Olen vahingoniloinen kaikille niille, jotka eivät ottaneet korkokattoa lainoihinsa viimeisinä parina vuotena!
Itse otin, sen korkoa alentava vaikutus on jo nyt 1,2%, ensi syksynä varmaan 3,3%! Se tekee kuukausitasolla kuitenkin itselleni ainakin 600€ säästön! Sen verran enemmän käyttörahaa, kuin ilman kattoa elävälle! Ja katto on voimassa vuoteen 2035. Otin sen 2021.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkokatto on fiksu vaihtoehto heille ketkä on ottanut velkaa todella paljon tuloihinsa nähden mutta muille ei ole. Korkokatto on siis heillä käytössä ketkä ovat ottaneet aivan liian ison lainan omiin tuloihinsa nähden, heillä myös lainan takaisinmaksuaika on +20 vuotta ja he makselevat korkoja todella paljon korkokatosta huolimatta.
Ja TAAS joku osaamaton puhuu p*skaa!!!!
Kyllä se oli kannattava halvan rahan aikana kaikille!!!! Varsinkin siis silloin, kun korona alkoi sekoittaa taloutta ja raha oli vieläkin halpaa.
ApMiten se korkokatto on kannattavaa kenellekkään? Korkokatto ei ole ilmainen ja vaikka sinulla on korkokatto niin silti sä makselet korkoja.
Korkojen määriin vaikuttaa kaikista eniten se kuinka kauan sä makselet sitä velkaa taikaisin, mitä pidempää sä maksat velkaa takaisin niin sitä enemmän sä korkoja makselet.
Sä voit itse laskea sen kuinka paljon korkoja makselet 2% korkoprosentilla jos laina-aikasi on 10v,15v,20v tai 25v niin sä yllätyt.
Ihan oikeasti, miten kukaan voi kysyä mitään näin tyhmää? Pitäisikö sen nimi olla sinua varten koron leikkuri, jotta tajuaisit, miksi se kannattaa?
Nykyisillä asuntojen hinnoilla (johon minun lainani siis ei ole) harva pystyy maksamaan lainan 10 vuodessa. Aika vakio on varmaan ottaa 20 tai 25 vuotta laina-aikaa. Sä voit itse laskea, kuinka paljon siinä lainanottaja maksaa korkoja, jos se on 1,7% vs 6%.
Korkokaton sai 2021 maksimissaan 14 vuodeksi. Sen avulla henkilö saattaa jo voida maksaakin lainan 14 vuodessa. Palkat nousee, lainanhoito erä ei.
Tai maksaa ainakin niin pieneksi, ettei loppu ole enää paha, kun suojaus päättyy, jos korot sillonkin ovat korkealla.
Minä säästän korkokaton ansiosta, jos korko on ensi syksynä 4%, ja lainaa on 210 000€, 7000€ vuodessa. Ja aikalailla sama seuraavanakin vuonna, jos korot eivät laske jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon korkokatto maksaa? Tuleeko korkokatto oikeasti edullisemmaksi vaihtoehdoksi kuin se että korkokattoa ei ota?
Mulle soitettiin pankista 2021 loppuvuodesta ja tarjottiin kattoa. Käytännössä he pudottivat marginaalia, joka ehkä oli ollutkin aika korkealla. Marginaalin laskeminen + korkokatto 1,9%:iin tarkoitti 2kk lisää pituutta asuntolainaani. Sen verran maksoi. Viime marraskuussa siis nousi 1,9:iin ja olisi normaalisti ollut siis sen aikaisten euriborien mukaan enemmän.
En mä tiedä paljonko sillä säästää tai maksaa enemmän. 12v aikana voi tapahtua kaikenlaista vielä. Minulle se tuo lähinnä turvan, että ei nouse maksukyvyn yli. Eli samoin kuin muutkin vakuutukset, jos mitään erikoista ei tapahdu, niin vakuutushan on turha.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka onneton ihmisen täytyy olla, että saa tyydytystä ja tuntee vahingoniloa joidenkin keskustelupalstojen anonyymien kommenttien vuoksi. Vaikea kuvitella, että saat myöskään mitään tyydytystä rahojesi käyttämisestä. Ei se raha paranna sua, etkä sillä pääse katkeruudestasi eroon.
En ole onneton vaan tiedän, että ihmiset ne näissäkin kirjoittelee, eivät mitkään robotit. En siis suhtaudu hirveästi eri lailla, kuin joku sanoisi saman minua tyhmänä pitävän kommentin, silloin kun hän itse on tyhmä, kasvotusten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkokatto on fiksu vaihtoehto heille ketkä on ottanut velkaa todella paljon tuloihinsa nähden mutta muille ei ole. Korkokatto on siis heillä käytössä ketkä ovat ottaneet aivan liian ison lainan omiin tuloihinsa nähden, heillä myös lainan takaisinmaksuaika on +20 vuotta ja he makselevat korkoja todella paljon korkokatosta huolimatta.
Kyllä se oli kannattava halvan rahan aikana kaikille!!!! Varsinkin siis silloin, kun korona alkoi sekoittaa taloutta ja raha oli vieläkin halpaa.
ApMiten se korkokatto on kannattavaa kenellekkään? Korkokatto ei ole ilmainen ja vaikka sinulla on korkokatto niin silti sä makselet korkoja.
Korkojen määriin vaikuttaa kaikista eniten se kuinka kauan sä makselet sitä velkaa taikaisin, mitä pidempää sä maksat velkaa takaisin niin sitä enemmän sä korkoja makselet.
Sä voit itse laskea sen kuinka paljon korkoja makselet 2% korkoprosentilla jos laina-aikasi on 10v,15v,20v tai 25v niin sä yllätyt.
Ihan oikeasti, miten kukaan voi kysyä mitään näin tyhmää? Pitäisikö sen nimi olla sinua varten koron leikkuri, jotta tajuaisit, miksi se kannattaa?
Nykyisillä asuntojen hinnoilla (johon minun lainani siis ei ole) harva pystyy maksamaan lainan 10 vuodessa. Aika vakio on varmaan ottaa 20 tai 25 vuotta laina-aikaa. Sä voit itse laskea, kuinka paljon siinä lainanottaja maksaa korkoja, jos se on 1,7% vs 6%.
Korkokaton sai 2021 maksimissaan 14 vuodeksi. Sen avulla henkilö saattaa jo voida maksaakin lainan 14 vuodessa. Palkat nousee, lainanhoito erä ei.
Tai maksaa ainakin niin pieneksi, ettei loppu ole enää paha, kun suojaus päättyy, jos korot sillonkin ovat korkealla.
Minä säästän korkokaton ansiosta, jos korko on ensi syksynä 4%, ja lainaa on 210 000€, 7000€ vuodessa. Ja aikalailla sama seuraavanakin vuonna, jos korot eivät laske jne.
Ap
Fiksut pystyvät halutessaan. niin minäkin tein, maksoin 8 vuodessa, joista 70 % viimeisen vuoden aikana. Kun itsella oli halpa korko ja euribor oli nousussa niin viimeisen 2 kuukauden aikana maksoin lainan kokonaan pois. Uusi korko olisi ollut noin 4%. Aikaisemman 7,5 vuotta olin sijoittanut säästyneet korko- ja "lainasuojaus" rahat OMAKSI lainasuojaukseksi. Ja täm kannatti PALJON enemmän kuin se että olisin maksanut 8 vuotta korkeampaa korkoa ja korkosuojauksesta.
Surullista on, että Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, jotka eivät saa remonttilainaa ja menevät purettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Surullista on, että Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, jotka eivät saa remonttilainaa ja menevät purettavaksi.
Taloyhtiöiden oma vika, kun eivät ole tehneet remontteja ajoissa.
Yhtiölainojenkin korko nousee, niissä on vain harvoissa korkosuojaus.
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Mä otin pari vuotta sitten lainaa 140 tuhatta, olisin saanut helposti 250 tuhatta. Otin myös korkokaton, josta ehdin maksaa 30 €/kk ylimääräistä ennen kuin viime vuoden lopulla tehdyn korontarkistuksen myötä maksankin vain korkokaton verran eli 1,3 %. Käytännössä olen maksanut elokuussa korkokatosta maksamani summan takaisin. Ekonomistien arvioiden mukaan korot tulevat nousemaan vielä koko tämän vuoden, eikä senkään jälkeen ole paluuta nollakorkoon ainakaan lähitulevaisuudessa.
Ymmärrän, että korkokatto herättää näemmä kovasti tunteita niissä, joilla ei sitä ole, mutta lopettakaa nyt kuitenkin tällaisten mukatotuuksien kertominen ja tulkaa alas sieltä talousnerojalustalta, jolle olette itse itsenne korottaneet.
Kun tulee vesivahinko niin vakuutus ei korvaa vanhojen talojen putkia ja jos taloyhtiö ei saa remonttilainaa niin se on siinä.
Mulla ei ole mitään velkoja. Ei ole pakko omistaa jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee vesivahinko niin vakuutus ei korvaa vanhojen talojen putkia ja jos taloyhtiö ei saa remonttilainaa niin se on siinä.
1970-luvun talon putkia ei korvata. Luulisi kyllä, että taloyhtiö olisi jo tehnyt putkiremontin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvun talon putkia ei korvata. Luulisi kyllä, että taloyhtiö olisi jo tehnyt putkiremontin.
Vieläkin on myynnissä 1970-luvun kerrostaloja, missä ei ole putkiremonttia eikä julkisivuremonttia tehty. Uskomatonta touhua.
Pari kysymystä:
Miksi ihmeessä olet vahingoniloinen vieraiden ihmisten mahdollisesta ahdingosta?
Paljonko olet korkokatosta jo maksanut ja paljonko tulet maksamaan?
Tajuat kai, että laskelmasi pätee vain sinun tapauksessasi, sinun lainalla. Jos on jo maksanut vaikka 10 vuotta lainaa ilman korkokattoa, sinun laskutyylilläsi ollaan edelleen reilusti voiton puolella. Lisäksi ainakin omassa pankissa lainanmaksajille kertyy bonusta, joilla kuittaan kaiken pankkiasioinnin sekä kaikki perheen vakuutukset.
Tosi tahditonta olla ihmisille vahingon iloinen yhtään mistään.Muista karman laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApFiksut pystyvät halutessaan. niin minäkin tein, maksoin 8 vuodessa, joista 70 % viimeisen vuoden aikana. Kun itsella oli halpa korko ja euribor oli nousussa niin viimeisen 2 kuukauden aikana maksoin lainan kokonaan pois. Uusi korko olisi ollut noin 4%. Aikaisemman 7,5 vuotta olin sijoittanut säästyneet korko- ja "lainasuojaus" rahat OMAKSI lainasuojaukseksi. Ja täm kannatti PALJON enemmän kuin se että olisin maksanut 8 vuotta korkeampaa korkoa ja korkosuojauksesta.
Eivät pysty. Suurin osa jos ostaa 250 000 euron arvoisen ensiasunnon perheenä ei pysty lyhentämään 4% koroilla lainaa 10 vuodessa, kun erä olisi noin 3125€/kk. (jos marginaali on 1%).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pari kysymystä:
Miksi ihmeessä olet vahingoniloinen vieraiden ihmisten mahdollisesta ahdingosta?
Paljonko olet korkokatosta jo maksanut ja paljonko tulet maksamaan?Tajuat kai, että laskelmasi pätee vain sinun tapauksessasi, sinun lainalla. Jos on jo maksanut vaikka 10 vuotta lainaa ilman korkokattoa, sinun laskutyylilläsi ollaan edelleen reilusti voiton puolella. Lisäksi ainakin omassa pankissa lainanmaksajille kertyy bonusta, joilla kuittaan kaiken pankkiasioinnin sekä kaikki perheen vakuutukset.
Mahdotonta sanoa muista pankeista, mutta omassa pankissa tarjous oli voimakkaasti sidoksissa euromäärään mitä pankki laskee ansaitsevansa lainasta. Pieni laina, lyhyt maksuaika, prosentuaalisesti heikko korkokattotarjous. Suuri laina, pitkä maksuaika johtaisi parempaan tarjoukseen.
Itse en ole vahingoniloinen ahdingosta, mutta jos olen voivotellut joskus esim. korkojen nousun mahdollisuudesta ja joku toinen on esittänyt sen naurettavana voivotteluna, niin jos korot sitten nousee tekee mieli tokaista, niinhän mä vähän sen mahdollisuuden mainitsin.
Muutenkin ihmiset voisi puhua numeroista näissä asioissa. Monesti "mekin sitä ja tätä" Ei mainita prosentteja, ei summia. Keskustele siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tahditonta olla ihmisille vahingon iloinen yhtään mistään.Muista karman laki.
Niin? Tämä on karman laki _heille_. Mitäs olivat suuna päänä sanomassa korkokattoa aina häviämiseksi eivätkä kuunnelleet ja arvostaneet siitä fiksummin ajattelevaa.
Ap
Kuinka onneton ihmisen täytyy olla, että saa tyydytystä ja tuntee vahingoniloa joidenkin keskustelupalstojen anonyymien kommenttien vuoksi. Vaikea kuvitella, että saat myöskään mitään tyydytystä rahojesi käyttämisestä. Ei se raha paranna sua, etkä sillä pääse katkeruudestasi eroon.