Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Osaan olla yksin ja nauttia hiljaisuudesta ilman mitään sähkölaitteita, kännyköitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Pontikan keitto
Katoamass oleva kansanperinne?
Hymy. Suutelo. Kärsivällisyys ja maltti.
No kyllä väliin riitelykin.
Osaan hoitaa käsivälitteistä puhelinkeskusta
Teen toisinaan kotijuustoa, leipäjuustoa ja kunnon juureen tehtyä ruisleipäää. Mulla on sellainen puinen juustomuotti jota käytän uohon kotijuuston tekoon.
En niistä koskaan,mamman neuvo.Ja alkava nuha poistuu kuin taikaiskusta. Ja eipä liiemmälti ole ollut nuhia.
Harakointi eli hävyn paljastaminen pahojen henkien karkottamiseksi. Eli pimp san vilautus.
Vanhat t-paidat saan matoiksi, saan lehmän lypsettyä käsin, olen hyvä tekemään peräkärrykuormia pienpaaleista, olen ollut sahalla vastaanottopäässä, osaan tehdä taapelin, osaan tehdä leipäjuustoa, ravustan, osaisin huolehtia tavallisimmista maatilaeläimistä, osaan ajaa traktoria ja turkkia, osaan kaataa puun turvallisesti. Osaan tehdä villasta lankaa, joskin siitä ei tule kaunista.
Nämä tuli mieleen. -maatilalla kasvanut n29
Edesmennyt äitini väitti osaavansa verenseisautuksen. Hän oli syntynyt 40-luvun lopulla, eikä oppinut taitoa sukulaisiltaan, vaan joltain muulta. Minä en sitä kyllä ole edes kokeillut.
Osaan roikottaa munia ilman apuvälineitä.
Keskityn yhteen asiaan kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan paljonkin erilaisia vanhan kansan taitoja, sillä asumme maalla ja meillä on puulämmitys. Jatkuvasti tulee uusia opeteltavia "taitoja" sitä mukaa kun jotain menee rikki ja täytyy vain kääriä hihat ja käydä käsiksi. Nostan kuitenkin esiin yhden taidon jonka puute hämmästyttää nuoremmissa ikäpolvissa, nimittäin apuvirran antaminen auton käynnistämiseksi. Hämmentävän monilta parikymppisiltä puuttuu tämä joka autoilijan perustaito.
Tämä ei välttämättä ole hyvä idea nykyautojen kanssa jos joku jännitepiikki tms. hajottaa kolmen tonnin tietokoneboksin niin tulee apukäynnistykselle hintaa...
On se mahdollista, täytyy tietää täsmälleen mitä tekee. Ei kannata yrittää jos ei ole aivan varma mitä on tekemässä.
Osaan leipoa hyvää ruisleipää ja pullaa.
Osaan neuloa, ommella vaatteita ja esimerkiksi verhojen käänteet (kuka siitäkin jollekin muulle maksaa :D), tehdä polttopuita, kaikenlaisia kodin korjaustöitä sisällä ja ulkona, vaihtaa autoon renkaat, leipoa itäsuomalaisia perinneherkkuja karjalanpiirakoista sultsinoihin ym ym.
N47