Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vahingoniloinen kaikille niille, jotka eivät ottaneet korkokattoa lainoihinsa viimeisinä parina vuotena!

Vierailija
04.03.2023 |

Itse otin, sen korkoa alentava vaikutus on jo nyt 1,2%, ensi syksynä varmaan 3,3%! Se tekee kuukausitasolla kuitenkin itselleni ainakin 600€ säästön! Sen verran enemmän käyttörahaa, kuin ilman kattoa elävälle! Ja katto on voimassa vuoteen 2035. Otin sen 2021.

Kommentit (285)

Vierailija
101/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ap taas liikkeellä korkokattos kanssa

Naurattaa vain niiden kommentit, jotka vielä 2021 selittivät, että korkokatto ei koskaan kannata! 👌

Hieron sitä nyt heille vähän. Ja siis ei, en sano, että se kannatti esim. 2008. En silloiseen lainaan ottanut sitä itsekään. Se on jo pois maksettu.

Ap

Miks sulla Ap on kokoajan noin isot velat päällä? Jos hillitsisit shoppailuhimoasi, niin ei tarvitsis koroista tai korkokatoista edes murehtia.

Vierailija
102/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ap taas liikkeellä korkokattos kanssa

Naurattaa vain niiden kommentit, jotka vielä 2021 selittivät, että korkokatto ei koskaan kannata! 👌

Hieron sitä nyt heille vähän. Ja siis ei, en sano, että se kannatti esim. 2008. En silloiseen lainaan ottanut sitä itsekään. Se on jo pois maksettu.

Ap

Miks sulla Ap on kokoajan noin isot velat päällä? Jos hillitsisit shoppailuhimoasi, niin ei tarvitsis koroista tai korkokatoista edes murehtia.

En shoppaillut lainalla, vaan maksoin perintöveron. Se eka laina oli kesämökkiin, jonka poismaksuun perin varat. (Ei se lesken hallinnoima mökki, jos joku miettii).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sijoitin lainalla myös osittain, joten saan vähentää osan sen koroista tulonhankkimismenoina.

Ap

Vierailija
104/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ihmiset voisi puhua numeroista näissä asioissa. Monesti "mekin sitä ja tätä" Ei mainita prosentteja, ei summia. Keskustele siinä sitten.

Se mitä.pankit itse laskevat ansaitsevansa lainasta on tarjouksissa oleellista. Hyväntekeväisyys organisaatiot ovat erikseen.

Vierailija
105/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokatto on fiksu vaihtoehto heille ketkä on ottanut velkaa todella paljon tuloihinsa nähden mutta muille ei ole. Korkokatto on siis heillä käytössä ketkä ovat ottaneet aivan liian ison lainan omiin tuloihinsa nähden, heillä myös lainan takaisinmaksuaika on +20 vuotta ja he makselevat korkoja todella paljon korkokatosta huolimatta.

Ja TAAS joku osaamaton puhuu p*skaa!!!!

Kyllä se oli kannattava halvan rahan aikana kaikille!!!! Varsinkin siis silloin, kun korona alkoi sekoittaa taloutta ja raha oli vieläkin halpaa.

Ap

Miten se korkokatto on kannattavaa kenellekkään? Korkokatto ei ole ilmainen ja vaikka sinulla on korkokatto niin silti sä makselet korkoja. 

Korkojen määriin vaikuttaa kaikista eniten se kuinka kauan sä makselet sitä velkaa taikaisin, mitä pidempää sä maksat velkaa takaisin niin sitä enemmän sä korkoja makselet.

Sä voit itse laskea sen kuinka paljon korkoja makselet 2% korkoprosentilla jos laina-aikasi on 10v,15v,20v tai 25v niin sä yllätyt.

Ihan oikeasti, miten kukaan voi kysyä mitään näin tyhmää? Pitäisikö sen nimi olla sinua varten koron leikkuri, jotta tajuaisit, miksi se kannattaa?

Nykyisillä asuntojen hinnoilla (johon minun lainani siis ei ole) harva pystyy maksamaan lainan 10 vuodessa. Aika vakio on varmaan ottaa 20 tai 25 vuotta laina-aikaa. Sä voit itse laskea, kuinka paljon siinä lainanottaja maksaa korkoja, jos se on 1,7% vs 6%.

Korkokaton sai 2021 maksimissaan 14 vuodeksi. Sen avulla henkilö saattaa jo voida maksaakin lainan 14 vuodessa. Palkat nousee, lainanhoito erä ei.

Tai maksaa ainakin niin pieneksi, ettei loppu ole enää paha, kun suojaus päättyy, jos korot sillonkin ovat korkealla.

Minä säästän korkokaton ansiosta, jos korko on ensi syksynä 4%, ja lainaa on 210 000€, 7000€ vuodessa. Ja aikalailla sama seuraavanakin vuonna, jos korot eivät laske jne.

Ap

Fiksut pystyvät halutessaan. niin minäkin tein, maksoin 8 vuodessa, joista 70 % viimeisen vuoden aikana. Kun itsella oli halpa korko ja euribor oli nousussa niin viimeisen 2 kuukauden aikana maksoin lainan kokonaan pois. Uusi korko olisi ollut noin 4%. Aikaisemman 7,5 vuotta olin sijoittanut säästyneet korko- ja "lainasuojaus" rahat OMAKSI lainasuojaukseksi. Ja täm kannatti PALJON enemmän kuin se että olisin maksanut 8 vuotta korkeampaa korkoa ja korkosuojauksesta.

Eivät pysty. Suurin osa jos ostaa 250 000 euron arvoisen ensiasunnon perheenä ei pysty lyhentämään 4% koroilla lainaa 10 vuodessa, kun erä olisi noin 3125€/kk. (jos marginaali on 1%).

Ap

Miksi pitää maksaa 10 vuodessa. Otin aikoinaan yksin 240 000 euron lainan muistaakseni 4,85 %:lla tai jotain  30 vuodeksi. Nyt saan sen maksettua 17 vuodessa. 

Vierailija
106/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. veivasin vähän verottajaa, möin perintöveron maksun aikoihin yhden asunnon, jolla maksoinkin osan veroista. Olin kuitenkin neuvotellut jo lainan. Sanoin verottajalle, että teinkin sillä sitten erään sijoituksen, ja maksoin veroja asunnon myynnillä. Verottajalle kelpasi :) Ja siis kuulemma ihan laillinen menettely.

Ap

Vierailija
107/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tuo vahngonilo niitä ainoita tiettyjen ihmisten iloja.

Vierailija
108/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokatto on fiksu vaihtoehto heille ketkä on ottanut velkaa todella paljon tuloihinsa nähden mutta muille ei ole. Korkokatto on siis heillä käytössä ketkä ovat ottaneet aivan liian ison lainan omiin tuloihinsa nähden, heillä myös lainan takaisinmaksuaika on +20 vuotta ja he makselevat korkoja todella paljon korkokatosta huolimatta.

Kyllä se oli kannattava halvan rahan aikana kaikille!!!! Varsinkin siis silloin, kun korona alkoi sekoittaa taloutta ja raha oli vieläkin halpaa.

Ap

Miten se korkokatto on kannattavaa kenellekkään? Korkokatto ei ole ilmainen ja vaikka sinulla on korkokatto niin silti sä makselet korkoja. 

Korkojen määriin vaikuttaa kaikista eniten se kuinka kauan sä makselet sitä velkaa taikaisin, mitä pidempää sä maksat velkaa takaisin niin sitä enemmän sä korkoja makselet.

Sä voit itse laskea sen kuinka paljon korkoja makselet 2% korkoprosentilla jos laina-aikasi on 10v,15v,20v tai 25v niin sä yllätyt.

Ihan oikeasti, miten kukaan voi kysyä mitään näin tyhmää? Pitäisikö sen nimi olla sinua varten koron leikkuri, jotta tajuaisit, miksi se kannattaa?

Nykyisillä asuntojen hinnoilla (johon minun lainani siis ei ole) harva pystyy maksamaan lainan 10 vuodessa. Aika vakio on varmaan ottaa 20 tai 25 vuotta laina-aikaa. Sä voit itse laskea, kuinka paljon siinä lainanottaja maksaa korkoja, jos se on 1,7% vs 6%.

Korkokaton sai 2021 maksimissaan 14 vuodeksi. Sen avulla henkilö saattaa jo voida maksaakin lainan 14 vuodessa. Palkat nousee, lainanhoito erä ei.

Tai maksaa ainakin niin pieneksi, ettei loppu ole enää paha, kun suojaus päättyy, jos korot sillonkin ovat korkealla.

Minä säästän korkokaton ansiosta, jos korko on ensi syksynä 4%, ja lainaa on 210 000€, 7000€ vuodessa. Ja aikalailla sama seuraavanakin vuonna, jos korot eivät laske jne.

Ap

Fiksut pystyvät halutessaan. niin minäkin tein, maksoin 8 vuodessa, joista 70 % viimeisen vuoden aikana. Kun itsella oli halpa korko ja euribor oli nousussa niin viimeisen 2 kuukauden aikana maksoin lainan kokonaan pois. Uusi korko olisi ollut noin 4%. Aikaisemman 7,5 vuotta olin sijoittanut säästyneet korko- ja "lainasuojaus" rahat OMAKSI lainasuojaukseksi. Ja täm kannatti PALJON enemmän kuin se että olisin maksanut 8 vuotta korkeampaa korkoa ja korkosuojauksesta.

Eivät pysty. Suurin osa jos ostaa 250 000 euron arvoisen ensiasunnon perheenä ei pysty lyhentämään 4% koroilla lainaa 10 vuodessa, kun erä olisi noin 3125€/kk. (jos marginaali on 1%).

Ap

Miksi pitää maksaa 10 vuodessa. Otin aikoinaan yksin 240 000 euron lainan muistaakseni 4,85 %:lla tai jotain  30 vuodeksi. Nyt saan sen maksettua 17 vuodessa. 

No älä minulta kysy! En mä ole niin ketään kehottanut tekemään, vaan toi yksi korkourpo. Joo, varmaan menis korkoihin vähemmän 10v lainassa kuin 25v:n, mutta mun pointti oli se, että kuka hullu haluaa maksaa 3125€:n kuukausierää!!? Mieluummin halpa korko ja pitkä laina. Se vain ei ole enää valintapaletissa, ellei suojannut korkoaan.

Ap

Vierailija
109/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en pidäkään vahingonilon tuntemista tai näyttämistä kivana, niin olen itsekin tässä korkokattokeskustelussa huomannut monilla outoja mielipiteitä. Monet tuntuvat ajattelevan, että "pankki kusettaa aina" ja että pankki ei tarjoaisi korkokattoa, jos asiakas ei jotenkin siinä kärsisi ja pankki hyötyisi.

Pankilla voi olla ihan järkeviä muitakin syitä tarjota korkokattoa, esimerkiksi:

1. Se on pankille kilpailuetu. Jos pankki A ei tarjoa korkokattoa, mutta kilpailijat tarjoavat, niin asiakas ottaa todennäköisemmin lainan kilpailijoilta. Tarjoamalla korkokattoa pankki A parantaa asemaansa kilpailijoihin nähden.

2. On pankinkin etu, että asiakas pystyy maksamaan lainansa takaisin. Korkokatto on eräänlainen vakuutus, joka pitää huolen siitä, että korkojen noustessa kuukausierä ei käy asiakkaalle liian suureksi, jos asiakkaan maksukyvyssä ei muuten tapahdu olennaista muutosta.

Näin muuten pankki ei yleensä ansaitse ainakaan merkittäviä summia korkokatoille. Se hankkii korkokattoon tarvittavat suojaukset jostain muualta (esim. eläkeyhtiöltä).

Vierailija
110/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

No älä minulta kysy! En mä ole niin ketään kehottanut tekemään, vaan toi yksi korkourpo. Joo, varmaan menis korkoihin vähemmän 10v lainassa kuin 25v:n, mutta mun pointti oli se, että kuka hullu haluaa maksaa 3125€:n kuukausierää!!? Mieluummin halpa korko ja pitkä laina. Se vain ei ole enää valintapaletissa, ellei suojannut korkoaan.

Ap

ASP-lainassa on korkokatto ilman mitään erillisiä suojaustoimenpiteitä. Otin ASP-lainan 38-vuotiaana, ostin asunnon viime syksynä 45-vuotiaana ja nautin korkokatosta seuraavat 10 vuotta.

Vierailija
111/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura vaan. :-D ostimme asunnon tämän vuoden alussa. Ei paljon korkokattoa kannattanut ottaa vaan mahdollisimman lyhyt euribor.

Kyllä ne korot nousun jälkeen viä laskevat pariin prosenttiin.

Sai muuten paljon halvemmalla tämän asunnon kuin olisi saanut vuosi sitten.

P.S. meillä on helposti varaa maksaa kuudenkin prosentin korot. Suunniteltiin maksaa laina pois kymmenessä vuodessa.

Vierailija
112/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en pidäkään vahingonilon tuntemista tai näyttämistä kivana, niin olen itsekin tässä korkokattokeskustelussa huomannut monilla outoja mielipiteitä. Monet tuntuvat ajattelevan, että "pankki kusettaa aina" ja että pankki ei tarjoaisi korkokattoa, jos asiakas ei jotenkin siinä kärsisi ja pankki hyötyisi.

Pankilla voi olla ihan järkeviä muitakin syitä tarjota korkokattoa, esimerkiksi:

1. Se on pankille kilpailuetu. Jos pankki A ei tarjoa korkokattoa, mutta kilpailijat tarjoavat, niin asiakas ottaa todennäköisemmin lainan kilpailijoilta. Tarjoamalla korkokattoa pankki A parantaa asemaansa kilpailijoihin nähden.

2. On pankinkin etu, että asiakas pystyy maksamaan lainansa takaisin. Korkokatto on eräänlainen vakuutus, joka pitää huolen siitä, että korkojen noustessa kuukausierä ei käy asiakkaalle liian suureksi, jos asiakkaan maksukyvyssä ei muuten tapahdu olennaista muutosta.

Näin muuten pankki ei yleensä ansaitse ainakaan merkittäviä summia korkokatoille. Se hankkii korkokattoon tarvittavat suojaukset jostain muualta (esim. eläkeyhtiöltä).

Tämä. Olin saanut jo Nordealta 10 v:n korkoputken kesällä 2020, mutta halusin vaihtaa lainan osalta pankkia. Kesällä 2021 korkokatto oli vielä matalampi kuin 2020, sain OP:n 0,25% bonukset, ja pitemmän kattoajan. Eli vaihdoin lähes parhaalla mahdollisella hetkellä vielä parempaan! Ja en joutunut maksamaan sakkoja kun vaihdoin lainan pois Nordeasta.

Näin ollen maksoin siis kattosuojausta *turhaan* vielä ensin 1v Nordeassa. Siinä mielessä lienen omillani itseasiassa vasta joskus syksyllä, voi kauhia!

Ap

Vierailija
113/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naura vaan. :-D ostimme asunnon tämän vuoden alussa. Ei paljon korkokattoa kannattanut ottaa vaan mahdollisimman lyhyt euribor.

P.S. meillä on helposti varaa maksaa kuudenkin prosentin korot. Suunniteltiin maksaa laina pois kymmenessä vuodessa.

Minkä euriborin saitte? 3kk on nyt 2,801 ja 1kk on 2,502.

Mulla on yksi lyhyt laina, jonka maksan pois joko keväällä tai viimeistään noin vuoden sisällä.

Siinä on OP Prime, joka on nyt 2,2%. 😎 Ensin se oli 0,75%, sitten 1,5% eli vasta äskettäin nousi tuohon.

Ap

Vierailija
114/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommasin asunnon 15 vuotta sitten tulotasoni huomioiden. Tulotasoni on parantunut merkittävästi ja asuntotarpeeni on sama kuin ennenkin.

Eipä tuolle lainalle tarvitse mitään korkokattoa ottaa, maksaisin sen pois jos sijoitettu raha tuottaisi vähemmän kuin tuon lainan kulut ovat pitkässä juoksussa.

Vierailija
115/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi lyhyt laina, jonka maksan pois joko keväällä tai viimeistään noin vuoden sisällä.

Siinä on OP Prime, joka on nyt 2,2%. 😎 Ensin se oli 0,75%, sitten 1,5% eli vasta äskettäin nousi tuohon.

Ap

Se on myös lyhennysvapailla nyt. . .

Ap

Vierailija
116/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Halusin maksaa lainasta sen pitoaikana niin vähän kuin mahdollista.

Ap

Vierailija
117/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingoniloinen... siinäpä vasta terve tunne. Uskon että vastaavia löytyy sinulta runsaasti.

Voit pohtia kuolinvuoteellasi yksin että mikä mahtoi mennä vikaan.

Vierailija
118/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Halusin maksaa lainasta sen pitoaikana niin vähän kuin mahdollista.

Ap

Huomaatko Ap, että keskustelet täällä ihan keskenäsi. Kukaan ei jaksa sinun raha-asioistasi enää kiinnostua, saati provosoitua.

Vierailija
119/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahingoniloinen... siinäpä vasta terve tunne. Uskon että vastaavia löytyy sinulta runsaasti.

Voit pohtia kuolinvuoteellasi yksin että mikä mahtoi mennä vikaan.

Ne voivat pohtia, jotka pitivät korkokaton ottajia jotenkin pankkeja tyhmempinä. Vain nuija haluaa olla niin ilkeän ystävä.

Ap

Vierailija
120/285 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinua ap kiinnostaa muiden ihmisten lainat ja etenkin miksi tunnet muiden ahdingosta tyytyväisyyttä?

Minua ei kiinnosta muiden lainat laisinkaan. Mutta myötätuntoa tunnen kyllä jos jokuu joutuu rahallisesti vaikeaan tilanteeseen. Itsekin olen joskus sellaisessa ollut.