Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Hele kirjoitti:
Vesisuonen paikan katsominen pihalla haarautuvan oksan avulla. Oli vinkeä tunne, kun kärki alkoi painua kohti maata. Appi-ukko näytti.
Toimiiko tuo oikeasti?
On toimivinaan.
Itseasiassa varpu kiertyy siihen luodun jännityksen ja kädien tahattomien liikkeiden seurauksena, ei minkään vesisuonien.
Tuo on moneen kertaan todistettukin.
Itsepintainen kansanuskomus...
Vierailija kirjoitti:
Tieto. Täydenkuun aikaan on kylmempää ja vähän sen jälkeen.
...ja talvella on kylmempää kuin kesällä! Ja jos menee sateella ulos, niin kastuu...
Vierailija kirjoitti:
Valittaminen ja osaan kiroilla kuin mettäläinen.
Ja mää osaan huutaa kuin rantapiru!
Osaan ennustaa säätä:
Pistän käyeni ulos ikkunasta.
Jos se kastuu, sataa.
Jos ei, niin ei sada.
Jos se on musta, jäi kädet pesemättä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mikähän kaikki sellaiseksi luetaan.
Näen kohtalaisella varmuudella milloin myrsky on nousemassa. Tiedän milloin ja missä kala syö. Osaan myös valmistaa kalan ruoaksi. Tunnen sieniä ja marjoja. Osaan laittaa ruokia, kutoa, parsia, virkata. Tiedän mihin ei kannata mennä uimaan. Osaan jutella ihmisille ja katsoa silmiin.
Tuo viimeisin on nykyään harvinaista! Etenkään nuoriso ( alle 40 vuotta ) ei osaa seistä suorassa, katsoa silmiin ja vastata selvästi!
Kerran kaksi noin 12-13-vuotiasta tyttöä käveli iltasella tihkusateessa puistossa mnua vastaan, katsoi kohti ja vastasi nyökkäykseeni yhteen ääneen: "Hyvää iltaa!" Se jäi oikein mieleeni, oli niin harvinaista!
Työmatkalla 90-luvulla Saksassa olin käynyt illalla syömässä ja kävelin iltamyöhään pienen kaupungin kadulla kohti majapaikkaa. Vastaan käveli nuoria poikia, pieniä tyttöjä ja nuoripari ja kaikki toivottivat "Guten Abend!" Viimeksi vastaan köpötti vanha pariskunta kävelykeppeineen ja he toivottivat "Schönen guten Abend!"
Mietimme virolaisen asiakkaan kanssa, kuinka pitkään hänen tai minun kotikaupungissamme pääsisi lauantai-iltana toivotellen kaikille vastaantulijoille hyvää iltaa, ennen kuin törmäisi ongelmiin!
Vierailija kirjoitti:
Harakointi eli hävyn paljastaminen pahojen henkien karkottamiseksi. Eli pimp san vilautus.
Wanha Cansa kertoi, ettei Karhu käy koskaan naisen kimppuun, jos Hän tietää edessään Naisen olewan. Sanoivat, että jos tulee Karhu naista Metsäsä vastan, nijn pitä naisen selcänsä cäntämän, hamehen ylös nostaman ja Pyllistämän, nijn jo Carhu carcun juoksee tassu silmillänsä!
Osaan tehdä saippuaa lipeästä ja öljyistä.
Taito kanssa käydä ja sosiaalisoitua livenä eikä
Somessa
Käytän tavarat loppuun asti ja olen hyvä tekemään hävikistä uusia herkkuruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan koodata Fortranilla.
Kymmensormijärjestelmänkin osaan eikä tarvitse katsoa näppäimiin. Tällä olen säväyttänyt yleisöä usein.Hei, minäkin! Coboliakin osaan. Ja Perl alkaa olla vanhan kansan juttuja sekin.
Osaan tehdä vastan nimenomaan sidon sen oksalla, ripustuslenkkiä en tee. Vielä osaan tehdä ryijyn. Muutama isompi tehty. Neulon ja kirjon pöytäliinoja. Karstaan ja kehrään koirankarva lankaa. Tietysti lampaanvillaa sekaan.
Opetella uusia taitoja ilman opetusta.
Pystyn ottamaan puolen pullon huikkia taskulämmintä viinaa.
Syön aina lautasen tyhjäksi eikä ruokahävikkiä
ole juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Lakoteeraus ja hantukeeraus.
Tuo ensimmäinen ainakin on harvinaiseksi käynyt taito. Minäkin olen sen harvoja osaajia. Pitäiskö perustaa harrastekerho taidon elvyttämiseksi. Martta63
Osaako joku tehdä niitä kaura kampsuja( vai oliko ohra), jos niin jakaisitko ohjeen tänne? Kun olin pieni mummi teki näitä ja olivat suurta herkkua.
Osaan ottaa rennosti ja viihdyn kotosalla hyvin.