Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
" Kyllä ennen oli paremmin"-huokailu.
Osaan lypsää lehmän käsin. Osaan kasvattaa itse kasvimaalla syötävää. Osaan sytyttää puuhellan ja laittaa ruokaa siinä.
Tieto. Täydenkuun aikaan on kylmempää ja vähän sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Eikö kaikki vedä lakanat?
Ihan nyt hämmästyin.Milläs vedät, kun asut yksin?
On olemassa seinään kiinnitettävä teline, johon lakanan toisen pään voi kiinnittää. Itse en kylläkään vedä lakanoita.
- osaan leipoa mitä vaan
- osaan säilöä marjoja, sieniä, kalaa, lihaa, hilloja ja ties mitä
- osaan tehdä kiljua
- osaan kutoa maton ja pellavaliinoja
- osaan neuloa sukkia ja lapasia
- osaan laskea päässäni
- osaan kirjoittaa kaunolla
- osaan lukea vanhaa kaunokirjoitusta
- osaan lukea fraktuuraa
- osaan valmistaa punamultamaalia
- osaan pestä nyrkkipyykkiä
- osaan laittaa ulkotulet
- osaan perata kalan
- osaan parsia sukkia
- osaan paikata vaatteita käsin
- osaan valmistaa lankaa
- osaan kirnuta voita
- osaan paahtaa kahvia
- osaan niittää viikatteella
- osaan tehdä heinäseipään
- osaan saunoa ilman suihkua.
Vierailija kirjoitti:
(Odotan vaan, koska joku ylpeänä kirjoittaa ketjuun pontikan keitto.)
Kotonaopittu taito. Alusta loppuun asti!
Ja akkuvesilaite peritty.
Vierailija kirjoitti:
Osaan hoitaa käsivälitteistä puhelinkeskusta
Minäkin osaan!
Oon nostanu pottuja. Ja kantanu halkoja motin.
Osaan lypsää ja ruokkia lehmän.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ottaa munan pois pillusta just ennen laukeamista.
Entisajan vanha taito, kun ei haluttu lapsia.
t. herkuttelua viimeiseen asti
Ei näköjään onnistunu ku oot siinä kirjottamas
Viitseliäisyydestä tässä on enemmän kyse kuin taidosta, mutta osaan tehdä perinteistä kotijuustoa maidosta, piimästä ja kananmunista. Mulla on puinen juustomuottikin sitä varten. Tosi hyvää.
Osaan kymmeniä sananlaskuja ja loitsuja.
Osaan valjastaa hevosen ja ajaa sillä.
Olen hyvä viiltämään itseäni.
Reisivaltimo kannattaa viiltää pystysuoraan, niin tulee hyvä lopputulos.
Osaan leipoa leipää, sekä juureen että hiivalla. Osaan lämmittää leivinuunin ja leipoa ja laittaa ruokaa siinä. Samoin osaan lämmittää muutkin tulisijat (puuhella, saunankiuas, vesipata). Osaan pilkkoa polttopuut. Osaan sytyttää myös nuotion.
Osaan ommella vaatteita. Osaan pestä pyykit vanhanaikaiseen tapaan padassa keittäen ja pyykkilaudalla hangaten sekä osaan myös käyttää pulsaattoripesukonetta. Nää tuli nyt ekana mieleen. Olin lapsena isovanhempien mukana maalaistalon hommissa ja siinä oppi vaikka mitä.
Mulla on montakin sellaista taitoa. Olen aina ollut kiinnostunut uuden oppimisesta.
- osaan kutoa kangaspuilla
- osaan neuloa villapaidan, sukat, lapaset, mitä vaan oikeastaan. Myös virkkaan paljon
- osaan värjät itse lankoja ja kankaita. Suosin kasvivärejä, joist tulee kauniita murrettuja sävyjä
- osaan sitoa kirjan
- osaan punoa pajukorin
- tunnistan sienet eli osaan sienestää
- osaan ommella ja tehdä kaavoja omasta päästä
- osaan puhaltaa lasia
- osaan rakentaa huonekaluja
- osaan nyplätä pitsiä
- osaan valmistaa itse viiliä, juustoa ja voita
- osaan myös rakentaa ja remontoida
- osaan korjata koneita. Olen muun muassa korjannut itse hajonneen pesukoneen ja ompelukoneen, sekä läppärini
Oikeastaan osaan tehdä ihan mitä haluan. Vaatii vain pientä perehtymistä käsillä olevaan asiaan. Mottoni onkin omahyväisesti "muut tekee mitä osaa, minä teen mitä haluan". N38
Osaan tehdä ammatin puolesta erilaisia lääkemuotoja, joita ei nykypäivänä pahemmin käsin tehdä: kapseleita, pillereitä, liuoksia, emulsioita, tasaisia jauheita, uutteita, voiteita, tippaliuoksia yms.
Lisäksi sujuu käsi- ja puutyöt, maatilantyöt, koneet ja eläintenhoito, hevostenhoito ja ajaminen, sekä kengittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Osaan neuloa, ommella vaatteita ja esimerkiksi verhojen käänteet (kuka siitäkin jollekin muulle maksaa :D), tehdä polttopuita, kaikenlaisia kodin korjaustöitä sisällä ja ulkona, vaihtaa autoon renkaat, leipoa itäsuomalaisia perinneherkkuja karjalanpiirakoista sultsinoihin ym ym.
N47
Eurokangas esim. ompelee ajoittain verhot ilmaiseksi. Ihan mieluusti laitoin kahdeksan verhoa heille tehtäväksi. Viitseliäisyydestä siis voi olla myös kyse, ei osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ottaa munan pois pillusta just ennen laukeamista.
Entisajan vanha taito, kun ei haluttu lapsia.
t. herkuttelua viimeiseen asti
Touhutipassakin on tuhansia siittiöitä...
Osaan parantaa kaihia muurahaishapposumulla suoraan pesästä.