Tunnetko ketään täysin orvoksi alle 18-vuotiaana jäänyttä?
Mitä tapahtui? Entä mitä tapahtui tälle orvoksi jääneelle henkilölle?
Kommentit (53)
Tunnen. Kaveri jäi orvoksi 15 vuotiaana. Hänelle määrättiin holhooja vastaamaan hänen omaisuudestaan ja hän meni asumaan vanhempien siskojensa luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni.
Mummon äiti kuoli mummon ollessa 7v. ja isä mummon ollessa 13-14v.
Mummo muutti tätinsä luo.
Eli et tunne. Kysymys oli 18-vuotiaana orvoksi jäänyttä. Mummosi jäi 13-14-vuotiaana. Kannattaa lukea mitä kysytään.
Ai en tunne mummoani?
Tässä kyllä kysyttiin, tunnetko ketään orvoksi alle 18-vuotiaana jäänyttä. Ei 18-vuotiaana. Kannattaa lukea, mitä kysytään.
Mummo ja sisaruksensa. Olivat koko sisarussarja tuolloin 3-7v.
Serkkuni menetti isänsä 6-vuotiaana, äitinsä 16-vuotiaana. Hänellä oli kolme vanhempaa siskoa, kaipa ne piti huolta.
Isäni oli 14-vuotias, kun isänsä kuoli, äiti oli kuollut kaksi vuotta aiemmin. Hänellä oli viisi sisarusta, joista neljä häntä nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini, jonka äiti kuoli synnytykseen, isä oli ties missä. Hänet "osti" huutolaisapseksi joku vanhapiika jonka luona asui ja eli kunnes täytti 14v, siitä sitten töihin ja omilleen.
Oli oikein hyvä hyvä äiti ja uskollinen puoliso jne, eli kyseinen alku ei onneksi tuhonnut häntä.
Minkä ikäinen äitisi oikein on?
Huutolaislapsia ei ole kaupattu vuoden 1935 jälkeen.
No jos aloittaja on vaikka 70 niin äitinsä on todennäköisesti syntynyt hyvin paljon ennen tuota. Minun isovanhempani olivat kaikki syntyneet 1920-luvun alussa ja olen itse -96.
Sinulla on ikäiseksesi poikkeuksellisen vanhat isovanhemmat. Suurimmalla osalla ikäluokastasi he ovat syntyeet 1930-luvun jäljemmällä puoliskolla tai 1940-luvulla.
No jopas on taas höpötystä. Itsekin olen -85 syntynyt, vanhemmat 50-luvulla ja isovanhemmat oli 1897-1920 syntyneitä. En tiedä omista kavereistani ketään jolla olisi isovanhemmat edes 1930 luvulla syntyneitä, kaikki ennen sitä ja jo edesmenneitä.
Minä olen syntynyt 1986, vanhemmat 1956 ja isovanhemmat 1929-1934. 1920-luvulla tai ennen sitä syntyneet isovanhemmat oli luokallani poikkeus. Ai mistä tiedän - no kun jossain vaiheessa peruskoulua piti tehdä sukupuu ja sieltä sitten katsottiin, että mitä elämänvaiheita isovanhemmilla oli ollut, kuka oli ollut evakko jne.
Me oltiin tukiperheenä yhdelle perheelle, josta isä oli kuollut lasten ollessa pieniä. Lapset kävi meillä kouluikäisinä useamman vuoden ajan. Sitten heidän äitinsä sairastui ja kuoli syöpään aika nopeasti. Vanhin poika oli tuolloin 13v ja kaksi sitä nuorempaa. Heidät sijoitettiin jonnekin enkä ole sen jälkeen kuullut mitään. Monesti surettanut heidän kova kohtalo, olivat tosi mukavia lapsia ja äitinsä oli heille kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini, jonka äiti kuoli synnytykseen, isä oli ties missä. Hänet "osti" huutolaisapseksi joku vanhapiika jonka luona asui ja eli kunnes täytti 14v, siitä sitten töihin ja omilleen.
Oli oikein hyvä hyvä äiti ja uskollinen puoliso jne, eli kyseinen alku ei onneksi tuhonnut häntä.
No jos aloittaja on vaikka 70 niin äitinsä on todennäköisesti syntynyt hyvin paljon ennen tuota. Minun isovanhempani olivat kaikki syntyneet 1920-luvun alussa ja olen itse -96.
Sinulla on ikäiseksesi poikkeuksellisen vanhat isovanhemmat. Suurimmalla osalla ikäluokastasi he ovat syntyeet 1930-luvun jäljemmällä puoliskolla tai 1940-luvulla.
No jopas on taas höpötystä. Itsekin olen -85 syntynyt, vanhemmat 50-luvulla ja isovanhemmat oli 1897-1920 syntyneitä. En tiedä omista kavereistani ketään jolla olisi isovanhemmat edes 1930 luvulla syntyneitä, kaikki ennen sitä ja jo edesmenneitä.
Minä olen syntynyt 1986, vanhemmat 1956 ja isovanhemmat 1929-1934. 1920-luvulla tai ennen sitä syntyneet isovanhemmat oli luokallani poikkeus. Ai mistä tiedän - no kun jossain vaiheessa peruskoulua piti tehdä sukupuu ja sieltä sitten katsottiin, että mitä elämänvaiheita isovanhemmilla oli ollut, kuka oli ollut evakko jne.
Itse olen syntynyt 1995, isovanhempani vuosina 1933-1949.
-Se, joka aloitti iäkkäiden isovanhempien ihmettelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990, vanhemmat 50-luvulla ja isovanhemmat 1914-1928. Minulla on sekä vanhempia että nuorempia sisaruksia.
Kaikissa luokissa missä olen ollut, vanhempieni ja isovanhempieni iät olleet aina hyvin keskivertoja. Hyvin monella luokkakaverillani on ollut siis samanikäisiä vanhempia ja isovanhempia. Jos muistelen vaikka eka- ja tokaluokkia, niin ehkä jopa suurimman osan isovanhemmat oli syntyneet 1910-luvulla tai 1920-luvun alussa. Joillain jopa 1900-luvun ekalla vuosikymmenellä tai 1800-luvulla.
Toki noihin vaikuttaa moni asia. Myös ympäristö. Epäilemättä jossain lähiöissä ihmiset lisääntyy keskimäärin nuorempina kuin jossain Ullanlinnassa tai Kaivopuistossa.
Monella tutullani on ollut nuoremmat isovanhemmat kuin minulla. Olen kuitenkin jo pitkään ollut lähes ainoa, kenellä on vielä isovanhempia elossa. Toinen pappani eli melkein 96v. Toinen pappani on nyt 95v.
Monen tutun isovanhemmat on kuolleet vuosikymmeniä nuorempina, eikä monilla ole ollut isovanhempia teini-iän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Äiti kuoli kolarissa ja isä hirtti itsensä pari viikkoa tämän jälkeen. Nuorempi oli vauva, vanhempi 5v. Adoptoitiin eri perheisiin.
Miksi näin paljon alapeukkuja? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1984 ja isovanhempani ovat syntyneet 1898, 1926, 1921, 1924.
Tiedän kaksikin. Molemmat siirtyivät jo täysi-ikäisten sisarusten kasvatettaviksi. Toisen vanhemmat meni onnettomuudessa ja toisen kuolivat eri sairauksiin eri aikoihin. Molemmat jo aikuisia ja ihan tasapainoisia ihmisiä.