulostaa normaalilta, tavalliselta ihmiseltä ilman tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttani.

Tai jotain.

Vierailija
570/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin emäntäkoulussa sorsan kynimisen ja sorsapadan teon.

Vierailija
571/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 5-vuotiaana perkasin kaloja täyttä häkää. Myöhemmin koulussa kotitaloustunnilla meidän piti perata muikkuja. Jotkut kieltäytyivät hyi- ja yök-sanojen säestäminä.

Opettaja kertoi alentavansa heidän kotitalousnumeronsa. Olivat muutenkin sellaisia, joita ei olisi huvittanut tehdä siellä yhtään mitään, muuta kuin syödä valmiit kokkaukset.

Minulla ei ollut mitään hätää, muikun perkaaminen on helppo homma.

Vierailija
572/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan nykyaikainen juttu ei vanhankansan juttu. Minä olen aina tehnyt piparitaikinan itse.

Vierailija
573/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan antaa pahaa silmää lehmille.

Vierailija
574/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen sielujen sisältä esim. montako lasta nainen haluaa.

Vierailija
575/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin emäntäkoulussa sorsan kynimisen ja sorsapadan teon.

En usko. Ei minun emäntäkouluaikoina niin "hienoja" ruokia tehty. Siellä  oppi tyhjentämään lantalaa, kasvattamaan kaalintaimia, kutomaan kangasta ja siivoamaan myös lattianhoitokoneella ja tietenkin laittamaan ruokaa.

Vierailija
576/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä taitoa karjalanpaistin tekeminen vaatii? Voiko helpompaa ruokaa olla? Puuron keittämisessä on suurempi mahdollisuus epäonnistua.

Ostat siis valmiin pakkauksen ja lykkäät uuniin?

Itse tehden teurastetaan ensin tai ostetaan eri ruhonosia, pilkotaan yms. Osaatko tämän?

Teet varmaan sujuvasti myös tappajaiskeiton?

Vierailija
577/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan paljon asioita. Maton kutominen ja karjalanpaistin tekeminen ovat pikkujuttuja.

Pitsinnypläystä en osaa. Yritin kerran, mutta meni hermot.

Pikkujuttuja, jos osaa, kuten auton korjaaminen. Ärsyttävän itsetietoisesti sanottu.

Maton loimien luominen vaatii luomapuut ja kutominen kangaspuut ja hyvän paistin tekeminen ei sekään kaikilta luonnistu. 

Vierailija
578/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku tehdä niitä kaura kampsuja( vai oliko ohra), jos niin jakaisitko ohjeen tänne? Kun olin pieni mummi teki näitä ja olivat suurta herkkua.

Osaan, mutta meillä ne ovat verikampsuja. Tehdään niin sakea veriohukaistaikina, että kakkuset pysyvät koossa. Itse laitan puolet ruisjauhoja, puolet ohraa tai hiivaleipäjauhoa. Perinteisen ohjeen mukaan pitää sisään laittaa pala kuuta (tiedäthän?), mutta itse raasta läskiä mahdollisimman hienoksi ja lisään sitä.

Tärkeä vaihe on kiehumaan laittaminen. Ne kampsut pitää laittaa kiehuvaan veteen niin varovasti, että alkavat heti kypsyä eivätkä hajoa.

Vaikuttaako tämä ohje tutulta niin, että saisit aikaan kaurakampsuja? Ei muuta kuin kokeilemaan.

Itse osaisin tehdä vanhanajan rieskoja, mutta tarpeeksi hyvän uunin löytäminen on vaikeaa.

Iso kiitos :)) Mummi teki molempia veri ja kaura/ ohrakampsuja. Minulla ei ollut hajuakaan miten noita tehdään, nyt kokeilen sinun ohjeella. Mummi leipoi myös rieskoja ja teki kampanisuja. Kampanisuja olenkin tehnyt aika ajoin. Toivottavasti löytyy sopiva uuni, että pääset leipomaan rieskoja. Mummin tekemät rieskat oli paistettu leivinuunissa ja maistuivat taivaallisilta lämpiminä voin kera, NAM!

Vierailija
579/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossoon olla yksiksein, omissa uatteissain.

Vierailija
580/794 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan pitää turpani kiinni oikeassa paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan